Doxa - historia marki w pigułce

POWRÓT 06.09.2014 Zegarkowy świat
Doxa - historia marki w pigułce

1889 - początki marki DOXA

Powstanie przedsiębiorstwa DOXA datowane jest na rok 1889, kiedy to 21-letni Georges Ducommun otworzył zakład zegarmistrzowski w szwajcarskim kantonie Neuchatel i rozpoczął samodzielnie konstruować oraz sprzedawać czasomierze kieszonkowe. 

Georges Ducommun urodził się w 1868 roku, w szwajcarskiej miejscowości Le Locle. Pochodził z wielodzietnej rodziny – posiada trzynaścioro rodzeństwa – a warunki w jakich żył oraz wychowywał się założyciel marki Doxa można zdecydowanie określić, jako bardzo skromne. Właśnie z powodu trudnej sytuacji rodzinnej młody Georges już w wieku 12 lat rozpoczął pracę oraz naukę zawodu w warsztatach zajmujących się składaniem zegarków kieszonkowych. Dzięki doświadczeniu zdobytemu podczas pracy na liniach montażowych, młody i zdolny Ducommun był w stanie tworzyć czasomierze samodzielnie i zdecydował się założenie własnego zakładu zegarmistrzowskiego. Ducommun stawiał swoje pierwsze kroki w branży, kiedy wszystkie znane przedsiębiorstwa zegarkowe produkowały wyłącznie zegarki kieszonkowe. Młody i ambitny zegarmistrz od początku swojej indywidualnej kariery był w pełni oddany swojemu rzemiosłu, czego odzwierciedleniem były zegarki, które opuszczały jego zakład. Wszystkie czasomierze kieszonkowe wykonane były z najwyższą starannością i dbałością o detale, ponadto często posiadały ręcznie zdobione mechanizmy i wykończenia kopert.

 

Zegarki kieszonkowe opuszczające zakład Georges’a Ducommun były tak wysokiej jakości, iż szybko zostały dostrzeżone i docenione nie tylko w regionie szwajcarskiej Jury, ale także poza granicami Szwajcarii. Jego czasomierze zostały nagrodzone prestiżowymi nagrodami oraz medalami w 1905 roku, podczas wystawy w belgijskiej miejscowości Liège oraz rok później w Mediolanie. Wyróżnienia te przyczyniły się do rozpowszechnienia pozytywnej opinii o produktach młodego zegarmistrza, jednakże przełom i początki prawdziwej sławy marki Doxa związane są ze stworzeniem przez Ducommun w roku 1908 zegarka kieszonkowego z 8-dniową rezerwą chodu! Skonstruowanie i opatentowanie zegarka z 8-dniową rezerwą chodu niewątpliwie przyczyniło się w tamtym okresie do bardzo dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa.

Duża koperta idealnie nadawała się do umieszczenia w różnego typu środkach transportu, a innowacyjny mechanizm oferujący tak duży komfort obsługi, został szeroko doceniony także w wielu gałęziach przemysłu. Opatentowanie czasomierza nastąpiło w momencie, kiedy ludzkość przeżywała początki fascynacji lotnictwem, a dostępność samochodów osobowych stawała się coraz większa dla coraz to szerszej grupy społeczeństwa. Przedsiębiorstwo rozpoczęło masową produkcję czasomierzy z 8-dniową rezerwą chodu, które montowano następnie na statkach, w kabinach samolotów oraz w samochodach.

Ciekawostkę stanowi fakt, iż Georges Ducommun był olbrzymim miłośnikiem samochodów i jako pierwszy w regionie posiadał własny automobil. Być może, właśnie dzięki jego zamiłowaniu, czasomierze wytwarzane w jego zakładach zostały jako pierwsze zauważone także przez branżę motoryzacyjną. Faktem, który bezdyskusyjnie świadczy o niezawodności instrumentów mierniczych produkowanych przez zakłady Ducommun’a, jest zaufanie, jakim obdarzyła je znana i prestiżowa marka wytwarzająca samochody wyścigowe – Bugatti. Bugatti montowało model czasomierza z 8-dniową rezerwą chodu w swoim kultowym modelu Bugatti Typ 35. Mistrz Zegarmistrzostwa, Georges Ducommun, zainspirowany sukcesem swoich produktów zdecydował się w roku 1910 na rejestrację nazwy DOXA, jako znaku towarowego, nazwę, która od tego momentu widniała na wszystkich czasomierzach opuszczających szwajcarskie zakłady. 

Etymologia słowa „DOXA” sięga jeszcze czasów starożytnej Grecji. Słowo używane było początkowo, jako określenie popularnej opinii lub powszechnego przekonania. Z czasem nabierało coraz szerszego znaczenia, aby ostatecznie w czasach nowożytnych oznaczać „chwałę i sławę”.

XX wiek - okres „sławy i chwały” marki DOXA

Zegarki DOXA były do tego stopnia niezawodne, iż podczas I Wojny Światowej dowództwo wojsk niemieckich zleciło zakładom Ducommun’a wyprodukowanie czasomierzy przeznaczonych do użytku przez żołnierzy ich piechoty. Wybór ten świadczył o doskonałej opinii, jaką cieszyły się zegarki tej szwajcarskiej marki oraz o bardzo dużym zaufaniu, jakim obdarzył Doxę nadzwyczaj wymagający klient - wojsko. Wiele z tych zegarków zachowało się w doskonałym stanie do dnia dzisiejszego i stanowi gratkę dla kolekcjonerów. DOXA systematycznie poszerzała ofertę swoich czasomierzy – zegarki dla kolei, zegarki podróżne wybijające godziny, zegarki z komplikacją alarmu… ponadto z czasem zaczęły pojawiać się coraz bardziej popularne czasomierze naręcze oraz zegarki typowo biżuteryjne, ukryte np. w pierścionkach.

Cechą charakterystyczną produktów tworzonych na początku XX wieku w zakładach przedsiębiorstwa Doxa była nadal wysoka jakość i kunszt wykonania. Mechanizmy zegarków były bogato i misternie zdobione, a tarcze bardzo często posiadały ciekawe detale w postaci np. obrazków przedstawiających mężczyzn grających w golfa. Także czasomierze skierowane do kobiet były specjalnie przygotowane, aby sprostać oczekiwaniom dam z tamtego okresu – miniaturowe mechanizmy ukryte były w bransoletkach wykonanych z 14-karatowego, czerwonego złota!

Był to okres, kiedy produkty z nazwą DOXA były znane już poza Europą, okres stale wzrastającej popularności oraz pobijania kolejnych rekordów sprzedaży. Lata 30 XX wieku to także okres, w którym Doxa produkowała zegarki naręczne z funkcją chronografu. Modele te cieszyły się dużym uznaniem, a Doxa jako marka, była wówczas w czołówce firm produkujących i oferujących swoim klientom czasomierze właśnie z funkcją stopera. Luksusowe modele chronografów wykonane były z dużą precyzją i często opakowywane w koperty z 14-karatowego złota, co dodatkowo podnosiło ich wartość. 1936 to moment przykry i dość symboliczny dla całej firmy, gdyż w tym właśnie roku odszedł twórca legendy i marki DOXA oraz nieprzeciętny zegarmistrz – Georges Ducommun. Pozostawił po sobie olbrzymią spuściznę oraz prężnie funkcjonujące przedsiębiorstwo, które stale powiększało swój udział w rynku produkcji i sprzedaży prestiżowych czasomierzy kieszonkowych oraz naręcznych. Po śmierci Ducommun, władzę w firmie objął jego zięć – Jacques Nardin, wnuk Ullyse Nardin, założyciela prestiżowej i bardzo luksusowej firmy produkującej czasomierze o tej samej nazwie, która działa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Jacques okazał się godnym następcą swojego utalentowanego teścia oraz kontynuatorem jego wielkiego dzieła. Doxa pod jego zarządami rozwijała się dynamicznie i zdobywała nowe rynki na całym świecie.

W okresie II Wojny Światowej przedsiębiorstwo produkowało precyzyjne zegarki na zamówienie dowództwa wielu armii świata, ze szczególnym uwzględnieniem modeli przeznaczonych dla lotnictwa. Tuż przed zakończeniem wojny, w roku 1944, Doxa zaprezentowała światu swój pierwszy model zegarka naręcznego opakowanego w okrągłą kopertę i wyposażonego w okienko prezentujące bieżącą datę. Czasomierze z tej serii cieszyły się dużym uznaniem i były chętnie kupowane przez klientów. W 1950 roku firma zaprezentowała także modele, które wskazywały czas w stylu „retrograde”.

Podczas mistrzostw świata w piłce nożnej, które odbywały się w szwajcarskiej miejscowości Berne, w 1954 roku, Doxa podarowała każdemu zawodnikowi oraz trenerowi drużyny z Zachodnich Niemiec specjalnie przygotowane na tą okazję zegarki, drużynie, która zdobyła wówczas tytuł Mistrza Świata. Zaledwie dwa lata później, firma znów wypuściła na rynek nowy model czasomierza o nazwie GRAFIC, który tym razem posiadał bardzo elegancką, kwadratową kopertę inspirowaną popularnym wówczas stylem Bauhaus. Modele GRAFIC dostępne były w wersji zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet. Jacques Nardin był świadom, iż lotnictwo oraz motoryzacja i samochody wyścigowe nie wystarczają dla zapewnienia stałego rozwoju firmy. Konsekwentnie poszukiwał przez te wszystkie lata niszy, w której mógłby „ulokować” produkty swojego przedsiębiorstwa i tym samym pozyskać nowych klientów. Trzeba przyznać, iż szczęśliwie dla Nardin’a, około 1960 roku z pomocą przyszedł mu wybitny, francuski oficer marynarki, odkrywca, filmowiec, naukowiec i badacz podmorskich głębin oraz wszelkich form życia, które zamieszkiwały morza i oceany świata - Jacques-Yves Cousteau.

Narodziny pomarańczowej legendy – DOXA SUB 300T

Cousteau był jednym ze współtwórców aqua-lungu oraz osobą, która miała olbrzymi wpływ na spopularyzowanie nurkowania jako sportu na początku lat 60’ XX wieku. Poza oficerem francuskiej marynarki, niewątpliwą rolę w tworzeniu nowego segmentu rynku odegrały już w latach 50’ takie zegarki, jak Rolex Submariner i Blancpain Fifty Fathoms. Kultowe modele, które przeszły do historii czasomierzy dedykowanych nurkom. Warto nadmienić, iż do 1960 roku nurkowanie kojarzone było głównie z działaniami marynarki wojennej i wojska, a nie ze sposobem na rekreację i formę spędzania wolnego czasu. Lata 60’ oraz decyzja o poszerzeniu kolekcji zegarków o modele przeznaczone do nurkowania stanowi bezwątpienia kamień milowy w historii marki DOXA. W 1964 roku w zakładach Doxa został utworzony specjalny zespół składający się z zawodowych nurków oraz doświadczonych zegarmistrzów, któremu zostało powierzone opracowanie i stworzenie nowych modeli czasomierzy przeznaczonych do nurkowania, zarówno dla nurków rekreacyjnych, jak i zawodowych. Poszczególne etapy oraz efekty pracy zespołu konsultowane były także z członkami U.S. Diving Association.

 

Cel był jasno określony: stworzyć nowy model zegarka, który będzie przystępny cenowo, a równocześnie ma być niezawodny, komfortowy, bardzo czytelny i łatwy w użyciu, jako element stanowiący wyposażenie każdego nurka. Zespół pracował wiele miesięcy i wykonał dziesiątki testów, które miały pomóc w określeniu najlepszych parametrów, jakie powinny cechować nowe model z linii „diver watch”. Testowano różne kolory tarcz oraz odpowiadający im stopień czytelności pod wodą: próbowano m. in. kolor żółty, pomarańczowy, turkusowy i czerwony. Tarcza w kolorze pomarańczowym okazała się być najbardziej czytelna podczas testów wykonywanych na głębokości 30m, tym samym stało się oczywiste, iż pomarańczowy zostanie wybrany, jako kolor tarcz w zegarkach DOXA przeznaczonych do nurkowania.

Nie tylko kolor tarczy był absolutnie innowacyjny, ale także jej design. Indeksy oraz wskazówki wypełnione zostały bardzo dużą ilością Trytu, dzięki czemu tarcza zyskała dodatkowo na czytelności, a czasomierz miał bardzo praktyczne zastosowanie, gdyż indeksy były widoczne nawet w niezbyt przejrzystej wodzie, a na większych głębokościach, gdzie dociera mniej promieni słonecznych, indeksy świeciły i były bardzo czytelne. Dodatkowo powiększona została wskazówka minutowa, której rozmiar przykuwa uwagę i „rzuca się w oczy” już przy pierwszym spojrzeniu na zegarek, i właśnie taki efekt pragnęli uzyskać projektanci. Powód jest prosty: nurek przebywając pod wodą z reguły mierzy czas w minutach, a nie w godzinach, dlatego też duża wskazówka godzinowa mogłaby wprowadzać użytkownika w błąd. Dość nietypowa tarcza stanowiła odważny krok ze strony projektantów Doxa oraz przełamywała dotychczasowe, konserwatywne standardy obowiązujące w branży.

Na koniec należy wspomnieć jeszcze o istotnym i bardzo przydatnym elemencie w jaki wyposażony miał być nowy model zegarka przygotowywany przez zespół Doxa – bezel. Mianowicie bezel nie dość, iż miał być obracany w dwie strony, wyposażony został także w tabelę używaną przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych: US Navy Air Dive Table. Bezel wyposażony w tego typu informacje jest niezwykle praktyczny, gdyż pomaga nurkowi określić maksymalny przedział czasu, jaki może on bezpiecznie spędzić pod wodą oraz czas konieczny do dekompresji, jaką należy wykonać przed wynurzeniem się. Dodając do tego jeszcze stalową kopertę oraz stalową bransoletę, która posiadała zatrzaskową klamrę z nowatorskim rozwiązaniem umożliwiającym jej skracanie i wydłużanie bez konieczności usuwania ogniw i sumując wszystkie przedstawione powyżej rozwiązania, otrzymujemy zegarek, który zapisał się na stałe w historii zegarmistrzostwa:

Doxa zaprezentowała model SUB 300T w roku 1967. Zastosowanie w nazwie modelu liczby „300” nie jest przypadkowe, gdyż odpowiada maksymalnej głębokości, do jakiej zegarek zachowuje wszelkie cechy wodoszczelności i wytrzymuje ciśnienie wody. Litera „T” odpowiada za użycie fluorescencyjnego Trytu, jako wypełnienie indeksów i wskazówek. W celu sprawdzenia i zatwierdzenia nowego zegarka dla nurków, DOXA poprosiła o ocenę Jacques-Yves Cousteau, który kierował US Divers Company w Kalifornii. Firma ta była najbardziej zaawansowanym dostawcą sprzętu hi-tech do nurkowania na świecie. Zespół badawczy US Divers był pod tak silnym wrażeniem solidnego i innowacyjnego SUB 300T, że zdecydował się firmować pomarańczowego SUB 300T własną nazwą:

 “The US DIVERS DOXA”

 

Był to także pierwszy zegarek, który otrzymał logo Aqua-Lung, jako dowód niezawodności.

Bez wątpienia stworzenie SUB 300T to moment przełomowy w historii marki, moment, w którym olbrzymie doświadczenie profesjonalnych nurków oraz prawie 100-letnie umiejętności zegarmistrzowskie zostały połączone w jednym czasomierzu, na bazie, którego Doxa zbudowała swoją reputację. Od tego też momentu kolor pomarańczowy stał się rozpoznawalny pośród amatorów oraz profesjonalnych miłośników nurkowania na całym świecie i kojarzony z czasomierzem posiadającym szereg innowacyjnych i niezwykle przydatnych rozwiązań technicznych. Użytkownicy na całym świecie docenili praktyczne cechy SUB 300T, a czasomierz ten był tak niezawodny i użyteczny, iż elitarne jednostki nurków należące do armii USA, Wielkiej Brytanii, Francji a także Polski wyposażane były właśnie w ten model. Pomarańczowa tarcza okazała się doskonałym wyborem i odpowiada za wielki sukces pierwszego zegarka dla nurków produkcji Doxa. Sukces był tak duży, iż przedsiębiorstwo zdecydowało się na poszerzenie oferty zegarków do nurkowania o nowe modele, m.in. Searambler ze srebrną tarczą, Sharkhunter z czarną oraz Divingstar z żółtą.

Mniej więcej w tym samym czasie – dokładnie w roku 1969 – DOXA zaprezentowała swój kolejny przełomowy model zegarka SUB 300T Conquistador. Czasomierz o tyle wyjątkowy, iż wyposażony w zawór helowy, który umożliwiał profesjonalistom na wykonywanie niebezpiecznego i trudnego nurkowania głębinowego.Zawór helowy - Helium Release Valve (HRV) – najprawdopodobniej został opracowany i skonstruowany przez Doxę we współpracy z firmą Rolex. Jednakże Rolex zaprezentował swój pierwszy model - Rolex Sea-Dweller wyposażony właśnie w zawór helowy - dopiero dwa lata później, w 1971 roku. Niewiele osób ma świadomość, iż właśnie Doxa poprzez wypuszczenie modelu SUB 300T Conquistador zapisała się na kartach historii, jako pierwszy producent zegarków, który stworzył oraz zaoferował w powszechnej sprzedaży czasomierz dla nurków wyposażony w zawór helowy. 

Trudne lata 70’ oraz odrodzenie i sukces nowych modeli na miarę XXI wieku.

Na początku lat 70’ XX wieku cała branża produkująca zegarki mechaniczne została bardzo silnie dotknięta przez kryzys spowodowany pojawieniem się zegarków kwarcowych. Tańsze i bardziej dokładne zegarki kwarcowe spowodowały głęboki kryzys w Szwajcarskim przemyśle zegarkowym, który wyspecjalizował się przecież przez dziesiątki lat w produkcji czasomierzy mechanicznych. W związku z kryzysem, wiele przedsiębiorstw nie przetrwało do dnia dzisiejszego, a inne zostawały sprzedawane lub łączyły się w grupy, aby wspólnie stawić czoła trudnej sytuacji. W takich właśnie okolicznościach powstała grupa SYNCHRON, zrzeszająca m.in. takie manufaktury, jak Cyma, Ernest Borel, Girard Perregaux, Doxa, Eberhard &Co. i inne.

Niestety nawet ten desperacji krok nie pomógł w utrzymaniu korzystnej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa i marka została ostatecznie sprzedana. W związku z połączeniem się firm, od połowy lat 70 do końca produkcji - która ustała na początku 1980 roku - modele Doxa produkowane w tym okresie posiadały widoczny symbol grupy Synchron, w postaci logo na koronce, klamrze paska lub bransolecie i na deklu oraz mechanizmie. Od 1997 roku marka DOXA stała się własnością rodziny Jenny, która związana jest z branżą zegarmistrzowską od przeszło czterech pokoleń. Siedziba firmy znajduje się w Biel-Bienne, w Szwajcarii, natomiast przedsiębiorstwem zarządza Romeo F. Jenny. Wraz z objęciem przez rodzinę Jenny sterów nad DOXA, przedsiębiorstwo ponownie wraca na dawną ścieżkę rozwoju i od roku 2002, kiedy to pojawiły się pierwsze reedycje kultowych modeli z lat 60’, notuje stały wzrost sprzedaży swoich produktów.

Obecnie DOXA produkuje każdego roku ograniczoną ilość czasomierzy wyposażonych w szwajcarskie mechanizmy kwarcowe oraz mechaniczne. Aby uczcić 35 rocznicę powstania modelu SUB 300T, DOXA wypuściła w 2002 roku reedycję legendarnego zegarka.Tym razem literka „T” nie oznaczała już użycia trytu, jako masy fluorescencyjnej do wypełnienia indeksów i wskazówek, które zastąpiono Superluminovą, a odpowiada za pierwszą literę słowa Taucher, które oznacza po niemiecku „nurek”. Firma wyraźnie czerpie ze swojej wieloletniej historii oraz sięga po swoje doskonałe modele z serii SUB, które nadal posiadają kultowy design, ale ich wygląd został nieco odświeżony.

Ponadto firma obchodzi w tym roku swoje 125-lecie powstania - 1889 ÷ 2014 - co stanowiło doskonałą okazję do stworzenia wyjątkowych modeli upamiętniających to wydarzenie. Powstał między innymi model DOXA Trofeo TC-Evolution wykonany z tytanu i karbonu, oferowany w 3 różnych wersjach koperty, każda wersja w limitowanej ilości 999 sztuk.

DOXA to bezwątpienia marka z wieloletnią i ciekawą historią, marka, która może pochwalić się wieloma osiągnięciami, a jej kultowe modele dla nurków zajmują w historii zegarmistrzostwa tak znamienite miejsce, jak doskonałe czasomierze produkowane przez manufaktury Rolex, Blancpain i Omega.

Autor: Maciej Kopyto 

www.manufakturaczasu.pl

Polecamy także:

Recenzja: Steinhart Marine Regulator White
Recenzja: Steinhart Marine Regulator White
Całkiem niedawno mieliśmy okazję testować zegarek marki Steinhart - model Marine Chronometer II. Piękny, klasyczny czasomierz z białą, czytelną tarczą. Zrobił na mnie dobre wrażenie - jednakże wiele osób jako zarzut stawia jego niebagatelne wymiary. ...
Jaeger-LeCoultre: Atelier Reverso Classic Large Duo Small Second - 3 nowe wersje tarcz
Jaeger-LeCoultre: Atelier Reverso Classic Large Duo Small Second - 3 nowe wersje tarcz
Legenda głosi, że jeden z najbardziej znanych zegarków na świecie powstał jako odpowiedź na zapotrzebowanie brytyjskiej armii stacjonującej w Indiach w latach 30. XX wieku. Gentlemani potrzebowali czegoś stosownego zarówno podczas uprawiania sportu j ...
RADO partnerem Łódź Design Festival 2017 - wystawa Portret Designu już w październiku!
RADO partnerem Łódź Design Festival 2017 - wystawa Portret Designu już w październiku!
Rado to uznana szwajcarska marka słynąca z innowacyjnych rozwiązań i stosowania rewolucyjnych materiałów do tworzenia jednych z najbardziej wytrzymałych zegarków na świecie. Od początku istnienia w swojej siedzibie w Lengnau w Szwajcarii, marka chara ...
TAG Heuer zaprasza do swojego POP UP STORE
TAG Heuer zaprasza do swojego POP UP STORE
Pod koniec września TAG Heuer zaprezentował swoją kolekcję czasomierzy w wyjątkowym miejscu - przygotowanym we współpracy z firmą JUBITOM - POP UP STORE. Prezentacja miała miejsce w jednym z największych centrów handlowych w Polsce, gromadzącym ponad ...
Trufey Watch Service – autoryzowany serwis zegarków TAG Heuer i pracownia zegarmistrzowska
Trufey Watch Service – autoryzowany serwis zegarków TAG Heuer i pracownia zegarmistrzowska
Dystrybutor zegarków TAG Heuer otworzył autoryzowany serwis marki z siedzibą w Krakowie. Marka TAG Heuer z każdym rokiem odnotowuje silny wzrost sprzedaży, zwiększając przy tym swoją rozpoznawalność na rynku zegarkowym. Ten dynamiczny rozwój niesie z ...
Magazyn ZIP NR 4

MAGAZYN ZIP NR 4

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Epos

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Partner KMIZ

PARTNER

Seiko SeikoSeiko

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Alpina

REKLAMA

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Doxa

REKLAMA

Junghans

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Historia zegarmistrzostwa. Zegarki ...
Historia zegarmistrzostwa. Zegarki ...
28.08.2014
Fascynacja kwarcem - wstęp
Fascynacja kwarcem - wstęp
14.09.2014

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Montblanc
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco