Zysk netto Grupy Swatch w 2023 roku wzrósł o 8,1 proc., do poziomu 890 mln franków szwajcarskich. Grupa optymistycznie patrzy na rok 2024 rok i liczy na wzrost sprzedaży marki Omega, która jest oficjalnym chronometrażystą olimpiady w Paryżu. Spodziewany jest też wzrost sprzedaży zegarków w niższym i średnim przedziale cenowym.
W 2023 r. sprzedaż Grupy Swatch wzrosła o 12,6 proc. przy kursach stałych, lub o 5,2 proc. przy kursach bieżących, do poziomu 7,88 mld franków szwajcarskich. Na wyniki grupy negatywny wpływ miało umocnienie się kursu franka szwajcarskiego, skutki różnic kursowych szacowane są na 554 mln franków.
Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 1,19 mld franków, wobec 1,15 mld franków w roku 2022. Zysk netto grupy wzrósł o 8,1 proc. do poziomu 890 mln franków, dla porównania, w 2022 r. zysk był na poziomie 823 mln franków.
Inwestycje grupy podwoiły się do wysokości 803 milionów franków, z czego ponad 300 milionów zainwestowano w urządzenia produkcyjne, a 220 milionów w nieruchomości handlowe i rozwój detalicznej sieci sprzedaży.
W 2023 roku w Grupie Swatch utworzono 1 541 nowych miejsc pracy, z czego 802 w Szwajcarii. Liczba pracowników grupy na całym świecie wzrosła do poziomu 33 602 osób na koniec 2023 r.
Współpraca własnych marek napędza sprzedaż
Pomimo trudnego otoczenia walutowego i zwiększonych inwestycji w marketing, segment zegarków i biżuterii (w tym obszar produkcji) utrzymał tę samą wysoką marżę operacyjną co rok wcześniej, na poziomie 17,2 proc.
Grupa Swatch wskazuje na rosnącą sprzedaż eksportową swoich zegarków. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży osiągnięto na kluczowych rynkach Azji, czyli w Hongkongu, Makao, Tajlandii, Indiach, Japonii i Chinach. W Europie odnotowano jednocyfrowy wzrost sprzedaży, chociaż w samej Szwajcarii sprzedaż gwałtownie wzrosła o ponad 30 proc.
W Ameryce północnej utrzymała się silna tendencja wzrostowa, a marki Omega, Tissot i Swatch biją sprzedażowe rekordy.
Popyt na MoonSwatch, czyli wspólną kolekcję Omega i Swatch, utrzymywał się na bardzo wysokim poziomie przez cały rok. Jak zapewniono, podczas okresowych wyprzedaży sklepy Swatch były praktycznie oblegane przez klientów.
Chcąc powtórzyć sukces współpracy marek Omega i Swatch, grupa zadecydowała o współpracy marek Blancpain i Swatch. Swatch to marka popularna, a Blancpain to marka prestiżowa, jest uznawana za jedną z najstarszych marek zegarmistrzowskich na świecie, której korzenie sięgają 1735 r.
Efekty tej kooperacji zobaczyliśmy we wrześniu 2023 r. w postaci kolekcji Scuba Fifty Fathoms, która - jak zapewnia grupa - odniosła ogromny sukces na skalę światową. W następstwie tego sama marka Blancpain odnotowała znaczny wzrost sprzedaży. Nick Hayek, prezes Grupy Swatch powiedział, że sprzedaż we własnych sklepach Blancpain wzrosła o ponad 25 proc. od czasu rozpoczęcia współpracy ze Swatch. Jak dodał, w przypadku niektórych modeli Blancpain podaż nie nadąża za popytem.
Gorsza pozycja w zegarkach luksusowych?
W 2023 r. rekordowy wzrost sprzedaży, sięgający ponad 60 proc., zanotowała marka Swatch, za którą uplasowały się Longines, Tissot i biżuteryjno-zegarkowa marka Harry Winston, które również zanotowały wzrost dwucyfrowy.
Część ekspertów zwraca uwagę na słabszą sprzedać luksusowych marek z Grupy Swatch, jak Breguet i Blancpain. W tym czasie inne prestiżowe szwajcarskie marki chwalą się dużym wzrostem sprzedaży. Nick Hayek w wypowiedzi dla szwajcarskiej telewizji RTS komentuje, że duży wzrost sprzedaży luksusowych zegarków jest niebezpieczny, ponieważ opiera się na przesadnych podwyżkach cen, a co za tym idzie, na coraz mniejszej bazie klientów.
Udział sprzedaży detalicznej segmentu zegarki i biżuteria w całości przychodów Grupy Swatch wzrósł do prawie 45 proc. Średnia sprzedaż na sklep wzrosła o 20 proc. rok do roku.
Obiecujące perspektywy na rok 2024
Grupa Swatch przewiduje doskonałe możliwości dalszego wzrostu sprzedaży w 2024 r. Prognozy mówią, że marka Harry Winston w 2024 r. przekroczy miliard franków sprzedaży.
Marki Swatch, Tissot oraz Longines nadal mają się silnie rozwijać w segmencie niższych i średnich cen. Grupa rozpoczęła rok bardzo mocno, od światowej premiery 11 stycznia 2024 r. modelu Scuba Fifty Fathoms „Ocean of Storms”.
Grupa Swatch wielkie nadzieje wiąże także z marką Omega, która jest oficjalnym chronometrażystą Igrzysk Olimpijskich, jakie na przełomie lipca i sierpnia odbędą się w Paryżu.
Przy tej okazji marka Omega będzie obecna w mediach na całym świecie.
W ocenie grupy w 2024 r. Ameryka i Japonia nadal będą stwarzać świetne perspektywy rozwoju dla poszczególnych marek. W Chinach Grupa Swatch spodziewa się zwiększonego popytu swych marek w niższych i średnich segmentach cenowych. Część analityków studzi jednak te prognozy i wskazuje, że negatywnie na grupę może wpłynąć utrzymująca się inflacja i pozostająca w zastoju gospodarka Chin.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: wiadomości branżowe.
Jacek Ciepiela
11:12 13.02.2024Wiadomości
Grupa Swatch. Podsumowanie 2023 i obiecujące perspektywy
Tagi:
REKLAMA
Zawód Zegarmistrz – rzemiosło dla osób potrafiących panować nad swoim ciałem i umysłem
Zawsze, myśląc o zawodzie zegarmistrza, miałem przed oczyma starszego pana otoczonego przez niezliczone zegarki i zegary, siedzącego w nieco zgarbionej pozycji z lupą prz ...
Zegary wieżowe z jedną wskazówką – jak zegarki MeisterSinger
Wiadomo, że w kalendarium historii pomiaru czasu to duże zegary mają pierwszeństwo w stosunku do zegarów noszonych – czyli zegarków. Pierwszy zegar mechaniczny został zbu ...
QUIZ zegarkowy - Matura z wiedzy o zegarkach 2
Sprawdź swoją wiedzę o zegarkach i zegarmistrzostwie! QUIZ zegarkowy – Matura z wiedzy o zegarkach 2 Dla każdego miłośnika zegarmistrzostwa, oraz wszystkich fanów zegarkó ...
Tissot PRX Digital. Udane połączenie nowoczesności ze stylem sprzed 50 lat
Lata 70. XX wieku w zegarmistrzostwie to wiele świetnych projektów i styl tworzonych wówczas zegarków, który powraca dziś. Jednak z technicznego punktu widzenia to okres ...
Zenith Defy Extreme Mirror. Skomplikowany chronograf, który odbija światło i kolory
Kto nie kocha El Primero? To nie tylko znany i cieszący się powszechną sympatią model zegarka, ale przede wszystkim mechanizm, obecny między innymi w chronografach ze sta ...
Recenzja: Rado Captain Cook High-Tech Ceramic Skeleton
Pięć lat temu miałem przyjemność dość blisko zapoznać się z wchodzącym wtedy na rynek zegarkiem Rado Hyper Chrome Captain Cook Automatic XL Titanium. Miało to miejsce z r ...
Davosa Argonautic 39 Automatic. Mniejsza koperta to więcej możliwości!
Jazon – to młody chłopak, który wyruszył po złote runo, i to nie z własnej woli, ale z konieczności, po tym jak został ukryty przez rodziców w jaskini centaura Chejrona p ...
Recenzja: PRIM Manufacture 1949 Pavouk 40
Marka Prim to firma zegarmistrzowska, mająca swoją siedzibę u naszych południowych sąsiadów. Firma funkcjonuje jako Elton już od 1969 roku i „stacjonuje” w Nowym Mieście ...
Seiko Astron GPS Solar Dual-Time Chronograph 5X83. Innowacje, precyzja i wyrazisty design
Astron to jedna z najwyżej pozycjonowanych serii marki Seiko. To zaawansowane technologicznie zegarki premium, które reprezentują bezkompromisowe podejście do innowacji, ...
Odświeżony Oris Aquis 2024. Czym różni się nowa wersja od poprzednich?
Zmiany to coś, co jest w zasadzie permanentne. Kiedyś, tak z 25 lat temu, od prezesa jednej z wielkich firm farmaceutycznych usłyszałem, że: „w naszej firmie stałe są jed ...
Odliczanie do Olimpiady rozpoczęte! Omega Speedmaster Chronoscope Paris 2024
W 1932 roku świat wyglądał zupełnie inaczej niż dziś, ale pomimo bardzo wielu zmian, część rzeczy pozostała taka sama. Jedną z nich jest partnerstwo Igrzysk Olimpijskich ...
Arnold & Son Longitude Titanium. Marynistyczny styl, choć nieco pod prąd
Jaki jest najsilniejszy trend zegarkowy ostatniego czasu? Niebieska bądź zielona tarcza? Reedycje? To wszystko są nośne tematy, ale prawdziwą popularność zbiera moda na s ...