Rok 2020 był trudny dla wielu branż, także dla sektora zegarkowego. Grupa Swatch, jeden z największych producentów zegarków na świecie, w 2020 roku zanotowała stratę netto w wys. 53 milionów franków. Dla porównania, zysk netto w 2019 roku wyniósł 748 milionów franków!
Wartość sprzedaży Grupy Swatch w 2020 roku przekroczyła 5,59 mld franków szwajcarskich i była niższa aż o 28,7 proc. w porównaniu z rokiem 2019 przy stałych kursach wymiany walut lub niższa o 32,1 proc. przy bieżących kursach.
Zysk operacyjny grupy w 2020 r. był na poziomie 52 mln franków, podczas gdy w roku 2019 przekroczył on 1 miliard franków. Bez jednostki biznesowej Calvin Klein, która zostanie zlikwidowana w 2021 r., zysk operacyjny grupy w 2021 roku był na poziomie 99 mln franków.
Grupa zanotowała stratę netto w wysokości 53 mln franków - to duży spadek w porównaniu z rokiem 2019, kiedy grupa miała zysk netto w wysokości 748 mln franków.
Lekki optymizm w drugiej połowie roku
Grupa Swatch zwraca uwagę, że drugie półrocze 2020 r. było dla niej znacznie lepsze niż pierwsze.
W drugiej połowie 2020 r., w porównaniu do pierwszej, wzrosła sprzedaż i to pomimo obostrzeń związanych z pandemią Covid19 i lockdownem w wielu krajach, w tym na tak ważnych rynkach jak Niemcy i Wielka Brytania. W tym okresie wiele sklepów detalicznych musiało zostać zamkniętych.
Sklepy prowadzone przez Swatch Group na lotniskach i w miejscach turystycznych nadal cierpią z powodu braku turystów.
W walutach lokalnych, sprzedaż netto grupy w drugiej połowie 2020 r. była o 14,3 proc. niższa niż w drugiej połowie 2019 r., podczas gdy w pierwszej połowie wysokość spadków sięgnęła aż 43,4 proc.
Pojawiają się jednak oznaki optymizmu. Jednym z wiodących rynków dla grupy są Chiny, gdzie zanotowano dwucyfrowy wzrost sprzedaży nie tylko w drugiej połowie, ale także w całym roku 2020.

Chiny i USA trzymają się mocno
Pozytywnie wieści napłynęły także ze Stanów Zjednoczonych, gdzie sprzedaż w grudniu 2020 r. była na poziomie sprzedaży z grudnia 2019 r. Marka Tissot osiągnęła w grudniu 2020 r. najlepszą miesięczną sprzedaż w swojej historii w Stanach Zjednoczonych i to nawet bez modelu T-Touch Connect Solar, który na amerykańskim rynku pojawi się dopiero na początku 2021 r.
Ostatecznie, w drugiej połowie 2020 r. marża operacyjna Grupy Swatch wyniosła 11,2 proc. i była nieznacznie niższa od marży w wys. 11,4 proc. osiągniętej w tym samym okresie poprzedniego roku.
Segment zegarków i biżuterii (z wyłączeniem produkcji) zwiększył marżę operacyjną w drugiej połowie 2020 roku do 17,8 proc. wobec 14,8 proc. rok wcześniej. Bez jednostki biznesowej Calvin Klein i dodatkowych kosztów związanych z zamknięciem sklepów detalicznych, marża operacyjna wyniosła 19,3 proc.
W drugiej połowie roku 2020 sektor produkcyjny zmniejszył straty w porównaniu do pierwszej połowy.
Sytuacja w sektorze produkcyjnym była zróżnicowana w zależności od segmentu działalności. Niektóre obszary, które produkowały głównie dla odbiorców zewnętrznych, nadal wykazywały wykorzystanie mocy produkcyjnych poniżej średniej. W innych obszarach popyt przewyższał możliwości produkcyjne, tak było np. w produkcji dla marek Blancpain, Omega, Longines i Tissot. Ponadto Omega zanotowała 10 dniową przerwę w produkcji z powodu cyberataku, co doprowadziło do opóźnień w dostawach.
Portfel zamówień w sektorze produkcyjnym na koniec 2020 r. był tylko o 4 proc. niższy niż na koniec 2019 r.

Więcej sprzedaży internetowej
W 2020 r. Grupa Swatch zamknęła 384 sklepy detaliczne, dodatkowe koszty z tym związane wyniosły 42 mln franków. Tylko w samym Hongkongu liczba sklepów Grupy zmniejszyła się z 92 na koniec 2019 r. do 38 na koniec 2020 r.
Pomimo pandemii i obostrzeń marki Grupy otworzyły 55 nowych sklepów na rozwijających się rynkach.
Pandemia wymusiła zmiany w handlu detalicznym i wpłynęła na duży wzrost sprzedaży internetowej. Ten trend dotknął również Swatch Group. W 2020 r. sprzedaż internetowa wzrosła aż o 70 proc. ale nie była w stanie zrekompensować strat w sprzedaży w tradycyjnym handlu detalicznym.
Udział sprzedaży internetowej dla marek ze średniej i niższej półki cenowej osiągnął od 20 do 30 proc.
W ostatnich miesiącach roku sukcesywnie zwiększano produkcję zegarków, biżuterii i komponentów, ale ponownie osiągnie pełnych zdolności produkcyjnych spodziewane jest dopiero w pierwszej połowie 2021 roku.
Spadek zatrudnienia
Grupa zapewnia, że w 2020 r. prace badawczo-rozwojowe prowadzono na tym samym poziomie, jak w latach poprzednich. Doprowadziło to do 205 nowych wniosków patentowych, to wynik nieco mniejszy niż w roku 2019, kiedy takich wniosków było 231.
W wyniku zamykania sklepów detalicznych, trudnej sytuacji w Hongkongu oraz ograniczenia działalności Calvina Kleina, zatrudnienie w grupie spadło o 10,2 proc. do poziomu 32,4 tys. osób.

Dobre perspektywy na 2021
Kierownictwo Grupy Swatch przewiduje, że w 2021 r. na całym świecie nastąpi znaczny wzrost popytu na zegarki i biżuterię, tak jak to miało miejsce już w Chinach, po normalizacji sytuacji zdrowotnej. Jednym z czynników, które mają doprowadzić do wzrostu popytu jest spodziewane zniesienie ograniczeń w podróżach.
Grupa liczy, że w 2021 r. sprzedaż będą napędzać takie modele jak Omega Moonwatch, Longines Spirit oraz Tissot T-Touch Connect Solar. Sprzedaż tego ostatniego zegarka dopiero w 2021 r. zostanie rozpoczęta na kilku rynkach, w tym tak znaczących jak Stany Zjednoczone i Chiny.
Dodatkowo, Grupa jest zadowolona z wysokiego popytu na usługę SwatchPAY, która umożliwia płatności zbliżeniowe zegarkami Swatch.
Grupa widzi duże szanse na to, że sprzedaż w lokalnych walutach w 2021 r. zbliży się do sprzedaży z 2019 roku, przy znacznie poprawionych marżach.
Grupa Swatch to jeden największych producentów zegarków na świecie, należy do niej 18 marek zegarków, w tym Omega, Longines, Certina, Hamilton, Breguet, Tissot i Glashütte Original, Blancpain, Rado, Union, Hamilton, Swatch i FlikFlak.
Jacek Ciepiela
09:40 05.02.2021Wiadomości
Grupa Swatch - wyniki finansowe w 2020 i perspektywy na 2021
REKLAMA
Koperty zegarków z metali popularnych. Tytan versus stal szlachetna
Porównując różne zegarki pod kątem materiału z którego wykonane zostały ich koperty, dla metali popularnych (czyli bez uwzględniania metali szlachetnych) najczęściej bier ...
FIYTA – historia marki i osiągnięcia
Zegarki „Made in China” nadal często wielu osobom kojarzą się zwykle z bytami oferowanymi masowo na znanym chińskim portalu zakupowym. Wpływ na takie postrzeganie produkt ...
Codziennie w rytm Marszu Mokotowa. Zegar na Gołębniku
Tak warszawiacy, jak i odwiedzający stołeczne miasto goście mknący wzdłuż ulicy Puławskiej, niestety zwykle nie zauważają zegara, który od początku roku 1969 zdobi ścianę ...
Recenzja: Rado Captain Cook x Tennis Limited Edition. Zegarek dla fanów tenisa
Partnerstwo zegarmistrzostwa i tenisa ma wiele lat historii. Dla wielu miłośników i miłośniczek tenisa, jak i również zegarków, to skojarzenie często kieruje ku marce Rol ...
Cuervo y Sobrinos Historiador Gran Reserva. Temperament Hawany, precyzja Szwajcarii
Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki Zegarki i Pasja, dziś - wraz z Cuervo y Sobrinos – mam przyjemność zaprosić Was w podróż do złotej ery Hawany! I opowiedzieć o połączeniu ...
Orient Diver Mako. Limitowane edycje z okazji 75-lecia marki Orient
Orient Mako to zegarek mechaniczny, który stał się już legendarny. Jak udało mu się uzyskać taki status? Otóż firma Orient stworzyła model bezkompromisowy - wodoszczelny ...
Citizen Tsuyosa 60. Różne wersje i kolory tarcz oraz 60 godzin rezerwy chodu!
Nowy model Tsuyosa 60 to kolejny reprezentant bestsellerowej kolekcji japońskiej marki Citizen. Kolekcji, która okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. To zegare ...
Testujemy: Crafter Blue z serii CX03. Jeden pasek do zegarka, wiele możliwości
Firma Crafter Blue jest znana miłośnikom i miłośniczkom zegarków, szczególnie tych nurkowych, ponieważ specjalizuje się tworzeniu pasków gumowych z gumy FKM, czyli tych, ...
Skrzynia skarbów Frederique Constant - ekskluzywny zestaw „The Elements Collection”
W świecie haute horlogerie rocznice to nie tylko okazja do świętowania upływu czasu, ale moment, w którym manufaktury demonstrują pełnię swoich możliwości. W 2025 roku ge ...
Alpina Alpiner Extreme Automatic California. Styl neo vitage z tarczą typu Kalifornia
Wielu miłośników zegarków na całym świecie bardzo lubi i ceni styl neo-vintage, łączący najlepsze cechy modeli z lat 50. i 60. XX wieku z wyrazistymi kolorami, które defi ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...









greenlogic.eu