W roku 1948 roku Eterna zadziwiła świat zegarmistrzostwa nowym rozwiązaniem automatycznego naciągu mechanizmu nazwanym Eterna Matic. Poprzez zastosowanie kulkowego łożyska wahnika w znaczącym stopniu zmniejszono występującą w tym module silę tarcia, dzięki czemu poprawiono jego wydajność i ograniczono szybkość zużywania się pracujących tam elementów. Rozwiązanie wprowadzone przez Eternę stało się standardem praktycznie dla wszystkich nowoskonstruowanych zegarków z automatycznym naciągiem.
Pomiędzy 2007 a 2009 rokiem specjalnie dobrany zespół inżynierów i zegarmistrzów opracował rozwiązanie, któremu przyświecał podobny cel – tym razem chodziło jednak o łożyskowanie zespołu bębna sprężyny.
Kulkowe łożyskowanie bębna napędowego, to niezwykłe rozwiązanie, które zmienia znacząco parametry użytkowe mechanizmu – rezerwę chodu, dokładność działania i jego trwałość.
Istotnym elementem każdego mechanicznego zegarka jest moduł magazynujący i przekazujący jego energię napędową, którego newralgicznym elementem jest bęben sprężyny. To jego konstrukcja jest bardzo ważną ze względu na możliwą do osiągnięcia rezerwę chodu. Wewnątrz bębna znajduje się sprężyna, która musi zostać naprężona poprzez jej nawinięcie na wałek naciągowy, by następnie, poprzez powolne rozwijanie napędzać mechanizm. Podczas tego ostatniego procesu pojawiają się niekorzystne naciski powodujące tarcie na styku elementów ruchomych. Znany od wieków sposób zapewniający obrót bębna dzięki łożyskom ślizgowym, został przez Eternę zrewolucjonizowany poprzez zastosowanie łożyska kulkowego. Jako jego elementy toczne użyto kulek wykonanych z tlenku cyrkonu, zapewniając mu samosmarowność. Rozwiązanie to, nazwane Spherodrive minimalizuje większość niekorzystnych sił działających na bęben, poprawiając dzięki temu wskazane powyżej parametry użytkowe mechanizmu.
Poza trudnością wykonania, zastosowanie łożyska tocznego dla bębna napędowego niesie ze sobą same zalety. Są nimi w szczególności:
1. Wydłużona żywotność modułu napędu, a co za tym idzie całego mechanizmu. Dzieje się tak dzięki wykorzystaniu łożyskowania zmniejszającego niekorzystne siły działające na bęben, a co za tym idzie ograniczono szybkość zużywania się elementów.
2. Ustabilizowanie pracy bębna napędowego i zapewnienie optymalnej transmisji momentu generowanego przez sprężynę. Własność ta wynika bezpośrednio ze zmniejszonych sił oporu
3. Wyeliminowanie konieczności częstego smarowania (oliwienia) elementów modułu napędu. Pozwala na to użycie elementów zapewniających samosmarowalność łożyska.
4. Uzyskanie większej rezerwy chodu. Przy zmniejszeniu tarcia istnieje możliwość zastosowania cieńszej, a dzięki temu dłuższej sprężyny napędowej. Dłuższa sprężyna niesie ze sobą większą rezerwę chodu.
5. Ułatwienia montażowe i serwisowe. Dzięki większej odporności na zużycie łożyska bębna nie wymagają kalibracji, czy potrzeby zmniejszeniu luzów.
6. Rzadsze wizyty w serwisie. Bęben sprężyny znacząco wolniej się zużywa, niż w przypadku konwencjonalnych rozwiązań. Symulacja użytkowania mechanizmu przez 20 lat nie wykazała żadnego zużycia w tym elemencie zegarka.
materiał prasowy marki Eterna
przygotował Patryk Kozak
- dla promocji marki Eterna, materiał może być wykorzystany bez ograniczeń
11:37 20.02.2015Zegarki marki Eterna
Fenomen systemu Spherodrive od Eterny
REKLAMA
Drugie życie zegarków – profesjonalna renowacja kopert (cel, przebieg, efekty)
Zegarek to niewielkie, przenośne urządzenie służące do odmierzania upływu czasu, składające się z wielu komponentów. Niewątpliwie najważniejszym z nich jest serce zegarka ...
Magazyn Europa Star prezentuje: „Powtórka z historii zegarków”. Wstęp i lata 60.
Jest oczywiste, że zawsze warto w nowy, odmienny sposób przedstawić historię zegarków i zegarmistrzostwa, nawet jeśli planowany do prezentacji okres nie jest wcale tak od ...
Zegarkowe święto w dniu 1 marca
Użytkownicy zegarków mechanicznych, a także elektronicznych z mechanicznym, analogowym wskaźnikiem (wskazówkami) które posiadają wskazania dnia miesiąca, są przyzwyczajen ...
Grupa Swatch. Podsumowanie 2023 i obiecujące perspektywy
Zysk netto Grupy Swatch w 2023 roku wzrósł o 8,1 proc., do poziomu 890 mln franków szwajcarskich. Grupa optymistycznie patrzy na rok 2024 rok i liczy na wzrost sprzedaży ...
Linde Werdelin Spidolite. Lekkie i wytrzymałe duńskie zegarki mechaniczne
Jak stworzyć „zegarek idealny”? Jakie cechy powinien posiadać, oraz jak go zaprojektować, aby ekstremalne warunki były jego “naturalnym środowiskiem” działania? Na te pyt ...
Longines Spirit Flyback. Sportowy chronograf z funkcją flyback
Szwajcarska firma Longines osiągnęła coś, czego wielu innym przedsiębiorstwom z branży zegarmistrzowskiej nie udało się do dziś; przeszła do mainstreamu. Obecnie jest mar ...
Video recenzja: Omega Seamaster Diver 300M “James Bond 60th anniversary”
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka Seamaster Diver 300M “James Bond 60th anniversary” marki Omega. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedaw ...
Bulova Jet Star. Zegarki w stylu retro, inspirowane modelem z 1973 roku
Bulova to marka zegarmistrzowska mająca swoje korzenie w dalekiej Ameryce, częściowo produkująca oferowane zegarki w Szwajcarii, a będąca aktualnie pod skrzydłami Japońsk ...
Odświeżony Oris Aquis 2024. Czym różni się nowa wersja od poprzednich?
Zmiany to coś, co jest w zasadzie permanentne. Kiedyś, tak z 25 lat temu, od prezesa jednej z wielkich firm farmaceutycznych usłyszałem, że: „w naszej firmie stałe są jed ...
Odliczanie do Olimpiady rozpoczęte! Omega Speedmaster Chronoscope Paris 2024
W 1932 roku świat wyglądał zupełnie inaczej niż dziś, ale pomimo bardzo wielu zmian, część rzeczy pozostała taka sama. Jedną z nich jest partnerstwo Igrzysk Olimpijskich ...
Arnold & Son Longitude Titanium. Marynistyczny styl, choć nieco pod prąd
Jaki jest najsilniejszy trend zegarkowy ostatniego czasu? Niebieska bądź zielona tarcza? Reedycje? To wszystko są nośne tematy, ale prawdziwą popularność zbiera moda na s ...
Zieleń nadal modna. Nowa Doxa SUB 200T Sea Emerald Green
Słońce, plaża, drinki z palemką i woda. W ten sposób duża część ludzi wyobraża sobie wakacje. Bez względu na to, czy mowa o rodzimej linii brzegowej, czy egzotycznych kie ...