Przychody ze sprzedaży grupy Richemont w pierwszych trzech kwartałach roku obrachunkowego 2022 r. wyniosły 5,4 miliarda euro i były o 5 proc. wyższa niż rok wcześniej. Sprzedaż segmentu zegarków zmniejszyła się jednak o 5 proc. do poziomu 952 mln euro.
Richemont to jedna z największych na świecie grup działających w sektorach luksusowej biżuterii i zegarków. Zaprezentowała ona swoje wyniki za pierwsze trzy kwartały roku obrachunkowego 2022. W przeciwieństwie do większości firm, rok finansowy w grupie Richemont nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, lecz trwa od początku kwietnia do końca marca następnego roku. Przedstawione wyniki dotyczą okresu od początku kwietnia do końca grudnia 2022 r.
W tym czasie grupa osiągnęła przychody w wielkości 5,4 mld euro, to wzrost o 5 proc. (w cenach stałych) w porównaniu z tym samym okresem roku obrachunkowego 2021, kiedy przychody sięgnęły 4,9 mld euro. Richemont zaznacza, że gdyby z wyników wyjąć Rosję, to wzrost przychodów sięgnąłby 7 proc.
Największe przychody zanotowano w segmencie jubilerskim, przekroczyły one 3,7 mld euro. To oznacza wzrost o 8 proc. wobec tego samego okresu roku poprzedniego, kiedy przychody segmentu wyniosły 3,3 mld euro. Do segmentu jubilerskiego grupy Richemont należą marki Buccellati, Cartier oraz Van Cleef & Arpels.
Spadek przychodów ze sprzedaży zegarków o 5 proc.
Na drugim miejscu pod względem przychodów był segment zegarkowy.
Jego przychody ze sprzedaży w okresie pierwszych trzech kwartałów roku 2022 r. wyniosły 952 mln euro i były o 5 proc. mniejsze niż w analogicznym okresie roku 2021, kiedy były na poziomie 977 mln euro.
Grupa wyjaśnia, że nastąpiły dwucyfrowe spadki sprzedaży zegarków w regionie Azji i Pacyfiku, które stanowiły blisko połowę sprzedaży tego segmentu. Spadki te w dużym stopniu były spowodowane obostrzeniami związanymi z Covid 19. Co prawda, jednocześnie nastąpiły dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w Europie i Japonii, ale nie zrekompensowały one tamtych spadków.
Wyniki sprzedażowe były różne w przypadku różnych marek zegarków, Richemont przekonuje, że bardzo dobrze radziły sobie A. Lange & Söhne i Vacheron Constantin.

Do grupy należą także inne znamienite marki zegarkowe jak Baume & Mercier, IWC Schaffhausen, Jaeger-LeCoultre, Panerai, Piaget oraz Roger Dubuis.
Dobrze radził sobie także segment pozostałe, który zwiększył przychody o 6 proc. - z 663 mln euro w 2021 r. do 729 mln euro w 2022 r. Do tego segmentu należą głównie marki modowe i perfumeryjne jak Alaïa, AZ Factory, Chloé, Delvaux, dunhill, Montblanc oraz Peter Millar.
Tym razem Chiny trzymały się słabo
Sprzedaż produktów Richemont różnie wyglądała w różnych częściach świata.
Największym rynkiem w pierwszych trzech kwartałach roku obrachunkowego 2022 r., tak jak i w okresach wcześniejszych, był rejon Azji i Pacyfiku. Tam wielkość sprzedaży przekroczyła 1,9 mld euro - to o 9 proc. mniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego, kiedy sprzedaż sięgnęła 2,03 mld euro.
Richemont wyjaśnia, że duże wzrosty sprzedaży w Korei Południowej i Azji Południowo-Wschodniej, zwłaszcza w Singapurze oraz Australii, tylko częściowo zrekompensowały niższą sprzedaż w Chinach, Hongkongu i Makau. Ogromny wzrost zachorowań Covid 19 miał negatywny wpływ na ruch klientów, a braki w odpowiedniej ilości personelu doprowadziły do skrócenia godzin otwarcia butików lub tymczasowego zamknięcia punktów sprzedaży w Chinach, co doprowadziło do spadku sprzedaży o 24 proc. w tym okresie.
Regionem, który uplasował się na drugiej pozycji pod względem wielkości sprzedaży były Ameryki - tam sprzedaż wzrosła o 3 proc. z 1,1 mld w 2021 r. do 1,3 mld euro w 2022 r. Richemont wskazuje, że na wyniki tego regionu korzystnie wpłynął silny dolar.

Trzecie miejsce pod względem sprzedaży w grupie zajmuje Europa, gdzie zanotowano solidne wzrosty w wys. 19 proc. Sprzedaż w okresie pierwszych trzech kwartałów 2022 r. miała tu wartość 1,27 mld euro, wobec 1,08 mld euro rok wcześniej. Grupa tłumaczy, że w Europie wzrost sprzedaży był napędzany utrzymującym się popytem lokalnym i turystycznym, głównie ze Stanów Zjednoczonych i Bliskiego Wschodu, wspieranym przez korzystne kursy walut. Podkreślono, że na szczególną uwagę zasługują wyniki sprzedażowe Francji, Włoch i Szwajcarii.
Kolejne miejsce zajmuje Japonia (nie uwzględniona w wynikach Azji) ze wzrostem sprzedaży aż 43 proc.! W 2022 r. sprzedaż wyniosła tam 477 mln euro a rok wcześniej 366 mln euro. Japonia odnotowała zarówno solidną sprzedaż krajową, jak i stopniowy powrót turystyki wspierany zniesieniem ograniczeń Covid w połowie października.
Solidne, 10 proc. wzrosty zanotowano także w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki, które wyniosły 428 mln euro, wobec 356 mln euro rok wcześniej. Swój udział w tym wzroście miały także Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, jakie w grudniu 2022 r. odbyły się w Katarze. Jak wyjaśniono, tysiące przyjezdnych kibiców wzmocniło silny lokalny popyt.
Dobre perspektywy na nowy rok
Jeśli chodzi o kanały sprzedaży, to najważniejsza dla grupy Richemont jest sprzedaż detaliczna.
Przychody w tym segmencie w okresie pierwszych trzech kwartałów 2022 r. przekroczyły 3,7 mld euro i były o 6 proc. wyższe niż rok wcześniej, kiedy wyniosły 3,4 mld euro. Sprzedaż detaliczna odnotowała wyższą sprzedaż we wszystkich regionach z wyjątkiem Azji i Pacyfiku.

Nieznacznie, bo o 1 proc., wzrosły przychody ze sprzedaży hurtowej: z 1,23 mld euro w 2021 r. do 1,29 mld euro w 2022 r. Zaznaczono, że duży wpływ na wynik tego segmentu miała słaba sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku.
Przychody ze sprzedaży internetowej były na poziomie 391 mln euro, czyli o 6 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2021, kiedy były na poziomie 350 mln euro.
Rynkowi analitycy zwracają uwagę, że pod koniec grudnia 2022 r. Chiny bardzo mocno poluzowały restrykcje związane z Covid 19, w efekcie czego Chińczycy znacznie łatwiej niż dotychczas mogą podróżować zarówno wewnątrz Chin jak i do innych krajów. To powinno przełożyć się na ogólne przyśpieszenie gospodarcze, w tym na wzrost sprzedaży dóbr luksusowych i zegarków w kolejnych kwartałach.
Pozostałe raporty i najnowsze informacje z branży prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
19:00 25.01.2023Wiadomości
Spadek sprzedaży zegarków w grupie Richemont
Tagi:
REKLAMA
ORIENT Watch Co. - historia marki
Zegarki marki Orient bezsprzecznie kojarzą nam się z solidnymi, wykonanymi na wysokim poziomie czasomierzami. Nie mija się to z prawdą. Marka ta, obok takich zegarkowych ...
Atlantic – transformacja logotypu marki i inne inszości. Część 1
W poniższym artykule, chciałbym przybliżyć nieco proces transformacji logotypu marki Atlantic w latach 30.-90., który to proces starałem się poznać samodzielnie, analizuj ...
Warto chronić swój zegarek. Namagnesowanie zegarka
Dumnie brzmiące napisy „Antimagnetic”, znane doskonale tak z wiekowych zegarków Doxa, czy Atlantic, ale także Błonie (Blonex Antymagnetyczny), zniknęły z tarcz nowo produ ...
Grand Seiko Tokyo Lion Tentagraph. Zegarek Samuraja, harmonia siły i elegancji
Grand Seiko SLGC009G, którego numer referencyjny jest daleko mniej poetycki niż nazwa - Tokyo Lion Tentagraph, to wyjątkowy zegarek mechaniczny z kolekcji Sport Collectio ...
Jakub Przygoński nowym ambasadorem zegarków marki Edifice!
Marka Edifice w swoim zegarkowym języku projektowym, ma bardzo mocno zakorzenione powiązania ze sportami motorowymi. Nie dziwi więc kierunek najnowszej kampanii japońskie ...
Doxa SUB 200. Wakacyjny diver ze stalową i polerowaną wkładką lunety
Życie miłośnika bądź miłośniczki zegarków jest bardzo ciężkie, bardzo trudne, usłane różnego rodzaju przeszkodami, które trzeba regularnie pokonywać. Zegarkomaniak musi p ...
Alpejski „Speedy”, czyli nowa Omega Speedmaster „Milano Cortina 2026”
Na 100 dni przed otwarciem zimowych Igrzysk Olimpijskich Milano Cortina 2026, szwajcarska marka Omega pokazała nowego Speedmastera - model o numerze referencyjnym 522.30. ...
Recenzja: Aviator Swiss Made Heritage Trimeter Chronograph Polska Edycja. Trzy w jednym!
Jak wspominałem w naszej relacji z lutowych targów Inhorgenta 2025 w Monachium, mieliśmy tam z Maćkiem ogromną przyjemność spędzić nieco czasu na stoisku firmy Aviator Sw ...
Alpina Alpiner Extreme Automatic California. Styl neo vitage z tarczą typu Kalifornia
Wielu miłośników zegarków na całym świecie bardzo lubi i ceni styl neo-vintage, łączący najlepsze cechy modeli z lat 50. i 60. XX wieku z wyrazistymi kolorami, które defi ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...
Wideo recenzja: Atlantic Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather. Klasyka w nowoczesnym wydaniu
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather marki Atlantic. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w for ...









greenlogic.eu