Słownik pojęć zegarmistrzowskich

Na skróty:

Naciąg manualny

Inaczej naciąg ręczny.

Zegarki mechaniczne działają dzięki temu, że w mechanizmie gromadzona jest energia, która oddawana jest podczas pracy. Energia ta gromadzona jest dzięki sprężynie znajdującej się specjalnym bębnie. Aby ją dostarczyć należy naciągnąć sprężynę.

W opisywanym rodzaju naciągu to użytkownik przekazuje ją do mechanizmu kręcąc koronką zegarka. Koronka poprzez wałek i odpowiedni układ przekładni zębatych naciąga sprężynę mechanizmu. Dawniej ręczny naciąg następował za pomocą kluczyka. Ale już w 1830 roku Antoine Louis Breguet opracował metodę nakręcania bez kluczykowego. Dokonali tego także inni wielcy zegarmistrzowie jak Lous Audemars, czy Adrian Philippe.

Dziś obok naciągu automatycznego to druga opcja w przypadku zegarków mechanicznych.

Wadą jest konieczność pamiętania o konieczności nakręcenia zegarka, niewątpliwą zaletą jest, szczególnie dla pasjonata możliwość dodatkowego obcowania, obsługiwanie swojego czasomierza.


Kategorie - Słownik

REKLAMA

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Emile Chouriet
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Montblanc
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco