• Zegarki marki Sturmanski
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Meccaniche Veneziane
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Fortis
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Doxa Sub
  • Zegarki marki Delma
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Traser
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Squale
  • Zegarki marki MeisterSinger
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Eberhard
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Xicorr
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Delbana
  • Zegarki marki Fiyta
  • Zegarki marki U-boat

Grupa Swatch - wyniki finansowe w 2020 i perspektywy na 2021


Powrót do kategorii

Rok 2020 był trudny dla wielu branż, także dla sektora zegarkowego. Grupa Swatch, jeden z największych producentów zegarków na świecie, w 2020 roku zanotowała stratę netto w wys. 53 milionów franków. Dla porównania, zysk netto w 2019 roku wyniósł 748 milionów franków!

Wartość sprzedaży Grupy Swatch w 2020 roku przekroczyła 5,59 mld franków szwajcarskich i była niższa aż o 28,7 proc. w porównaniu z rokiem 2019 przy stałych kursach wymiany walut lub niższa o 32,1 proc. przy bieżących kursach.

Zysk operacyjny grupy w 2020 r. był na poziomie 52 mln franków, podczas gdy w roku 2019 przekroczył on 1 miliard franków. Bez jednostki biznesowej Calvin Klein, która zostanie zlikwidowana w 2021 r., zysk operacyjny grupy w 2021 roku był na poziomie 99 mln franków.

Grupa zanotowała stratę netto w wysokości 53 mln franków - to duży spadek w porównaniu z rokiem 2019, kiedy grupa miała zysk netto w wysokości 748 mln franków.

Lekki optymizm w drugiej połowie roku

Grupa Swatch zwraca uwagę, że drugie półrocze 2020 r. było dla niej znacznie lepsze niż pierwsze.

W drugiej połowie 2020 r., w porównaniu do pierwszej, wzrosła sprzedaż i to pomimo obostrzeń związanych z pandemią Covid19 i lockdownem w wielu krajach, w tym na tak ważnych rynkach jak Niemcy i Wielka Brytania. W tym okresie wiele sklepów detalicznych musiało zostać zamkniętych.

Sklepy prowadzone przez Swatch Group na lotniskach i w miejscach turystycznych nadal cierpią z powodu braku turystów.

W walutach lokalnych, sprzedaż netto grupy w drugiej połowie 2020 r. była o 14,3 proc. niższa niż w drugiej połowie 2019 r., podczas gdy w pierwszej połowie wysokość spadków sięgnęła aż 43,4 proc.

Pojawiają się jednak oznaki optymizmu. Jednym z wiodących rynków dla grupy są Chiny, gdzie zanotowano dwucyfrowy wzrost sprzedaży nie tylko w drugiej połowie, ale także w całym roku 2020.

Grupa Swatch - wyniki finansowe w 2020 i perspektywy na 2021

Chiny i USA trzymają się mocno

Pozytywnie wieści napłynęły także ze Stanów Zjednoczonych, gdzie sprzedaż w grudniu 2020 r. była na poziomie sprzedaży z grudnia 2019 r. Marka Tissot osiągnęła w grudniu 2020 r. najlepszą miesięczną sprzedaż w swojej historii w Stanach Zjednoczonych i to nawet bez modelu T-Touch Connect Solar, który na amerykańskim rynku pojawi się dopiero na początku 2021 r.

Ostatecznie, w drugiej połowie 2020 r. marża operacyjna Grupy Swatch wyniosła 11,2 proc. i była nieznacznie niższa od marży w wys. 11,4 proc. osiągniętej w tym samym okresie poprzedniego roku.

Segment zegarków i biżuterii (z wyłączeniem produkcji) zwiększył marżę operacyjną w drugiej połowie 2020 roku do 17,8 proc. wobec 14,8 proc. rok wcześniej. Bez jednostki biznesowej Calvin Klein i dodatkowych kosztów związanych z zamknięciem sklepów detalicznych, marża operacyjna wyniosła 19,3 proc.

W drugiej połowie roku 2020 sektor produkcyjny zmniejszył straty w porównaniu do pierwszej połowy.

Sytuacja w sektorze produkcyjnym była zróżnicowana w zależności od segmentu działalności. Niektóre obszary, które produkowały głównie dla odbiorców zewnętrznych, nadal wykazywały wykorzystanie mocy produkcyjnych poniżej średniej. W innych obszarach popyt przewyższał możliwości produkcyjne, tak było np. w produkcji dla marek Blancpain, Omega, Longines i Tissot. Ponadto Omega zanotowała 10 dniową przerwę w produkcji z powodu cyberataku, co doprowadziło do opóźnień w dostawach.

Portfel zamówień w sektorze produkcyjnym na koniec 2020 r. był tylko o 4 proc. niższy niż na koniec 2019 r.

Grupa Swatch - wyniki finansowe w 2020 i perspektywy na 2021

Więcej sprzedaży internetowej

W 2020 r. Grupa Swatch zamknęła 384 sklepy detaliczne, dodatkowe koszty z tym związane wyniosły 42 mln franków. Tylko w samym Hongkongu liczba sklepów Grupy zmniejszyła się z 92 na koniec 2019 r. do 38 na koniec 2020 r.

Pomimo pandemii i obostrzeń marki Grupy otworzyły 55 nowych sklepów na rozwijających się rynkach.

Pandemia wymusiła zmiany w handlu detalicznym i wpłynęła na duży wzrost sprzedaży internetowej. Ten trend dotknął również Swatch Group. W 2020 r. sprzedaż internetowa wzrosła aż o 70 proc. ale nie była w stanie zrekompensować strat w sprzedaży w tradycyjnym handlu detalicznym.

Udział sprzedaży internetowej dla marek ze średniej i niższej półki cenowej osiągnął od 20 do 30 proc.

W ostatnich miesiącach roku sukcesywnie zwiększano produkcję zegarków, biżuterii i komponentów, ale ponownie osiągnie pełnych zdolności produkcyjnych spodziewane jest dopiero w pierwszej połowie 2021 roku.

Spadek zatrudnienia

Grupa zapewnia, że w 2020 r. prace badawczo-rozwojowe prowadzono na tym samym poziomie, jak w latach poprzednich. Doprowadziło to do 205 nowych wniosków patentowych, to wynik nieco mniejszy niż w roku 2019, kiedy takich wniosków było 231.

W wyniku zamykania sklepów detalicznych, trudnej sytuacji w Hongkongu oraz ograniczenia działalności Calvina Kleina, zatrudnienie w grupie spadło o 10,2 proc. do poziomu 32,4 tys. osób.

Grupa Swatch - wyniki finansowe w 2020 i perspektywy na 2021

Dobre perspektywy na 2021

Kierownictwo Grupy Swatch przewiduje, że w 2021 r. na całym świecie nastąpi znaczny wzrost popytu na zegarki i biżuterię, tak jak to miało miejsce już w Chinach, po normalizacji sytuacji zdrowotnej. Jednym z czynników, które mają doprowadzić do wzrostu popytu jest spodziewane zniesienie ograniczeń w podróżach.

Grupa liczy, że w 2021 r. sprzedaż będą napędzać takie modele jak Omega Moonwatch, Longines Spirit oraz Tissot T-Touch Connect Solar. Sprzedaż tego ostatniego zegarka dopiero w 2021 r. zostanie rozpoczęta na kilku rynkach, w tym tak znaczących jak Stany Zjednoczone i Chiny.

Dodatkowo, Grupa jest zadowolona z wysokiego popytu na usługę SwatchPAY, która umożliwia płatności zbliżeniowe zegarkami Swatch.

Grupa widzi duże szanse na to, że sprzedaż w lokalnych walutach w 2021 r. zbliży się do sprzedaży z 2019 roku, przy znacznie poprawionych marżach.

Grupa Swatch to jeden największych producentów zegarków na świecie, należy do niej 18 marek zegarków, w tym Omega, Longines, Certina, Hamilton, Breguet, Tissot i Glashütte Original, Blancpain, Rado, Union, Hamilton, Swatch i FlikFlak.

Jacek Ciepiela


Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP NR 17

MAGAZYN ZIP NR 17 - odbierz egzemplarz!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

GRAND SEIKO 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Janeba Showroom 420

REKLAMA

Qclock Two 420

REKLAMA

Laco 420

REKLAMA

Doxa 420

REKLAMA

Janeba serwis 420

REKLAMA

Rado 420

REKLAMA

Turniej ChessChamp by Zegarownia x ...
Turniej ChessChamp by Zegarownia x ...
04.02.2021
Wielkie spadki sprzedaży szwajcarsk...
Wielkie spadki sprzedaży szwajcarsk...
17.02.2021

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Delbana
Zegarki marki Delma
Zegarki marki Doxa Sub
Zegarki marki Eberhard
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Fiyta
Zegarki marki Fortis
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Meccaniche Veneziane
Zegarki marki MeisterSinger
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Schaumburg
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Squale
Zegarki marki Sturmanski
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Traser
Zegarki marki U-boat
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco