Baselworld 2016 z... egoistycznym podsumowaniem

POWRÓT 18.05.2016 Wiadomości
Baselworld 2016 z... egoistycznym podsumowaniem

Odbywające się zawsze na przełomie zimy i wiosny zegarkowe targi Baselworld w szwajcarskiej Bazylei, są swego rodzaju papierkiem lakmusowym branży. W tym roku odbyły się one w dniach od 17 do 24 marca, więc mimo, że od ich rozpoczęcia mijają dwa miesiące, warto jeszcze raz przedstawić refleksje, wrażenia i wnioski z jej przebiegu wypływające. Dla branży to co dzieje się w Bazylei jest doskonałym papierkiem lakmusowym, który stymuluje działania zegarkowych podmiotów przez praktycznie cały rok.


Szkielet prezentowanego materiału został przygotowany jeszcze w marcu i opublikowany pod tytułem "Bazylea papierkiem lakmusowym branży" w kwietniowym numerze magazynu Manager MBA. Dziś po dezaktualizacji wydania drukowanego, pokazane tutaj opracowanie jest oczywiście zaktualizowane i lekko zmodyfikowane.


Baselworld z egoistycznym podsumowaniem

Dla producentów, którzy zbilansowali i przeanalizowali już sprzedaż z poprzedniego roku istotnym jest liczba i nastawienie przybywających na spotkania kontrahentów, a dla kupujących przygotowane przez producentów: oferta, plany marketingowe i oczekiwane wielkości zakupów. Każda ze stron także chętnie widzi nowych partnerów. Kupujący – atrakcyjnych producentów z poszukiwanymi wzorami wyrobów, a producenci – stabilnych i posiadających, w tym szczególnie tych budujących swoją dobrą pozycję właścicieli sklepów. W Bazylei te dwie grupy osób spotykają się w jasno określonym celu – wspólnego biznesu.



Gości było mało
Wszyscy odwiedzający targi Baselworld, a także przyjmujący ich producenci stwierdzali, że w tym roku liczba odwiedzających targi gości była bardzo, bardzo mała. Właściwie nie podnoszono kwestii terminu organizacji targów, mimo że ich niedziela (targi trwają od czwartku do czwartku) była Niedzielą Palmową, rozpoczynającą obchody Wielkiego Tygodnia w Kościele Katolickim.

Baselworld z egoistycznym podsumowaniem






Jako przyczynę małej frekwencji wszyscy wskazywali niepokój na świecie i trudną sytuację gospodarczą. Spowolnienie gospodarki chińskiej, wojnę na Bliskim Wschodzie i na Ukrainie, uchodźców w Europie, czy nawet potencjalny Brexit.


O niepokojach spowodowanych terroryzmem właściwie nikt nie wspominał w aspekcie obecności gości na targach. Brukselskie lotnisko atak bombowy przeżyło w poniedziałek 22 marca, który to dzień na targach jest już napiętnowany widokiem końca imprezy.

Baselworld z egoistycznym podsumowaniem




Wpływ na branżę zegarkową wynikający z sytuacji gospodarczej w Chinach oddaje najlepiej fragment wywiadu, którego gazecie targowej Baselworld Daily News udzielił Thierri Stern - właściciel i prezydent firmy Patek Philippe: „...Wiele firm zgromadziło zapasy towarów licząc na dalszy wzrost gospodarczy w Chinach i teraz nie są w stanie ich sprzedać. Ostatnie lata były fantastyczne dla zegarkowej branży, ale to nie było normalne. Teraz wracamy do racjonalnej rzeczywistości...”


Statystyczne wskazania także z ostatnich miesięcy
Wydaje się, że wyniki eksportowe za cały ubiegły rok (spadek o 3,3%) nie wskazywały żadnego kryzysu. Jednak mały spadek roczny może kamuflować bardzo słabe wyniki drugiego półrocza. Przy systemie działania branży, gdzie znacząca część kontraktów podpisywana jest na początku roku (między innymi na Baselworld), to właśnie drugie półrocze świadczy o odsprzedaży produktów.

Ta druga część roku była rzeczywiście bardzo słaba, a początek tego roku tę tendencję utrzymuje – spadek wartości szwajcarskiego eksportu za pierwsze 3 miesiące tego roku wynosi ok. 8,6%, przy czym spadek eksportu do Azji na poziomie 13% został tylko w części zrekompensowany wzrostem eksportu w Europie (+1%)

Baselworld z egoistycznym podsumowaniem







Obawy i optymizm
Mogło się wydawać, że producenci – targowi gospodarze bardzo oczekiwali dobrych wiadomości i dobrego nastawienia od przybywających na spotkania kontrahentów – dystrybutorów i właścicieli sklepów. Ci ostatni przybyli jednak w zmniejszonej w stosunku do poprzednich lat liczbie, a wszyscy, jak oczywiście można się było tego spodziewać, zachowując zawodowo-służbowy optymizm, byli raczej powściągliwi w… zamówieniach.



Oferta na trudny czas
Trudna sytuacja ogólna i słabe perspektywy wynikające ze statystyki ostatniego czasu odbiły się wyraźnie na liczbie i odmienności pokazywanych wzorów. Odważnych, przebojowych modeli zegarków było mało, a te zaprezentowane obracały się raczej w zakresie tradycyjnego dla każdej z marek wzornictwa.

Maurice Lacroix model Aicon





Za bardzo pozytywny wyjątek należy uznać nową linię wzorniczą - Aikon w ofercie marki Maurice Lacroix. Jej stylistyka nawiązuje do będącej przed laty przez wiele lat wiodącą linią marki Calypso.
Zgodnie z nieoficjalnym przekazem, na kreację tych wzorów nalegał niemiecki przedstawiciel marki Maurice Lacroix.

Maurice Lacroix model Aicon





Jak zauważyli koledzy z Klubu Miłośników Zegarów i Zegarków, być może najważniejszą premierą był zapowiedziany przez firmę Ronda mechaniczny mechanizm zegarka, przeznaczony do wielkoseryjnej produkcji i noszący nazwę Ronda R150 Mecano. Tego rodzaju produkt może zdecydowanie ożywić ofertę producentów w podstawowej grupie szwajcarskich marek.

Ronda R150 Mecano

Na portalu Zegarki i Pasja został on zaprezentowany w opracowaniu: Serce zegarka – Ronda R150 Mecano




Chopard zegarek Happy Diamonds

Oczywiście każda z marek pokazała coś ciekawego. Chopard obchodząc jubileusz 40. lecia Happy Diamonds zaprezentował okolicznościowy, nawiązujący do pierwszej kreacji model, coś pokazał Patek Philippe, ale wszystkie te wzory mieszczą się w „ofercie na trudny czas”.





Gości na targach było mało, ofertę przedstawiono dość tradycyjną a wszyscy wykazywali obawę co do dalszego rozwoju branży.


Egoistyczne podsumowanie
Wbrew pozorom, dla naszego polskiego rynku wnioski wynikające z obserwacji Baselworld mogą być dobrym prognostykiem. Po zachłyśnięciu się Chinami producenci zwracają swój wzrok na Europę, a dla niej stosując tylko najprostszą metodę porównawczą i aktualną statystykę (wzrost importu szwajcarskich zegarków do Polski w roku 2015 wyniósł ok. 16,6%), nasz krajowy rynek ma szansę kolejnego dużego wzrostu.



Wskazane powyżej europejskie kłopoty mogą wręcz wspomóc naszych branżystów, szczególnie w aspekcie odwiedzin gości z największych globalnych rynków zakupowych, w szczególności z Chin.

Baselworld 2016 Patek Philippe


Jak podaje firma Global Blue obsługująca system Tax Free, kwota zwróconego podatku VAT za indywidualne zakupy realizowane w tym systemie zbliża się do wartości najniższej od 4 lat. Wydaje się jednak, że liczby te wcale nie odnoszą się sprzedaży na Tax Free w Polsce.







Tak więc, że o ile nie będzie większych, naszych lokalnych zawirowań polityczno – gospodarczych, to dalszy rozwój naszej branży jest bardzo prawdopodobny.


Dla zakupów realizowanych przez naszych rodaków stabilność gospodarcza jest równie ważna, a istotną dla tej grupy potencjalnych nabywców może okazać się działalność edukacyjna i praca marketingowa.
Taką działalność realizujemy i do takiej pracy zachęcamy wszystkich z branży.



Władysław Meller
Dane liczbowe podano na podstawie informacji przekazanych przez Federację Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego


Polecamy także:

Carpathia Watch Co. -  nowa marka zegarkowa z Chicago, z polskimi korzeniami!
Carpathia Watch Co. - nowa marka zegarkowa z Chicago, z polskimi korzeniami!
W ostatnich latach pojawiło się kilka Polskich firm zegarkowych. Są też przypadki kiedy nowy producent już zniknął z rynku.  Dziś opiszemy sytuację innego rodzaju. Nowa amerykańska firm zegarkowa, która prezentując swoje idee ujawniła inspiracje nasz
LONGINES Master Collection Blue Edition
LONGINES Master Collection Blue Edition
Longines to marka ciesząca sie uznaniem wśród miłośników zegarków, która ma chlubną historię i wiele osiągnięć w zakresie zegarmistrzostwa. Dziś umacnia swoją pozycję poprzez bardzo rozbudowaną ofertę zegarków, w której na szczególną uwagę według mni
Przedstawiamy: PIAGET Altiplano Ultimate Automatic 910P (SIHH 2018 – zdjęcia live)
Przedstawiamy: PIAGET Altiplano Ultimate Automatic 910P (SIHH 2018 – zdjęcia live)
Piaget rzuca wyzwanie technicznym ograniczeniom w iście stylowy sposób. Trzy lata po wprowadzeniu na rynek najcieńszego wówczas zegarka naręcznego na świecie, czas na debiut jego następcy. Nowy Piaget Altiplano Ultimate Automatic ma zaledwie 4,30 mm
Zegarkowa firma Invicta chronometrażystą Rajdu Harpagan
Zegarkowa firma Invicta chronometrażystą Rajdu Harpagan
Jak informuje właściciel firmy Morwa – oficjalnego przedstawiciela marki Invicta w Polsce, chronometrażystą Ekstremalnego Rajdu na Orientację HARPAGAN-54, który odbędzie się na Kaszubach - w miejscowości Szemud, w dniach 20-22 października 2017 roku
Atlantic Speedway Royal – nowa kolekcja zegarków o wielu obliczach w stylu retro!
Atlantic Speedway Royal – nowa kolekcja zegarków o wielu obliczach w stylu retro!
Atlantic Watch SA doskonale pozycjonuje się na międzynarodowym rynku wysokiej jakości zegarków dzięki szerokiej ofercie modeli oferowanych na rozsądnym pułapie cenowym. Natomiast na naszym, polskim rynku marka ta jest obecna wyjątkowo znacząco, gdyż

Tagi:

Magazyn ZIP NR 5

MAGAZYN ZIP NR 5 - wydanie rocznicowe!

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Oris

REKLAMA

Partner Czasocholicy

PARTNER

Aerowatch

REKLAMA

Seiko2

REKLAMA

Junghans

REKLAMA

Epos

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Doxa

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Chronos-Art. Nowe wyzwania!
Chronos-Art. Nowe wyzwania!
13.05.2016
Grupa Stare Zegarki – niezwykłe cza...
Grupa Stare Zegarki – niezwykłe cza...
21.05.2016

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Emile Chouriet
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Montblanc
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco