Łączna wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2023 r. sięgnęła ok. 42,4 mld zł., z czego 0,7 mld przypadło na zegarki i biżuterię. Największy udział w rynku dóbr luksusowych, na poziomie 25,0 mld zł, mają samochody.
- Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła w 2023 roku o 12,2 proc. w porównaniu z rokiem 2022 i osiągnęła wartość 42,4 mld zł. - czytamy w raporcie firmy doradczej KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu”.
Wszystkie analizowane w raporcie segmenty, czyli samochody, usługi hotelarskie i SPA, odzież i akcesoria, nieruchomości, alkohole, kosmetyki i perfumy oraz biżuteria i zegarki osiągnęły na koniec 2023 roku wartości wyższe niż przed pandemią.
Grafika 1: Zmiana wartości wybranych segmentów rynku dóbr luksusowych w 2023 r. vs 2022 r.
Grafika 2: Struktura rynku dóbr luksusowych
Prognozy na 2024 rok dla rynku dóbr luksusowych są optymistyczne – przewiduje się 21,1 proc. wzrost porównując z rokiem 2023.
Rynek zegarków i biżuterii przekroczy wartość 1 mld zł rocznie
Z raportu wynika, że wartość sprzedaży luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce wzrosła o 18,3 proc. w 2023 roku w porównaniu z 2022, co stanowi dynamikę aż o osiem punktów procentowych wyższą niż w roku poprzednim, osiągając poziom 653 mln zł. To wyraźne przekroczenie poziomu sprzedaży sprzed wybuchu pandemii, zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami analityków.
Grafika 2: Wybrane dane rynku luksusowych zegarków i biżuterii w 2023 r.
Prognozy sugerują, że do 2028 roku rynek ten osiągnie wartość 1,1 mld zł, co oznacza, że rok wcześniej po raz pierwszy przekroczy on wartość 1 mld zł.
Autorzy raportu podkreślają, że od kilku lat udział obu segmentów w rynku luksusowej biżuterii i zegarków nieznacznie się zmienia. W 2023 r. udział biżuterii wynosił 55 proc. a zegarków 45 proc. Ok. 80 proc. rynku zegarków to zegarki męskie, a tylko 20 proc. zegarki damskie. W przypadku biżuterii szlachetnej proporcje są odwrotne: 79,7 proc. to biżuteria damska a 20,3 proc. to biżuteria męska.
Biżuteria szlachetna, przeważnie damska, nadal stanowi większość rynku biżuterii. Jednak prognozowany największy średnioroczny wzrost wartości sprzedaży do 2028 roku przypada na segment luksusowych zegarków męskich, osiągając 15 proc.
Grafika 3 - Struktura rynku luksusowej biżuterii i zegarków w 2023 r.
Raport KPMG przekonuje, że luksusowa biżuteria i zegarki od dawna pełnią nie tylko funkcje użytkowe, lecz także postrzegane są jako atrakcyjne formy inwestycji. Ich wartość często wzrasta wraz z upływem czasu, co sprawia, że są one obiektem zainteresowania inwestorów poszukujących stabilnych aktywów. Z tego powodu coraz częściej są one uwzględniane w portfelach inwestycyjnych jako element długoterminowej strategii finansowej.
Niestety, raport KPMG nie definiuje pojęcia "luksusowe zegarki i biżuteria", w dokumencie nie padają też przykłady żadnych zegarkowych marek, w przeciwieństwie np. do wymienionych w raporcie marek drogich samochodów. Ta uwaga jest o tyle ważna, że jeden z największych sprzedawców biżuterii i zegarków w Polsce - W.Kruk - w 2023 r. miał przychody ze sprzedaży w wys. 708,9 mln zł (pisaliśmy o tym niedawno na portalu Zegarki i Pasja tu: zegarki i biżuteria ratują wynik finansowy grupy VRG, właściciela W.Kruk). A oprócz W.Kruk jest przecież także kilku innych, dużych ogólnokrajowych sprzedawców biżuterii i zegarków, do tego dochodzi wiele lokalnych podmiotów. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że w ofercie W.Kruk są i drogie zegarki, które można bez wątpienia uznać za luksusowe, jak i marki popularne, ze średniej czy niskiej półki cenowej.
Samochody liderem rynku dóbr luksusowych. Maserati na czele
- Producentom samochodów premium i luksusowych przypadła w 2023 roku największa część rynku dóbr luksusowych w Polsce - na poziomie 59 proc. – a jego wartość wyniosła 25 mld zł, co stanowi wzrost o 7,1 proc. porównując z poprzednim rokiem - podało KPMG.
Na polskim rynku samochodów premium i luksusowych w 2023 roku ponownie odnotowano wzrost sprzedaży zarówno pod względem liczby (23,1 proc. rok do roku), jak i wartościowym (7,5 proc. rok do roku). Polacy zarejestrowali o 22,2 tys. więcej samochodów z kategorii premium niż w poprzednim roku, co stanowi wzrost o 23,2 proc. rok do roku.
Pomimo niewielkiego udziału w rynku pod względem ilościowym (0,3 proc.) i wartościowym (1,4 proc.), samochody luksusowe również odnotowały wzrost sprzedaży o 19 sztuk (o 5,6 proc. rok do roku).
Z raportu wynika, że Maserati po raz kolejny utrzymało pozycję lidera pod względem liczby sprzedanych luksusowych aut – 92 sztuki zarejestrowane w 2023 r. przez Polaków odpowiadają za 25 proc. całkowitej sprzedaży samochodów luksusowych w tym roku. Kolejne pozycje w rankingu zajęły, w tej samej kolejności co rok wcześniej, marki Ferrari, Bentley i Lamborghini.
W segmencie premium podium od lat należy do trzech marek – Audi (26 tys. sprzedanych pojazdów), BMW (23,2 tys.) i Mercedesa (20,4 tys.).
Zauważalną zmianą jest awans Audi z trzeciego na pierwsze miejsce, co wynika ze wzrostu sprzedaży samochodów tej marki o 34,7 proc. rok do roku. Liczba aut sprzedanych przez firmy z pierwszej trójki rankingu stanowiła w 2023 roku 59 proc. całkowitej sprzedaży w segmencie samochodów premium. Oznacza to, że pozostałe marki z tego sektora zdołały zdobyć nieco większy udział w rynku niż w poprzednim roku.
Autorzy raportu zauważają że na polskim rynku samochodów premium i luksusowych rośnie zainteresowanie pojazdami o napędzie elektrycznym. Ich udział w ogólnej sprzedaży w latach 2022 2023 wzrósł z 5 proc. do 8,1 proc. Szczególnie w segmencie marek premium samochody elektryczne zyskiwały na popularności. W segmencie luksusowym w 2023 roku sprzedano jedynie cztery takie pojazdy, wszystkie należały do marki Rolls-Royce.
Hotele, spa i luksusowa odzież
Eksperci KPMG podkreślają, że rynek luksusowych obiektów hotelowych i SPA po raz pierwszy zajął drugie miejsce pod względem wartości sprzedanych usług, która w 2023 roku wzrosła o 23,8 proc. w porównaniu rocznym, osiągając 5,8 mld zł.
Szacowana wartość rynku luksusowej odzieży i akcesoriów w Polsce w 2023 roku wyniosła 3,8 mld zł. W Polsce rynek luksusowej odzieży i akcesoriów zanotował wzrost wartości o 573 mln zł w 2023 roku, czyli 17,7 proc. r/r. Niezmiennie, pod względem wartości rynku luksusowej odzieży i akcesoriów dominują ubrania (62,8 proc.). Akcesoria i dodatki stanowią 20 proc., natomiast obuwie 17,2 proc. rynku.
Wartość rynku nieruchomości premium i luksusowych w Polsce stale rośnie, mimo obecnego spowolnienia gospodarczego. W 2022 roku odnotowano wzrost na poziomie 9 proc. r/r, a prognozy na 2023 rok sugerują dalsze zwiększenie o 15 proc. r/r, co przekłada się na poziom 3,26 mld zł. Mimo, że Warszawa pozostaje głównym ośrodkiem rynku nieruchomości premium i luksusowych, Trójmiasto zyskuje coraz większe znaczenie w tym obszarze. 27 proc. ofert luksusowych apartamentów koncentruje się właśnie w Trójmieście, a najwyższą w 2023 roku cenę transakcyjną za mkw. mieszkania – 66,1 tys. zł – odnotowano w Gdyni.
Alkohole. Duże zmiany na rynku i spadek produkcji wódki
Z raportu KPMG wynika, że polski rynek luksusowych alkoholi od lat dynamicznie się rozwija. W 2023 roku jego wartość sięgnęła około 1,7 mld zł, co oznacza wzrost aż o 20,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Średnioroczny wzrost wartości tego rynku w ciągu ostatnich pięciu lat wyniósł około 8,5 proc. Prognozy wskazują, że do 2028 roku jego wartość ma osiągnąć około 2,4 mld zł.
Sprzedaż napojów spirytusowych nadal dominuje na rynku, odpowiadając za ponad 70 proc. udziału, czyli nieco więcej niż w poprzednim roku.
Znaczącą część tego segmentu stanowi rynek whisk(e)y, który generuje około 89 proc. wartości sprzedaży osiągając około 1,1 mld zł. Choć wcześniej przewidywano, że udział tego segmentu zmniejszy się na rzecz szampanów o dynamicznie rosnącym indeksie wartości sprzedaży (29,9 proc. wzrostu rok do roku) w 2023 roku, to proporcje na rynku alkoholi luksusowych nie uległy znacznej zmianie. Najmniejszy wzrost sprzedaży odnotowano na rynku innych win niż szampany (7,5 proc. rok do roku).
Całkowity polski rynek alkoholi w 2023 roku również odnotował wzrost wartości (według danych Euromonitor International o 20 proc. rok do roku), jednakże nie przekładało się to na zwiększony wolumen sprzedaży we wszystkich segmentach rynku. Według danych NielsenIQ ostatnie lata były trudne dla wielu branż, w tym dla przemysłu piwowarskiego, który boryka się z malejącym popytem i pogarszającymi się nastrojami konsumenckimi.
Najbardziej wyraźny spadek wielkości sprzedaży odnotowano w segmencie piw alkoholowych bez dodatków smakowych (spadek 6,1 proc. rok do roku). Zniżkowy trend widoczny jest również na rynku napojów spirytusowych. Według danych GUS w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku ich sprzedaż zmniejszyła się o 11,2 proc., a produkcja czystej wódki spadła o 16,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 roku. W obliczu trudności w wybranych segmentach rynku alkoholi, trunki luksusowe wykazują dużą odporność na kryzysy.
Kto kupuje dobra luksusowe? Spadły dochody najbogatszych
Raport KPMG podkreśla, że rynek dóbr luksusowych kształtują możliwości nabywców. Na potrzeby raportu, spośród osób, które przekraczają drugi próg podatkowy wyróżniono kilka grup: zamożni, czyli osoby o dochodach brutto powyżej 20 tys. zł brutto miesięcznie, bogaci, którzy zarabiają powyżej 50 tys. zł brutto miesięcznie, oraz bardzo bogaci, których miesięczne zarobki przekraczają kwotę 83,3 tys. zł brutto, co oznacza, że ich roczny dochód brutto przekracza 1 mln zł.
W Polsce w 2022 roku liczba osób przekraczających drugi próg podatkowy, czyli takich, których dochody były równe lub wyższe niż 120 tys. zł brutto w skali roku zwiększyła się o 51 proc. w skali roku i wyniosła 1,5 mln osób. Ich zarobki osiągnęły wartość niemalże 376 mld zł, co stanowi wzrost o 9,6 proc. r/r.
Chociaż łączne zarobki osób przekraczających drugi próg podatkowy w 2022 roku w Polsce zwiększyły się, to nieco zmniejszyły się dochody grupy sklasyfikowanej na potrzeby raportu jako osoby zamożne, czyli zarabiającej przynajmniej 20 tys. zł brutto miesięcznie.
Dochody powyżej 20 tys. zł brutto miesięcznie osiągnęło 441 tys. osób, co oznacza wzrost aż o 37,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast łącznie zarobili oni niemalże 220 mld zł (spadek 0,2 proc. r/r). Osoby z tej grupy zarabiały w 2022 roku średnio 41,4 tys. zł miesięcznie.
Kolejną istotną grupą docelową dla producentów dóbr luksusowych są bogaci nabywcy, którzy na potrzeby raportu definiowani są jako osoby z zarobkami powyżej 50 tys. zł brutto miesięcznie. W 2022 roku w Polsce takich osób było nieco ponad 83,6 tys., co stanowi wzrost o 1 proc. r/r, ale ich łączne dochody zmniejszyły się o 12,7 proc., do niespełna 114 mld zł.
Najważniejszą grupą docelową dla firm z branży dóbr luksusowych pozostają osoby bardzo bogate, z zarobkami powyżej 1 mln złotych brutto rocznie. Grupa ta zmniejszyła się w ciągu 2022 roku o 4,6 proc. do niecałych 35 tys. osób, a ich zarobki były niższe o 15,6 proc. w porównaniu z rokiem 2021, osiągając wysokość 79 mld zł.
W każdej z opisywanych grup obniżyły się także średnie miesięczne dochody brutto. Osoby zamożne zarabiały średnio 41,4 tys. zł (spadek 28 proc. r/r), bogate 113,3 tys. zł (spadek 14 proc. r/r), a bardzo bogate 187,2 tys. zł (spadek 11 proc. r/r).
90 tys. Polaków dysponuje majątkiem netto przekraczającym 1 mln dolarów amerykańskich
Z raportu KPMG wynika, że na koniec 2022 roku w Polsce mieszkało niespełna 90 tys. osób, które można określić mianem High Net Worth Individuals (HNWI), czyli których majątek liczony w aktywach netto wyniósł co najmniej 1 mln dolarów amerykańskich. Oznacza to spadek liczby takich osób w porównaniu z rokiem 2021 o prawie 10,5 tys., czyli o około 10 proc. i powrót do poziomu odnotowanego w 2020 roku. Wśród 19 wybranych państw europejskich Polska w bezwzględnej liczbie HNWI wyprzedziła w 2022 roku jedynie Grecję i Czechy.
- Spadek liczby najbogatszych Polaków, zaliczanych do kategorii HNWI wpisuje się w globalny trend i może być spowodowany aprecjacją dolara amerykańskiego w stosunku do złotego. Co ciekawe – także zgodnie ze światowymi tendencjami – o prawie 2 proc. r/r zwiększyła się liczebność najbardziej zamożnej podgrupy w ramach tej kategorii, czyli osób których aktywa netto opiewają na więcej niż 50 mln dolarów. Po raz kolejny dowiedziono tezy, że „najbogatsi bogacą się najszybciej – komentuje Andrzej Marczak, partner i szef zespołu ds. PIT w KPMG w Polsce.
Prognozy na 2024 rok dla rynku dóbr luksusowych są optymistyczne, przewiduje się 21,1 proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2023. Pierwsze miesiące 2024 r. przyniosły mieszane dane z gospodarki, są jednak podstawy aby oczekiwać, że kolejne miesiące roku były wyraźnie lepsze.
Więcej ciekawych informacji tego typu prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
08:35 28.05.2024Wiadomości
Rośnie wartość polskiego rynku dóbr luksusowych. Zegarków także!
Tagi:
REKLAMA
Próżnia w zegarku? Tak! Poznajmy koperty typu vacuum i airvac
Zegarki z kopertami typu vacuum i airvac produkowane były w latach 60. i 70. XX wieku. Tego typu obudowy miały (jak na tamte czasy) zdecydowanie innowacyjne, niezwykle za ...
Zawód Zegarmistrz – rzemiosło dla osób potrafiących panować nad swoim ciałem i umysłem
Zawsze, myśląc o zawodzie zegarmistrza, miałem przed oczyma starszego pana otoczonego przez niezliczone zegarki i zegary, siedzącego w nieco zgarbionej pozycji z lupą prz ...
SŁAVA niejedno ma imię – o budzikach Дружба, Мир, Пионер, Слава…
Na pewno wielu, a może i większość z nas pamięta charakterystyczne budziki noszące nazwy Slava, Mir, Drużba. Z pewnością są też tacy, którzy nakręcali je co wieczór, by n ...
Ankieta nr 3 – Pokolenie Y (Millenialsi). „Zegarki przez pokolenia”
Ankieta nr 3 - Pokolenie Y (Millenialsi) W 2024 roku nasz portal Zegarki i Pasja obchodzi 10-lecie. Przez tę dekadę funkcjonowania dookoła nas wydarzyło się bardzo wiele ...
Bulova Lunar Pilot Meteorite Limited Edition. Kosmiczny zegarek z tarczą z meteorytu
Astronauci wszystkich misji Apollo byli wyposażeni w wybrane przez NASA zegarki Omega Speedmaster Professional, jednak, gdy w lipcu 1971 roku Dave Scott, członek misji Ap ...
Prezentujemy: Montblanc 1858 GMT (zdjęcia live)
Marka Montblanc konsekwentnie rozwija swoją linię zegarków z kolekcji 1858. Jak można się domyślić, nazwa tej serii nie jest przypadkowa. Liczba 1858 nawiązuje bezpośredn ...
Vacheron Constantin The Berkley Grand Complication. Najbardziej skomplikowany technicznie zegarek na świecie!
Manufaktura Vacheron Constantin wiele razy już zaskakiwała zegarkowy świat złożonością, ekskluzywnością i pięknem swoich czasomierzy. Do tej pory przeważnie były to zegar ...
Eberhard Extra-Fort Roue a Colonnes Retour en Vol. Historyczne zegarki w nowym wydaniu
Mówi się, że “klasyka się nie starzeje”. Doskonałe wzornictwo utrzymane w tradycyjnym stylu, które nacechowane jest sportowymi akcentami oraz użytecznością mocno opiera s ...
Citizen Promaster Mechanical GMT. Pierwszy zegarek mechaniczny z funkcją GMT z serii Promaster
Firma Citizen to duży producent zegarków, który ma bardzo bogatą ofertę modeli charakteryzujących się wysokim zaawansowaniem technicznym i wysoką jakością wykonania, a pr ...
Propozycje zegarków dla pokolenia Z. „Zegarki przez pokolenia”
Zakończyła się 4 ankieta w ramach wspólnej kampanii Zegarki i Pasja x Czasoholicy „Zegarki przez pokolenia”, która wystartowała pod koniec maja 2024. Celem naszej kampani ...
Eberhard Extra-Fort Roue a Colonnes Retour en Vol. Historyczne zegarki w nowym wydaniu
Mówi się, że “klasyka się nie starzeje”. Doskonałe wzornictwo utrzymane w tradycyjnym stylu, które nacechowane jest sportowymi akcentami oraz użytecznością mocno opiera s ...
INHORGENTA ogłasza rozpoczęcie współpracy z Fondation Haute Horlogerie (FHH)
Pod koniec września 2024, w Monachium, INHORGENTA - jedna z wiodących europejskich platform służących do promocji biżuterii, zegarków i kamieni szlachetnych, ogłosiła swo ...