• Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Błonie

Kaniewski Design dla Xicorr Watches: samochód w zegarku, czyli model FSO M20


Zacznijmy od jakże adekwatnego cytatu z Kerrelyn Sparks („Jak poślubić wampira milionera”):

-Wygląda na zwykły zegarek, sir, ale nie będziemy mieć pewności, póki go nie otworzymy.
-Rozumiem. - Wziął od niego zegarek, cisnął na ziemię, rozdeptał.
-Ej! - Ivan rzucił się na niego.
Angus podniósł resztki i przyjrzał się im uważnie.
-Wygląda w porządku. Dobry zegarek. - Z błyskiem w oku podał go Ivanowi.


W przypadku zegarków Xicorr nie trzeba nimi rzucać o ziemię, by przekonać się, że są dobrej jakości, tu również nie wystarczy zwykłe powiedzenie – wygląda w porządku. Zegarków Xiccor trzeba posłuchać i wsłuchać się w ich historię, bo każdy z nich opowiada inną.

Poniżej historia zegarka XICORR FSO M20, jego twórców i niezależnych designerów.

Kaniewski Design dla Xicorr Watches: samochód w zegarku, czyli model FSO M20

Nazwa mówi wszystko miłośnikom motoryzacji

Nazwa modelu zegarka mówi wszystko miłośnikom motoryzacji, szczególnie tej z lat 50.

Tych, którym zarówno motoryzacja jak i lata 50. nie są tak bliskie przekonamy, że inspiracja nimi może stać się obiektem pożądania. Kultowa Warszawa M20, zmodernizowana wersja radzieckiego samochodu Pobieda, w większości przypadków kończyła żywot na szrotach, a te nieliczne, funkcjonujące dziś nadal pozostałe egzemplarze osiągają obecnie astronomiczne kwoty. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, polska firma Xicorr postanowiła dać klientom coś wyjątkowego – samochód w zegarku, a dokładnie jedne z jego ważniejszych i bardziej charakterystycznych części – prędkościomierz i zegar.

Alicja Kaniewska, prezes studia Kaniewski Design, doceniła to unikalne połączenie historii i nowoczesności, stąd wziął się pomysł na cykl artykułów Kaniewski Design dla Xicorr Watches.

Jak ona sama mówi – w tym przypadku biznes spotkał się z przyjaźnią. Oddajmy jej głos, by opowiedziała o tym, jak to się zaczęło, z czym to się je i dlaczego właśnie Xicorr.

Alicja Kaniewska: Adama Tomaszewskiego właściciela Xicorr, poznaliśmy parę lat temu, kiedy Dominik Głąb (główny projektant studia) zaprojektował zegarek Syrena Sport.

Powiązania są bezsporne: obie firmy są polskie, a swoje siedziby mają w Warszawie. Można by powiedzieć, że to trochę mało, ale przeważnie, jeśli współpraca przy projekcie odbywa się na zasadach partnerskich, rodzą się fajne relacje pomiędzy obydwoma zespołami. Dzięki temu projekt poza profesjonalizmem dostaje dodatkowy, nienamacalny aspekt jakim są relacje międzyludzkie. Tak było i w tym przypadku.

Zegarek projektu Dominika nie tylko nosi cechy produktu wzorniczego, ale został również naładowany pozytywną energią podczas tworzenia. Prywatnie chciałabym wierzyć, że to, jak jest odbierany przez klientów, ma również swoje, niebagatelne znaczenie. Oczywiście jako właścicielka studia projektowego powiem, że najważniejszy jest dobrze przeprowadzony proces i płynna współpraca między studiem projektowym a klientem, przy czym nie można zapominać, że na koniec dnia zawsze jesteśmy tylko osobami prywatnymi: Alicja, Dominik, Natalia, Adam i zespół fachowców. Dlatego podczas jednego wieczornego spotkania z Adamem uznaliśmy, że fajnie będzie stworzyć cykl artykułów o jego, w mojej ocenie, świetnych produktach. Jako że analizy wzornicze robimy na porządku dziennym w studiu, link jest oczywisty i aż dziw, że wcześniej na to nie wpadliśmy!

To, co jest ważne podkreślenia, z mojego punktu widzenia jako „ogarniacza” biznesu, to fakt, że większość produktów Adama jest wymyślana i nie leży w szufladach zbyt długo.

Koncept przechodzi przez fazę projektowania i jest szybko prototypowany. Walidowanie projektu w krótkim czasie i wypuszczanie go na rynek, to bardzo dojrzały model biznesu - w dalszym ciągu to mniej polski, a bardziej zachodni styl. A to właśnie rynek jest bezwzględnym i najlepszym krytykiem weryfikującym czy projekt jest udany czy nie.

Z naszego punktu widzenia w dużym skrócie projekt jest dobry, jeśli spełnia co najmniej kilka tzw. cech projektu wzorniczego, cieszy się zainteresowaniem klientów, którzy finalizują zamówienia, a to przekłada się na bezpośredni zysk producenta. Widząc ogromny potencjał i unikalny design zegarków Xicorr, dziś zaczynamy nasz cykl dla Xicorr Watches. przedstawiając pierwszy model, który wylądował na naszych biurkach. W kolejnych publikacjach będziecie mogli się dowiedzieć więcej o tym, co myśli Kaniewski Design o pozostałych modelach Xicorra. A teraz do sedna i trochę suchej wiedzy projektowej przekazanej przez naszego nieocenionego Dominika.

Kaniewski Design dla Xicorr Watches: samochód w zegarku, czyli model FSO M20

Analiza rzeźby wzorniczej zegarka XICORR FSO M20 Warszawa X0202

Zegarek naręczny, wbrew pozorom, jest jednym z bardziej złożonych produktów wzorniczych. Zarówno w jego strukturze jak i formie zawartych jest co najmniej kilka elementów artystycznych. Rzadko kiedy występują one jednocześnie w jednym produkcie.

O co tak naprawdę chodzi?

A no o rzeźbiarską formę przestrzenną 3D w postaci koperty oraz grafiki płaskiej w formie tarczy. Jednocześnie produkt ten jest elementem z dziedziny biżuterii i ozdoby.

Czy jest inny taki przedmiot?

Zapraszamy do burzy mózgów, nie podamy Wam wszystkiego na tacy ;)

Dodatkowo, produkt ten podobnie jak np. samochód wzbudza silne emocje – ludzie „kupują oczami”. Zakup poprzez emocje, sentyment, przynależność do grupy społecznej (CASIO młodzieżowy, smartwatch, zegarek z mechanizmem z automatycznym naciągiem), zaznaczenie statusu społecznego, zainteresowań (awiacja, marynistyka, sport itp), a wszystko to zawarte w małym skrawku metalu.

Czy nadal ma funkcję użytkową?

Czy w dalszym ciągu służy przede wszystkim do sprawdzenia godziny?

Na to i kilka pozostałych pytań, postaramy się w miarę możliwości wyczerpująco, odpowiedzieć w dalszej części tekstu. Teoretycznie już dziś moglibyśmy usiąść do zbierania materiałów na pokaźną książkę o zegarkach.

Analiza kształtu

Okrągły klasyk o średnicy 42 mm i bogatej historii.

Na pierwszy rzut oka: zegarek jest prosty w formie oraz ma delikatną tarczę z lekko zaznaczonymi indeksami, mocno wyróżniającymi się wskazówkami oraz datownikiem. Prosta forma jest bardzo uniwersalna, elegancka i schludna. Pasek skórzany z dużymi otworami nadaje całości charakteru sportowego. Czy dobrze? Zdania są podzielone, ale zostawiamy to ocenie klientów i czytelników. Jak to ludzie mawiają: o gustach się nie dyskutuje.

Kaniewski Design dla Xicorr Watches: samochód w zegarku, czyli model FSO M20

Opis budowy koperty

Koperta ze stali szlachetnej poddanej szczotkowaniu.

Luneta masywna, o szerokości profilu 3 mm i grubości 3mm w formie tubusa, z delikatnym zaokrągleniem wręcz odbieranym na początku jako ostre wykończenie, na równi spasowany ze szkłem zegarka. Dzięki temu zabiegowi daje to poczucie masywności i solidności oraz prostoty/minimalizmu. Natomiast czy to nie może spowodować rysowania się szkła?

Adam dopowiedział nam, że szkło to szafir i do tej pory problem z rysowaniem się szkła nie wystąpił. Zdarzały się przypadki popękania, ale jedynie na skutek uderzenia.

Delikatna “półka” na szkło wprowadza wrażenie przestrzenności. Wewnętrzna krawędź koperty pionowo schodzi w dół do tarczy, co nadaje produktowi przestrzenności, głębi i techniczności. Analizując dalej budowę koperty, widzimy wyraźne, okrągłe szczotkowanie, luneta podkreśla jeszcze mocniej wielkość zegarka – 42 mm średnicy.

Główny korpus jest zlicowany z lunetą o grubości około 6,4mm i nadaje całemu zegarkowi wygląd prostej “rury”, co jeszcze bardziej potęguje solidność i masywność zegarka. Obudowa ma wyraźne ślady wzdłużne (w kierunku góra-dół) szczotkowania, prawdopodobnie ślady po narzędziu, które powodują, że graficznie mocno odcina się od lunety i daje wyraźny podział.

Ciekawym zabiegiem jest skontrastowanie ciężkiej wyrazowo obudowy z delikatnymi uszami mocującymi pasek. Ich kształt zbudowany na zasadzie połączonych stożków lekko zwężających się i zaokrąglonych powoduje ciut organiczny wygląd, co z kolei mocno kontrastuje z całą minimalistyczną formą.

Uszy koperty wyglądają jak nóżki robaczka - żuczka, wystające z mocnego korpusu.

Kaniewski Design dla Xicorr Watches: samochód w zegarku, czyli model FSO M20

Kaniewski Design dla Xicorr Watches: samochód w zegarku, czyli model FSO M20

Nóżki z korpusu o szerokości obudowy wychodzą w postaci rurki pod kątem prostym na 3 mm i opadają pod kątem w formie zwężającego się walca zakończonego kulą.

Ten techniczny zabieg połączenia stożków został zniwelowany silnymi zaokrągleniami, dzięki czemu zegarek zyskał charakter bardziej organiczny. Całość od góry jest ścięta, tworząc szerokość mocowania paska. Ten zabieg techniczny pasuje do formy, choć powoduje dość mocne przerwy, jeszcze bardziej podkreślając delikatne stylistycznie uszy.

Kaniewski Design dla Xicorr Watches: samochód w zegarku, czyli model FSO M20

Tarcza

Klasyczna i ponadczasowa tarcza z ciemno szarą obwódką w kolorze nawiązującym do szeregu technicznych podkładów lakieru samochodowego oraz pierwowzoru, dość dobrze kontrastuje z cyframi indeksu (trochę za chude), które również stanowią bezpośrednie odwołanie do wzorca. Te zostały umieszczone prostopadle do tarczy zegarka. Ich biały kolor i czarna obwódka wyraźnie odróżniają się na szarym tle. Dzięki temu są czytelne i podkreślają charakter techniczny. Sam font typu LIGHT bezszeryfowy o charakterze wydłużonym.

Podziałka minutowa w postaci kropek z czarną lumą na godzinach i kresek na minutach została umieszczona na wewnętrznym okręgu w kolorze jaśniejszej, ciepłej szarości o lekko metalicznym charakterze. Połączenie zimnej, technicznej szarości zewnętrznego okręgu i wewnętrznego ciepłego, lekko metalicznego odcienia sprawia bardzo schludne i estetyczne wrażenie. W wewnętrznej tarczy dodatkowo znajdują się 4. zagłębione okręgi, które ciekawie przełamują płaskość tarczy. Pomiędzy mocowaniem wskazówek zostały umieszczone dwie atrapy imitujące pochromowane łebki śrubki.

Kaniewski Design dla Xicorr Watches: samochód w zegarku, czyli model FSO M20

Datownik w postaci czerwonej tarczy z białą cyfrą, został umieszczony pomiędzy 35 a 37 minutą w prostokątnym okienku i jest podkreślony srebrną obwódką, co jest kontynuacją daty 1951. To wszystko w formie licznika kilometrów z samochodu.

Adam nam dopowiada, że to mocno nietypowe miejsce na datę i wymagało wielu skomplikowanych zabiegów technicznych, żeby umieścić je właśnie w tym miejscu tarczy. Logotyp Xicorr oraz umieszczona pod spodem nazwa modelu nad osią wskazówek. Niżej umieszczony jest napis informujący o mechanizmie a pod datownikiem została umieszczona informacja o miejscu produkcji. Wszystkie napisy na tarczy są w języku polskim.

Wskazówki w kolorze białym o charakterystycznym trójkątnym kształcie ściętym na końcu dobrze trafiają w minuty i cyfry indeksu. Wskazówka sekundowa cienka w charakterze fontu indeksu oraz w kolorze czarnym z żółtą końcówką. Oś wskazówek jest zaakcentowana srebrnym i dość masywnym okręgiem, który bardzo dobrze koresponduje z szerokościami wskazówek - minut i godzin.

Korona

Koronka nawiązuje wyglądem do kształtu opony.

Kaniewski Design dla Xicorr Watches: samochód w zegarku, czyli model FSO M20

Została umieszczona pod kątem 15 stopni od osi poziomej zegarka.

Stanowi bardzo charakterystyczny akcent w zegarku. Jej średnica 7 mm daje dość masywny charakter, a wzór bieżnika opon jeszcze to potęguje. Dość płytki relief może powodować dość nieprecyzyjną obsługę, zwłaszcza u osób o dość masywnych palcach. Drodzy czytelnicy, prosimy o komentarz i Wasze opinie! Na froncie reliefu został umieszczony sygnet FSO.

Pasek

Pasek wykonany ze skóry w kolorze ciemno brązowym z żółtymi przeszyciami nawiązuje do sportowego stylu lat 50. Mocne otwory w skórzanym pasku nawiązują do perforacji w sportowych kierownicach samochodów.

Kaniewski Design dla Xicorr Watches: samochód w zegarku, czyli model FSO M20

Dominik Głąb: zastanawiam się tylko, czy to jest dobre połączenie, czy nie warto byłoby zastosować bardziej uniwersalny i minimalistyczny pasek. Taki, który bardziej nawiązuje do charakteru samego zegarka czy też pojazdu, który stanowił inspirację.

Podsumowanie

Rzadko zdarza się, że zegarek dedykowany - jak można byłoby przypuszczać - wąskiej grupie odbiorców, czyli fanów polskiej motoryzacji lat 50. (głównie pasjonatów samochodu Warszawa M20) jest zegarkiem uniwersalnym, który może nosić każdy.

W tym przypadku tak właśnie jest.

A to wszystko dzięki klasycznemu kształtowi okrągłej koperty oraz stonowanym i szlachetnym kolorom tarczy. Konwencjonalny kształt fontów lekko nawiązujących do artDeco zadowoli miłośników klasyki. Miłośnicy motoryzacji oraz wtajemniczeni już na pierwszy rzut oka skojarzą zegarek z prędkościomierzem Warszawy M20.

Pismo zakładowe FSO „Budujemy FSO” z 1951 pisało: „to nasze zwycięstwo – dumnie spływający z taśmy transportera samochód osobowy M-20.”

My za nimi moglibyśmy powtórzyć, że zegarek Xicorr to nasze zwycięstwo.

Kaniewski Design dla Xicorr Watches: samochód w zegarku, czyli model FSO M20

Różnica głównie polega na tym, że nasz zegarek nie jest produkowany taśmowo.

Kiedyś, w podwarszawskim Błoniu, w miejscu przedwojennej fabryki zapałek, była fabryka zegarków Błonie, reklamująca się hasłem – sprzedaj krowę, sprzedaj konie – kup zegarek marki Błonie. Zapewniamy, że aby docenić i cieszyć się niepowtarzalnym zegarkiem Xicorr wcale nie musicie sprzedawać ani krów, ani koni.

Xicorr FSO M20 możecie mieć na wyciągnięcie ręki.

Kaniewski Design & Xicorr Watches

Publikacja przygotowana przez markę Xicorr we współpracy ze studiem projektowym Kaniewski Design w ramach cyklu artykułów „Kaniewski Design dla Xicorr Watches”.

Wszelkie nowości, recenzje zegarków oraz informacje dotyczące marki XICORR znajdują się zawsze na indywidualnej podstronie marki tu – XICORR.

Redakcja Zegarki i Pasja
* materiał prasowy marki Xicorr


Tagi:

Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Frederique Constant 420

REKLAMA

Montblanc 420

REKLAMA

Janeba Oris 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Junghans max bill Edition Set 60 – ...
Junghans max bill Edition Set 60 – ...
07.07.2021
Raymond Weil Maestro Skeleton The B...
Raymond Weil Maestro Skeleton The B...
09.07.2021

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco