Skonsolidowane przychody grupy VRG w 2023 r. wyniosły 1,3 mld zł i były o 2,2 proc. wyższe niż w roku 2022, kiedy były na poziomie 1,2 mld zł. Zysk netto grupy w 2023 r. wyniósł 101,7 mln zł, wobec 92,9 mln zł zysku w roku 2022. Z kolei skonsolidowany zysk operacyjny był na poziomie 112,1 mln zł wobec 140,6 mln zł w roku poprzednim.
- Znacznym składnikiem przychodów grupy w minionym roku był W.Kruk z pozytywną dynamiką sprzedaży w każdym z dwunastu miesięcy - podkreśla grupa VRG.
Tabela 1 - Zysk i strata w segmentach działalności grupy VRG
Jak przyznano, segment odzieżowy, z wyjątkiem marki Deni Cler, odnotował natomiast wyniki poniżej oczekiwań zarządu. Plany spółki na 2024 rok to przede wszystkim poprawa sprzedaży w markach modowych poprzez wzmacnianie ich pozycji rynkowej. Przypomnijmy, że inne marki modowe wchodzące w skład grupy VRG to Vistula, Bytom i Wólczanka.
Wzrost zysków na sprzedaży zegarków i biżuterii
Wyniki grupy VRG za 2023 roku były mocno zróżnicowane w różnych segmentach. Jak podkreślono w raporcie grupy, segment jubilerski reprezentowany przez W.Kruk przez cały rok odnotowywał pozytywne dynamiki sprzedaży.
Tabela 2 - Segment biżuteryjny grupy VRG z większą sprzedażą od segmentu modowego
Przypomnijmy, że W.Kruk to jeden z największych sprzedawców zegarków na polskim rynku, posiadający w swojej ofercie zegarki m. in. takich marek, jak Rolex i Patek Philippe oraz Cartier, Chopard, Bulgari, Hublot, Panerai, Jaeger-LeCoutre, Franck Muller, Omega, Tudor, TAG Heuer, Longines, Rado, Junghans, Tissot, Frederique Constant, Citizen, Doxa, Certina, Seiko, Epos, Balticus, a także Swatch.
W czwartym kwartale 2023 roku, który jest też najważniejszym okresem handlowym z perspektywy marki, W.Kruk wypracował przychody o 17,6 proc. wyższe niż w tym samym czasie w roku ubiegłym.
W całym 2023 roku sprzedaż marki była na poziomie 708,9 mln zł, o 13,3 proc. więcej rok do roku. W 2022 r. przychody segmentu wyniosły 625,7 mln zł. Przychody ze sprzedaży internetowej wzrosły o 39,1 proc. w skali roku, stanowiąc 7,8 proc. sprzedaży marki (wzrost o 1,4 punktów proc.).
Zysk netto segmentu jubilerskiego w 2023 roku wyniósł 110,9 mln zł i wzrósł o 27,2 mln zł (czyli 32,5 proc.) w stosunku do 2022 roku. Natomiast w samym czwartym kwartale 2023 roku wyniósł 41,1 mln zł i wzrósł o 10,9 mln zł (36,2 proc.) w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Zwróćmy więc uwagę, że zysk W.Kruk w 2023 r. był większy niż zysk całej grupy VRG, stało się to "dzięki" stracie, jaką zanotował w 2023 r. segment modowy grupy.
Tabela 3 - Przychody detaliczne W.Kruk
Na koniec 2023 r. W.Kruk miał 163 sklepy stacjonarne, co było największą liczbą spośród wszystkich marek grupy VRG - na drugim miejscu uplasowała się Vistula ze 132 lokalami. Na koniec 2024 r. liczba sklepów W.Kruk ma wzrosnąć do 175.
Tabela 4 - Plany grupy VRG dot. sklepów stacjonarnych w 2024 r.
- Pozytywne rezultaty W.Kruk to zasługa przede wszystkim zdywersyfikowanej oferty produktowej, skutecznej komunikacji marketingowej oraz budowania sieci dystrybucji w lokalizacjach o najwyższym potencjale sprzedażowym - wyjaśnia grupa VRG.
Jak zaznaczono, przełomowym działaniem marki w 2023 r. było rozpoczęcie rozwoju na rynku węgierskim. W.Kruk w czwartym kwartale otworzył tam dwa salony stacjonarne – w Budapeszcie i Segedynie (na południu kraju), o łącznej powierzchni 173,6 mkw. Marka prowadzi na Węgrzech działania komunikacyjne w miejscach sprzedaży offline oraz w kanałach internetowych, aby wzmacniać swoją rozpoznawalność na tamtejszym rynku.
W Polsce W.Kruk otworzył w warszawskim Westfield Mokotów oraz w katowickim Silesia Center blisko czterokrotnie powiększone salony w koncepcie marki Rolex. Łącznie, spółka otworzyła 10 salonów stacjonarnych w Polsce, w tym 3 salony franczyzowe. Łączna powierzchnia handlowa nowo otwartych salonów stacjonarnych W.Kruk w Polsce wyniosła niecałe 900 mkw.
Strata segmentu odzieżowego
Grupa VRG przyznaje, że segment odzieżowy, przez znaczną część roku 2023 pozostawał pod wpływem niestabilności ekonomicznej oraz skutków wysokiej, dwucyfrowej inflacji. Nastroje konsumentów były w rezultacie obniżone, a spółka starając się wzmocnić popyt, wprowadziła liczne zmiany w ofercie produktowej i komunikacyjnej marek. Działania te nie spotkały się jednak z pozytywnym odbiorem przez rynek, czego efektem były niezadowalające wyniki segmentu odzieżowego grupy. Łącznie, w 2023 roku marki modowe VRG osiągnęły przychody w wysokości 592,8 mln zł, czyli o 8,5 proc. mniej niż w roku 2022.
Grupa w ramach segmentu odzieżowego wykazała w 2023 roku stratę netto na poziomie 9,2 mln zł w porównaniu do zysku netto 9,2 mln zl w 2022 roku (pogorszenie wyniku o 18,4 mln zł). Natomiast w samym czwartym kwartale 2023 r. segment odzieżowy grupy wypracował zysk netto na poziomie 8,7 mln zł w porównaniu do zysku netto 17,1 mln zl w analogicznym okresie roku poprzedniego (spadek wyniku o 8,4 mln zł).
- W.Kruk pokazuje, że jest dobrze prowadzonym biznesem, który jest w stanie poprawiać wyniki sukcesywnie kwartał do kwartału, niezależnie od okoliczności rynkowych. W markach odzieżowych – z wyjątkiem Deni Cler - nadal mamy jeszcze dużo pracy, aby osiągnąć satysfakcjonującą sprzedaż. W ostatnich miesiącach podjęliśmy wiele trudnych, ale koniecznych decyzji, które ograniczają złożoność operacyjną naszej działalności i jej koszty. Mamy mocne zespoły zarządzające i projektowe, które wspólnymi siłami pracują nad tym, aby skutecznie budować nasze marki w kanałach sprzedaży online i offline. Jesteśmy zmotywowani, żeby jak najszybciej znacząco poprawić wyniki w segmencie odzieżowym Grupy – skomentował wyniki Mateusz Kolański, prezes VRG.
Warto zaznaczyć, że własna działalność produkcyjna w segmencie jubilerskim grupy prowadzona jest w spółce W.Kruk w manufakturze jubilerskiej w Komornikach koło Poznania.
W dniu 2 czerwca 2023 r. ogłoszono upadłość spółki WSM Factory, która produkowała odzież na potrzeby grupy VRG. W związku z tą upadłością w części odzieżowej grupy nie funkcjonuje własna działalność produkcyjna.
Udany początek 2024 r. ze wzrostem sprzedaży
Przedstawiciele grupy z optymizmem oceniają początek roku 2024.
W pierwszych trzech miesiącach 2024 r. VRG zanotowało sprzedaż na poziomie 278,1 mln zł, czyli o 4,1 proc. więcej w porównaniu do roku 2023 – tak wynika z szacunkowych poziomów przychodów raportowanych przez grupę. Na wzrost sprzedaży w pierwszym kwartale wpłynęły przede wszystkim korzystne wyniki segmentu jubilerskiego. Co warto odnotować, w marcu grupa zaobserwowała również powrót do wzrostów przychodów w markach odzieżowych.
– Bardzo nas cieszy, że widać pierwsze efekty zmian, które wprowadzamy w ofercie produktowej i komunikacyjnej w segmencie odzieżowym. Marcowy wzrost odnotowaliśmy pomimo ograniczonych promocji na produkty, ale chcę podkreślić, że prawdziwe wyzwania dopiero przed nami, bo zaczynamy peak sprzedażowy związany z okresem celebracji i to sprzedaż w najbliższych miesiącach będzie istotnie wpływać na wynik grupy – mówi Mateusz Kolański.
Segment jubilerski, który budował wynik grupy w pierwszym kwartale 2024 roku, wypracował w tym czasie przychody na poziomie 156 mln zł (o 9,9, proc. więcej r/r). Z kolei marki odzieżowe VRG zakończyły kwartał ze sprzedażą na poziomie 122,1 mln zł (o 2,3 proc. mniej r/r).
Plany na 2024 rok
Głównym celem zarządu VRG na 2024 rok jest wzrost przychodów w segmencie odzieżowym oraz utrzymanie pozytywnej dynamiki sprzedaży w marce jubilerskiej, aby w efekcie poprawić wyniki całej grupy.
Zapowiedziano, że w 2024 roku W.Kruk będzie nadal rozwijać własną ofertę biżuteryjną, wprowadzać będzie kolejne kolekcje ambasadorskie i autorskie projekty (przygotowywane przez własny zespół projektowy Zespół Manufaktury W.Kruk), a także kolekcje przygotowywane na specjalne okoliczności.
Marka będzie kontynuować rozwój działalności w obszarze premium. Będzie realizować to poprzez rozwój dystrybucji oraz dalszą rozbudowę portfolio marek zegarkowych i biżuterii pochodzącej ze światowych manufaktur.
Pierwsze półrocze spółka planuje poświęcić na poprawę efektywności kosztowej w markach modowych, przy jednoczesnej silnej koncentracji na działaniach wspierających jak najlepszą sprzedaż kolekcji. Kolejne 6 miesięcy przeznaczy na wdrożenie planów naprawczych dla trwale nierentownych salonów stacjonarnych.
Istotnym elementem wzrostu Grupy są także działania nakierowane na wzmocnienie sprzedaży online i offline w ramach rozwoju omnichannel. W 2024 roku VRG będzie korzystać z wprowadzonego w roku ubiegłym projektu one basket, który wspiera sprzedaż w sklepach stacjonarnych i e-commerce. Będziemy obserwować, czy te plany uda się zrealizować.
Więcej ciekawych informacji tego typu prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela