Pierwsze półrocze 2021 roku dla VRG, polskiej grupy zajmującej się sprzedażą odzieży i biżuterii, było znacznie lepsze niż pierwsze półrocze 2020 roku. Duża zasługa w tym jest rosnącej sprzedaży zegarków.
W pierwszym półroczu 2021 roku przychody grupy VRG przekroczyły 416,1 mln zł, co oznacza wyraźny wzrost - 11,8 procent - wobec pierwszego półrocza 2020 roku, kiedy przychody sięgnęły 372,3 mln zł.
Co ważne, grupa osiągnęła zysk netto, który był na poziomie 2,8 mln zł. To duża poprawa względem pierwszego półrocza 2020 roku, kiedy grupa miała stratę netto w wysokości aż 31,7 mln zł.
W pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku grupa zanotowała zysk z działalności operacyjnej w wysokości 0,8 mln zł, podczas gdy rok wcześniej była to strata operacyjna w wysokości 22,2 mln zł.
Na dobre wyniki wpłynęły przede wszystkim pozytywne trendy w sprzedaży i marży w maju i czerwcu. Przełożyły się one na mocny drugi kwartał grupy.
Grupa zwraca uwagę, że tak dobre wyniki finansowe osiągnięto pomimo znacząco mniejszej liczby dni handlowych sieci stacjonarnej w tym okresie: 46 dni lockdownu w pierwszym półroczu 2020 roku i 76 dni w pierwszym półroczu 2021, łącznie z niedzielami.
Świetny wynik W. Kruk
Grupa ocenia, że świetny drugi kwartał roku 2021 ma za sobą jej jubilerska marka, czyli W.Kruk, która osiągnęła w tym czasie 102,8 mln zł przychodów.


- Segment jubilerski przyzwyczaił nas już, że z kwartału na kwartał dowodzi swojej odporności na pandemię. Korzystne trendy obserwowaliśmy w marce W.Kruk również w pierwszym półroczu bieżącego roku. Bardzo optymistycznie na resztę roku nastawia nas zwłaszcza drugi kwartał. Spółka osiągnęła wynik sprzedaży porównywalny z tym z trzeciego i czwartego kwartału 2020 roku – okresów, które zazwyczaj były najlepsze dla spółki jeśli chodzi o sprzedaż.
Popyt, budowany przede wszystkim przez kanał off-line, dotyczy wszystkich głównych segmentów asortymentu: biżuterii – tak złotej, jak i srebrnej, oraz zegarków – komentuje Radosław Jakociuk, wiceprezes zarządu VRG odpowiedzialny za działalność operacyjną i piony marek.
Oprócz srebrnej i złotej biżuterii oraz galanterii skórzanej W.Kruk posiada w swojej ofercie zegarki takich marek jak Rolex (jako jedyny dystrybutor tej marki w Polsce) oraz Cartier, Jaeger-LeCoultre, Hublot, Panerai, Chopard, Breitling, Girard-Perregaux, Omega, Tudor, Tag Heuer, Longines, Rado, Frederique Constant, Tissot, Certina, Doxa, Gucci, Swatch i wielu innych.

Pod koniec roku 2020 do oferty włączona została marka Patek Philippe.
Pogorszenie w internecie
Przychody detaliczne marki W.Kruk w pierwszym półroczu 2021 roku wyniosły 188,3 mln zł, rosnąc aż o 41,0 procent względem pierwszego półrocza 2020 roku.
Co ciekawe, przychody ze sprzedaży w internecie wyniosły 22,9 mln zł co oznacza spadek o 7,6 proc. wobec pierwszego półrocza 2020 roku. Udział internetu w sprzedaży w pierwszym półroczu 2021 roku wyniósł 12,1 procent, podczas gdy rok wcześniej było to 18,5 procent.
Sieć W. Kruk wskazuje na rosnący udział sprzedaży zegarków.
W drugim kwartale 2020 roku zegarki odpowiadały za 31 proc. sprzedaży sieci a 69 proc. przychodów generowała biżuteria. W drugim kwartale 2021 roku zegarki stanowiły już 47 proc. sprzedaży a biżuteria 53 proc. Jeżeli ta tendencja się utrzyma, to możliwe, że w trzecim lub czwartym kwartale 2021 roku zegarki będą stanowiły ponad 50 proc. sprzedaży W. Kruk. Jako powód tej zmiany spółka wskazuje m.in. korzystny wpływ wyłączności na sprzedaż zegarków marki Rolex i Patek Philippe.
Na koniec czerwca 2021 roku do sieci W. Kruk należały 142 sklepy, o 2 więcej niż rok wcześniej.


Większość to sklepy własne sieci, tylko 20 z nich to placówki franczyzowe.
To oznacza, że marka W. Kruk dysponuje drugą co wielkości siecią sprzedaży w grupie VRG - na koniec pierwszego półrocza 2021 roku wiecej salonów, bo 148, miała tylko marka Vistula.
Zmiana struktury sieci
Na koniec pierwszego półrocza 2021 roku grupa VRG operowała na całkowitej powierzchni 52,4 tys. metrów kwadratowych, przy liczbie sklepów mniejszej o 10 niż w analogicznym okresie 2020 roku.
- Otwarcia dotyczyły przede wszystkim punktów franczyzowych. Najbardziej zwiększyliśmy liczbę salonów Vistula i W.Kruk. Sieć marki jubilerskiej jest dziś drugą po Vistuli najliczniejszą w grupie, jeśli chodzi o liczbę sklepów – wylicza Radosław Jakociuk.
W sumie w całej grupie pojawiło się 14 sklepów działających w tym modelu.

Najwięcej zamknięć VRG przeprowadziła w sieci Wólczanki. Zgodnie z aktualną strategią marki zamykane są małe punkty, na rzecz rozwoju kanału online i nowego konceptu sklepów, operujących na większej powierzchni. O cztery punkty zmniejszyła się sieć marki Bytom, stabilnie działała sieć Deni Cler.
Jak podkreśla Michał Zimnicki, wiceprezes zarządu VRG, w 2021 rok spółka planuje dalszą reorganizację sieci pod kątem jej rentowności.
– Pozytywny wpływ na EBIT, jaki przynosi zmiana struktury sklepów Wólczanki utwierdza nas w przekonaniu, że jest to dobra strategia całej sieci – mówi Michał Zimnicki, wiceprezes VRG.
Konsekwencją odbudowy ruchu w salonach stacjonarnych był mniejszy niż rok wcześniej udział Internetu w sprzedaży. Na koniec pierwszego półrocza wyniósł on 24,1 proc., co jest zgodne z założeniami spółki, jeśli chodzi o rozwój tego kanału w bieżącym roku.
Cel na koniec 2021 roku to 20 proc. udział kanału online w całości sprzedaży.
– Powrót klientów do sklepów stacjonarnych musiał wpłynąć na spadek sprzedaży online w pierwszych tygodniach po 4 maja. Jednak już latem z zadowoleniem obserwowaliśmy stabilizację i stopniowy powrót sprzedaży naszych e-sklepów do pozytywnej dynamiki - podkreśla Radosław Jakociuk.


W planach większe przychody
Michał Zimnicki ocenia, że spółka jest na dobrej drodze do realizacji celów na rok 2021: wzrostu przychodów rok do roku zarówno w off-line jak i on-line, wzrostu marży brutto r/r i w konsekwencji uzyskania istotnie lepszych niż w 2020 roku wyników finansowych.
– Wyniki pierwszego półrocza pokazują, że zbliżamy się do naszych celów, wspierani przez odbudowę popytu. Pozostajemy świadomi zagrożeń wynikających z rozwoju sytuacji epidemicznej, więc nadal ściśle pilnujemy efektywności kosztowej i bezpiecznej sytuacji płynnościowej.
Nie zakładamy na ten moment kolejnych lockdownów sieci stacjonarnej – podkreśla Michał Zimnicki.
VRG ma w 2021 roku wydać ok. 28 mln zł, na rozwój infrastruktury sklepów online oraz sieć stacjonarną.
Jacek Ciepiela
15:43 16.10.2021Wiadomości
Sprzedaż zegarków napędza wyniki finansowe grupy VRG, właściciela W. Kruk
Tagi:
REKLAMA
BULOVA Watch Company – historia marki
Mimo tego, iż Bulova kojarzy się każdemu zainteresowanemu zegarkami z marką wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych, jej założyciel – Joseph Bulova, swego całego życia w St ...
Bransolety NSA – co oznaczają tajemnicze trzy litery?
NSA, te trzy literki prawdopodobnie wielu z Was nie mówią nic, dlatego postanowiłem podzielić się z Wami jedną z tajemnic przemysłu branży zegarmistrzowskiej przełomu lat ...
Zegarkowe święto w dniu 1 marca
Użytkownicy zegarków mechanicznych, a także elektronicznych z mechanicznym, analogowym wskaźnikiem (wskazówkami) które posiadają wskazania dnia miesiąca, są przyzwyczajen ...
Zegarek z misją, hołd dla SDG ze wsparciem Leonardo DiCaprio. ID Genève Circular C SDG
Podczas tegorocznego Tygodnia Klimatycznego w Nowym Jorku, szwajcarska marka ID Genève po raz kolejny udowodniła, że zegarmistrzostwo może być nie tylko synonimem precyzj ...
Oris Aquis Date Relief. Powrót wersji z reliefową skalą na lunecie
Okres przedwakacyjny i wakacyjny to taki moment w branży zegarmistrzowskiej, kiedy prezentowane nowości to zegarki bardzo często w jakiś sposób dostosowane do tego ulubio ...
Czapek & Cie Antarctique Flying Tourbillon. Trzy zegarki z okazji 10-lecia marki
Niezależny producent Czapek Genève w dość krótkim czasie od reaktywacji zdobył serca kolekcjonerów, mocno wpisując się w pułap luksusowych zegarków mechanicznych. Jeden z ...
Ball Engineer Master II Ballistic Diver. Rasowy „nurek”, na dodatek kuloodporny
Kupując zegarek bierzemy pod uwagę różne kryteria, dla jednych z nas najważniejszy jest design, dla innych mechanizm, niektórzy zwracają uwagę oczywiście także na paramet ...
Bulova Marine Star na 150-lecie marki. Zegarek, który łączy epoki
Na 150-lecie istnienia marka Bulova postanowiła sięgnąć do własnych archiwów i odświeżyć jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektów sprzed dekad. Tak narodził się Mari ...
Skrzynia skarbów Frederique Constant - ekskluzywny zestaw „The Elements Collection”
W świecie haute horlogerie rocznice to nie tylko okazja do świętowania upływu czasu, ale moment, w którym manufaktury demonstrują pełnię swoich możliwości. W 2025 roku ge ...
Alpina Alpiner Extreme Automatic California. Styl neo vitage z tarczą typu Kalifornia
Wielu miłośników zegarków na całym świecie bardzo lubi i ceni styl neo-vintage, łączący najlepsze cechy modeli z lat 50. i 60. XX wieku z wyrazistymi kolorami, które defi ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...









greenlogic.eu