Przychody ze sprzedaży 100 największych firm z sektora dóbr luksusowych na świecie wyniosły w 2022 roku 347 mld dolarów, czyli o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.
W czołówce dominują grupy działające w wielu segmentach rynku dóbr luksusowych, w pierwszej dziesiątce jest jedna firma typowo zegarkowa - Rolex.
Liderem światowego rynku dóbr luksusowych pozostaje francuski koncern LVMH, do które należą takie marki jak Louis Vuitton, Christian Dior, Tiffany & Co., Bvlgari oraz Marc Jacobs. Grupa ma też silną nogę zegarkową, do której należą takie marki jak TAG Heuer, Hublot i Zenith. Udział francuskiego potentata w sprzedaży wygenerowanej przez 10 największych światowych firm sektora branży luksusowej wynosi prawie 31 proc. Przychody grupy LVMH w roku finansowym 2022 wyniosły 83,2 mld dolarów.
Jak wynika z raportu „Global Powers of Luxury Goods 2023. Game changing steps in luxury”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, miejsce drugie wśród największych globalnych grup przypadło grupie Kering, która obecnie jest reprezentowana głównie przez marki modowe jak Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga i Alexander McQueen. Przychody tej grupy sięgnęły w 2022 roku kwoty 21,3 mld dol.
Duży może więcej
Ostatnie miejsce na podium zajmuje grupa Richemont, która ma bardzo silną ekspozycję na zegarki. Należą do niej tak uznane marki zegarkowe jak Piaget, Jaeger-LeCoultre, Vacheron Constantin, IWC oraz Panerai. Przychody tej grupy wyniosły 22,2 mld dolarów.
Grafika: Top 10 firm luksusowych pod względem sprzedaży, 2022.
Kolejne miejsca zajmują grupy kosmetyczne: Estée Lauder, Chanel oraz L'Oréal.
Miejsce siódme zajmuje chińska grupa biżuteryjna Chow Tai Fook.
Miejsce ósme to powrót do Europy i grupa Hermès, produkująca m.in. odzież i akcesoria skórzane, ale także zegarki. Przychody grupy w 2022 r. sięgnęły 12,1 mld dolarów.
Na dziewiątej pozycji uplasowała się grupa Rolex, produkująca zegarki Rolex oraz Tudor. Szacuje się, że przychody grupy Rolex w 2022 r. były na poziomie 10,3 mld dolarów.
Pierwszą dziesiątkę zamyka amerykańska grupa PVH, do której należą takie marki jak Tommy Hilfiger i Calvin Klein.
Producenci z Top 10 wygenerowali w sumie aż 56 proc. sprzedaży całej setki największych producentów dóbr luksusowych na świecie w 2022 r.
Grafika: Top 100 firm w podziale na kraje
Grafika: Top 100 firm w podziale na sektor produkcji
- Pierwsza dziesiątka firm zwiększyła swoją sprzedaż o 22,8 proc. Podmioty z tej grupy przyczyniły się do ponad 63 proc. wzrostu sprzedaży firm z pierwszej setki, a ich udział w łącznym zysku netto wynosi niemal 76,4 proc., co pokazuje siłę największych graczy w tej branży. Po roku przerwy do Top 10 wrócił PVH, właściciel tak popularnych marek jak Tommy Hilfiger oraz Calvin Klein.
Poza pierwszą dziesiątkę wypadł za to China National Gold Group Gold Jewellery - mówi Bartosz Bobczyński, partner i lider branży Consumer Industry w Polsce i Europie środkowej w Deloitte.
Producenci zegarków wśród największych firm świata
Warto przyjrzeć się pozycji pozostałych firm zegarkowych w zestawieniu przygotowanym przez Deloitte. Na miejscu 12 uplasowała się Grupa Swatch, produkująca m.in. zegarki Omega, Longines, Breguet, Harry Winston, Rado oraz Blancpain. Jej przychody w 2022 r. wyniosły 7,8 mld dolarów.
Na miejscu 31 znajdziemy grupę Audemars Piguet & Cie, produkującą zegarki Audemars Piguet. Szacunkowe przychody tej grupy były na poziomie 2,1 mld dolarów.
Kilka pozycji niżej, bo na 34 miejscu, jest Patek Philippe z szacunkowymi przychodami w wys. 1,8 mld dolarów.
Pozycja 40 przypadła amerykańskiej Fossil Group, to producent m.in. zegarków Fossil, Skagen i Relic oraz zegarków na licencjach modowych. Jej przychody to 1,6 mld dol.
Miejsce 48 to Richard Mille. Szacunkowe przychody tego szwajcarskiego producenta w 2022 r. wyniosły ok. 1,3 mld dol.
Na miejscu 60 znalazła się grupa Le Petit-Fils de L.-U. Chopard & Cie, która jest m.in. producentem zegarków Chopard. Jej przychody wyniosły 876 mln dol.
Kolejny producent zegarków - Breitling - notowany jest na 63 miejscu z przychodami 752 mln dolarów.
Na 64 pozycji znalazła się amerykańska grupa Movado, produkująca zegarki m.in. pod markami Concord, EBEL, Movado oraz zegarki licencyjne. Jej przychody w 2022 r. wyniosły 732 mln dolarów.
Pozycję 89 zajęła włoska grupa Morellato, producent pasków oraz m.in. zegarków Morellato oraz Philip Watch, a także zegarków licencyjnych. Przychody grupy sięgnęły 373 mln dolarów.
Zdjęcie: Morellato Group, źródło:www.morellatogroup.com
Rekordowe wyniki w 2022 r., w 2023 r. już nieco gorzej
Jak wynika z raportu „Global Powers of Luxury Goods 2023. Game changing steps in luxury”, przychody ze sprzedaży 100 największych firm z sektora dóbr luksusowych wyniosły roku obrotowym 2022 prawie 347 mld dolarów. To aż o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Złożona marża zysku netto za 2022 rok wyniosła natomiast 13,4 proc. rok do roku.
- W 2022 roku odnotowano najlepszy rezultat w historii zestawienia. Łączne wyniki 100 najlepszych spółek odzwierciedlają ożywienie, które nastąpiło po pandemii Covid-19. Otwarcie sklepów stacjonarnych i ożywienie w turystyce wpłynęły znacząco na odrodzenie się popytu konsumenckiego w tym segmencie. Z kolei w 2023 roku na branżę dóbr luksusowych wpłynęła niepewna sytuacja ekonomiczna oraz geopolityczna, która przyczyniła się m. in. do spowolnienia na kluczowych dla sektora rynkach amerykańskim i chińskim - mówi Bartosz Bobczyński.
Autorzy raportu oceniają, że historycznie segment dóbr luksusowych wykazuje się znaczną odpornością na zawirowania ekonomiczne, niemniej ostatnie miesiące okazały się pod wieloma względami wyjątkowe trudne. W Stanach Zjednoczonych mówi się o zjawisku „richcession”, czyli spowolnieniu gospodarczym, które dotyka przede wszystkim najbogatszych konsumentów, czyli klientów kupujących produkty luksusowe. Prognozy ekspertów Deloitte wskazują jednak, że spowolnienie nie zniweluje pozytywnych tendencji roku 2022, a sektor dóbr luksusowych czeka stabilny wzrost.
Dziewięćdziesiąt jeden firm ze 100 ujętych w zestawieniu odnotowało wzrost sprzedaży w 2022 roku, w porównaniu do siedemdziesięciu czterech rok wcześniej i jedynie dwudziestu trzech w 2020 roku. Dwucyfrowym wzrostem sprzedaży może się pochwalić aż 77 firm. Marże zysku netto również wzrosły. Dziewięć na dziesięć podmiotów z analizowanej setki było rentownych, w porównaniu z 80 proc. w poprzednim raporcie i z 60 proc. dwa lata temu. Aby znaleźć się w zestawieniu, należało osiągnąć minimum przychodów w wysokości 284 mln dolarów.
Najwięcej spółek w ogólnym zestawieniu to firmy produkujące ubrania i buty (37 proc.), które wyprzedzają producentów biżuterii i zegarków (33 proc.). Z kolei, jeżeli chodzi o największy udział w sprzedaży, to liderem są firmy produkujące różnorodny asortyment dóbr luksusowych (38,4 proc.). Na drugim miejscu jest segment biżuteryjno-zegarkowy z udziałem 28,8 proc.
Podczas, gdy Włochy mogą pochwalić się największą liczbą producentów dóbr luksusowych (łącznie 23 firmy), to siedem francuskich spółek notowanych w rankingu wygenerowało ponad jedną trzecią całkowitej sprzedaży osiągniętej przez pierwszą setkę w 2022 roku.
Sztuczna inteligencja coraz ważniejsza
Jak zauważa Deloitte, w ostatnich latach branża dóbr luksusowych mocno przyśpieszyła we wdrażaniu nowoczesnych technologii i cyfryzacji. W orbicie zainteresowania firm z tego sektora znajduje się szczególnie sztuczna inteligencja. Marki luksusowe wykorzystują ją do zapewniania spersonalizowanych rekomendacji produktów, porad dotyczących stylizacji oraz obsługi klienta w czasie rzeczywistym za pośrednictwem chatbotów i wirtualnych asystentów zakupowych.
Ze sztuczną inteligencją eksperymentuje wiele koncernów z tego segmentu, w tym m.in. LVMH czy Richemont, które w oparciu o chmurę rozwijają rozwiązania w zakresie sztucznej inteligencji. Z kolei jeden z pionierów wykorzystywania technologii w segmencie dóbr luksusowych – firma Burberry, za pomocą sztucznej inteligencji rozpoznaje podrobione produkty.
Są też i całkiem nowe wyzwania, którym branża - przynajmniej w Unii Europejskiej - musi sprostać.
Raport wskazuje bowiem, że branża luksusowa zmierza w stronę modelu gospodarki o obiegu zamkniętym, trendu wspieranego przez technologię, w tym sztuczną inteligencję.
Zrównoważony rozwój zmieni branżę
- Firmy z sektora dóbr luksusowych już niebawem zaczną wdrażać cyfrowe paszporty produktów i cyfrowe identyfikatory, które pozwalają na dokumentowanie zrównoważonego rozwoju i obiegu zamkniętego produktu w całym cyklu jego życia (pisaliśmy o tym niedawno w kontekście jednej z firm zegarkowych tu: Panerai oferuje cyfrowy paszport dla swoich zegarków).
Korzyści z tych inicjatyw są szerokie, obejmują m.in. wzrost zaufania konsumentów, zwiększenie sentymentu wobec marki, zmniejszenie ryzyka greenwashingu czy liczby towarów w obrocie oraz poszukiwanie potencjalnych nowych modeli biznesowych – mówi dr Marta Karwacka, starsza menedżerka w Sustainability Consulting w Deloitte.
Firmy modowe są również zmuszone do zmiany swojego podejścia ze względu na rosnące regulacje prawne. Unia Europejska już wdrożyła dyrektywy (jak CSRD, czyli Corporate Sustainability Reporting Directive - dyrektywa ws. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju) i regulacje, a także wciąż pracuje nad nowym zestawem przepisów, których celem jest wzięcie odpowiedzialności przez firmy m.in. z sektora mody za wpływ, jaki wywierają na środowisko i społeczeństwo w całym łańcuchu wartości.
Strategia na rzecz tekstyliów zrównoważonych i o obiegu zamkniętym ma wpłynąć na rozwiązywanie problemu nadprodukcji, słabej jakości ubrań oraz odpowiedzialne pozyskiwanie i konsumpcję materiałów. Nowe regulacje mają na celu zachęcanie firm do przyjmowania praktyk związanych z obiegiem zamkniętym w całej Unii Europejskiej.
W kolejnych latach wpływ regulacji dot. zrównoważonego rozwoju z pewnością będzie coraz mocniej wpływał na cały unijny przemysł, w tym branżę dóbr luksusowych.
To nowe wyzwanie, do którego branża musi się szybko dostosować.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: wiadomości branżowe.
Jacek Ciepiela
18:25 13.01.2024Wiadomości
Raport: branża dóbr luksusowych – mocna globalna pozycja firm zegarkowych!
Tagi:
REKLAMA
Nauka zegarmistrzostwa w Europie i na Świecie
null ...
Leon Prokop - dokładność i piękno kluczem do sukcesu?
Dopracowane szczegóły elementów zewnętrznych oraz ponadczasowe piękno użytych materiałów to cechy wyróżniające markę Leon Prokop na rynku polskiego zegarmistrzostwa. Pomy ...
RUHLA Chronograf – zegarek z nieistniejącego już kraju!
Zegarki vintage, prócz ogromnego uroku, ciekawego design’u oraz tradycyjnych werków mechanicznych, często posiadają także bardzo ciekawą historię. W przypadku prezentowan ...
Longines Flagship Heritage Moonphase. Karawela w blasku Księżyca
Kolekcja zegarków Flagship Heritage producenta z Saint-Imier właśnie wzbogaciła się o model z komplikacją wskazania faz księżyca, który dostępny będzie w trzech wersjach ...
Krok milowy w historii marki Xicorr. Nowa siedziba i showroom zegarków polskiej firmy
Polska marka Xicorr poinformowała, iż „z ogromną dumą i radością po 11 latach od naszego pierwszego kroku na rynku, otworzyliśmy naszą nową siedzibę w połączeniu z pierws ...
Junghans Meister Chronoscope. Beżowa tarcza i elegancki, ale sportowy sznyt
Junghans łączy elegancję, tradycję i elementy sportowe. To w zasadzie podstawowy opis większości modeli zegarków tej marki. Do tego mocny wpływ estetyki Bauhausu jest nie ...
Solar Aqua Deep Bay Bronze. Koperta z brązu i wodoszczelność do 2 136 metrów
Solar Aqua, reaktywowana przez U-BOAT Group po długim okresie niebytu, to marka zegarmistrzowska z historią ciągnącą się już ponad 100 lat. Założył ją Timothy Eaton na po ...
Śmiały projekt zegarka z okazji jubileuszu marki. Ritmo Mundo Pegasus
O marce zegarków Ritmo Mundo nie można przeczytać zbyt często. Producent ten jest dosyć mało rozpoznawalny, pomimo, że oferuje ciekawe produkty, które cechuje wyjątkowość ...
Zegarki i biżuteria ratują wynik finansowy grupy VRG, właściciela W.Kruk
Grupa VRG w 2023 r. wypracowała 101,7 mln zł zysku, wobec 92,9 mln zł zysku w roku 2022. Wyniki grupy uratowała marka W.Kruk, sprzedająca m.in. luksusowe zegarki. Druga - ...
Renaud Tixier - Monday. Dwóch wizjonerów, jeden nowy, niecodzienny zegarek
Historia powstawania wielkich marek zegarmistrzowskich w prawie stu procentach opiera się na wizji osób marzących o tym, aby stworzone przez nich zegarki zdobiły nadgarst ...
Recenzja: Aviator Swiss Made Airacobra GMT
Zegarki typu "flieger" to wzór czytelności, forma podporządkowana funkcji, kontrast i duże cyfry, wszystko dla zapewnienia łatwości odczytu czasu, zarówno w dzień jak i w ...
Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Perpetual Calendar. Odświeżona i poszerza kolekcja 2024
Wzbudzająca zachwyt kolekcja zegarków o nazwie “Master Ultra Thin”, będąca odzwierciedleniem klasycznego i skomplikowanego zegarmistrzostwa od manufaktury Jaeger-LeCoultr ...