Przychody ze sprzedaży grupy Richemont w pierwszych trzech kwartałach roku obrachunkowego 2022 r. wyniosły 5,4 miliarda euro i były o 5 proc. wyższa niż rok wcześniej. Sprzedaż segmentu zegarków zmniejszyła się jednak o 5 proc. do poziomu 952 mln euro.
Richemont to jedna z największych na świecie grup działających w sektorach luksusowej biżuterii i zegarków. Zaprezentowała ona swoje wyniki za pierwsze trzy kwartały roku obrachunkowego 2022. W przeciwieństwie do większości firm, rok finansowy w grupie Richemont nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, lecz trwa od początku kwietnia do końca marca następnego roku. Przedstawione wyniki dotyczą okresu od początku kwietnia do końca grudnia 2022 r.
W tym czasie grupa osiągnęła przychody w wielkości 5,4 mld euro, to wzrost o 5 proc. (w cenach stałych) w porównaniu z tym samym okresem roku obrachunkowego 2021, kiedy przychody sięgnęły 4,9 mld euro. Richemont zaznacza, że gdyby z wyników wyjąć Rosję, to wzrost przychodów sięgnąłby 7 proc.
Największe przychody zanotowano w segmencie jubilerskim, przekroczyły one 3,7 mld euro. To oznacza wzrost o 8 proc. wobec tego samego okresu roku poprzedniego, kiedy przychody segmentu wyniosły 3,3 mld euro. Do segmentu jubilerskiego grupy Richemont należą marki Buccellati, Cartier oraz Van Cleef & Arpels.
Spadek przychodów ze sprzedaży zegarków o 5 proc.
Na drugim miejscu pod względem przychodów był segment zegarkowy.
Jego przychody ze sprzedaży w okresie pierwszych trzech kwartałów roku 2022 r. wyniosły 952 mln euro i były o 5 proc. mniejsze niż w analogicznym okresie roku 2021, kiedy były na poziomie 977 mln euro.
Grupa wyjaśnia, że nastąpiły dwucyfrowe spadki sprzedaży zegarków w regionie Azji i Pacyfiku, które stanowiły blisko połowę sprzedaży tego segmentu. Spadki te w dużym stopniu były spowodowane obostrzeniami związanymi z Covid 19. Co prawda, jednocześnie nastąpiły dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w Europie i Japonii, ale nie zrekompensowały one tamtych spadków.
Wyniki sprzedażowe były różne w przypadku różnych marek zegarków, Richemont przekonuje, że bardzo dobrze radziły sobie A. Lange & Söhne i Vacheron Constantin.

Do grupy należą także inne znamienite marki zegarkowe jak Baume & Mercier, IWC Schaffhausen, Jaeger-LeCoultre, Panerai, Piaget oraz Roger Dubuis.
Dobrze radził sobie także segment pozostałe, który zwiększył przychody o 6 proc. - z 663 mln euro w 2021 r. do 729 mln euro w 2022 r. Do tego segmentu należą głównie marki modowe i perfumeryjne jak Alaïa, AZ Factory, Chloé, Delvaux, dunhill, Montblanc oraz Peter Millar.
Tym razem Chiny trzymały się słabo
Sprzedaż produktów Richemont różnie wyglądała w różnych częściach świata.
Największym rynkiem w pierwszych trzech kwartałach roku obrachunkowego 2022 r., tak jak i w okresach wcześniejszych, był rejon Azji i Pacyfiku. Tam wielkość sprzedaży przekroczyła 1,9 mld euro - to o 9 proc. mniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego, kiedy sprzedaż sięgnęła 2,03 mld euro.
Richemont wyjaśnia, że duże wzrosty sprzedaży w Korei Południowej i Azji Południowo-Wschodniej, zwłaszcza w Singapurze oraz Australii, tylko częściowo zrekompensowały niższą sprzedaż w Chinach, Hongkongu i Makau. Ogromny wzrost zachorowań Covid 19 miał negatywny wpływ na ruch klientów, a braki w odpowiedniej ilości personelu doprowadziły do skrócenia godzin otwarcia butików lub tymczasowego zamknięcia punktów sprzedaży w Chinach, co doprowadziło do spadku sprzedaży o 24 proc. w tym okresie.
Regionem, który uplasował się na drugiej pozycji pod względem wielkości sprzedaży były Ameryki - tam sprzedaż wzrosła o 3 proc. z 1,1 mld w 2021 r. do 1,3 mld euro w 2022 r. Richemont wskazuje, że na wyniki tego regionu korzystnie wpłynął silny dolar.

Trzecie miejsce pod względem sprzedaży w grupie zajmuje Europa, gdzie zanotowano solidne wzrosty w wys. 19 proc. Sprzedaż w okresie pierwszych trzech kwartałów 2022 r. miała tu wartość 1,27 mld euro, wobec 1,08 mld euro rok wcześniej. Grupa tłumaczy, że w Europie wzrost sprzedaży był napędzany utrzymującym się popytem lokalnym i turystycznym, głównie ze Stanów Zjednoczonych i Bliskiego Wschodu, wspieranym przez korzystne kursy walut. Podkreślono, że na szczególną uwagę zasługują wyniki sprzedażowe Francji, Włoch i Szwajcarii.
Kolejne miejsce zajmuje Japonia (nie uwzględniona w wynikach Azji) ze wzrostem sprzedaży aż 43 proc.! W 2022 r. sprzedaż wyniosła tam 477 mln euro a rok wcześniej 366 mln euro. Japonia odnotowała zarówno solidną sprzedaż krajową, jak i stopniowy powrót turystyki wspierany zniesieniem ograniczeń Covid w połowie października.
Solidne, 10 proc. wzrosty zanotowano także w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki, które wyniosły 428 mln euro, wobec 356 mln euro rok wcześniej. Swój udział w tym wzroście miały także Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, jakie w grudniu 2022 r. odbyły się w Katarze. Jak wyjaśniono, tysiące przyjezdnych kibiców wzmocniło silny lokalny popyt.
Dobre perspektywy na nowy rok
Jeśli chodzi o kanały sprzedaży, to najważniejsza dla grupy Richemont jest sprzedaż detaliczna.
Przychody w tym segmencie w okresie pierwszych trzech kwartałów 2022 r. przekroczyły 3,7 mld euro i były o 6 proc. wyższe niż rok wcześniej, kiedy wyniosły 3,4 mld euro. Sprzedaż detaliczna odnotowała wyższą sprzedaż we wszystkich regionach z wyjątkiem Azji i Pacyfiku.

Nieznacznie, bo o 1 proc., wzrosły przychody ze sprzedaży hurtowej: z 1,23 mld euro w 2021 r. do 1,29 mld euro w 2022 r. Zaznaczono, że duży wpływ na wynik tego segmentu miała słaba sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku.
Przychody ze sprzedaży internetowej były na poziomie 391 mln euro, czyli o 6 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2021, kiedy były na poziomie 350 mln euro.
Rynkowi analitycy zwracają uwagę, że pod koniec grudnia 2022 r. Chiny bardzo mocno poluzowały restrykcje związane z Covid 19, w efekcie czego Chińczycy znacznie łatwiej niż dotychczas mogą podróżować zarówno wewnątrz Chin jak i do innych krajów. To powinno przełożyć się na ogólne przyśpieszenie gospodarcze, w tym na wzrost sprzedaży dóbr luksusowych i zegarków w kolejnych kwartałach.
Pozostałe raporty i najnowsze informacje z branży prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
19:00 25.01.2023Wiadomości
Spadek sprzedaży zegarków w grupie Richemont
Tagi:
REKLAMA
Historia marki Swiss Military i jej zegarki. Niech rozpocznie się przygoda!
Mówiąc dość ogólnikowo, odważę się powiedzieć, że w Szwajcarii jest wiele produktów, nazwijmy to, licencjonowanych. Różnego rodzaju określenia, nazwy, logo… Choćby etykie ...
Magazyn Europa Star prezentuje: „Powtórka z historii zegarków”. Zegarki naszego wieku!
To już nasz ostatni odcinek historii zegarków prezentowany przez branżowy magazyn Europa Star. Prezentowana poniżej opinia obejmuje krótki okres XXI wieku, który podobnie ...
Kurs Zegarmistrzowski OMEGA VIP w butiku marki w Warszawie – relacja i zdjęcia!
Omega to bardzo znana i ceniona marka zegarmistrzowska. Manufaktura ta jest niewątpliwie także jednym z najbardziej rozpoznawalnych producentów zegarków na świecie. Pozio ...
Passion for Watches – Antoni N. Patek. Kolejne święto zegarmistrzostwa w 2025!
Już za niecały miesiąc, dokładnie w dniach 13 i 14 czerwca 2025 r., w Lublinie odbędzie się święto zegarmistrzostwa, Festiwal „Passion for Watches – Antoni N. Patek”. To ...
Herbelin Newport Céramique 35th Anniversary. Jubileuszowa reinterpretacja tradycji
Rok 2023 zapisał się w historii marki Herbelin szczególnym wydarzeniem. Kolekcja Newport, będąca od 1988 roku żeglarskim symbolem francuskiego zegarmistrzostwa, obchodził ...
Piaget składa hołd mistrzowi pop art’u. Piaget Andy Warhol „Collage” Limited Edition
Andy Warhol - artysta, który przekształcił puszkę zupy w ikonę pop artu. Wizjoner, który jako pierwszy zobaczył, że sztuka, reklama i luksus to różne oblicza tej samej rz ...
Vostok Europe Batiscafos. Bezkompromisowe, potężne zegarki w kilku wersjach
Prezentując zegarki litewskiej marki Vostok Europe zawsze przewija się temat związany z ich gabarytami i charakterystyczną stylistyką. To solidne, wyraziste, rzucające si ...
Grand Seiko SLGW003 Evolution 9 zdobywa Red Dot Design Awards 2025
Najlepszy z najlepszych - zapewne wiele osób użyłoby właśnie tego określenia w stosunku do japońskiej marki Grand Seiko. Nie dziwi więc fakt, że tytuł “Best of the Best” ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...
Wideo recenzja: Atlantic Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather. Klasyka w nowoczesnym wydaniu
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather marki Atlantic. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w for ...
Aviator Swiss Made Moonflight Diamond Polska Edycja. Duma z odwagi polskich kobiet pilotów
Aviator Swiss Made to szwajcarska marka zegarków od samego początku powiązana z lotnictwem. Ale, jak każda firma, która chce efektywnie funkcjonować na rynku, pojawiają s ...









greenlogic.eu