Spherodrive - łożyskowanie bębna za pomocą łożysk tocznych

POWRÓT 13.01.2016 Zegarkowy świat
Spherodrive - łożyskowanie bębna za pomocą łożysk tocznych

Łożyskowanie bębna napędowego, który przy próbie podziału mechanizmu zegarowego na bloki funkcjonalne jest elementem napędu (silnikiem o ograniczonym zasobie energii), bardzo istotnie wpływa na stałość przekazywanego przez niego momentu napędowego, a konsekwencji na dokładność działania zegarka.
 

W tradycyjnych rozwiązaniach współpraca cierna w tym elemencie w trakcie pracy, przebiega na styku osi bębna oraz górnej i dolnej płaszczyzny czołowej bębna (pokrywa i denko). Ten blok funkcjonalny jest opisany w dziale "Komplikacje konstrukcji mechanizmów" naszego portalu.
 

Przy napiętej sprężynie, w łożyskach bębna – na styku bębna i jego osi obrotu, występują bardzo duże siły nacisku, co wymusza zastosowanie dużych średnic współpracujących elementów. Pokrywa i denko bębna, w celu zmniejszenia nacisków i ubytku materiału, są nawet specjalnie pogrubione w miejscu styku z wałkiem. Dzięki temu nie dochodzi tak szybko do potrzeby naprawy, lub wymiany elementów.


Tradycyjna konstrukcja bębna napędowego

Jako, że bęben obraca się stosunkowo wolno, to w tym węźle kinetycznym mamy do czynienia z małymi prędkościami obrotowymi, a mimo dużych średnic także z małymi prędkościami liniowymi. W typowych europejskich rozwiązaniach konstrukcyjnych zegarków, bęben wykonywany jest z mosiądzu, a wałek bębna ze stali.

Tradycyjna konstrukcja bębna napędowego
 

Oś obrotu bębna jest równocześnie wałkiem na którym nawija się sprężyna w czasie nakręcania i z tego powodu jest on zupełnie niezależnie od opisanych powyżej zależności, łożyskowany w płytach nośnych mechanizmu. Wałek ten obraca się tylko w trakcie nakręcania zegarka, a przy braku wytarć powodujących jego przekoszenie, stan jego łożyskowania w żaden sposób nie wpływa na dokładność działania czasomierza.
 

Wspomnienie powyżej, o typowych europejskich rozwiązaniach jest o tyle istotne, że w niektórych konstrukcjach amerykańskich, dla zegarków wyższej klasy, przy zupełnie innej koncepcji konstrukcyjnej napędu, łożyskowanie bębna realizowano za pomocą panewek mineralnych (kamieni rubinowych).


Sposób ten jest na tyle ciekawy, że został na naszym portalu opisany w oddzielnym opracowaniu - („Napęd po amerykańsku. Sprężyna w bębnie”)
 

- zapraszamy do Kalendarium:

2009. Użycie łożysk kulkowych dla bębna napędowego zegarka. Spherodrive



Łożyskowanie bęban Spherodrive



Władysław Meller

 

Polecamy także:

Przedstawiamy: Ulysse Nardin - Diver Deep Dive Hammerhead Shark (SIHH 2018 – zdjęcia live)
Przedstawiamy: Ulysse Nardin - Diver Deep Dive Hammerhead Shark (SIHH 2018 – zdjęcia live)
Opisując swój nowy model do nurkowania firma Ulysse Nardin chętnie używa słowa „bardzo”. Bardzo solidny, bardzo funkcjonalny, bardzo techniczny, bardzo sportowy. Faktycznie trudno się z tym opisem nie zgodzić, gdy zobaczymy nowego reprezentanta kulto
O zegarze na Zamku Królewskim w Warszawie, w zastępstwie Profesora Mrugalskiego - Jedyny taki zegar!
O zegarze na Zamku Królewskim w Warszawie, w zastępstwie Profesora Mrugalskiego - Jedyny taki zegar!
Już jakiś czas temu organizator Warsztatów zegarmistrzowskich Klubu Miłośników Zegarów i Zegarków  - Eugeniusz Szwed, wspólnie z przedstawicielami Spółdzielni Mieszkaniowej Służew nad Dolinką umówili organizację specjalnej prelekcji poświęconej zegar
Video recenzja: Balticus Volans Automatic
Video recenzja: Balticus Volans Automatic
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji modelu Volans Automatic polskiej marki Balticus. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie klasycznej recenzji. Wówczas we wstępie napisał tak: Młoda, chyba najmłodsza Polska marka z
POLPORA Polon męski i damski – edycja z okazji 150 rocznicy urodzin Marii Skłodowskiej-Curie
POLPORA Polon męski i damski – edycja z okazji 150 rocznicy urodzin Marii Skłodowskiej-Curie
Na nadal dość skromnej, współczesnej zegarkowej mapie Polski, firmie Polpora należy się tytuł prekursora. To pierwsza marka, która podjęła się trudnego i ryzykownego zadania tworzenia zegarków w naszym kraju. Dodatkowo, od momentu powstania w 2007 ro
ROAMER R-Matic IV – tradycyjna i klasyczna forma w nowym wydaniu
ROAMER R-Matic IV – tradycyjna i klasyczna forma w nowym wydaniu
W drugiej połowie września 2017 przedstawiliśmy bardzo ciekawą relację z wizyty w fabryce Roamera. Dzisiaj mam przyjemność zaprezentować jedną z tegorocznych nowości tego szwajcarskiego producenta - kolekcję R-Matic IV o numerze referencyjnym 570637.

Tagi:

Magazyn ZIP NR 4

MAGAZYN ZIP NR 4

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Doxa

REKLAMA

Partner Czasocholicy

PARTNER

Epos

REKLAMA

Seiko SeikoSeiko

REKLAMA

Junghans

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Alpina

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Napęd po amerykańsku. Sprężyna w bę...
Napęd po amerykańsku. Sprężyna w bę...
04.01.2016
ELGIN US Marines z okresu II Wojny ...
ELGIN US Marines z okresu II Wojny ...
21.01.2016

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Montblanc
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco