• Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Rado

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!


Niektórzy twierdzą ( some say…), że kamieniami milowymi w rozwoju naszej cywilizacji były kolejne przełomowe momenty osiągane w dokładności pomiaru czasu. Niezależnie od tego, zegary i zegarki zawsze towarzyszyły postępowi techniki i rozwiązaniom „high tech” swoich czasów. Tak było w przypadku żeglarstwa (słynne chronometry okrętowe Harrisona z XVIII wieku), podobnie było w przypadku lotnictwa.

IWC – Big Pilot’s Watch

Klasyka klasyki, choć w najbardziej luksusowym wydaniu.

Punkt odniesienia.

Surowy, bardzo utylitarny design jaki cechuje lotniczy zegarek firmy IWC stał się niemal kanonem dla zegarków dla pilotów. Zegarki tego typu produkowało pięć firm: IWC, Laco, Stowa, Wempe i A. Lange & Sonne.  Produkowały je dla… Luftwaffe. Dziś nikomu już to nie przeszkadza, zresztą umówmy się, technika wojskowa niemieckiej armii była co najmniej skuteczna, a niekiedy przełomowa…

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Zegarek jest duży, czarna matowa tarcza, wyraźne indeksy świecące w ciemnościach.

Duża koronka w kształcie „diamentu”, z której można było korzystać w grubych rękawicach. Oryginalnie także bardzo długi pasek, umożliwiający założenie zegarka NA rękaw lotniczej kurtki. I raczej brak dodatkowych funkcji, które ograniczałyby jego czytelność (choć oczywiście współczesne wersje rozwojowe są wyposażone w stoper, kalendarze itp.). Zegarek przede wszystkim użytkowy, przeznaczony do używania w konkretnych sytuacjach i warunkach.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!
Sam zegarek jest duży ( „Big Pilot” - zobowiązuje), ma średnicę koperty wynoszącą 46 mm i grubość 16 mm (istnieją również wersja mniejsze, zaczynające się od średnicy 36 mm). Trzeba jednak pamiętać, że oryginalne wojskowe zegarki typu B-Uhr miały nawet 55 mm średnicy (taki nieco ekstremalny zegarek też jest w ofercie IWC).

Zegarek wyposażono w manufakturowy mechanizm IWC z automatycznym naciągiem, na uwagę zasługuje ponadto siedmiodniowa rezerwa chodu.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Niestety, cena Big Pilota to ok 60 tys. złotych, co jak na dość „prosty” zegarek (ok, marka!) jest kwotą znaczącą. Istnieje jednak wiele innych firm produkujących zbliżone wzorniczo zegarki na niemal każdej półce cenowej.

Breitling – Navitimer
 
Marka Breitling jest chyba najbardziej kojarzona z lotnictwem.

Nie z szybkością, przełomem, odkryciami, ale właśnie lotnictwem.

Każda firma próbuje wypracować swój własny wizerunek, im bardziej wyrazisty tym lepiej. Breitlingowi na pewno się to udało, o czym świadczą rzesze klientów.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Jeśli można mówić o przeciwieństwach, to jeśli na jednym biegunie byłby surowy IWC Big Pilot, na drugim znalazłby się Breitling Navitimer. Niemal kwintesencja zegarka sportowego, wyposażony w stoper, datownik i suwak logarytmiczny lub skalę tachometru (istnieją też wersje pokazujące dni tygodnia, drugą strefę czasową i fazy księżyca).

Bogaty, wręcz przeładowany, niemal barokowy z mnóstwem przycisków, tarcz, indeksów, podziałek…

To się podoba lub nie.

Ja osobiście (niech mi będzie wybaczone), patrząc na większość Breitlingów mam czasem wrażenie, że projektanci tej marki biorą udział w konkursie „jak najwięcej uda się zmieścić na tarczy” i ten, kto wygrywa może się cieszyć swoim projektem powstającym w praktyce.

Należy jednak uczciwie przyznać, że Navitimer naprawdę umożliwia przeprowadzenie obliczeń matematycznych i może pomóc w koordynacji czasu i nawigacji, powstawał również w czasach (1952) kiedy nie było kalkulatorów w każdej komórce.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Wydaje się to nierealne, ale w ogóle nie było wtedy komórek…

Breitling, o czym nie wszyscy wiedzą, przez wiele lat korzystał praktycznie wyłącznie ze standardowych (choć modyfikowanych) mechanizmów firmy Eta, również w Navitimerach.

Dopiero niedawno, w 2009 roku, Breitling dorobił się własnego mechanizmu (oryginalnie nazwanego Breitling 01), który zastosowano oczywiście we „flagowym” Navitimerze.  

Navitimer, zgodnie z obecną modą „rośnie”.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Najnowsza wersja ma już 48 mm średnicy, zegarki zaczynają się od 42 mm. Ok, dzięki temu może coś jeszcze się tam zmieści… Ok, koniec z ironią - w końcu przecież chodzi o to, żeby ten zegarek nam się podobał. Żebyśmy w trakcie nudnego spotkania dyskretnie na niego spoglądali, (a w czasie bardzo nudnego - również niedyskretnie), ciesząc się, że go mamy.

Co więcej, cena za ten bardzo rozpoznawalny model zaczyna się od ok. 24 tysięcy złotych, co plasuje go w zasięgu wielu klientów i jest jedną z przyczyn jego popularności.

Zenith – Pilot Montre D'Aéronef Type 20

Kolejna, nieco oldskulowa klasyka.

Odmienna interpretacja tych samych funkcji, które do perfekcji doprowadził IWC Big Pilot.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Zegarek kojarzy się swoim stylem z latami trzydziestymi, kiedy podróż lotnicza była znaczącym wydarzeniem, niekoniecznie najbezpieczniejszym. Z drugiej strony były to czasy romantyczne, kiedy lotnicy byli bohaterami masowej wyobraźni, a lotnictwo było (skądinąd słusznie) uważane za dziedzinę przyszłości.

Zegarek, pomimo swoich imponujących rozmiarów (prezentowany model na 48 mm średnicy i 15,8 mm grubości) o dziwo dobrze układa się na nawet szczupłym nadgarstku. Jest to zasługą charakterystycznych krótkich uszu, trzymających mięsisty pasek.

Wszystko jest duże – rzucające się w oczy białe cyfry jak i nieprzeciętnie duża, cebulowa koronka.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Jedna rzecz budzi we mnie ambiwalentne odczucia – pełny dekiel (transparentne występują jedynie w niektórych edycjach limitowanych). Przyznam, że w zegarkach tej klasy, kiedy producentem jest manufakturą znana z urody swoich mechanizmów, ich ukrywanie uważam za świętokradztwo.

Z drugiej strony, otrzymujemy bardzo piękny grawer z wizerunkiem samolotu Bleriot XI, więc ocena nie jest łatwa.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Za podstawową wersję Pilota zapłacimy ok. 23 tys. złotych, prezentowany model jest ok. 10 tys. złotych droższy.

Graham - Chronofighter

Pilot trochę nietypowy, ale moim zdaniem wciąż pilot.

Graham ma w sobie coś brutalnego, niemal dzikiego.

Gigantyczna osłona koronki, umieszczona prowokacyjnie po drugiej stronie zegarka czyni go niepowtarzalnym. Solidne rozmiary, 47 mm średnicy nie pozwalają go przeoczyć na nadgarstku. Zegarek z funkcją stopera, ale nietypowo, asymetrycznie rozmieszczone liczniki wyglądają bardzo oryginalnie.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

IWC czy Zenith, gdybym miał puścić wodze fantazji, ze swoją czystą formą kojarzą mi się raczej z pilotami myśliwców przechwytujących, na dużej wysokości czekających cierpliwie na swoją ofiarę.

Graham jest raczej dla pilota szturmowca, latającego nisko, bliskiego żołnierzom walczącym na ziemi, obwieszonego bronią i czekającego żeby zasypać ziemię lawiną ognia.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Klimat?

Raczej przepocona koszulka khaki niż galowy mundur lotniczy…

Raczej bójka w barze niż szermierka na pięści… Kryptonim „Łotr 1”?

Niemniej, budzi respekt i zainteresowanie.

Bell&Ross –BR01-92

To nie jest zegarek inspirowany przyrządami lotniczymi.

Wygląda po prostu jak jeden z przyrządów z kokpitu samolotu - po prostu przeniesiony na nadgarstek. Nikt się przed tą firmą ta to nie odważył, a potem dla innych było już za późno.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Godna podziwu odwaga, z pewnością bez gwarancji powodzenia, a jednak – sukces!

Z drugiej strony typowy „pilot” – duży, prosty, czytelny. Żadnych luksusów, duża koperta o boku 46mm (istnieją również mniejsze odmiany) i kauczukowy pasek. Charakterystyczny.

Prowokujący surową prostotą i industrialnym designem. Bardzo spójny, nawet pełny dekiel zegarka ukrywający mechanizm ( tym razem wybaczam!) wygląda jak tabliczka znamionowa umieszczona na jakimś sprzęcie.

I element humorystyczny – napis „nie otwierać”…

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Firma w ciągu kolejnych lat poszerzyła ofertę w kierunku okrągłych zegarków, dodała wiele komplikacji i trochę wygładziła „kanciasty” design, to jednak ten model i jego pochodne wniosły moim zdaniem najwięcej do zegarkowego wzornictwa.

Longines – The Linbergh Hour Angle

Charles Lindbergh - człowiek, który jako pierwszy przeleciał samolotem w 1927 roku bez międzylądowania pomiędzy Nowym Jorkiem i Paryżem miał urozmaicony życiorys i wyraziste, często kontrowersyjne poglądy. Wszedł również do historii zegarmistrzostwa, współtworząc zegarek marki Longines. Po swoim historycznym locie Lindbergh zaprojektował zegarek, który mógł być pomocny w nawigacji, tzw. zegarek kątowo-godzinowy (ang. hour angle).

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Co więcej, faktycznie był wykorzystywany przez pilotów w latach trzydziestych, zwłaszcza wykonujących loty dystansowe.

Zegarek, powstały oryginalnie w 1931 roku doczekał się kilku reedycji, z których ostatnia pochodzi z 2007 roku. Powrócono wtedy do koperty o średnicy 47,5 mm (duży rozmiar gwarantował czytelność wskazań).

Pilot nietypowy, bo wyposażony w jasną tarczę, co dodaje mu elegancji.

Zegarki lotnicze - 6 modeli typu „pilot”, które stały się klasyką gatunku!

Ma również pewne rozwiązanie, rzadko dziś stosowane, choć kiedyś często spotykane w zegarkach kieszonkowych. Mechanizm jest osłonięty szafirowym szkłem, przez które widać mechanizm, a które z kolei jest przykryte otwierającą się stalową klapką.

Daje to wystarczająco dużo miejsca na grawery, a jednocześnie pozwala na podziwianie mechanizmu (gdybym miał narzekać, mógłby być nieco bardziej zdobiony).

Cena tego modelu w Polsce to ok. 18 000 złotych.

Autor: Marcin Lewandowski


Certina - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Janeba Oris 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Montblanc 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

5 kultowych modeli zegarków do nurk...
5 kultowych modeli zegarków do nurk...
23.01.2017
Dlaczego warto pamiętać o zegarach ...
Dlaczego warto pamiętać o zegarach ...
02.02.2017

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco