AuroChronos to słowo, które wywołało w zeszłym roku niemałą burzę wśród naszej, polskiej zegarkowej społeczności. Międzynarodowy Festiwal Niezależnych Producentów Zegarków AuroChronos, gdyż o nim właśnie mowa, to hybryda targów zegarkowych i przeglądu festiwalowego skupiający się na niezależnych producentach zegarków. Podczas festiwalu można zobaczyć, przymierzyć i nabyć czasomierze oferowane przez tzw. mikrobrandy oraz wyroby polskiego i zagranicznego niezależnego zegarmistrzostwa. Na imprezie można spotkać także powszechnie znane firmy, które pomimo wielu lat tradycji i swoich pokaźnych rozmiarów, są dziś nadal firmami rodzinnymi.
W zeszłym roku nasze wydawnictwo Zegarki i Pasja, porwane charyzmą i pozytywną energią organizatorów AuroChronos, zaufało przedstawionej nam wizji tej nowej i wyjątkowej inicjatywy. Wówczas było dla nas pewną niewiadomą, w jaki sposób dwóch miłośników-amatorów zegarków poradzi sobie z organizacją tak skomplikowanej imprezy o randze międzynarodowej. Ale udało się!
Maciej Mazurkiewicz i Paweł Zalewski po niespełna 6 miesiącach intensywnych przygotowań zaprosili pasjonatów zegarków do nowoczesnego centrum wystawienniczego Expo-Łódź na 2 dni obcowania z wyjątkowymi modelami zegarków prezentowanych przez 20 wystawców i twórców z 10 krajów świata. Jak na pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie możemy śmiało napisać, że odniosło ono zdecydowany sukces, a jego wspomniani twórcy nie zawiedli pokładanego w nich zaufania. Fotorelacja z I edycji tu - Festiwal AUROCHRONOS 2017
Dzięki temu byliśmy świadkami narodzin wyjątkowej imprezy zegarkowej organizowanej w Polsce. Dlatego też z dumą informujemy, że także w tym roku wydawnictwo Zegarki i Pasja udzieliło patronatu medialnego Festiwalowi AuroChronos.
Pierwsza edycja w liczbach przedstawia się następująco: festiwal odwiedziło blisko 750 zwiedzających, a 50. wyselekcjonowanych klientów VIP zgłębiało wiedzę zegarmistrzowską podczas zamkniętych prezentacji zorganizowanych dla głównego partnera Festiwalu i największego polskiego banku - PKO Bank Polski. Pośród partnerów znalazła się też największa polska grupa Facebookowa o tematyce zegarkowej – „Czasoholicy”.
Grupa ta zrzesza już prawie 30 tysięcy członków i jest merytoryczną, przyjazną i najprężniej działającą grupą pasjonatów zegarkowych w polskich mediach społecznościowych.
W 2017 roku międzynarodowe Jury nagrodziło trzy premierowe zegarki (Dijkman Watches, Brellum Swiss Watchmaking oraz Kneijnsberg & Van Eijk). Gwiazdy festiwalu pokazane zostały dodatkowo na 2 komplementarnych wydarzeniach w których wzięło udział blisko 2500 klientów biznesowych, elity intelektualne, władze lokalne i VIP-owie. Odbyły się one w Łodzi i Warszawie.
Drukowane relacje pofestiwalowe, materiały prasowe oraz reklamy dystrybuowane zostały w nakładzie 80 000 na terenie całego kraju i za granicą, a informacja o Festiwalu i pozytywne recenzje uczestników dotarły do twórców i kolekcjonerów z najdalszych zakątków świata.
Niewątpliwym urokiem tej inicjatywy jest fakt, że organizatorzy nie prężą sztucznie muskułów, lecz skromnie i bardzo intensywnie działają przygotowując już drugą edycję Festiwalu. Jak sami twierdzą, fakty mówią więcej niż słowa, więc w tym roku postanowili, że w celu pokazania większej liczby firm i wystawców przestrzeń wystawiennicza zwiększona zostanie do 400 m2.
Zostanie ona wypełniona niespotykanymi zegarkami z całego świata.
Organizatorzy reagują też na zeszłoroczne sugestie odwiedzających i dokładają wszelkich starań, żeby w tym roku w przestrzeni znalazł się większy wybór zegarków damskich. Przestrzeń Festiwalu, tak jak w zeszłym roku, będzie miejscem przyjaznym rodzinom, a wykłady, prezentacje i warsztaty, które cieszyły się tak wielką popularnością zostaną przeniesione do wygodnej i dużej auli, gdzie podczas dwóch dni będzie można dowiedzieć się wiele nowych i ciekawych informacji zegarkowych.
Twórcy festiwalu trzymają większość z dodatkowych atrakcji w tajemnicy, aczkolwiek udało nam się dowiedzieć, że w tym roku jednym z partnerów wydarzenia będzie poza branżowy, nowy, dynamiczny periodyk o winie i kulturze jego spożywania. Jak się okazuje pismo „Ferment. Pismo o Winie”, które na stałe skierowane do tej rosnącej grupy amatorów wina którzy chcą pić je świadomie, teraz poszukuje nowych czytelników w gronie zegarkomaniaków. Taki przykładowy partner potwierdza budowanie podobnej do ubiegłorocznej, sympatycznej otoczki i przyjaznej atmosfery spotkania.
Na Festiwalu AuroChronos 2018, który zaplanowano na 29 i 30 września zobaczyć będzie można ciekawych wystawców z Polski, a także z zagranicy. Polska reprezentowana będzie przez firmy obecne w zeszłym roku, takie jak warszawski Xicorr czy Drobiny czasu, ale także inne znane marki, m.in. Vratislavia Conceptum, czy G. Gerlach Fundacja Rozwoju Polskiej Myśli Technicznej i Mechaniki Precyzyjnej. Zwiedzający będą mogli zapoznać się z produktami twórców artystycznych zegarków i biżuterii „Michałowscy” czy „Pracownia Endiego” a także zobaczyć profesjonalne opakowania, paski do zegarków i akcesoria.
Wśród zagranicznych gości pojawią się na pewno zwycięzcy ubiegłorocznej edycji Festiwalu.
Zwiedzający pośród innych wystawców zobaczyć będą mogli włoskie firmy Ceccacci i SQUALE, znaną z zegarków do nurkowania firmę Chriz Benz, uznanego producenta pasków Crafter Blue, oryginalne stojaki na zegarki ArtWatchFrame, drukowane w technologii 3D zegarki z holenderskiej firmy Holthinrichs Watches, czy też znakomitą, niemiecką rodzinną manufakturą D.Dornblüth & Söhn.
Przyjazd potwierdzili również szwajcarski twórca Filipe Silva, belgijska firma Gavox i jej charyzmatyczny właściciel Michael Happé, oraz manufaktura Roland Baptiste tworząca ręcznie grawerowane arcydzieła zegarmistrzowskie.
Odwiedzający zobaczą zarówno niemiecką firmę Junghans - ikonę o długoletniej historii i wielkich osiągnięciach, która niespełna dekadę temu odzyskała utraconą niezależność.
Zapowiedziano także premierę nowopowstałej azjatyckiej firmy Alfa Flag. Zobaczyć także będzie można tajwańską markę Havaan Tuvali, ekskluzywny kolektyw horologiczny MING, czy znaną i cenioną, szwajcarską firmę rodzinną Victorinox.
Festiwal to nie tylko olśniewające zegarki, lecz także prezentacje, wykłady i warsztaty, które mają na celu popularyzację mody na niezależne zegarmistrzostwo.
Wśród wykładowców znajdziemy w tym roku m.in. holenderskiego zegarmistrza, popularyzatora mikromarek i założyciela szkoły zegarmistrzowskiej prowadzącej autorskie szkolenia Kalle Slaap czy Tomasza Milera – przedsiębiorcę i influencera, twórcę marek Miler Menswear, Miler Spirits i Manumi oferujących odpowiednio klasyczne ubrania garniturowe, alkohole mocne oraz męskie akcesoria skórzane.
Wśród wielu innych prelegentów na szczególną uwagę zdecydowanie zasługuje tegoroczny Gość Specjalny Festiwalu - Theodor Diehl. Rzecznik prasowy i zegarmistrz marki Richard Mille, autor książki "Kari Voutilainen: Horlogerie d'Art" oraz specjalista ds. niezależnego zegarmistrzostwa z 25-letnim doświadczeniem w branży odwiedzi Łódź i wygłosi dwa wykłady podczas AuroChronos Festival.
Partnerem głównym festiwalu po raz drugi jest PKO Bank Polski, który wspiera inicjatywę od początku widząc w niej duży potencjał. Wydarzenie pozyskało też dotychczas patronaty m.in. mediów ogólnopolskich: Magazyn Logo, Radio Eska, Korpo Voice, Ferment – Nowe Pismo o Winie, wydawnictwa branżowego z Polski: Zegarki i Pasja, zegarkowych mediów społecznościowych: grupa Czasoholicy, kanał YT „Szafirowe Szkiełko”, zagranicznych portali: Watchisthis?!, Watchpaper.com, czy Premium Mechanical Microbrands oraz lokalnych portali: Zaznaj Łodzi, Life in łódzkie, Łódź dla Was itp.
Patronat honorowy nad festiwalem objęły: Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego, której Prezes weźmie udział w panelu dyskusyjnym „Przyszłość Polskich Producentów Zegarków. Kierunek: Klasa Premium” oraz Łódzka Organizacja Turystyczna. Panel ma na celu omówienie bieżącej sytuacji oraz przedstawienie planów rozwoju polskich producentów zegarków.
Festiwal jest wydarzeniem biletowanym, jednak organizatorzy zapewniają, że tak jak w zeszłym roku dzięki współpracy z partnerami, będzie można uzyskać znaczne rabaty.
Festiwal Aurochronos odbędzie się w Expo-Łódź przy al. Politechniki 4 w Łodzi 29 września (sobota) od 10:00 do 18:00 oraz 30 września (niedziela) od 10:00 do 15:00 i będzie wydarzeniem biletowanym.
Koszt i rodzaje biletów (bilety dwudniowe):
• Normalny 20 PLN,
• Ulgowy 10 PLN (młodzież do 18 roku życia),
• Rodzinny 40 PLN (2 os. dorosłe + 2 dzieci lub rodzina z kartą dużej rodziny),
• Dzieci do 10 roku życia WSTĘP WOLNY.
Przyznane rabaty (przy zakupie biletów na miejscu i na platformie Bilety 24)*:
• Klienci głównego partnera Festiwalu Banku PKO Bank Polski - 50% zniżki,
• Członkowie partnera Festiwalu grupy Facebook „Czasoholicy” - 50% zniżki,
• Osoby, które w dniu festiwalu skorzystają z usług Taxi 800 400 400 - 50% zniżki,
• Osoby z ulotką Festiwalową -25% zniżki.
*przyznane rabaty nie sumują się
Zarówno nam, jak i zapewne licznemu gronu fanów niezależnego zegarmistrzostwa pozostaje tylko czekać na końcówkę września, by ponownie odkryć świat niezależnych marek zegarkowych w centrum Polski.
Do zobaczenia 29 i 30 września 2018 roku w Expo Łódź przy al. Politechniki 4.
Więcej informacji o festiwalu na WWW.AUROCHRONOS.PL
Redakcja Zegarki i Pasja