Marka Alpina – dzisiaj tworząca wraz z Frederique Constant niezwykły duet w aspekcie zegarkowej oferty, mimo że posiadająca decydowanie dłuższą i bogatszą historię, może być przez wiele osób postrzegana jako młodsza siostra tej drugiej, dobrze rozpoznawalnej w świecie marki.
W tym roku, oferując zupełnie inny zegarkowy produkt - Horological SmartWatch obydwie firmy stają do rywalizacji z „technicznymi” zegarkami elektronicznymi i zegarkowymi wytworami firm produkujących różnorakie produkty elektroniczne.
W tej rywalizacji Alpina ma o tyle lepszą pozycję, że w swojej ofercie wśród wyrobów SmartWatch, posiada modele kierowane do żeńskiej grupy potencjalnych klientów.
Z tych powyżej podanych powodów, warto trochę dłużej zatrzymać się nad rodowodem, czy tez może tylko kilkoma wyznacznikami historii marki Aplina.
Logotyp marki
W logotypie marki Alpina znajdujemy czerwony trójkąt równoboczny, z wyciętym w środku otworem kołowym i jednym rogiem skierowanym ku górze.
Skąd taki znak?
Twórca marki – Gotlib Hauser był fascynatem turystyki górskiej, a najlepiej rozpoznawalny szczyt, który występuje na największej ilości ilustracji obrazujących kraj Helwetów to Matterhorn. Tak się składa, że w tym najbardziej popularnym ujęciu ma on kształt trójkąta równobocznego. Do tego jego niezwykłą koncepcją decydującą o kreacji marki, była chęć osiągnięcia większej wydajności pracy, dla której skupiał pod jednym dachem (i szyldem) małe, specjalistyczne firmy rodzinne. Nic więc dziwnego, że jako nazwa zastała przyjęta nazwa gór, a znakiem rozpoznawczym trójkąt Matterhornu.
Nietypowy wahnik automatycznego naciągu
Oglądając mechanizmy zegarków Alpina, oczywiście tylko te mechaniczne, a w szczególności te z transparentnym deklem widzimy, że w każdym z nich wahnik automatycznego naciągu (bo tylko takie rodzaje mechanizmów mechanicznych ma w ofercie ta marka) ma dość nietypowy kształt. Znając i mając na uwadze logo marki, możemy przypuszczać skąd bierze się takie jego zaprojektowanie.
Taki wywód nie do końca jest słuszny. W tym miejscu trzeba pamiętać o tym, że w pierwszych zegarkach mechanicznych z automatycznym naciągiem, wahnik nie wykonywał pełnego obrotu, lecz odbijał się od umiejscowionych w jednym miejscu na obwodzie dwóch sprężyn odbojowych. Właśnie z tego powodu, dla uzyskania maksymalnego momentu obrotowego wahnika, był on w taki a nie inny sposób ukształtowany. Jak widać ten współczesny, newralgiczny dla automatycznego naciągu i zawsze eksponowany element w zegarkach Alpina, łączy w sobie dwa ważne dla niej aspekty – historii firmy i historii zegarmistrzostwa.
Alpina wyznacza wymogi dla sportowych zegarków
Wprowadzając w 1938 roku na rynek zegarek Alpina 4, marka jako pierwsza zdeklarowała wymogi, które powinien posiadać zegarek aspirujący do miana czasomierza sportowego. Zgodnie z wskazaniami Alpiny (które obowiązują także w dniu dzisiejszym) czasomierz sportowy powinien charakteryzować się następującymi własnościami:
- podwyższona wodoodporność
- odporność na wstrząsy
- odporność na działanie silnych pól magnetycznych
- wykonany w stalowej kopercie
Trzeba sobie zdawać sprawę, że w momencie ogłoszenia takich wymogów, ich spełnienie nie było wcale sprawą łatwą.
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe wyznaczniki historyczne dla marki Alpina, możemy tylko się cieszyć, że obecny właściciel marki w swoich wyrobach w sposób doskonały kontynuuje, może mało znane, ale znaczące osiągnięcia marki, a do tego wprowadza markę na nowe pola zegarkowego świata i podejmuje rywalizację z korporacjami wywodzącymi się spoza tegoż kręgu.
Autor: Władysław Meller
{loadposition social}
{loadposition promowane_modele}
0 Komentarzy
Średnia 0.00