Wartość sprzedaży luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce w 2021 roku wyniosła 493 mln zł, co oznacza wzrost o 15 procent w stosunku do roku 2020 - to dobra wiadomość. Wiadomość zła jest taka, że wciąż nie powrócono do wartości sprzedaży z przedpandemicznego 2019 roku.
Firma doradcza KPMG opublikowała niedawno raport "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju", w którym analizie poddano dynamikę i strukturę rynku w Polsce w 2021 roku. To już dwunasta edycja takiego raportu. Raport sporo miejsca poświęca polskiemu rynkowi zegarków i luksusowej biżuterii – przyjrzyjmy się zatem zaprezentowanym danym.
Spadek i odbicie
Kluczem do analizy raportu jest pandemiczny rok 2020. Wówczas to sprzedaż na rynku luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce skurczyła się o 21,8 procent i wyniosła 429 mln zł.
W roku 2021 roku wartość sprzedaży na tym rynku wyniosła 493 mln zł, co - jak podkreślają autorzy raportu - dzięki niskiej bazie z 2020 roku dało wysoki wzrost sprzedaży o 15 proc.
Pomimo tak dynamicznego wzrostu, wartość sprzedaży w 2021 r. nie osiągnęła poziomów z przedpandemicznego roku 2019 (mieliśmy 97,4 proc. wartości sprzedaży). Ma być jednak coraz lepiej.
- Prognozy na przyszłość mówią o średniorocznej dynamice rozwoju na poziomie 4,7 proc. w ciągu następnych 5 lat, co oznaczałoby, że wartość sprzed pandemii zostanie osiągnięta dopiero w 2024 roku - czytamy w raporcie.
Do 2019 roku rynek luksusowej biżuterii rósł średniorocznie szybciej niż wartość sprzedaży luksusowych zegarków. Poza zmianami w zachowaniu i potrzebach konsumentów, na segmencie luksusowej biżuterii bardzo mocno odbiło się czasowe zamknięcie galerii handlowych oraz ograniczenie możliwości organizowania ślubów oraz innych uroczystości, w czasie których wyroby szlachetne są kluczowe zarówno jako symbol, jak i element garderoby.
W 2020 roku sprzedano o 31,5 proc. mniej biżuterii luksusowej niż rok wcześniej.
Stopniowe luzowanie obostrzeń sanitarnych pozwoliło na poprawę wyniku sprzedażowego na rynku biżuterii i w całym 2021 roku wyniósł on 269 mln zł, o 23,4 proc. więcej rok do roku. W segmencie biżuterii luksusowej dominują produkty damskie, wyprodukowane z metali i kamieni szlachetnych.
Udział zegarków
Wartość sprzedaży zegarków marek luksusowych w Polsce wyniosła w 2021 roku 224 mln zł.
Dynamika wzrostu, wynosząca 6,3 proc. w skali roku, była niższa niż w segmencie biżuterii, natomiast za sprawą relatywnie łagodnego, 8,4 proc. spadku rok wcześniej, do pełnego odbudowania rynku luksusowych zegarków sprzed pandemii zabrakło już tylko 6 mln zł wartości.
Europejski słabeusz
Raport KPMG prognozuje, że spośród dużych rynków europejskich, odbudowanie wartości rynku luksusowej biżuterii i zegarków sprzed wybuchu pandemii, które było na poziomie 4,7 mld euro, jest spodziewane najszybciej, bo w 2023 r. w Wielkiej Brytanii.
Charakterystyczny jest rynek szwajcarski, gdzie za 78 procent wartości kategorii dóbr luksusowych odpowiadają zegarki, natomiast wartość tego segmentu jest większa niż biżuterii również w Wielkiej Brytanii (67 proc. udział), Holandii (60 proc.) czy we Włoszech (53 proc.).
Z raportu wynika, że największym europejskim rynkiem biżuterii i luksusowych zegarków jest Wielka Brytania, w 2021 roku ten rynek był wart 4,09 mld euro.
Na drugim miejscu była Francja z 3,3 mld euro a na trzecim Niemcy z 3,1 mld euro.
Polska była daleko w tyle ze 108 mln euro, byliśmy daleko w tyle np. za Holandią, która ma znacznie mniej ludności niż Polska - tam rynek był wart 685 mln euro.
Rynek lokalny i internet
- Miniony rok był korzystny dla rynku dóbr luksusowych. Niepewność gospodarcza jak zwykle zaowocowała zwróceniem się konsumentów ku produktom i markom renomowanym i dającym gwarancję ponadczasowości. Rosnąca inflacja również zwiększyła dynamikę zakupów w branży luksusowej biżuterii i zegarków. Złoto, diamenty, czasomierze od legendarnych marek takich jak Rolex i Patek Philippe cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem - komentuje, cytowany w raporcie, Łukasz Bernacki, prezes W.Kruk.
Jak zauważa, jednym z ciekawych trendów, który zauważalny jest w pandemii i jest czynnikiem, który długofalowo przyczyni się do rozwoju rynku dóbr luksusowych w Polsce jest lokalność zakupów.
- W kategorii luksusowej biżuterii, a przede wszystkim zegarków widzimy bardzo duże zainteresowanie dobrami z najwyższej półki. Obok klientów, którzy mają już historię zakupów w naszych salonach, pojawili się konsumenci, którzy do tej pory dokonywali zakupów za granicą - zapewnia Łukasz Bernacki.
W jego ocenie pandemia zachwiała łańcuchem produkcji i dostaw na całym świecie, notowania produktów renomowanych marek gwałtownie wzrosły, a chętnych do zakupu luksusowych czasomierzy jest więcej. Jeśli na taki zakup czeka się nawet kilka lat, to wygodniej i prościej realizować go lokalnie i być na miejscu, w kontakcie z przedstawicielem danej marki.
Ta tendencja widoczna była już w 2020, a w 2021 roku utrzymała się.
- Wybuch pandemii spowodował ogromną dynamikę rozwoju kanału internetowego i nowoczesnych narzędzi sprzedaży oraz płatności - podkreśla Łukasz Bernacki.
Więcej bogatych Polek i Polaków
Żeby luksusowe zegarki i biżuteria się sprzedawały, to musi być grupa, która na taki zakup jest nie tylko chętna, ale też posiada odpowiednie finanse. Z raportu wynika, że pandemia Covid-19 tylko spowolniła, ale nie zatrzymała dynamicznego od lat wzrostu liczby Polaków przekraczających drugi próg podatkowy i ich majątków.
- W 2020 roku już ponad 1,76 mln osób osiągnęło dochody przekraczające 7,1 tys. zł brutto. Najwyraźniej powiększyła się przy tym grupa osób bogatych i bardzo bogatych, zarabiających kolejno powyżej 50 tys. zł miesięcznie i 1 mln zł rocznie. Także to ich zarobki wzrosły najbardziej - podają autorzy raportu.
Dla firm sprzedających dobra luksusowe kluczową grupą potencjalnych konsumentów są osoby zamożne i bogate, których dochody brutto przekraczają odpowiednio 20 tys. zł i 50 tys. zł.
Liczebność i dochody tych grup powiększyły się wyraźnie szybciej. W 2020 roku w Polsce mieszkało 284 tys. osób o dochodach powyżej 20 tys. zł miesięcznie, po wzroście o 7 proc. w skali roku. Łącznie zarobili oni 201 mld zł, o 15,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei liczba osób bogatych, o dochodach brutto przekraczających 50 tys. zł miesięcznie wzrosła o 11,6 proc. do 77,1 tys.
Przeciętne zarobki w tej grupie wyniosły prawie 134 tys. zł miesięcznie, co oznacza, że dochody osób bogatych rozliczających się w Polsce w całym 2020 roku wyniosły 124 mld zł i były o 20 proc. wyższe niż w 2019 roku.
Bardzo bogaci są kolejną kluczową grupą docelową dla firm z branży dóbr luksusowych. To osoby zarabiające brutto powyżej 1 mln zł rocznie (83,3 tys. zł miesięcznie), które w 2020 roku już po raz drugi zapłaciły dodatkową, czteroprocentową daninę solidarnościową od nadwyżki powyżej tej kwoty. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów w tym czasie w Polsce mieszkało 35 tys. takich osób, które w sumie osiągnęły 92 mld zł dochodów.
Wśród analizowanych grup to właśnie zarobki osób bardzo bogatych powiększyły się najistotniej – o 23,8 proc. względem 2019 roku, przy czym ich liczebność wzrosła w tym czasie o 10,3 proc. Średnie zarobki w tej grupie potencjalnych nabywców dóbr luksusowych wyniosły w 2020 roku 216 tys. zł.
Niepewne prognozy
Autorzy raportu zwracają uwagę na niepewne otoczenie gospodarcze i polityczne.
- Rok 2021 upłynął pod znakiem rekordowej inflacji, która w grudniu przekroczyła 8 proc. i osiągnęła najwyższy poziom od 21 lat, a pierwsze miesiące 2022 roku przyniosły w tym zakresie kolejne rekordy. Choć osoby zamożne i bogate są dotknięte inflacją w mniejszym stopniu niż reszta Polaków, ma ona przełożenie na decyzje także tej grupy.
Jednym z bezpośrednich efektów inflacji, który obserwujemy jest zwiększone zainteresowanie dobrami luksusowymi, jako lokatą kapitału czy też inwestycją. Jest to szczególnie widoczne w kategoriach takich jak nieruchomości, samochody czy luksusowa biżuteria - komentuje Andrzej Marczak, partner i szef Działu Doradztwa Podatkowego w Europie Środkowo Wschodniej oraz szef Zespołu ds. PIT w Polsce z KPMG w Polsce.
Wydaje się, że niepewność jest teraz dominującym czynnikiem nie tylko na rynku zegarków i biżuterii.
Więcej informacji z branży oraz analiz rynkowych tu: wiadomości ze świata zegarków.
Jacek Ciepiela
13:00 06.08.2022Wiadomości
Raport: rynek dóbr luksusowych w Polsce. Poprawa sytuacji w segmencie zegarków i biżuterii
Tagi:
![Tissot - Premium](/resizer/img/1300/0/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/banery_prawa/Tissot/Seastar-1300x900-06-2024.webp)
REKLAMA
![Chronometraż sportowy – „Sport dzieje się raz”](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/001_2016/zegarkowy-swiat/887-czas-a-sport/1.webp)
Chronometraż sportowy – „Sport dzieje się raz”
Dziś czas liczy się praktycznie w każdej konkurencji sportowej, nawet podczas gry w golfa, skokach do wody i skokach narciarskich. Wszędzie tam liczy się wynik, albo to, ...
![Zegarki w grupach producenckich – czyli która marka zegarkowa do kogo należy?](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/001_2016/zegarkowy-swiat/975-zegarki-w-grupach/1.webp)
Zegarki w grupach producenckich – czyli która marka zegarkowa do kogo należy?
Od zegarkowego kryzysu lat siedemdziesiątych można mówić o grupowaniu się producentów zegarków w większe jednostki organizacyjne, ale w ostatnich latach zjawisko to wyraź ...
![Haute Horlogerie – co oznacza to pojęcie?](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/thumbnails/image570.webp)
Haute Horlogerie – co oznacza to pojęcie?
Haute Horlogerie (wymowa: ot orlożeri) – określenie pochodzące z języka francuskiego, które oznacza dosłownie wielkie/elitarne zegarmistrzostwo. Pojęcie to używane jest w ...
![Smok Wawelski powraca… na nadgarstki. Premiera nowych zegarków Błonie!](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/001_2016/zegarki-1/094-blonie/Premiera-nowych-zegarkow-Blonie-2023-1.webp)
Smok Wawelski powraca… na nadgarstki. Premiera nowych zegarków Błonie!
W listopadzie prezentowaliśmy relację ze spotkania w pracowni marki Błonie (Notatki z prywatki z Błonie), wspominaliśmy w niej, iż polska firma szykuje ciekawe nowości, k ...
![Aerowatch 1942. Nowa kolekcja klasycznych zegarków męskich i damskich](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/001_2016/zegarki-1/127-aerowatch/Aerowatch-1942-collection-1.webp)
Aerowatch 1942. Nowa kolekcja klasycznych zegarków męskich i damskich
Marka Aerowatch w 2023 odświeża swoje kolekcje. Niedawno recenzowaliśmy zegarek mechaniczny z nowej rodziny Milan, model Aerowatch Milan Automatic. To linia zegarków insp ...
![Recenzja: PRIM Manufacture 1949 Pavouk 40](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/001_2016/zegarki-1/075-prim/Recenzja-PRIM-Manufacture-1949-Pavouk-40-1.webp)
Recenzja: PRIM Manufacture 1949 Pavouk 40
Marka Prim to firma zegarmistrzowska, mająca swoją siedzibę u naszych południowych sąsiadów. Firma funkcjonuje jako Elton już od 1969 roku i „stacjonuje” w Nowym Mieście ...
![Genus Dragon 2024. Mityczny smok i wskazanie czasu w wyszukany sposób](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/001-Zegarki/zegarki-2024/983-genus/Genus-year-of-the-Dragon-2024-zegarkiipasjapl-1.webp)
Genus Dragon 2024. Mityczny smok i wskazanie czasu w wyszukany sposób
Historia powstania tej niezależnej manufaktury zegarków jest bardzo krótka, ponieważ jej funkcjonowanie na rynku trwa zaledwie kilka lat. Bezkompromisowi wirtuozi: Cather ...
![Casio Casiotron. Udana, dopracowana i... nieoczekiwana reedycja po 50 latach](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/001_2016/zegarki-1/022-casio/Casio-Casiotron-zegarkiipasjapl-1.webp)
Casio Casiotron. Udana, dopracowana i... nieoczekiwana reedycja po 50 latach
Casio to najwięksi specjaliści od kwarcowych zegarków elektronicznych. Tak po prostu jest. Zresztą ciężko z tym dyskutować w świetle osiągnięć tej marki i znikomych dział ...
![Omega X Paryż 2024. Najnowsze technologie w chronometrażu i olimpijskie zegarki](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/001_2016/wiadomosci/619-omega/Omega-Letnie-Igrzyska-Olimpijskie-Paryz-2024-zegarkiipasjapl-1.webp)
Omega X Paryż 2024. Najnowsze technologie w chronometrażu i olimpijskie zegarki
Dla miłośników sportu data 26 lipca bieżącego roku, to bardzo waży, wyczekiwany moment. Wtedy rozpoczynają się XXXIII letnie Igrzyska Olimpijskie w Paryżu. Paryż 2024. Zm ...
![Magazyn „Zegarki i Pasja” - archiwalne wydania do kupienia (oferta limitowana)](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/001_2016/wiadomosci/620-magazyn-zip/Magazyn-Zegarki-i-Pasja-archiwalne-wydania-do-kupienia-1.webp)
Magazyn „Zegarki i Pasja” - archiwalne wydania do kupienia (oferta limitowana)
Nasz serwis internetowy obchodzi w 2024 roku 10. urodziny, więc po dekadzie obecności na rynku udało nam się zdobyć bardzo duże grono wiernych Czytelników i Czytelniczek. ...
![Vostok Europe Expedition North Pole. Nowe, kolorowe modele Pulsometer i Solar Power 24H](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/001-Zegarki/zegarki-2024/914-vostok-europe/Vostok-Europe-Expedition-North-Pole-Pulsometer-i-Solar-Power-24H-zegarkiipasjapl-1.webp)
Vostok Europe Expedition North Pole. Nowe, kolorowe modele Pulsometer i Solar Power 24H
Expedition North Pole to nie nowość, ta kolekcja jest zadomowiona w ofercie litewskiej marki Vostok Europe i jest - w mojej ocenie - jedną z najbardziej atrakcyjnych. Zap ...
![Zwycięzca Tour de France 2024, Tadej Pogacar i jego zegarek](/resizer/img/355/200/0/?src=https://zegarkiipasja.pl/images/001_2016/ciekawostki/873-tadej-pogacar/Tadej-Pogacar-i-jego-zegarek-zegarkiipasjapl-1.webp)
Zwycięzca Tour de France 2024, Tadej Pogacar i jego zegarek
Raczej niewiele osób przypuszczało, że Tour de France może aż tak poruszyć zegarkowy świat. A dokładniej, że zegarkowy świat tak mocno wkroczy w tę imprezę i poruszy tych ...