Atlantic – transformacja logotypu marki i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu marki i inne inszości. Część 1

W poniższym artykule, chciałbym przybliżyć nieco proces transformacji logotypu marki Atlantic w latach 30.-90., który to proces starałem się poznać samodzielnie, analizując kilka tysięcy zdjęć zegarków tej marki, skrzętnie przeze mnie zbieranych i opisywanych. Kiedy w 2009 roku pisałem moje ostatnie opracowanie na temat zegarków Atlantic, liczące łącznie ponad 250 stron (dostępne na stronie www.atlantic.helwecja.com/ksiazka), dysponowałem jedynie kilkoma reklamami zegarków Atlantic, znalezionymi na zagranicznym portalu, które dawały niewielkie pojęcie o temacie, ale które sprawiły mi niesamowitą satysfakcję, ponieważ w tamtym czasie było to dla mnie coś niezwykle rzadkiego (za 3 reklamy formatu A4, zapłaciłem wówczas ponad 200zł).

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Reklamy z lat 1953-1955, zakupione na zagranicznym portalu.

Do dziś, takich reklam udało się znaleźć kilkadziesiąt, a do tego kilka przepięknych katalogów z lat 40. i 50., znalezionych na szwedzkim portalu, które w większości trafiły do muzeum Atlantic.

Aż strach pomyśleć, jak opasłe opracowanie powstałoby, gdybym dysponował wówczas tak obszernym materiałem, jakim dysponuję dziś! ;)

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Okładki katalogów z roku 1944, 1946 i 1950.

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Okładki katalogów z roku 1956 i 1957.

Na początku jednak o tym, jak to wszystko zaczęło się.

Mój pierwszy zegarek Atlantic, to model Worldmaster PRIMA z połowy lat 50., prezent gwiazdkowy, otrzymany w 2002 roku. Zegarek ten wypatrzyłem u łódzkiego zegarmistrza, poszukując zegarka mechanicznego, który miał być pewnego rodzaju protestem przeciwko wszechobecnym zegarkom elektronicznym, montowanym jako dodatek w otaczających mnie urządzeniach powszechnego użytku, takich jak np. telefon komórkowy, kuchenka gazowa, mikrofalówka itp. Pamiętam dobrze, że tym, co urzekło mnie w tym zegarku najbardziej, był właśnie logotyp, „złoty” i aplikowany, o pięknym kroju czcionki.


Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Mój pierwszy zegarek Atlantic, czyli model Atlantic Worldmaster PRIMA

Zegarek na prezent wypatrzyłem sam, zapłaciła żona, i niestety musiałem pożegnać się z nim na kilka dni, aż do 24 grudnia. Już podczas oczekiwania na Gwiazdkę, zaczęły rodzić się pytania, dlaczego ten logotyp wygląda właśnie tak, dlaczego różni się od stosowanego obecnie, czy przed nim i po nim były inne logotypy?

A kiedy zegarek wylądował już na ręku, a po nim następny, pojawiały się kolejne pytania, w tym najdłużej nękające mnie i nie dające spać „Czym u licha jest Artiflex” i dlaczego kiedy ten napis pojawia się na deklu, nad logotypem na tarczy widoczny jest charakterystyczny „zawijasek”? Wsiąkłem ;)

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Mój kolejny zegarek Atlantic, czyli model Atlantic Worldmaster SPECIAL z „zawijaskiem”.

Stare zegarki Atlantic, to niekończąca się opowieść. Kiedy już myślisz, że widziałeś wszystkie i nic nie może Cię zaskoczyć, nagle pojawia się kolejny reprezentant z serii niespodzianek.

Zegarki tej marki i nuda, to dwie sprzeczności.

Stare zegarki Atlantic, to również piękne historie ludzi, którzy stali się ich właścicielami w różnych, czasem nietypowych okolicznościach. Jednym z bardziej znanych użytkowników zegarka Atlantic, był Krzysztof Trzciński, znany jako Krzysztof Komeda, który komponując muzykę filmową, kładł zegarek Atlantic Worldmaster z prawej strony klawiatury lub na magnetofonie, i w ten sposób kontrolował czas pracy.

Dla mnie Atlantic, to wielka przygoda z zegarkami, ale przede wszystkim z ludźmi, którzy patrzą na nie inaczej, niż tylko na przedmiot codziennego użytku i miernik czasu.
Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic Worldmaster

Przejdźmy zatem do sedna, czyli do tego, w jaki sposób logotyp marki Atlantic, zmieniał się w latach 30.-90., przy czym w pierwszej części artykułu, zostaną pokazane zegarki z lat 30.-50. Na początku, spójrzmy jednak na poniższy, pełny opis transformacji logotypu w latach 30.-90., zaczerpnięty z jednego z rozdziałów opracowania, o którym wspomniałem na początku.

„ATLANTIC” (30./40.)

(płaskie logo, złożone jedynie z wielkich liter, bez określenia linii/modelu)

Atlantic” (lata 40.)

(płaskie logo, w którym tylko pierwsza litera jest wielka,
a napis jest stylizowany na pisany odręcznie, bez lub z określeniem linii/modelu)

Atlantic” (lata 50.)

(płaskie logo, w którym tylko pierwsza litera jest wielka,
a napis jest stylizowany na pisany odręcznie, bez lub z określeniem linii/modelu)

Atlantic” (lata 50./60.)

(aplikowane (wypukłe) logo, w którym tylko pierwsza litera jest wielka,
a napis jest stylizowany na pisany odręcznie, bez lub z określeniem linii/modelu)

„atlantic” (lata 60./70.)

(aplikowane (wypukłe) logo,
złożone jedynie z małych liter, bez lub z określeniem linii/modelu)

„atlantic” (lata 70./80.)

(płaskie logo, złożone jedynie z małych liter, bez lub z określeniem linii/modelu)

„Atlantic” (lata 80./90.)

(płaskie logo, w którym tylko pierwsza litera jest wielka,
bez lub z określeniem linii/modelu)

„Atlantic” (lata 90./obecnie)

(aplikowane (wypukłe) logo, w którym tylko pierwsza litera jest wielka,
bez lub z określeniem linii/modelu)

 

A teraz prześledźmy to wszystko jeszcze raz na wybranych przykładach.

„ATLANTIC” (lata 30./40.)

(płaskie logo złożone jedynie z wielkich liter, bez określenia linii i modelu)

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Zegarki Atlantic z lat 30./40.

Charakterystyczną cechą zegarków z tamtych lat, poza logotypem pisanym tylko wielkimi literami, jest widoczny w górnej części tarczy napis „WATERPROOF” oraz „SHOCK-PROTECTED”. W latach późniejszych, napis „WATERPROOF” umieszczany jest w dolnej części tarczy, aż ostatecznie znika z niej.

Atlantic” (lata 40.)

(płaskie logo, w którym tylko pierwsza litera jest wielka,
a napis jest stylizowany na pisany odręcznie, bez lub z określeniem linii/modelu
)

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Zegarek oraz jedna ze stron katalogu z 1946 roku.

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Zegarek oraz jedna ze stron katalogu z 1944 roku.

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Zegarki Atlantic PRECISION oraz jedna ze stron katalogu z 1946 roku.

Na pokazanych przykładach widać, że logotyp uległ zmianie, ale napis „WATERPROOF”, o ile pojawia się, to nadal występuje w górnej części tarczy. Dodatkowo, napis „SHOCK-PROTECTED” zastępuje napis „INCABLOC”, informujący o zastosowaniu ulepszonego w 1937 roku systemu antywstrząsowego. Zwracam uwagę na przepiękny, kolorowy (!) katalog z 1946 roku.

Atlantic” (lata 50.)

(płaskie logo, w którym tylko pierwsza litera jest wielka,
a napis jest stylizowany na pisany odręcznie, bez lub z określeniem linii/modelu
)

Lata 50., to okres, w którym powstawały jedne z najpiękniejszych zegarków Atlantic. Pokazane poniżej zdjęcia, to niestety jedynie czubek góry lodowej tamtego okresu, ale nie sposób pokazać w jednym artykule, nawet 10% tego, co należałoby tak naprawdę pokazać.

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Zegarki oraz jedna ze stron katalogu z 1956 roku.

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Zegarek Atlantic Memoric z budzikiem oraz jedna ze stron katalogu z 1957 roku.

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Zegarki Atlantic z funkcją stopera (chronograf) oraz jedna ze stron katalogu z 1957 roku.

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Zegarek Atlantic MILANO oraz jedna ze stron katalogu z 1957 roku.

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Zegarki Atlantic z linii Worldmaster i Weltmeister

(ostatni, to protoplasta repliki,
która zapoczątkowała piękną linię zegarków Worldmaster 1888).

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic Worldmaster 1888 z aktualnej oferty marki, wzorowany na modelu z lat 50.

Atlantic” (lata 50./60.)

(aplikowane (wypukłe) logo, w którym tylko pierwsza litera jest wielka,
a napis jest stylizowany na pisany odręcznie, bez lub z określeniem linii/modelu
)

Charakterystyczną cechą zegarków z tamtych lat jest zmiana logotypu z płaskiego na aplikowany, ale zauważyć należy, że zmiana ta nie zachodziła równocześnie na wszystkich rynkach. I tak dla przykładu, na rynku szwedzkim, bardzo długo utrzymywał się płaski logotyp „Atlantic”, gdy w Europie pojawił się już nowy logotyp „atlantic”, co potwierdzają szwedzkie katalogi z początku lat 60. 

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Zegarek z połowy lat 50. oraz ulotka z 1958 roku – warto zwrócić uwagę na różnicę w kształcie wskazówek, co sugeruje, że zegarek pochodzi z nieco wcześniejszych lat, ponieważ kształt wskazówek zegarka pokazanego na ulotce, to cecha charakterystyczna przełomu lat 50. i 60.

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Piękni przedstawiciele przełomu lat 50. i 60. – warty uwagi jest tu model Atlantic Worldmaster SUPERDE LUXE, w którym niezwykłą rzadkością jest… krój czcionki, a konkretnie literki „r” w napisie „Worldmaster”. Taką literkę „r” spotkałem tylko w kilku (!) zegarkach, w tym w posiadanym przeze mnie modelu Atlantic Worldmaster PRIMA, pokazanym na początku artykułu.

Zanim zakończę pierwszą część (wiem, że już jest tego dużo, choć to naprawdę tylko garść informacji i zdjęć), chciałbym coś jeszcze powiedzieć na temat moich dwóch zegarków, pokazanych na początku artykułu.

Pierwsza sprawa, to opisy widoczne na tarczy i deklu. Jeżeli ktoś z Was przyjrzy się im dokładnie, to zauważy, że system antywstrząsowy  jest opisany na tarczy jako „INCABLOC”, a na deklu jako „SHOCKPROTECTED”. Jak to zatem jest? Posiadam tzw. „składaki”? Kiedy te zegarki wylądowały u mnie, też tak myślałem przez długi czas, ale ostatecznie okazuje się, że… te modele tak mają i jest to zupełnie prawidłowe, choć ktoś, kto nie ma dostępu do ponad 7.000 zdjęć tak, jak ja, mógłby powiedzieć, że to jednak „składak” ;)

Druga sprawa, to „nieszczęsny” napis „Artiflex” na deklu, któremu towarzyszy „zawijasek”, widoczny nad logotypem na tarczy. Oczekiwanie na moment, w którym nadeszło rozwiązanie, było dla mnie prawdziwą męczarnią. Czym zatem jest „Artiflex”? Cóż, okazało się, że odpowiedź miałem pod nosem, bo jak inaczej powiedzieć, skoro pod napisem „Artiflex” na deklu, widniał napis „UNBREAKABLE MAINSPRING”?  A mimo to, olśniło mnie dopiero wtedy, gdy dotarły do mnie reklamy z lat 50., pokazane na początku artykułu. Przyjrzyjcie się jednej z nich, a zrozumiecie, o co mi chodzi. Tak to czasem bywa ;)

Na zakończenie części pierwszej, chciałbym pokazać jeszcze jeden piękny zegarek z aktualnej oferty marki Atlantic, który jest poniekąd moim „dzieckiem”, ponieważ bardzo długo namawiałem osoby zarządzające marką Atlantic w Polsce i Szwajcarii, aby wyprodukowano zegarek Atlantic z archiwalnym logotypem z lat 50., który jest dla mnie najpiękniejszym logotypem tej marki.

Po kilku latach udało się i jest! Oto on… Atlantic Worldmaster „The Original”.

Atlantic – transformacja logotypu i inne inszości. Część 1

Atlantic Worldmaster „The Original” z archiwalnym logotypem, wzorowany na modelu z lat 50.

Prawda, że piękny?

Autor: Wojciech Kutermankiewicz

Powyższe opracowanie obejmuje zmianę logotypu od lat 30. do końca 50. XX wieku.

Z racji ilości materiału, w drugiej części przedstawimy dalszy proces transformacji logotypu, aż do momentu, w jakim wygląda on obecnie.

Polecamy także:

Zegarki vintage: Enicar Sherpa 300 Aqua Graph
Zegarki vintage: Enicar Sherpa 300 Aqua Graph
W ramach zegarków, które mam okazję serwisować jako zegarmistrz oraz w ramach cyklu publikacji na portalu Zegarki i Pasja prezentujących popularne, kultowe czasomierze vintage chciałbym dziś choć pokrótce przybliżyć model Sherpa 300 Aqua Graph marki ...
Recenzja: ATLANTIC Worldmaster Art Deco Mechanical
Recenzja: ATLANTIC Worldmaster Art Deco Mechanical
Ciekawą historię firmy Atlantic oraz przebieg transformacji logotypu tej marki od lat 30. XX wieku opisywaliśmy już na stronach portalu. Atlantic to na naszym rynku bardzo ważna firma, mająca wielu miłośników znających jej dzieje, modele i wszelkie s ...
Recenzja: Chopard L.U.C 1937 Classic Automatic Chronometer
Recenzja: Chopard L.U.C 1937 Classic Automatic Chronometer
Louis-Ulysse Chopard – syn rolnika z Sonvilier. W wieku 24 lat tworzył już własne zegarki. Sonvilier to miejsce w którym ówcześnie funkcjonowało 15 niezależnych zegarmistrzów. Dzięki zegarkom o ponadprzeciętnej jakości i dokładności odmierzania czasu ...
Christophe Claret  X-TREM-1
Christophe Claret X-TREM-1
Christophe Claret to szwajcarski zegarmistrz i twórca zegarków. Jest specjalistą od tworzenia mechanizmów bardzo złożonych pod względem konstrukcji. Zanim założył własną firmę, pracował przez kilka miesięcy razem z Rogerem Dubuis. Od 1987 roku dostar ...
BIATEC – zegarki „Made in Slovakia” – historia marki i kolekcja!
BIATEC – zegarki „Made in Slovakia” – historia marki i kolekcja!
Kiedy myślimy o zegarkach, o krajach jakie kojarzą się nam z powstawaniem czasomierzy – zapewne większości z nas jako pierwsza na myśl przychodzi Szwajcaria. Po głębszym zastanowieniu Niemcy, Japonia czy Chiny. Okazuje się, że bardzo ciekawe, nietuzi ...

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

REKLAMA

Doxa

PARTNER

Partner KMIZ

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Junghans

REKLAMA

Balticus

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

REKLAMA

Victorinox
Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Xicorr