Oderwanie się od ziemi daje poczucie wolności i wrażenie braku ograniczeń, także swego rodzaju niezależność. Takie emocje budziło, budzi i długo jeszcze będzie budzić oderwanie się od ziemi, unoszenie się ponad głowami, lasami, miastami.
Latanie!
Pierwsze nieporadne wzloty, doskonalenie maszyn, potem loty coraz dłuższe, bicie rekordów. Taki był też rok 1910 – kiedy Hubert Latham osiągnął wysokość tysiąca metrów startując samolotem z Mourmelon we Francji. Chwilę później w Los Angeles francuski pilot Louis Paulhan, poprawił tenże rekord wysokości do poziomu 1209 metrów. Dzięki inspiracji tymi wyczynami, oraz emocjom, jakie wywołały one u Jacoba Gutmann, dyrektorze firmy Gutmann & Cie - Federal Watch & Co biznesmen ten 21 stycznia 1910 zarejestrował znak towarowy "Montres Aero" (ang. Aero Watch) i pod tą marką rozpoczął produkcję zegarków kieszonkowych w La Chaux-de-Fonds.
To właśnie w taki sposób i w tym miejscu zaczyna się historia marki, która także teraz, po upływie wieku od tych wydarzeń, w dalszym ciągu budzi szacunek, jest doceniana i znana na całym świecie. AEROWATCH SA - jest niezależną firmą rodzinną, zajmującą się produkcją wysokiej jakości zegarków. Położona w samym sercu gór Jura – w miejscowości Saignelégier firma, z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii produkcji, wytwarzała czasomierze naręczne i kieszonkowe, oraz dewizki do tych ostatnich wyrobów.
Początki biznesu zegarmistrzowskiego marki, ze względu na okres I Wojny Światowej nie były łatwe. Rodzinna manufaktura przetrwała jednak trudności, także dzięki sukcesowi jaki na rynku odniósł jej ultra płaski zegarek kieszonkowy. Przez kilka kolejnych lat po I Wojnie Światowej siedzibą firmy był Fleurier, skąd w maju 1935 manufakturę przeniesiono do pobliskiego Neuchatel). Co ważne, te zaledwie 25 lat i to w epoce bez faxów, poczty elektronicznej i internetu wystarczyło, aby Aerowatch rozpoczął i opanował export swoich zegarków do 15 krajów.
Kolejna – II Wojna Światowa przyniosła następne zmiany. W 1942 roku firmę przejął Maxime Crevoisier – miłośnik zegarków kieszonkowych, które w tamtym czasie stanowiły większą część kolekcji marki. Oczywiście istotnym elementem związanym z zegarkami kieszonkowymi, była produkcja przeznaczonych dla nich dewizek. Niedługo potem, bo w 1959 roku, po śmierci Maxime Crevoiser, manufakturę przejął jego syn Georges. To dzięki jego zaangażowaniu eksport marki rozrósł się szybko do 30 krajów na różnych kontynentach. Firma Aerowatch, będąc w dalszym ciągu rodzinną, niezależną manufakturą, stała się marką zegarkową znaną na całym świecie. W tym rozwoju istotnym elementem był rynkowy sukces kolekcji Aerowatch - "Herlequin".
Po 46 latach pracy w 2001 roku Georges Crevoisier przeszedł na zasłużoną emeryturę, przekazując firmę w ręce Denisa Bolzli - szwajcarskiego biznesmena, ówczesnego członka Zarządu Federacji Szwajcarskiego Przemysłu Zegarmistrzowskiego. Denis Bolzli zachował decydujące o profilu marki, początkowe idee i tradycje firmy, oraz rozwinął segment naręcznych zegarków ze stoperem. Były one wyposażane głównie w mechanizmy Landeron i Valjoux, a charakterystycznymi dla nich cechami były: unikalne wzornictwa kopert i bransolet, oraz ich produkcja w krótkich seriach - na specjalne zamówienia (private label).
Wraz ze zmianą właścicielską w roku 2001 marka Aerowatch zmieniła także swoją siedzibę. Odtąd firma mieściła się w małym miasteczku Le Noirmont, w górach Jura. Właśnie w tym nowym miejscu rozpoczęły się prace nad nową koncepcją, w którą zaangażowały się także dzieci Denisa Bolzli - Adeline, Fred-Eric oraz Jean-Sebastien i które obecnie, wspólnie z ojcem zarządzają firmą. W swojej pracy wykorzystują oni tradycje zegarmistrzowskiego rękodzieła i stylistykę zegarków kieszonkowych z dawnych lat.
Kolejnym punktem zwrotnym w rozwoju firmy było wydanie kolekcji zegarków naręcznych noszących nazwę „1942”. Przyjęcie takiego określenia, zgodnie z historią marki, jest swego rodzaju hołdem złożonym poprzedniemu właścicielowi - Maximowi Crevoisier, który przejął firmę właśnie w roku 1942.
Po sukcesie kolekcji 1942, w 2008 roku firma Aerowatch S.A. ponownie przeniosła swoją siedzibę. Tym razem miejscem docelowym stał się i luksusowo wykończony budynek zbudowany w roku 1896 r w Saignelegier. W tym miejscu do dziś mieści się siedziba firmy.
Ta, przedstawiona powyżej stosunkowo zawiła historia marki, oraz cały czas z nią obecna pasja do awiacji, przekładała się na rodzaj produkowanych i używanych mechanizmów, oraz wzornictwo gotowych wyrobów. Kolejno następujące, także te opisane powyżej wydarzenia globalne i wewnętrzne, ukształtowały ducha marki i wyznaczyły kierunki jej rozwoju. Po upływie ponad wieku od momentu kreacji marki Aerowatch, firma oprócz zegarków naręcznych w dalszym ciągu produkuje, obecnie kojarzące się raczej ze starymi biało-czarnymi filmami, zegarki kieszonkowe z dewizką (na łańcuszku). Firma posiada dystrybucję swoich wyrobów w 48 krajach.
Można się zastanawiać, dlaczego klienci przez tak długi czas doceniają markę Aerowatch S.A. W ostatnim czasie na takie docenienie marki może mieć wpływ stosowanie najwyższej jakości mechanizmów ETA (TOP GRADE) zdobionych oksydowanymi śrubami, pasami genewskimi, oraz perłowaniem elementów mechanizmy. Być może dzieje się to dzięki certyfikowanemu szwajcarskiemu pochodzeniu mechanizmów kwarcowych, czy też wyposażaniu każdego zegarka Aerowatch w szkło szafirowe, stosowania brylantów jako jedynego materiału do zdobienia kopert i tarcz. Być może, dla innych klientów istotnym jest fakt, że wszystkie zegarki Aerowatch są ręcznie produkowane, mają dwuletnią gwarancję producenta, a każdy egzemplarz jest montowany w siedzibie firmy, a do tego każdy z nich przechodzi szczegółowy, trzyetapowy, ręczny proces kontroli jakości (regulację mechanizmu, sprawdzenie jakości koperty, tarczy, wskazówek, kontrolę dokładności chodu, badanie wpływu zmian ciśnienia, oraz testy wodoszczelności). Być może… można by jeszcze długo wymieniać, ale jedna myśl jest w takich rozważaniach decydującą: zegarki Aerowatch cechują się bezkompromisową dbałością o szczegóły, jakością wykonania, oraz niepowtarzalnym, charakterystycznym wzornictwem.
Władysław Meller
na podstawie materiałów zawartych na stronie www.aerowatch.pl