Rok 2021 przyniósł większe ożywienie eksportu szwajcarskich zegarków niż się spodziewano - w porównaniu z rokiem 2020 na wszystkich najważniejszych rynkach zanotowano dwucyfrowe wzrosty eksportu! Jest i zła wiadomość: na wielu rynkach eksport szwajcarskich zegarków wciąż jest mniejszy niż w przedpandemicznym 2019 roku.
Powrót do poziomów sprzed kryzysu już we wrześniu i pozytywne wyniki w czwartym kwartale 2021 roku przyniosły najlepsze w historii roczne wyniki szwajcarskiego sektora zegarkowego.
W 2021 roku wartość eksportu szwajcarskich zegarków sięgnęła 22,29 mld franków, co oznacza wzrost o 2,7 procent w porównaniu z 2019 r., który był ostatnim rokiem przed pandemią koronawirusa. Wyniki sektora w 2021 roku były aż o 31,2 proc. wyższe w porównaniu do 2020 r., kiedy to branża została mocno uderzona przez kryzys gospodarczy.
Ratunek przyszedł z internetu
Podczas gdy pandemia Covid-19 była odczuwalna przez cały rok 2021, jej konsekwencje dla rynku zegarków okazały się mniej bolesne. Dobra luksusowe zyskały dzięki gwałtownemu wzrostowi popytu w Chinach i Stanach Zjednoczonych, a także możliwościom stworzonym przez cyfryzację i sprzedaż w internecie oraz wykorzystanie zapasów zgromadzonych podczas różnych ograniczeń i lockdownów.
Co prawda spadła sprzedaż detaliczna z powodu ograniczenia turystyki, ale te spadki zostały zrekompensowane poprzez wzrost zakupów krajowych, przejście na sprzedaż w internecie oraz rozwój rynku bezcłowego na chińskiej wyspie Hajnan, która stała się jednym z azjatyckich centrów turystycznych.

Pomimo dobrych całościowych wyników w 2021 roku, istnieją poważne różnice między różnymi segmentami w sektorze dóbr luksusowych i produkcji szwajcarskich zegarków.
Wzrost napędzany jest bardziej przez wybrane marek niż przez kategorie produktów, jak w przeszłości, niektóre marki odnotowują znaczne spadki sprzedaży.
Stany Zjednoczone i Chiny na czele
Największym rynkiem eksportowym w 2021 roku dla szwajcarskich zegarków były Stany Zjednoczone, gdzie wartość eksportu przekroczyła 3,07 mld franków - to wzrost aż o 27,8 proc. w stosunku do przedpandemicznego roku 2019.
Na drugim miejscu pod względem eksportu były Chiny z 2,96 mld franków, co oznacza wzrost o 48,8 procent w porównaniu do roku 2019.
To jedyne kraje, których udział w eksporcie szwajcarskich zegarków przekracza 10 proc. - w przypadku Stanów Zjednoczonych jest to 13,8 procent a w przypadku Chin 13,3 procent.
Na trzecim miejscu - z udziałem 9,6 proc. pod względem udziału w eksporcie zegarków ze Szwajcarii w 2021 roku - był Hong Kong, z eksportem wartości 2,13 mld franków.
Co ciekawe, to o 20 procent mniej niż w roku 2019 r.
Na czwartym miejscu uplasowała się Japonia z wartością eksportu 1,41 mld franków - to również spadek, ale o 11,9 proc. - w porównaniu z rokiem 2019.
Miejsce piąte to Wielka Brytania z wartością eksportu 1,33 mld franków. Tutaj również zanotowano spadek sprzedaży w porównaniu z rokiem 2019, który sięgnął 2,4 procent.

Wykres: wartość sprzedaży szwajcarskich zegarków w 2021 na najważniejszych rynkach eksportowych
Na kolejnych miejscach uplasował się Singapur ze sprzedażą 1,27 mld franków (wzrost o 0,6 proc. wobec 2019 r.), Niemcy ze sprzedażą 1,06 mld (spadek o 5,9 proc.), Zjednoczone Emiraty Arabskie z wartością sprzedaży 995,5 mln franków (wzrost o 6,4 proc.) i Francja ze sprzedażą 953,9 mln franków (spadek o 11,2 proc.). Pierwszą dziesiątkę zamykają Włochy ze sprzedażą 859,6 mln franków (spadek o 11,5 proc. w porównaniu 2019 r.).
Tanie zegarki się nie sprzedają
Eksport zegarków na rękę wzrósł o 3,5 procent w porównaniu z 2019 r., do 21,2 mld franków.
Sprzedaż zegarków o cenie eksportowej niższej niż 500 franków gwałtownie spadła, odpowiadając za ponad 95 procent spadku wolumenu, przy 25,1 proc. spadku wartości eksportu.
Spadek wartości zegarków w cenie od 500 do 3 tysięcy franków był znacznie mniejszy i wyniósł 3,5 proc., podczas gdy sprzedaż zegarków o wartości powyżej 3 tys. franków wzrosła o 9,7 proc.
Grupami materiałów, które odnotowały największy spadek wolumenu były stal (spadek o 21,4 proc.) oraz kategoria “Inne materiały” (spadek 37,4 proc.). Wartość napędzały głównie zegarki wykonane z metali szlachetnych (wzrost 7,8 proc.).

Federacja Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego (FHS) ocenia, że pomimo wciąż niepewnej sytuacji zdrowotnej i mniej korzystnych perspektyw makroekonomicznych dla głównych rynków, sprzedaż produktów luksusowych powinna wzrosnąć w 2022 roku.
Dobre wyniki osiągnięte w 2021 roku – a nawet wcześniej w 2020 roku w Chinach – będą jednak generować nieco niekorzystny efekt bazy. Biorąc pod uwagę te czynniki i wciąż znaczną niepewność, prognozy dotyczące eksportu szwajcarskich zegarków opierają się na ostrożnym optymizmie.
Pozostałe raporty i najnowsze informacje z branży prezentujemy tu: wiadomości z branży zegarkowej.
Jacek Ciepiela
* dane z raportu Federacji Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego (FHS)
17:15 13.02.2022Wiadomości
Rekordowy rok dla szwajcarskiej branży zegarkowej. Wyniki eksportu zegarków 2021
Tagi:
REKLAMA
Historia marki Angelus, legendarnego twórcy chronografów z Le Locle
Nazwa Angelus wywołuje przyjemne skojarzenia nie tylko wśród kolekcjonerów zegarków vintage, ale również u miłośników współczesnego „wysokiego zegarmistrzostwa”. Chociaż ...
Serce zegarka – Ronda R150 Mecano
Każda ze szwajcarskich firm zegarkowych, tak z grona tych "budżetowych", jak i wielu bardziej prestiżowych producentów, starają się oferować nam zegarki charakterystyczne ...
Komplikacje konstrukcji modułu naciągu zegarka
By jakiekolwiek urządzenie mechaniczne mogło działać, musi ono mieć w dowolny sposób dostarczoną, i w dowolnej formie zgromadzoną, odpowiedniego rodzaju energię. Dla zega ...
Orient Star M45 F7 Mechanical Moon Phase. Klasyczna elegancja z symboliką kosmosu
Linia Orient Star od ponad siedmiu dekad pozostaje jedną z najbardziej konsekwentnych ambasadorek japońskiej szkoły zegarmistrzostwa. Dziś na łamach Zegarki i Pasja mamy ...
Chronograf z 1941 roku - nowy eksponat w Muzeum Eberhard & Co.
W październiku 2025 roku marka Eberhard & Co. wzbogaciła swoje muzealne zbiory o wyjątkowy czasomierz - naręczny chronograf z 1941 roku. To więcej, niż tylko kolejny mode ...
Wytrzymałość redefiniowana: G-SHOCK GA-V01 z technologią Shock Release Hand
Japońska marka G-Shock, stworzona przez firmę Casio, zrewolucjonizowała rynek zegarków w 1983 roku, kiedy to wprowadzono pierwszy model – DW-5000C. Pomysłodawcą projektu ...
Frederique Constant Highlife Ladies Quartz. Sportowe damskie zegarki z dozą elegancji
Mogę śmiało stwierdzić, iż marka Frederique Constant jako producent zegarków, ponadprzeciętnie dba o panie. Zegarki damskie zajmują ważne miejsce w ofercie tego szwajcars ...
Czy jest granica? Mondo Duplantis z kolejnym rekordem świata!
Jak zapewne wiecie, a na pewno wiedzą miłośnicy i miłośniczki tej marki, Omega jest producentem od lat dość aktywnym w świecie sportu. Jedną z dziedzin sportu jakie upodo ...
Alpina Alpiner Extreme Automatic California. Styl neo vitage z tarczą typu Kalifornia
Wielu miłośników zegarków na całym świecie bardzo lubi i ceni styl neo-vintage, łączący najlepsze cechy modeli z lat 50. i 60. XX wieku z wyrazistymi kolorami, które defi ...
Filozofia designu Venezianico i Arsenale Bizantino - kulminacja dotychczasowego rozwoju!
Marka Venezianico stanowi ciekawy przykład nowoczesnego zegarmistrzostwa, które osiągnęło sukces, budując swoją tożsamość w oparciu o głęboki szacunek dla historii i este ...
Światowy rynek dóbr luksusowych ze spadkami. Ale w Polsce mocno rośnie!
Światowy rynek dóbr luksusowych wyhamowuje po latach rekordowych wzrostów, jednak w Polsce sytuacja jest inna. Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 procent w ...
Wideo recenzja: Atlantic Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather. Klasyka w nowoczesnym wydaniu
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Worldmaster 1888 Automatic Blue Leather marki Atlantic. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w for ...









greenlogic.eu