Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach

Przemieszczenie się skupisk ludności, utrzymywanie kontaktu między istniejącymi już osadami wymagało różnego rodzaju form transportu osób, korespondencji, a także ludzkiego dobytku. Z tego powodu, tak wodny, jak i lądowy transport stanowił oś rozwoju cywilizacji od początków dziejów ludzkości. To on zapewniał regularne kontakty między wszystkimi, chcącymi współpracować, lub znajdującymi się pod jednym panowaniem skupiskami ludzkimi.

Na osi tego istotnego elementu rozwoju, stawiano kolejne kamienie milowe związane z postępem technicznym osiąganym siłą ludzkiego rozumu. Od wynalezienia koła, niewiele dzieliło nas od wytyczenia lądowych szlaków komunikacyjnych, budowy pierwszych traktów i dalej systematycznie poszerzanej sieci transportowej. Równocześnie pracę ludzkich mięśni minimalizowano poprzez zaprzęgnięcie do pracy pierwszych zwierząt, które dzięki temu zyskały miano „pociągowych”. Pomysłów na przyśpieszenie wykonywania i ulżenie w ciężkiej pracy ludzi nigdy nie brakowało.

Już w 6 wieku pne.  Grecy stosowali platformy transportowe przemieszczające się przygotowanymi torami. Prawdziwym jednak początkiem złotego okresu transportu lądowego, był wiek XVIII i budowa maszyny parowej - ujarzmienie przez człowieka siły pary wodnej.

Otworzyło to całkowicie nowe możliwości, a sieć kolei żelaznych w krótkim czasie oplatała najbardziej rozwinięte obszary Ziemi, stając się wyznacznikiem nowoczesności, postępu i rozwoju ekonomicznego.

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach

Wiek XIX zyskał nowe symbole. Były nimi: węgiel, stal i maszyna parowa.

Kolej szynowa umożliwiła skuteczną eksplorację nowych terenów, rozwój imperiów, masowy przepływ towarów i ludzi na odległości niewyobrażalne jeszcze wiek wcześniej. To właśnie kolej jako pierwsza zapewniła masową dostępność szeroko rozumianego transportu.

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach

Stała się ona elementem funkcjonowania społeczeństwa, wykształcając też nowe potrzeby i ustalając własne standardy działania. Wraz ze wzrostem zasięgów i rozwijanych prędkości, oraz ogólnym postępem, na ważne miejsce wysunął się jeszcze jeden istotny dla dobrego funkcjonowania kolei żelaznych aspekt - czas.

Punktualność przewozów, rozbudowane rozkłady jazdy, zaawansowana logistyka nie byłyby możliwe, bez dokładnego pomiaru czasu. Zegarki stały się niezbędnym elementem wyposażenia zespołów obsługi stacji, załóg pociągów i pasażerów.

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach
Postęp techniczny oddziaływał i współistniał dla obydwu, zdawałoby się - niezwiązanych ze sobą obszarów – pomiaru czasu i kolejowego transportu. Rozwój transportu wymuszał wzrost dokładności pomiaru czasu, a nawet zmianę reguł podawania informacji o czasie - wprowadzenie stref czasowych, a z drugiej strony wyższa dokładność pomiaru czasu pozwalała na rozwój transportu.

Obydwa te zjawiska oddziaływały na siebie w sposób ciągły.
Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach
Operatorzy kolejowi, pracownicy kolei stali się masowymi odbiorcami zegarków (wówczas były to oczywiście zegarki kieszonkowe). Były one zamawiane przez jednostki związane z koleją w tysiącach sztuk i miały zapewnić sprawną organizację, oraz lepsze zarządzanie rozwijającej się sieci transportowej. 

Cały wiek XIX, to postępujący proces ulepszania czasomierzy, tak by były coraz dokładniejsze, coraz odporniejsze i coraz czytelniejsze.

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach

Bardzo długo w świadomości ludzkiej funkcjonował termin "zegarka/zegara kolejowego" jako wyznacznika czytelności wskazań, dokładności chodu i odporności mechanizmu na czynniki zewnętrzne.

To w tych zegarkach pojawiała się mikroregulacja dokładności działania mechanizmu, tutaj przykładano szczególną uwagę do szczelności obudowy, a doskonała czytelność była wynikiem stosowania wyraźnych kontrastowych elementów układu wskazań. W rozwiązaniach  tych  nigdy nie żałowano też masy świecącej ułatwiającej odczyt wskazań w ciemności.

Stworzono pewne kanony stylu, które w kolejnych latach poparte zostały poprzez wręcz legendarne dziś modele i zegarkowe marki. Działo się tak, także dzięki temu, że konkretne wzory zegarków były dopuszczane do użycia przez największe spółki kolejowe.

Czasomierze kolejowe zajęły zaszczytne miejsce w historii postępu w zegarmistrzostwie, stając obok chronometrów okrętowych w gronie przedmiotów bez których społeczeństwo nie byłoby w stanie funkcjonować.

Jeśli zatem polska firma zegarkowa G. Gerlach w swoich planowanych wyrobach miała zamiar podjąć taką tematykę, to można było być przekonanym, że zarówno patron projekt, jak i wzór, oraz sposób wykonania zegarka będą musiały sięgnąć bardzo wysoko postawionej poprzeczki.

Co zatem mogło stać się motywem przewodnim dla tego rodzaju modelu, jeśli nie największe osiągnięcie naszego polskiego przedwojennego kolejnictwa?
 

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach
 

To musiał być pieszczotliwie nazwany „Piękną Heleną” parowóz – lokomotywa oznaczona symbolem Pm36!

Lokomotywa Pm36 została zaprojektowana w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce FABLOK. Głównym konstruktorem parowozu był ceniony polski naukowiec – profesor Kazimierz Zembrzuski.

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach

Przed wybuchem II Wojny Światowej zdążono wyprodukować jedynie dwa egzemplarze tegoż parowozu, oznaczone kolejno jako: Pm36-1 i Pm36-2. Lokomotywa Pm36-1 została wyposażona (wraz z tendrem) w otulinę aerodynamiczną, która nadała lokomotywie wyjątkowy wygląd. Otulina (przebadana w tunelu aerodynamicznym) pozwalała na rozwinięcie prędkości 140 km/h, czyli o 20 km/h wyższej niż bliźniaczej lokomotywie Pm36-2.

Parowóz Pm36 został zaprezentowany na Wystawie Światowej w Paryżu w 1937 roku. Konstrukcja została doceniona i otrzymała Złoty Medal co było ogromnym osiągnięciem rozwijającego się dopiero przemysłu ciężkiego Drugiej Rzeczypospolitej.

Wojnę przetrwał jedynie jeden egzemplarz Pm36-2 – niestety ten bez futurystycznej otuliny aerodynamicznej, który do 1966 pełnił służbę na sieci kolejowej PKP. Po wycofaniu z eksploatacji lokomotywę przekazano do Muzeum Kolejnictwa. W 1995 roku przeszła ona remont, który przywrócił ją do ruchu. Podczas remontu parowozowi przywrócono też przedwojenne oznaczenie, oraz nadano imię „Piękna Helena”.

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach

Podobnie jak istniały dwa modele parowozów, tak zegarek przypominający tę wyjątkową polską konstrukcję powstał także w dwóch wersjach kolorystycznych:

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach

Pm36-1 – z białą tarczą i polerowaną kopertą, na ilustracjach prezentowany z bransoletą typu mesh, a w komplecie znajduje się także brązowy pasek skórzany.

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach

Pm36-2 – z czarną tarczą i satynową (piaskowaną) kopertą, na ilustracjach prezentowany na pasku skórzanym, a w komplecie znajduje się także bransoleta typu mesh.

Jest on wyposażony  w mechanizm z ręcznym naciągiem (Seagull ST3620), który przy pełnym naciągnięciu sprężyny zapewnia rezerwę chodu do 56 godzin użytkowania.

Okrągła koperta posiada średnicę 43 mm i grubość 13mm, wykonana jest ze stali chirurgicznej 316L, w zależności od modelu piaskowana, lub polerowana i zapewnia wodoszczelność na poziomie WR100.

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach

Na pełnym deklu koperty wygrawerowane są: grafika lokomotywy Pm36-1 - parowóz „przejeżdża” od jednego do drugiego krańca dekla, oznaczenie Pm36, oraz motyw loga Polskich Kolei Państwowych umieszczony na otulinie aerodynamicznej Pm36-1.

Piękna Helena – zegarek kolejowy firmy G.Gerlach

Tarcza zegarka jest emaliowana, w zależności od modelu wykonana w kolorze białym lub czarnym. Indeksy w formie wyraźnych cyfr arabskich, oraz duże ażurowe wskazówki pokryte są farbą luminescencyjną. Jednostronnie sferyczne szkło szafirowe od wewnętrznej strony posiada powłoką antyrefleksyjną.

Zegarek oferowany jest w komplecie z paskiem skórzanym i bransoletą typu mesh o szerokościach 22 mm.

Kupujący otrzymuje zegarek wraz z dodatkowym paskiem/bransoletą i dokumentami zapakowany w estetyczne drewniane pudełko.

Władysław Meller
*na podstawie materiałów prasowych marki G.Gerlach

Polecamy także:

O zegarkach szwajcarskich. Wywiad z Benjaminem Schwaegli – Radcą Ambasady Konfederacji Szwajcarskiej w Polsce
O zegarkach szwajcarskich. Wywiad z Benjaminem Schwaegli – Radcą Ambasady Konfederacji Szwajcarskiej w Polsce
Rozmowy na tematy zegarkowe przeprowadzane z zawodowcami z zegarkowej branży mają tę wadę, że osoby takie spoglądają na sprawy od wewnątrz i często nie widzą obiektywnych, zewnętrznych zagrożeń, czy możliwości. Dziś mamy okazję porozmawiać na temat z ...
Video recenzja: CITIZEN Eco-Drive World Time Radio Controlled Super Titanium™
Video recenzja: CITIZEN Eco-Drive World Time Radio Controlled Super Titanium™
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji modelu Eco-Drive World Time Radio Controlled Super Titanium™ japońskiej marki Citizen.  Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model w formie klasycznej recenzji pod koniec listopada. Wówczas we wstępie ...
The Longines - Avigation Watch Type A-7 1935
The Longines - Avigation Watch Type A-7 1935
W roku 1832 Auguste Agassiz rozpoczyna swoją działalność dając początek jednej z najbardziej znanych marek zegarkowych na  świecie. Longines, a dokładnie: Compagnie des Montres Longines, Francillon S.A.  to  szwajcarski producent zegarków, którego na ...
Recenzja: AEROWATCH Heritage Slim Automatic
Recenzja: AEROWATCH Heritage Slim Automatic
Na naszym portalu ostatniego czasu przeważają recenzje zegarków sportowych o mocno wyrazistym i zdefiniowanym designie. Spoglądając w kalendarz, oraz na panującą za oknem aurę, sytuacji tej nie ma się specjalnie co dziwić. Zresztą nie oszukujmy się, ...
Video recenzja: SEIKO Presage Multi-hand Automatic SPB041
Video recenzja: SEIKO Presage Multi-hand Automatic SPB041
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji czasomierza japońskiej marki Seiko z kolekcji Presage, który wzbudza bardzo dużo pozytywnych emocji i cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem ze strony naszych Czytelników, a który to prezentowaliśmy kilka dni ...

Tagi:

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

REKLAMA

Balticus

PARTNER

Partner KMIZ

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Victorinox

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Junghans

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

REKLAMA

Doxa
Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Xicorr