Scania Clock – czyli pierwszy zegar stworzony z… ciężarówek!

POWRÓT 04.10.2016 Ciekawostki
Scania Clock – czyli pierwszy zegar stworzony z… ciężarówek!

Bardzo istotną rolę w transporcie odgrywa czas. Wszelkie opóźnienia w dostawie towaru powodują efekt domina u następnych dostawców. Bo czy może zdarzyć się coś gorszego, niż opóźniona dostawa naszego zamówionego zegarka? Jeden z największych na świecie producentów ciągników siodłowych, firma Scania, wykonał niesamowitą kampanię reklamową, w której głównym elementem jest czas.

Warto zauważyć, że Scania na początku swojej działalności w 1891 roku zajmowała się produkcją wagonów, aby w 1902 roku przejść do wytwarzania samochodów ciężarowych. W chwili obecnej większość udziałów oraz głosów w zarządzie posiada niemiecki koncern Volkswagen.

Scania Clock – czyli pierwszy zegar stworzony z… ciężarówek!

Scania Clock – czyli pierwszy zegar stworzony z… ciężarówek!

Scania tworząc najnowszą kampanię reklamową chciała zaprezentować swój autorski system zarządzania flotą, najnowsze ciągniki, ale przede wszystkim ukazać jak ważny jest czas i planowanie, aby być we właściwym czasie we właściwym miejscu.

Na opuszczonym lotnisku stworzyli gigantyczny zegar o powierzchni 750 000 stóp kwadratowych złożony z pojazdów ciężarowych najnowszej generacji. Precyzja w tym wypadku była kluczem sukcesu.  

Projekt „Scania Clock” to 90 kierowców oraz 14 ciężarówek wyposażonych w system zarządzania flotą, w celu stworzenia zegara działającego przez 24 godziny.

W tym projekcie to dokładność i precyzja odegrały ważną rolę, jednak Scania poszła o krok dalej.

Spersonalizowano ustawienia każdej ciężarówki, dzięki czemu zminimalizowano zużycie paliwa, ustalono prędkość oraz odległość od każdej z nich na poziomie 3-4 metrów.

Specjaliści od systemu zarządzania flotą Scania zmierzyli dokładnie każdy metr powierzchni zegara i ustalili najbardziej optymalne linie, po których miały poruszać się pojazdy ciężarowe.

Scania Clock – czyli pierwszy zegar stworzony z… ciężarówek!

Każdy pojazd musiał sprostać szczególnym wymaganiom, w zależności od wskazówki, której był częścią. Najciekawsze, że pojazdy zlokalizowane bliżej środka zegara poruszały się z prędkością 13km/h, zaś te na obwodzie równo 53 km/h.

Ogromnym wyzwaniem była synchronizacja „wskazówek” minutowych i godzinowych.

Scania Clock – czyli pierwszy zegar stworzony z… ciężarówek!

Naszym zdaniem w tym projekcie najważniejszą rolę odegrał czynnik ludzki.

Nie wyobrażamy sobie, aby poruszać się w kółko chociażby przez 2h, a przecież wskazówka sekundowa poruszała się non stop. Kierowcy oczywiście byli zmieniani jednak poruszanie się na tym samym placu wymaga naprawdę dużego doświadczenia.

Warto zauważyć, że Scania oprócz produkcji pojazdów ciężarowych i opracowania autorskiego systemu zarządzania flotą, posiada między innymi szkołę nauki kierowców. To właśnie tam byli szkoleni ci, którzy brali udział w projekcie. Biorąc pod uwagę, że było 90 kierowców, 14 ciężarówek to średnio każdy kierowca spędził „za kółkiem” 224 minuty.

Jest to niesamowite wyzwanie pod względem psychicznym i fizycznym dla każdego człowieka.

Scania Clock – czyli pierwszy zegar stworzony z… ciężarówek!

 „Największym wyzwaniem w transporcie długodystansowym jest precyzja i punktualność.

Nasz zegar był wyjątkową próbą precyzji. Należało trzymać się swojego pasa i wyznaczonej prędkości przez okrągłą dobę. Wszyscy kierowcy musieli się idealnie zsynchronizować, a jedynym na to sposobem była dokładność” – mówi Elin Engström, kierowca w projekcie #ScaniaClock, która odpowiadała za funkcjonowanie sekundnika.

Cóż można powiedzieć, nie tylko w zegarmistrzostwie, kobiety odpowiadają za precyzję.

Scania Clock – czyli pierwszy zegar stworzony z… ciężarówek!

Finalnie projekt został zakończony sukcesem.

Na stronie https://www.scania.com/global/en/global/scaniaclock.html  możemy zobaczyć aktualne wskazanie czasu odpowiadające naszej strefie czasowej. Podczas realizacji projektu umieszczono 5 kamer  na wieży kontrolnej oraz na ciężarówkach, dzięki czemu możemy prześledzić jak to wyglądało. 

Podsumowując, Scania podjęła się arcytrudnego wyzwania tworząc swoją kampanię.

W zegarkach mechanicznych za dokładność wskazania odpowiada mechanizm, wskazówki poruszają się w zależności od wersji jaką zakupimy. Tutaj jednak wskazówki były w pewnym sensie mechanizmem. Wystarczyło żeby jedna ciężarówka źle zahamowała i już wskazanie nie byłoby dokładne. 

Serdecznie gratulujemy pomysłu i czekamy na następne kampanie reklamowe innych firm.

Autor: Paweł Gigauri

Magazyn ZIP NR 6

MAGAZYN ZIP NR 6 - wydanie wakacyjne!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Seiko2

REKLAMA

Epos

REKLAMA

Partner Czasocholicy

PARTNER

Junghans

REKLAMA

Oris

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Doxa

REKLAMA

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Glycine

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Podróże w genach, powroty do domu z...
Podróże w genach, powroty do domu z...
27.09.2016
Bulova CURV - pierwszy na świecie z...
Bulova CURV - pierwszy na świecie z...
07.10.2016

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Emile Chouriet
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Montblanc
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco