Można wymieniać niemal w nieskończoność następstwa globalizacji i powszechnego dostępu do Internetu. Jednym z nich jest rozwój idei crowdfundingu, która w przełożeniu na język polski znaczy mniej więcej tyle co „finansowanie społecznościowe”. To relatywnie nowe zjawisko, funkcjonujące na szeroką skalę od lat dwutysięcznych. Pozwala na realizację projektów, które z różnych przyczyn potrzebują wsparcia finansowego. Pomysłodawca, prosząc o wsparcie, oferuje w zamian określone korzyści: produkt, rabat, wyłączność, szybszą dostępność. Aktualnie funkcjonuje co najmniej kilkanaście popularnych serwisów, które udostępniają każdemu możliwość zbiórki funduszy na dany cel. Spektrum finansowanych w ten sposób idei jest ogromne – począwszy od gier komputerowych, poprzez rozmaite gadżety, aż po wynalazki, które z powodzeniem mogłyby znaleźć się w niejednym filmie science-fiction.
Prym wiodą oczywiście Stany Zjednoczone, to stamtąd pochodzą największe serwisy świadczące usługi crowdfundingowe. Zdaje się, że aktualnie najpopularniejszą platformą na świecie jest Kickstarter, znany doskonale każdemu zegarkomaniakowi. W tej chwili użytkownicy mogą wybierać spośród ponad 500 projektów dotyczących stworzenia bądź wypromowania (a zwykle jednego i drugiego) nowej marki, modelu itp. Obok gigantów funkcjonują też pomniejsze serwisy, właściwe danym krajom.
Większość z nich działa podobnie. Chcący uzyskać wsparcie od społeczności na rozwój danego projektu zakładają w indywidualną podstronę. Informują na niej na bieżąco zainteresowanych o kolejnych krokach. Co ważne – zwykle konieczne jest określenie dolnej granicy zbiórki oraz celu. Najistotniejszą gratyfikację dla patronów przedsięwzięcia stanowi gotowa rzecz, dostarczona oczywiście w pierwszej kolejności, często przed oficjalną premierą.
ID Genève - „Projektant, zegarmistrz i przedsiębiorca!”
Jednymi z ubiegających się o uwagę i środki miłośników zegarków byli Singal, Nicolas & Cédric. Na szwajcarskiej platformie wemakeit.com opisują siebie krótko – „Projektant, zegarmistrz i przedsiębiorca!”.



Ich pomysł to stworzenie najbardziej ekologicznego czasomierza w Szwajcarii, a tym samym zapoczątkowanie skrętu branży horologicznej w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Marka ID Genève powstała w 2020 roku, a swoją tożsamość chce budować na takich wartościach jak zaufanie, odpowiedzialność społeczna oraz świadomość ekologiczna. Promuje to określeniem „circular swissmade” – dążeniem do określonych łańcuchów wartości.
Ich pierwszy zegarek został zaprojektowany tak, aby był okrągły (a zatem doskonały) na wszystkich poziomach. Jak planują to osiągnąć? Przede wszystkim dzięki odpowiednim materiałom. Najważniejszym z nich jest stal nierdzewna z oznaczeniem 4441 i certyfikatem „lokalny i identyfikowalny”. Co to w zasadzie znaczy?
Mowa o odpadach zegarmistrzowskich z terenu Jury (zagłębia zegarmistrzowskiego).



Ślad węglowy w tej odmianie stali jest 10 razy mniejszy niż w przypadku nowego surowca i pozwala zminimalizować wszelkie dodatkowe wydobycie. Do produkcji bransolet będą służyły resztki… winogron po procesie winiarskim, przebiegającym we Włoszech.
W kwestii mechanizmów postawiono na ponowne wykorzystanie tych już istniejących. Mają one zostać zdemontowane, oczyszczone, ponownie złożone i naoliwione, by każdy mógł uzyskać certyfikację jako nowy produkt.



Ścieżka tworzenia zegarków mechanicznych „eko”
Proces powstawania każdego zegarka ma przebiegać jednakowo i mieć prostą ścieżkę – produkcja w Szwajcarii, jawni dostawcy, możliwie ekologiczni i zaufani.
Dowód, że nie są to jedynie czcze słowa stanowią liczne osiągnięcia, takie jak tytuł zwycięzcy konkursu „Circular Economy Award 2020” w kategorii towarów konsumpcyjnych oraz fakt, że projekt ID został wybrany spośród 27 start-upów, które mają przyczynić się do zmiany Szwajcarii w kraj jeszcze bardziej innowacyjny pod kątem ekologii.
ID Genève kusiło inwestorów obietnicą profitów dla pierwszych wpłacających. Znalazły się wśród nich atrakcyjna zniżka (55%), specjalny grawer na kopercie („założyciel”) oraz „circular coins”. Cyfrowa waluta może być przeznaczona do wykorzystania w sklepie marki – do wymiany paska, tarczy, lunety etc.




Trudno ocenić czy nazwa pierwszego modelu brzmiąca „Circular1”nie jest nieco zbyt robocza, ale trzeba przyznać, że sama forma jest czysta i elegancka.
Zegarek to pod względem wyglądu po prostu klasyka: trzy wskazówki oraz datownik na wysokości godziny 3. Kolorystyka to również przejaw prostoty w najlepszym wydaniu - króluje srebro, czarny i niebieski. Można nieco pomarudzić, że zabrakło hitu sezonu, czyli intensywnej zieleni, ale umówmy się – dopiero startują, przyjdzie czas na ekstrawagancje. Wszystkie zegarki obejmuje 2 letnia gwarancja.
Co ważne – przed decyzją o zakupie można było obejrzeć gotowe egzemplarze w kilku stacjonarnych salonach, na terenie Szwajcarii (Lozanna, Flon i Genève, Plainpalais).



Pomysłodawcy byli jednak elastyczni i zapewniali, że po kontakcie mailowym istniała możliwość, aby umówić się na spotkanie w innym miejscu.
Pierwsza seria 300 sztuk zegarków ID Genève Circular1 była dostępna w sprzedaży na wspomnianej już stronie wemakeit.com od 1 grudnia 2020 do 15 stycznia bieżącego roku. Kampania zakończyła się spektakularnym sukcesem i zebraniem 182% zakładanych środków. Jej przebieg można śledzić na wspomnianej stronie wemakeit.com.
Czy „eko zegarmistrzostwo” zyska szerszą aprobatę?
Z ciekawością będziemy obserwować dalsze losy marki ID Genève.
Marzena Kondera - Giergiel
12:00 04.02.2021Zegarki
ID Genève Circular1 – nowe zegarki mechaniczne „z odzysku”
Tagi:
zegarki męskie mechanicznenietypowe zegarkizegarki szwajcarskieluksusowe zegarkiprestiżowe zegarkieleganckie zegarkizegarek mechaniczny
REKLAMA
Marco Lang (LANG & Heyne) - sylwetki wielkich zegarmistrzów!
W 1945 roku malownicze miasteczko Gera, założone jako osada w VIII wieku, doznało dużych zniszczeń w wyniku bombardowania. Właśnie tu, dwa lata później, 17 stycznia 1947 ...
Zegarek sportowy - zegarki ze stoperem
Jako, że przez sport niejako automatycznie rozumiemy aktywne spędzanie czasu, nawet jeśli jest to aktywna gra… w szachy, to praktycznie w każdym zegarku sportowym powinna ...
Magazyn Europa Star prezentuje: „Powtórka z historii zegarków”. Zegarki naszego wieku!
To już nasz ostatni odcinek historii zegarków prezentowany przez branżowy magazyn Europa Star. Prezentowana poniżej opinia obejmuje krótki okres XXI wieku, który podobnie ...
IWC Big Pilot’s Watch Shock Absorber XPL Toto Wolff. Z pasji do Formuły 1
IWC Schaffhausen to marka o dwóch, zupełnie różnych obliczach: z jednej strony oferuje ona eleganckie, klasyczne zegarki, takie jak Portugalczyki czy piloty, a z drugiej ...
Nomos Ahoi neomatik 38 date. Powiew lata z Saksonii. Ahoi, przygodo!
Nomos Glashütte to marka, która od momentu powstania w 1990 roku stała się symbolem niemieckiej precyzji i minimalistycznego designu w świecie zegarmistrzostwa. Założona ...
Hanhart Chronographs – poznaj tę niemiecką markę i jej zegarki (AuroChronos 2025)
Nie jest tajemnicą, że wszyscy zegarkomaniacy z niecierpliwością oczekiwali powrotu festiwalu, który w poprzednich latach cieszył się w Polsce dużą popularnością. Międzyn ...
Portal Zegarki i Pasja przekroczył 100 tysięcy wizyt w grudniu 2024!
Z dumą informujemy, że portal "Zegarki i Pasja" zakończył rok 2024 spektakularnym sukcesem – w grudniu nasz serwis odnotował ponad 100 tysięcy wizyt! To wyjątkowe osiągni ...
Ball Engineer Hydrocarbon DeepQUEST Protector. Forteca na nadgarstku
Zegarek Ball Engineer Hydrocarbon DeepQUEST Protector to hołd złożony elitarnej formacji United States Marine Corps (USMC) z okazji jej 250-tych urodzin. Jest to nie tylk ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...
Wideo recenzja: Atlantic Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather. Klasyka w nowoczesnym wydaniu
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather marki Atlantic. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w for ...
Aviator Swiss Made Moonflight Diamond Polska Edycja. Duma z odwagi polskich kobiet pilotów
Aviator Swiss Made to szwajcarska marka zegarków od samego początku powiązana z lotnictwem. Ale, jak każda firma, która chce efektywnie funkcjonować na rynku, pojawiają s ...









greenlogic.eu