BREITLING CHRONOWORKS® z tuningowanym mechanizmem

POWRÓT 26.05.2016 Zegarki
BREITLING CHRONOWORKS® z tuningowanym mechanizmem

Świat motoryzacyjny ma firmy tuningujące silniki samochodów w celu osiągania coraz lepszych parametrów takich jak moc, wydajność, moment obrotowy, charakterystyka pracy silnika...itd., a Breitling ma Chronoworks® - dział odpowiedzialny za innowacje i poprawę osiągów mechanizmów zegarkowych.

Taki zegarkowy tuning właśnie.

Komórka, która odpowiada za rozwój i badania nad rozwiązaniami, które mogą być później wprowadzone w modelach produkowanych seryjnie. Tym razem specjalistom z Chronoworks® dano „na warsztat” mechanizm Breitling oznaczony jako kaliber 01. Postanowiono zwiększyć rezerwę chodu z nominalnych 70 do 100 godzin. Owocem wysiłków zespołu Chronoworks w tym zakresie są innowacje zaprezentowane w zegarku Superocean Heritage Chronoworks® - edycja limitowana.


Breitling niemal od początków działalności na zegarkowym rynku jest, można powiedzieć, specjalistą w dziedzinie zegarkowych stoperów. Także z tego powodu i jest to swego rodzaju sprzężenie zwrotne Breitling jest zaangażowany w lotnictwo.

Bezpieczeństwo, niezawodność – to cechy kluczowe w lotnictwie, dlatego w firmie Breitling mają miejsce starania by pod tym kątem ciągle udoskonalać stosowane mechanizmy. To właśnie w tym duchu i kierując się tym dążeniem, stworzono dział Chronoworks – by przesuwać granice możliwości konstruowania mechanizmów i zegarków dla specjalistów z dziedziny lotnictwa.

BREITLING CHRONOWORKS Superocean Heritage




Breitling twierdzi, że laboratoria Chronoworks jest jedną z najlepiej wyposażonych i zatrudniających najlepszych specjalistów komórek badawczych w branży. Porównują działania Chronoworks do zespołów Formuły 1. Najpierw rozwiązania testowane są w warunkach ekstremalnych – by potem zawitać pod przysłowiową strzechę – do jeżdżących po naszych ulicach normalnych aut.

Podobnie mechanizmy – najwyższe technologie, innowacyjne rozwiązania – w celu polepszenia niezawodności, trwałości i dokładności zegarków które będą oferowane powszechnie.

BREITLING CHRONOWORKS Superocean Heritage _mechanizm




Breitling Kaliber 01, to mechanizm z automatycznym naciągiem, ze stoperem o nowoczesnej konstrukcji z kołem kolumnowym, dysponujący rezerwą chodu na poziomie 70 godzin.

Oddano go do działu Chronoworks celem poprawienia jego parametrów użytkowych skuteczności, na tyle, na ile tylko to możliwe. Inżynierowie i zegarmistrzowie ponownie zbadali wszystkie elementy mechanizmu, starając się wskazać miejsca w których można byłoby uzyskać poprawę w zakresie zmniejszenia strat energii na najmniejsze nawet niepotrzebne siły tarcia i inne opory ruchu.

Nawet minimalny "nadmiar" wagi ruchomych elementów powoduje dodatkową siłę bezwładności, a co za tym idzie straty energii. Takie właśnie słabe punkty chciano wyeliminować.

BREITLING CHRONOWORKS Superocean Heritage




Postanowiono rozwinąć pięć osiągnięć technicznych służących do ograniczenia tarcia oraz sprawności dynamicznej na wszystkich etapach pracy mechanizmu. Wszystkie one służą osiągnięciu większej wydajności z magazynowanej w sprężynie energii.

BREITLING CHRONOWORKS Superocean Heritage mechanizm




Te pięć innowacji to w kolejności:


1. Optymalizacja tarcia na poziomie przekładni chodu


Zastosowano elementy z ceramiki (heksagonalny azotek boru) Do tej pory związek ten stosowany był jako dodatek do najwyższej jakości olejów silnikowych. Breitling zastosował go w zegarmistrzostwie jako pierwszy. Ten zabieg pozwolił wyeliminować 11 z 47 kamieni łożyskujących. Trzpienie kół przekładni mogą obracać się bezpośrednio w płycie z pominięciem kamienia łożyskującego, przy zmniejszonych strata energii i bez używania smaru.



2. Koła przekładni chodu wykonane z krzemu


Zegarek pracując tak naprawdę cały czas zatrzymuje się i uruchamia – w uproszczeniu oczywiście. W związku z tym bardzo ważnym elementem wpływającym na ten proces poza tarciem – mają siły bezwładności – które zależą w dużej mierze od wagi elementów będący w ruchu. Każdy więc „restart” zegarka wymaga dostarczenia porcji energii. Aby przeciwdziałać inercji ruchomych elementów koło minutowe, koło pośrednie i koło sekundowe wykonano z krzemu – a to materiał dwukrotnie lżejszy niż materiał z którego standardowo są wykonane te elementy przekładni.

Kształt kół osiągnięto za pomocą głębokiego reaktywnego trawienia jonowego (DRIE) co pozwoliło uzyskać zdecydowanie mniej chropowate powierzchnie – a to z kolei dzięki współpracy gładszych powierzchni ma wpływ na zmniejszenie tarcia i straty energii.


3. Wychwyt


Niezwykle ważną rolę w poprawie wydajności energetycznej mechanizmu ma wychwyt. Stosowany powszechnie wychwyt szwajcarski pozwala na zajęcie się poprawą współdziałania kotwicy z paletami wykonanymi z rubinów z kołem wychwytowym. W tym wypadku znów zastosowano krzem. Obniżono w ten sposób wagę i tym samym bezwładność elementów. Pozwoliło to także na wyeliminowanie kamieni rubinowych mocowanych w kotwicy upraszczając ten element i jednocześnie osiągając możliwość uzyskania jednoznacznego, precyzyjniejszego kształtu kotwicy i działania wychwytu.

Stosując zmienioną geometrię zębów koła i palet kotwicy zapewniono bardziej efektywne przekazywanie energii i zwiększenie potencjalnej niezawodności. Ogólnie prognozowany przyrost wydajności uzyskany za pomocą zmian w zespole wychwytu oceniono na 42%.


4. Innowacyjny oscylator


Okres oscylacji balansu jest zazwyczaj regulowane przez zmianę aktywnej długości sprężyny włosowej. W Chronoworks zastosowano dla regulacji okresu balansu system bezwładnościowy - cztery wykonane ze złota ciężarki ułożone na obręczy koła balansowego.


Aby uwolnić ten element od wpływu temperatury i utrzymać precyzję chodu w różnych warunkach, koło wykonano z niklu, ale zastosowano dodatkowe elementy wykonane z mosiądzu. Tak stworzony układ bimetalowy, ma za zadanie niwelować różnice wynikające z rozszerzania lub kurczenia się metalu pod wpływem różnicy temperatur.

BREITLING CHRONOWORKS Superocean Heritage  elastyczne zęby





5. „Elastyczne zęby”


Kolejnym kluczowym elementem mającym wpływ na utratę energii jest sposób połączenia zespołu napędu z mechanizmem stopera. Odbywa się ono za pomocą dwóch kół o średnicach ok. 2 mm. W tym połączeniu standardowo występuje pewien luz międzyrębny, który jest kasowany przez sprężynę. Powoduje to jednak do ok. 15% strat energii. Zamiast tego rozwiązania specjaliści z Chronoworks postanowili zastosować sprężyste zęby kół odpowiedzialnych za połączenie. Takie „sprężyste” zęby powodują płynne zazębianie, bez „szarpnięć”, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania sprężyny kasującej luzy.

W ten sposób kolejne straty energii zostały wyeliminowane.

Takie rozwiązanie powoduje równocześnie zbliżoną rezerwę chodu niezależnie od tego czy korzystamy ze stopera czy też nie.

BREITLING CHRONOWORKS Superocean Heritage




100-godzinna rezerwa chodu


Przez zmniejszenie tarcia i bezwładności podzespołów, przy jednoczesnym zapewnieniu optymalnej precyzji chodu doprowadzono do znaczonego wzrostu efektywności energetycznej mechanizmu Breitling Kaliber 01.



Dzięki zastosowanym zmianom zyskano aż 45% znamionowej rezerwy chodu więcej, co powoduje jej podniesienie do ok. 100 godzin. To ponad 4 doby pracy przy pełnym naciągu sprężyny. Równocześnie, przy regularnym użytkowaniu zapewnia to równomierność siły napędowej i tym samym podwyższenie precyzji chodu, szczególnie w ciągu pierwszej doby pracy.

BREITLING CHRONOWORKS Superocean Heritage




Ten tak mocno „podrasowany” mechanizm zastosowano w nietuzinkowym zegarku. Znalazł się on w ekskluzywnym limitowanym modelu noszącym nazwę Superocean Heritage.


Koperta tegoż modelu wykonana jest w smolisto czarnej, ceramicznej wersji. Tarcza jest również czarna. Dominują na niej długie, ostro zakończone i wyciągnięte do środka tarczy, nakładane indeksy godzinowe, oraz wyraziste wskazówki z grotami wypełnionymi masą luminescencyjną. Tarcza małej sekundy jest na godzinie 3-ciej, subtarcze wskazań stopera – godziny na 6-tej, a minuty na 9-tej.

Pomiędzy indeksami godzin 4 i 5 znajduje się okienko datownika wskazującego dzień miesiąca. Dekiel jest przeszklony. Dzięki temu choć z tej strony możemy podziwiać dzieło zespołu z Chronoworks, czyli zmodyfikowany Kaliber 01 w całej okazałości.


Zegarek oferowany jest na gumowym pasku wykonanym na wzór bransolety typu mesh.

BREITLING CHRONOWORKS Superocean Heritage





Dane techniczne


Mechanizm: Breitling Caliber 01 Chronoworks® - In house (czyli własny mechanizm zaprojektowany i wytwarzany przez Breitling) z certyfikatem COSC
Naciąg: Automatyczny
Częstotliwość pracy: 28,800 wahnięć na godzinę
Łożyskowanie: 36 kamieni
Rezerwa chodu: 100 godzin
Funkcje: Godziny, minuty, sekundy, stoper, datownik
Koperta: czarna, ceramiczna
Wodoszczelność: do 100 m
Koronka: zakręcana
Luneta: obrotowa, jednokierunkowa
Szkło: szafirowe, wypukłe z obustronna powłoką antyrefleksyjną.
Dekiel: przeszklony, szkło szafirowe.
Średnica: 46 mm.
Pasek: gumowy














Cena…. ok. 40 000 dolarów – czyli 160 000 złotych.



Autor: Adrian Szewczyk



Polecamy także:

2017 - Cyfrowe wskazanie skaczących sekund
2017 - Cyfrowe wskazanie skaczących sekund
Przeskakujące wskazania tzw. (Jumping indications), czy to za pomocą obrotowych dysków czy sekwencyjnie zmieniających położenie wskazówek, są jednymi z bardziej problematycznych w implementacji, gdyż wymagają użycia stosunkowo dużej ilości energii, t ...
Przejście przez rubikon – czyli zdobycie tytułu Mistrza Rzemiosł Artystycznych!
Przejście przez rubikon – czyli zdobycie tytułu Mistrza Rzemiosł Artystycznych!
Rolą i misją portalu Zegarki i Pasja - jednego z największych portali branżowych o zegarkach w Polsce - jest oczywiście prezentowanie naszym czytelnikom nowych i interesujących modeli czasomierzy oraz wiadomości z branży, a także propagowanie wiedzy ...
SIHH 2017 – salon po raz pierwszy otwarty dla publiczności !!!
SIHH 2017 – salon po raz pierwszy otwarty dla publiczności !!!
Tegoroczny 27. Międzynarodowy Salon Prestiżowego Zegarmistrzostwa w Genewie (SIHH), który odbędzie się w dniach 16-20 stycznia już zapisuje się, jako nowy rozdział w targowych dziejach zegarmistrzostwa. Po raz pierwszy w historii tej imprezy, ostatni ...
Balticus Automatic Bronze Watches - 2 nowe modele i pierwsze zegarki polskiej marki na Indiegogo!
Balticus Automatic Bronze Watches - 2 nowe modele i pierwsze zegarki polskiej marki na Indiegogo!
„Nie zamierzamy redefiniować słowa „Luksusowy”, na pewno NIE, ale oferujemy doskonałe zegarki Balticus Bronze z mechanizmami z automatycznym naciągiem, które są pierwszym projektem zegarkowym z POLSKI na platformie Indiegogo. Do wyboru są dwie wersje ...
Thomas Mudge - sylwetki wielkich zegarmistrzów
Thomas Mudge - sylwetki wielkich zegarmistrzów
Historię Thomasa Mudge należałoby rozpocząć na 4 lata przed jego narodzinami, w niewielkim mieście Exeter, urodzony 1694 roku, nastoletni Zachariasz Mudge zakochuje się w pięknej Mary Fox. Na nieszczęście Zachariasza, Mary Fox nie sądziła, że ten tra ...

Tagi:

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Atlantic AtlanticAtlantic

REKLAMA

Partner KMIZ

PARTNER

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Alpina

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Doxa

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Junghans

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

GLYCINE Airman Airfighter – recenzj...
GLYCINE Airman Airfighter – recenzj...
24.05.2016
VICTORINOX Airboss Mach 9 Limited E...
VICTORINOX Airboss Mach 9 Limited E...
30.05.2016

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco