Kiedy w połowie 2007 roku firma Ebel, jako pierwsza z producentów luksusowych zegarków ogłosiła współpracę promocyjną z trzema wiodącymi piłkarskimi klubami, musiała niejako tłumaczyć się z tak przyjętej strategii. W tamtym czasie z kręgami piłkarskimi kojarzone były tylko i wyłącznie zegarkowe gadżety. Mimo, że od tamtego czasu zegarki nie zmieniły się aż tak bardzo, to dopiero w ostatnim czasie można zobaczyć nasilenie współpracy „wielkich” tej branży, z organizacjami piłkarskimi.
Zupełnie oddzielnym, nie poruszanym w niniejszym opracowaniu zagadnieniem, jest współpraca zegarkowych producentów z konkretnymi piłkarzami, którzy stają się ambasadorami marek.
Wydawało się, że rozpoczynając współpracę z klubami Arsenal Londyn, Bayern Monachium i Glasgow Rangers, firma Ebel postępowała dość ryzykownie, bo tak jak wspomnieliśmy, do tamtego czasu z futbolowymi klubami współpracowały tylko marki popularne, operujące w zupełnie innym segmencie cenowym. W kolejnym kroku firma Ebel podpisała współpracę z następnymi klubami – dodając do swego port folio: Ajax Amsterdam, Olympique Lyon i Real Madryt. W ten sposób współpraca marki objęła doskonale rozpoznawalne kluby z wiodących organizacji futbolowych krajowych w Europie. Wyjątkowe zegarki dla każdego z klubów, logo firmy zegarkowej na stadionowych telebimach były głośnymi formami tamtej współpracy.
Trudno oceniać opłacalność marketingową tego kroku dokonanego przez firmę Ebel, bo zależała ona od wielu czynników, ale na pewno był to krok widoczny.
Potwierdzeniem ewenementu, jakim było zaangażowanie się marki Ebel, jako przedstawiciela luksusowych producentów, może być cały czas obecna informacja o producencie popularnych zegarków, którego specjalna seria czasomierzy jest sygnowana logiem najbardziej prestiżowych rozgrywek klubowych - „Champions League”. Pojawia się ona na stronie polskiego dystrybutora tejże marki:
„Jacques Lemans posiada od grudnia 2009 roku licencję UEFA Champions League – jednej z najlepiej rozpoznawalnych marek w świecie sportu…”
Na pewno przełomowym krokiem dla współpracy prestiżowych marek zegarkowych i piłki nożnej było „wejście do gry firmy Hublot” z jej ówczesnym prezesem - Jean-Claude Biver. To Hublot był partnerem organizowanych przez piłkarską organizację UEFA Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w roku 2008.
W jej ramach, specjalnie wykonane zegarki zagościły na nadgarstkach piłkarskich arbitrów (jako drugi – dodatkowy na drugiej ręce), ale także i co było szerzej widoczne – na tablicach informacyjnych o zmianach zawodników i określających dodatkowy czas gry, gdzie pojawiło się logo tejże zegarkowej marki. Oczywiście obok samych, wskazanych wyżej narzędzi promocji, równie ważna była osoba prezesa firmy – niezwykle medialnie aktywnego Jean-Claude Biver, oraz promocyjnej działalności firmy Hublot.
W kolejnych latach marka podjęła współpracę ze światową organizacją piłkarską, oraz klubami i federacjami krajowymi.
W roku 2014, w ramach kampanii Hublot 2014 FIFA World Cup, między innymi przyjaciele marki Hublot, wzięli udział w projekcie „Hublot Loves Footbal”. Został on zakończony serią uderzających i wyjątkowych przedstawiających portretów ambasadorów z wyjątkowymi, artystycznie pomalowanymi piłkami.
Ciekawą i kto wie, czy także nie przełomową formę kooperacji z piłkarskimi organizacjami i to na zupełnie innej płaszczyźnie, pokazała marka Maurice Lacroix. Tak dokładnie, zrobił to jej niemiecki oddział, który w sezonie 2013/2014 rozpoczął współpracę z organizatorem rozgrywek ligowych w Niemczech. Na kilku wybranych stadionach, na okalających boisko bandach pojawiało się logo tej zegarmistrzowskiej firmy, z hasłem reklamowym „YOUR TIME IS NOW”, co dla potrzeb sportu, szczególnie w trakcie doliczonego czasu gry, możemy przetłumaczyć „wykorzystaj swój czas do ostatniej sekundy”.
Ta właśnie marka – Maurice Lacroix od początku ubiegłego roku współpracuje promocyjnie z jednym z najlepiej rozpoznawalnych w świecie klubem piłkarskim i zdobywcą najważniejszych trofeów także w ostatnich sezonach – FC Barcelona. Zaprojektowane i zaoferowane na rynku w końcu roku specjalne zegarki, doskonale widoczne wizualizacje reklamowe w wielu magazynach kolorowych i wielkoformatowych banerach z jednej strony, oraz logotyp Maurice Lacroix na tablicach zmianowych stadionu w Barcelonie - rzucający się w oczy w relacjach telewizyjnych wspierają tę zegarkową markę.
W pierwszym sezonie udostępnione było sześć modeli zegarków z trzech linii wzorniczych marki Maurice Lacroix. Najbardziej dostępne – z linii Eliros, Doskonale znane miłośnikom sportowych czasomierzy – Pontos S, oraz unikatowy wyrób w linii Masterpiece.
Jak się okazuje, to nie jedyna piłkarska aktywność tejże marki, ciekawa dla nas Polaków. Jej sedno prezentuje komunikat, który został przekazany miłośnikom marki poprzez media społecznościowe: „Miło mi poinformować, że podczas rewanżowego meczu eliminacyjnego Ligii Mistrzów LECH POZNAŃ vs FC BASEL, który odbędzie się w Bazylei 5 sierpnia 2015 (transmisja w TVP1 od godziny 20.10) wyświetlana będzie reklama MAURICE LACROIX na bandach LED wokół boiska (łączna długość banerów wynosi prawie 250m)".
Jak można się przekonać na stronie klubu z Bazylei, jest to lokalna - krajowa aktywność tej zegarkowej marki.
Temat będzie kontynuowany w kolejnych opracowaniach.
Autor: Władysław Meller
Na najbliższe mecze - górą biało-czerwoni !!!
0 Komentarzy
Średnia 0.00