• Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Carl F. Bucherer
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Victorinox
  • Zegarki marki MeisterSinger
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Xicorr
  • Zegarki marki Doxa
  • Zegarki marki Glycine
  • Zegarki marki Steinhart
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Czapek Geneve
  • Zegarki marki Longines
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Traser
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Armin Strom
  • Zegarki marki Omega

Globalna oraz polska branża zegarkowa dziś i w przyszłości. Rozmowa z Michałem Bronowskim, Dyrektorem Swiss Business Hub


Powrót do kategorii

Maciej Kopyto, Zegarki i Pasja (ZiP): „…kreatywny i dynamiczny business developer ze sprawdzoną wiedzą specjalistyczną, z doświadczeniem w konsekwentnej penetracji nowych rynków w celu zapewnienia zrównoważonego wzrostu pozycji i przychodów firm. Dogłębna znajomość zasad partnerstwa handlowego, rozwoju kanałów i wspólnego marketingu produktów. Skuteczny w swojej pracy, umiejący efektywnie pracować zarówno jako członek zespołu, jak i indywidualnie”. Ten fragment to opis Pana osoby z portalu Linkedin.

W tej informacji nie wspomina Pan o zegarkach, ale jako że reprezentuje Pan Szwajcarskie Centrum Biznesowe w Polsce (Swiss Business Hub Central Europe), liczę, że porozmawiamy także o rynku zegarków. Zanim do tego przejdziemy, proszę powiedzieć, jakie działania należą do Pana obowiązków jako dyrektora Swiss Business Hub w Ambasadzie Szwajcarii?


Michał Bronowski: Nasz hub biznesowy, który od tego roku realizuje projekty nie tylko w Polsce, ale także w Czechach, na Słowacji i Węgrzech, zajmuje się głównie projektami wspierającymi eksport ze Szwajcarii oraz obsługą firm zainteresowanych inwestycjami w Szwajcarii.

ZiP: Jakie branże działają najprężniej w relacjach Szwajcaria – Polska?

Michał Bronowski: Główne branże, którymi się zajmujemy, to przemysł maszynowy i spożywczy, IT oraz Medtech. Największymi grupami produktowymi, jeśli chodzi o handel zagraniczny Szwajcaria – Polska, są farmaceutyka oraz przemysł maszynowy.

ZiP: Ile miejsca w waszej działalności zajmuje branża zegarkowa?

Michał Bronowski: Branża zegarkowa to relatywnie mały obszar naszej działalności, przy czym my głównie bierzemy udział w wydarzeniach promujących szwajcarski przemysł zegarkowy.

ZiP: Czy zatem dla Pana zegarki to tylko jedna z domen handlowych Szwajcarii, czy też interesują Pana jako przedmioty?

Michał Bronowski: Zegarkami zacząłem się pasjonować już wiele lat temu. Pamiętam, że w 2006 roku założyłem nawet swoje konto na forum dyskusyjnym Klubu Miłośników Zegarów i Zegarków. Nadal też jestem zafascynowany działalnością tego stowarzyszenia – dobrze, że taka organizacja istnieje, publikuje artykuły, wspomaga wystawy i inne wydarzenia.

Cieszy mnie także fakt, że powstają w Polsce również niezależne portale oraz czasopisma jak „Zegarki i Pasja”, które promują tę ekskluzywną i bardzo techniczną branżę.

Uwielbiam zegarki, ale jest to bardziej hobby niż praca zawodowa.


Globalna oraz polska branża zegarkowa dziś i w przyszłości. Rozmowa z Michałem Bronowskim, Dyrektorem Swiss Business Hub

Globalna oraz polska branża zegarkowa dziś i w przyszłości. Rozmowa z Michałem Bronowskim, Dyrektorem Swiss Business Hub

ZiP: Pana pierwszy zegarek?

Michał Bronowski: Moim pierwszym zegarkiem był Timex Expedition, który bardzo długo mi służył.

Obecnie najczęściej używanym przeze mnie zegarkiem jest zegarek lotniczy z małej szwajcarskiej manufaktury, który służy mi już kilkanaście lat. Naturalnie mam także inne polskie, szwajcarskie czy rosyjskie zegarki. Na pewno można mnie określić jako fana zegarków lotniczych i tzw. diverów.


ZiP: Czy zwraca Pan uwagę, jakie zegarki noszą koleżanki i koledzy w pracy? Czy rozpoznaje marki zegarków, których oni używają?

Michał Bronowski: Oczywiście, że tak! Pod warunkiem, że znajdują się w bliskiej odległości.

Z dużej odległości rozpoznam tylko te najbardziej znane i charakterystyczne wzorniczo modele marek takich jak Omega, Rolex, Hublot itd. Nie jest tajemnicą, że większość zegarków, jakie nosimy w ambasadzie, to zegarki szwajcarskie. Dotyczy to także osób ze szwajcarskich firm, z którymi współpracujemy w Polsce i za granicą.


ZiP: Porozmawiajmy o rynku zegarków. Jak wygląda obecnie udział szwajcarskiego przemysłu zegarkowego w ogólnym obrocie handlowym Helwetów?

Michał Bronowski: Rynek sprzedaży zegarków w centralnej Europie to dla nas wciąż rynek bardzo perspektywiczny. Popatrzmy może trochę w przeszłość. W 2009 roku eksport zegarków szwajcarskich do Polski, Czech, Węgier i Słowacji wynosił 60 mln CHF, a w 2019 eksport się podwoił i osiągnął wartość 138 mln CHF. Naturalnie na pewno wielu z państwa czytelników zwróci uwagę, że zaczynam analizę od 2009 roku, w którym, podobnie jak dziś, nadal odbijał się kryzys finansowy z roku 2008.

Rzeczywiście, w 2009 roku eksport do Grupy Wyszehradzkiej zmalał o ponad 20 proc., by już w roku 2010 osiągnąć wartość 90 mln CHF.


Globalna oraz polska branża zegarkowa dziś i w przyszłości. Rozmowa z Michałem Bronowskim, Dyrektorem Swiss Business Hub

Mam nadzieję, że eksport w naszym regionie już w 2021 roku osiągnie kolejny mocny wzrost i zanotuje rekordową wartość. Obecnie najwięcej zegarków jest eksportowanych do Czech, Polski, Węgier i Słowacji. Polska w 2019 roku została zdetronizowana przez Czechy jako kraj będący największym odbiorcą w regionie, ale przesunięcie to jest moim zdaniem spowodowane zmianą polityki dystrybucyjnej przez firmy szwajcarskie.

Wraz ze wzrostem dochodów i rozwojem ekonomicznym Polski będzie rosła także nasza konsumpcja oraz w pewnym stopniu następowała premiumizacja rynku (premiumizacja – wzrost udziału w sprzedaży zegarków z segmentu Premium, przyp. red.). Mam nadzieję, że wiele osób, które do tej pory nie myślały o zakupie zegarka szwajcarskiego, chętnie w przyszłości się nad takim zakupem zastanowi.


ZiP: W jakim stopniu szwajcarski zegarkowy rynek zależy od eksportu produktów do Chin, a szwajcarskie sklepy od przybywających do nich gości z Państwa Środka?

Michał Bronowski: W 2019 roku szwajcarska branża zegarkowa wyeksportowała produkty o wartości 21,7 mld CHF, czyli o 2,4 proc. więcej niż w 2018 roku.

Szczególnie w drugiej połowie roku widać było pozytywny trend (+3,2 proc.), wzrost podwoił się w porównaniu do pierwszej połowy roku (+1,5 proc.). Najważniejsze rynki mogą państwo zobaczyć w statystyce Stowarzyszenia Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego (FHS).

Ponad 53 proc. eksportu szwajcarskich zegarków trafia na rynki azjatyckie.


Jeśli chodzi o wzrost rok do roku, to trend wyniósł 2,3 proc. Niestety, nie wszystkie rynki rozwijały się równie silnie. Udział Azji w szwajcarskim eksporcie zegarków nieznacznie spadł, głównie w wyniku negatywnego rozwoju niedawnych wydarzeń w Hongkongu.

ZiP: W związku z ostatnimi wydarzeniami dotyczącymi rozprzestrzeniania się koronawirusa także w Europie odwołanych zostało wiele wydarzeń, w tym także targi zegarkowe w Genewie oraz Bazylei. Duże koncerny z branży zegarkowej notują natomiast straty na giełdzie.

Jak Pana zdaniem koronawirus wpłynie na gospodarkę światową i europejską?

Michał Bronowski: Wywiad jest prowadzony pod koniec marca, gdy Polska, tak jak Szwajcaria, zmaga się z epidemią oraz rządowymi zaostrzeniami. Covid-19 poważnie zakłóca życie ludzi i funkcjonowanie gospodarki światowej. Obecnie żadna firma konsultingowa nie jest w stanie przewidzieć, jak długo kryzys będzie trwał i jakie znaczące skutki gospodarcze pozostawi.

Duża część światowej gospodarki stoi w obliczu coraz bardziej rygorystycznych środków ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa. Całe gałęzie przemysłu stoją w miejscu, a łańcuchy dostaw są bardzo zakłócone. Działalność gospodarcza spada na całym świecie, a wiele gospodarek przechodzi już w stan recesji. Myślę, że zarówno europejska, jak i światowa gospodarka zaliczy w tym roku recesję.


Strat wywołanych globalną pandemią, co skutkuje przerwami w produkcji, a także bardzo dużymi problemami z łańcuchem dostaw, nie uda się do końca roku przezwyciężyć. Będzie to na pewno bardzo trudny okres dla wszystkich branż, ale mam nadzieję, że zarówno polska, jak i szwajcarska gospodarka wyjdzie z tego kryzysu jeszcze silniejsza.

ZiP: Czy obecna sytuacja będzie miała wpływ na polsko-szwajcarskie relacje gospodarcze?

Globalna oraz polska branża zegarkowa dziś i w przyszłości. Rozmowa z Michałem Bronowskim, Dyrektorem Swiss Business Hub

Michał Bronowski: Na pewno tak.

Jeśli chodzi o sprzedaż produktów farmaceutycznych, nie zauważymy dużych zmian. Jeśli chodzi natomiast o przemysł maszynowy, to będzie to bardzo trudny rok ze względu na niepewność panującą na rynku, a także ostrożność przedsiębiorstw w zakresie podejmowania decyzji co do nowych inwestycji produkcyjnych.

Myślę, że bilans wymiany handlowej zanotuje straty zarówno w imporcie, jak i eksporcie.


ZiP: Przełoży się to Pana zdaniem na rynek zegarkowy globalnie i w Europie? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Michał Bronowski: Obecnie szwajcarscy producenci przygotowują swoje linie produkcyjne tak, by także w czasach pandemii móc dalej wytwarzać zegarki. Wprowadzane są nowe regulaminy. Zmiany idą w tym kierunku, by każde przedsiębiorstwo pomimo czasowego zamknięcia jakiegokolwiek zakładu produkcyjnego mogło wytworzyć całe swoje portfolio produktowe.

Firmy także bacznie obserwują zachowania na rynkach azjatyckich. Wspomniałem już, że te rynki odpowiedzialne są za ponad 50 proc. przychodów branży i mamy nadzieję, że powoli konsumpcja na rynkach azjatyckich wróci do normy.


Globalna oraz polska branża zegarkowa dziś i w przyszłości. Rozmowa z Michałem Bronowskim, Dyrektorem Swiss Business Hub

Źródło: Federation of the Swiss Watch Industry FH

W Polsce i centralnej Europie zanotujemy spadki sprzedaży wywołane zarówno zamknięciem gospodarki przez rząd, jak również spodziewanym kryzysem. Mam jednak nadzieję, że rynek dość szybko się zregeneruje i w 2021 roku będziemy mogli pisać o rekordowym eksporcie tych produktów.

ZiP: Popatrzmy zatem optymistycznie w przyszłość. Obserwując działania szwajcarskich firm zegarkowych za granicą i w Polsce, czy widzi Pan szanse na jakieś działania, których u nas do tej pory nie było? Jeśli tak, to jakie?

Michał Bronowski: Wszystko podlega ciągłym zmianom.

Dzięki temu zauważamy postęp i rozwój. Trudno natomiast jest jednoznacznie oszacować i wskazać obszary, gdzie można przenieść działania firm szwajcarskich na rynek polski. O ile w zakresie samych idei i pomysłów, np. w zakresie organizacji zegarkowych imprez, jest to stosunkowo łatwe, to w zakresie czysto technicznym, tam, gdzie trzeba angażować duże środki finansowe, jest to trudne lub wręcz niemożliwe.

Pierwsze polskie imprezy targowe już istnieją. Prekursorem był Klub Miłośników Zegarów i Zegarków, który zorganizował w kwietniu 2017 roku targi Passion for Watches w centrum wystawienniczym Ptak Expo. To był początek – aktualnie takie cykliczne imprezy organizowane są w Łodzi przez SPiRZ i AuroChronos. To świadczy o tym, iż idee przyświecające targom w Genewie czy Bazylei doskonale sprawdzają się
także w Polsce.

ZiP: Jako wydawnictwo branżowe także staramy się wchodzić od lat z zegarkami pod strzechy. Wraz z magazynem „LOGO” przeprowadzamy w tym roku drugą edycję konkursu „Wielka matura z wiedzy o zegarkach”. Ambasada Szwajcarii objęła to wydarzenie Patronatem Honorowym, co bardzo nas cieszy.

Jak postrzegacie tego typu aktywności?

Michał Bronowski: Uważamy państwa pomysł za bardzo ciekawy i chętnie naszym patronatem objęliśmy państwa maturę. Na wielu rynkach możemy zauważyć brak wykwalifikowanych zegarmistrzów oraz rzemieślników. Promowanie wiedzy o zegarkach oraz ich mechanizmach jest doskonałą akcją. Mamy również nadzieję, że dzięki takiej promocji także więcej młodych osób zainteresuje się zawodem zegarmistrza.

Obecnie nasza ambasada pomaga jednej ze szwajcarskich marek zegarkowych w tworzeniu koncepcji i realizacji programu edukacji zawodowej w Polsce. Mam nadzieję, że dzięki takim projektom nasze zegarki mechaniczne będą się w przyszłości cieszyły dobrym serwisem, a my ich punktualnością.

Globalna oraz polska branża zegarkowa dziś i w przyszłości. Rozmowa z Michałem Bronowskim, Dyrektorem Swiss Business Hub

ZiP: Jakie działania macie Państwo w planach jako organizacja na najbliższe lata w zakresie promocji współpracy handlowej między Szwajcarią a Polską? Zarówno w zakresie zegarków, jak również innych dziedzin gospodarki?

Michał Bronowski: Jako ambasada nie bierzemy czynnego udziału w sprzedaży lub marketingu zegarów i zegarków. Chętnie zawsze uczestniczymy w akcjach organizowanych przez szwajcarskie marki w Polsce i w regionie. W 2021 roku planujemy zorganizować wystawę zegarów i zegarków szwajcarskich w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.

Jako hub biznesowy zastanawiamy się natomiast nad czynnym udziałem w targach organizowanych w Polsce, kierowanych do nowych, niezależnych marek szwajcarskich, które dopiero badają nasz region. Zobaczymy, co przyszłość przyniesie.

Maciej Kopyto ZiP: Bardzo dziękuję Panu za rozmowę.

Życzę państwu, całej branży zegarkowej i naszym czytelnikom, by obecna sytuacja gospodarczo-biznesowa ustabilizowała się jak najszybciej.

Wywiad ukazał się w drukowanym czasopiśmie: Magazyn Zegarki i Pasja NR 13

Więcej ciekawych rozmów tu: Wywiady i rozmowy

Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP NR 13

MAGAZYN ZIP NR 13 - wydanie rocznicowe!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Matura z wiedzy o zegarkach - Edycja 2
GRAND SEIKO 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Aerowatch 420

REKLAMA

Glycine 420

REKLAMA

Qlock Two 420

REKLAMA

Doxa 420

REKLAMA

Alpina 420

REKLAMA

Wywiad: Karol Roman – polski inżyni...
Wywiad: Karol Roman – polski inżyni...
14.05.2020

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Armin Strom
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Audemars Piguet
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Carl F. Bucherer
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Chopard
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Czapek Geneve
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Doxa
Zegarki marki Emile Chouriet
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Eterna
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Glycine
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Longines
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki MeisterSinger
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Schaumburg
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Steinhart
Zegarki marki Tag Hauer
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Traser
Zegarki marki Ulysse Nardin
Zegarki marki Victorinox
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco