Świat motoryzacyjny ma firmy tuningujące silniki samochodów w celu osiągania coraz lepszych parametrów takich jak moc, wydajność, moment obrotowy, charakterystyka pracy silnika...itd., a Breitling ma Chronoworks® - dział odpowiedzialny za innowacje i poprawę osiągów mechanizmów zegarkowych.
Taki zegarkowy tuning właśnie.
Komórka, która odpowiada za rozwój i badania nad rozwiązaniami, które mogą być później wprowadzone w modelach produkowanych seryjnie. Tym razem specjalistom z Chronoworks® dano „na warsztat” mechanizm Breitling oznaczony jako kaliber 01. Postanowiono zwiększyć rezerwę chodu z nominalnych 70 do 100 godzin. Owocem wysiłków zespołu Chronoworks w tym zakresie są innowacje zaprezentowane w zegarku Superocean Heritage Chronoworks® - edycja limitowana.
Bezpieczeństwo, niezawodność
Breitling niemal od początków działalności na zegarkowym rynku jest, można powiedzieć, specjalistą w dziedzinie zegarkowych stoperów. Także z tego powodu i jest to swego rodzaju sprzężenie zwrotne Breitling jest zaangażowany w lotnictwo.
Bezpieczeństwo, niezawodność – to cechy kluczowe w lotnictwie, dlatego w firmie Breitling mają miejsce starania by pod tym kątem ciągle udoskonalać stosowane mechanizmy. To właśnie w tym duchu i kierując się tym dążeniem, stworzono dział Chronoworks – by przesuwać granice możliwości konstruowania mechanizmów i zegarków dla specjalistów z dziedziny lotnictwa.
Breitling twierdzi, że laboratoria Chronoworks jest jedną z najlepiej wyposażonych i zatrudniających najlepszych specjalistów komórek badawczych w branży. Porównują działania Chronoworks do zespołów Formuły 1. Najpierw rozwiązania testowane są w warunkach ekstremalnych – by potem zawitać pod przysłowiową strzechę – do jeżdżących po naszych ulicach normalnych aut.
Podobnie mechanizmy – najwyższe technologie, innowacyjne rozwiązania – w celu polepszenia niezawodności, trwałości i dokładności zegarków które będą oferowane powszechnie.
Breitling Kaliber 01, to mechanizm z automatycznym naciągiem, ze stoperem o nowoczesnej konstrukcji z kołem kolumnowym, dysponujący rezerwą chodu na poziomie 70 godzin.
Oddano go do działu Chronoworks celem poprawienia jego parametrów użytkowych skuteczności, na tyle, na ile tylko to możliwe. Inżynierowie i zegarmistrzowie ponownie zbadali wszystkie elementy mechanizmu, starając się wskazać miejsca w których można byłoby uzyskać poprawę w zakresie zmniejszenia strat energii na najmniejsze nawet niepotrzebne siły tarcia i inne opory ruchu.
Nawet minimalny "nadmiar" wagi ruchomych elementów powoduje dodatkową siłę bezwładności, a co za tym idzie straty energii. Takie właśnie słabe punkty chciano wyeliminować.
Postanowiono rozwinąć pięć osiągnięć technicznych służących do ograniczenia tarcia oraz sprawności dynamicznej na wszystkich etapach pracy mechanizmu. Wszystkie one służą osiągnięciu większej wydajności z magazynowanej w sprężynie energii.
Te pięć innowacji to w kolejności:
1. Optymalizacja tarcia na poziomie przekładni chodu
Zastosowano elementy z ceramiki (heksagonalny azotek boru) Do tej pory związek ten stosowany był jako dodatek do najwyższej jakości olejów silnikowych. Breitling zastosował go w zegarmistrzostwie jako pierwszy. Ten zabieg pozwolił wyeliminować 11 z 47 kamieni łożyskujących. Trzpienie kół przekładni mogą obracać się bezpośrednio w płycie z pominięciem kamienia łożyskującego, przy zmniejszonych strata energii i bez używania smaru.
2. Koła przekładni chodu wykonane z krzemu
Zegarek pracując tak naprawdę cały czas zatrzymuje się i uruchamia – w uproszczeniu oczywiście. W związku z tym bardzo ważnym elementem wpływającym na ten proces poza tarciem – mają siły bezwładności – które zależą w dużej mierze od wagi elementów będący w ruchu. Każdy więc „restart” zegarka wymaga dostarczenia porcji energii. Aby przeciwdziałać inercji ruchomych elementów koło minutowe, koło pośrednie i koło sekundowe wykonano z krzemu – a to materiał dwukrotnie lżejszy niż materiał z którego standardowo są wykonane te elementy przekładni.
Kształt kół osiągnięto za pomocą głębokiego reaktywnego trawienia jonowego (DRIE) co pozwoliło uzyskać zdecydowanie mniej chropowate powierzchnie – a to z kolei dzięki współpracy gładszych powierzchni ma wpływ na zmniejszenie tarcia i straty energii.
3. Wychwyt
Niezwykle ważną rolę w poprawie wydajności energetycznej mechanizmu ma wychwyt. Stosowany powszechnie wychwyt szwajcarski pozwala na zajęcie się poprawą współdziałania kotwicy z paletami wykonanymi z rubinów z kołem wychwytowym. W tym wypadku znów zastosowano krzem. Obniżono w ten sposób wagę i tym samym bezwładność elementów. Pozwoliło to także na wyeliminowanie kamieni rubinowych mocowanych w kotwicy upraszczając ten element i jednocześnie osiągając możliwość uzyskania jednoznacznego, precyzyjniejszego kształtu kotwicy i działania wychwytu.
Stosując zmienioną geometrię zębów koła i palet kotwicy zapewniono bardziej efektywne przekazywanie energii i zwiększenie potencjalnej niezawodności. Ogólnie prognozowany przyrost wydajności uzyskany za pomocą zmian w zespole wychwytu oceniono na 42%.
4. Innowacyjny oscylator
Okres oscylacji balansu jest zazwyczaj regulowane przez zmianę aktywnej długości sprężyny włosowej. W Chronoworks zastosowano dla regulacji okresu balansu system bezwładnościowy - cztery wykonane ze złota ciężarki ułożone na obręczy koła balansowego.
Aby uwolnić ten element od wpływu temperatury i utrzymać precyzję chodu w różnych warunkach, koło wykonano z niklu, ale zastosowano dodatkowe elementy wykonane z mosiądzu. Tak stworzony układ bimetalowy, ma za zadanie niwelować różnice wynikające z rozszerzania lub kurczenia się metalu pod wpływem różnicy temperatur.
5. „Elastyczne zęby”
Kolejnym kluczowym elementem mającym wpływ na utratę energii jest sposób połączenia zespołu napędu z mechanizmem stopera. Odbywa się ono za pomocą dwóch kół o średnicach ok. 2 mm. W tym połączeniu standardowo występuje pewien luz międzyrębny, który jest kasowany przez sprężynę. Powoduje to jednak do ok. 15% strat energii. Zamiast tego rozwiązania specjaliści z Chronoworks postanowili zastosować sprężyste zęby kół odpowiedzialnych za połączenie. Takie „sprężyste” zęby powodują płynne zazębianie, bez „szarpnięć”, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania sprężyny kasującej luzy.
W ten sposób kolejne straty energii zostały wyeliminowane.
Takie rozwiązanie powoduje równocześnie zbliżoną rezerwę chodu niezależnie od tego czy korzystamy ze stopera czy też nie.
100-godzinna rezerwa chodu
Przez zmniejszenie tarcia i bezwładności podzespołów, przy jednoczesnym zapewnieniu optymalnej precyzji chodu doprowadzono do znaczonego wzrostu efektywności energetycznej mechanizmu Breitling Kaliber 01.
Dzięki zastosowanym zmianom zyskano aż 45% znamionowej rezerwy chodu więcej, co powoduje jej podniesienie do ok. 100 godzin. To ponad 4 doby pracy przy pełnym naciągu sprężyny. Równocześnie, przy regularnym użytkowaniu zapewnia to równomierność siły napędowej i tym samym podwyższenie precyzji chodu, szczególnie w ciągu pierwszej doby pracy.
Ten tak mocno „podrasowany” mechanizm zastosowano w nietuzinkowym zegarku. Znalazł się on w ekskluzywnym limitowanym modelu noszącym nazwę Superocean Heritage.
Koperta tegoż modelu wykonana jest w smolisto czarnej, ceramicznej wersji. Tarcza jest również czarna. Dominują na niej długie, ostro zakończone i wyciągnięte do środka tarczy, nakładane indeksy godzinowe, oraz wyraziste wskazówki z grotami wypełnionymi masą luminescencyjną. Tarcza małej sekundy jest na godzinie 3-ciej, subtarcze wskazań stopera – godziny na 6-tej, a minuty na 9-tej.
Pomiędzy indeksami godzin 4 i 5 znajduje się okienko datownika wskazującego dzień miesiąca. Dekiel jest przeszklony. Dzięki temu choć z tej strony możemy podziwiać dzieło zespołu z Chronoworks, czyli zmodyfikowany Kaliber 01 w całej okazałości.
Zegarek oferowany jest na gumowym pasku wykonanym na wzór bransolety typu mesh.
Breitling CHRONOWORKS® - Dane techniczne
Mechanizm: Breitling Caliber 01 Chronoworks® - In house (czyli własny mechanizm zaprojektowany i wytwarzany przez Breitling) z certyfikatem COSC
Naciąg: Automatyczny
Częstotliwość pracy: 28,800 wahnięć na godzinę
Łożyskowanie: 36 kamieni
Rezerwa chodu: 100 godzin
Funkcje: Godziny, minuty, sekundy, stoper, datownik
Koperta: czarna, ceramiczna
Wodoszczelność: do 100 m
Koronka: zakręcana
Luneta: obrotowa, jednokierunkowa
Szkło: szafirowe, wypukłe z obustronna powłoką antyrefleksyjną.
Dekiel: przeszklony, szkło szafirowe.
Średnica: 46 mm.
Pasek: gumowy
Cena…. ok. 40 000 dolarów – czyli 160 000 złotych.
Autor: Adrian Szewczyk