21:36 16.10.2015Kalendarium
2009 - Łożyska kulkowe bębna napędowego zegarka. Spherodrive
Powrót do: Kalendarium
Przełomowe rozwiązanie w sposobie łożyskowania bębna mechanizmu zegarowego, pokazała marka Eterna w roku 2009 – odmienny od dotychczasowych sposób konstrukcji tegoż elementu, nazwany przez nią Spherodrive.
Szczycąca się wynalezieniem w roku 1948 kulkowego ułożyskowania wahnika automatycznego naciągu zegarka firma, łożyskowanie bębna napędowego wykonała także z użyciem miniaturowych łożysk tocznych.
W rozwiązaniu tym łożysko górne jest tradycyjne (jeden krąg kulek, dwa pierścienie), a łożysko dolne jest zdublowane (dwa kręgi kulek, trzy pierścienie).
W obydwu łożyskach w pierścieniu wewnętrznym w gnieździe o przekroju kwadratu jest osadzony wałek napędowy, dzięki takiemu rozwiązaniu jest on w aspekcie obrotu sztywno z pierścieniem związany, a do tego stabilnie pozycjonowany.
Dla łożyska górnego pierścień zewnętrzny jest osadzony w moście mechanizmu. Dalsza część wałka napędowego o przekroju kwadratu wystająca ponad łożysko, wchodzi w gniazdo koła płaskiego mechanizmu.
Łożysko dolne jest osadzone w gnieździe płyty głównej, a jego pierścień środkowy jest z nią mocowany na sztywno wkrętami. Pierścień zewnętrzny jest połączony z korpusem bębna (denkiem bębna i jego powierzchnią walcową z wieńcem zębatym) także za pomocą wkrętów.
Wydaje się, że w tym rozwiązaniu dekiel bębna (górna pokrywa) mając większy otwór nie styka się z wałkiem napędowym (nie jest łożyskowana ślizgowo na osi wałka napędowego), a jej podstawowym zadaniem jest usztywnienie bębna jako całości.
Zgodnie z zapewnieniem producenta, Spherodrive gwarantuje stabilniejszą pracę mechanizmu i poprawia jego żywotność, a dzięki możliwości wykorzystania cieńszej sprężyny zwiększa rezerwę chodu, oraz eliminuje konieczność smarowania.
Jak widać po powyższym opisie i ilustracjach, oraz po przestudiowaniu rozwiązania amerykańskiego, rozwiązanie Eterny jest swego rodzaju kompilacją dwóch sposobów konstrukcji bębna – europejskiego i amerykańskiego rozwiązania amerykańskiego i tradycyjnego, ale z bardzo ważnym dodatkiem własnym – łożyskami tocznymi.
(„Napęd po amerykańsku. Sprężyna w bębnie”).
Czy konstrukcja Spherodrive marki Eterna, podobnie jak kulkowe łożyskowanie wahnika automatycznego naciągu wejdzie do powszechnego użytku, zobaczymy? Ale samo rozwiązanie wydaje się być bardzo ciekawe i rzeczywiście wprowadzające oszczędność energetyczną, co owocuje wydłużeniem, tak poszukiwanej przez wszystkich producentów, rezerwy chodu dla mechanizmu.
Łożyska kulkowe to najbardziej znany i rozpowszechniony w zegarmistrzostwie wynalazek Eterny, który znalazł zastosowanie w następujących rozwiązaniach konstrukcyjnych: Eterna-Matic, Big Date i omówiony powyżej Spherodrive.
Zgłaszający: Władysław Meller