Zmowa cenowa na polskim rynku sprzedaży zegarków

POWRÓT 16.12.2015 Wiadomości
Zmowa cenowa na polskim rynku sprzedaży zegarków

W ślad za komunikatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w mediach pojawiła się informacja o nałożeniu przez UOKiK kary na firmy z branży za „Zmowę na rynku sprzedaży zegarków”.


Uważamy - nie polemizując tutaj z decyzją, że warto zacytować pełen komunikat Urzędu, bo pomijane przez media fragmenty mogą być dla nas, miłośników zegarków, bardzo interesujące.



Komunikat UOKiK brzmi następująco:


Zmowa na rynku sprzedaży zegarków


Wszyscy trzymają się reguł z małymi cwaniackimi wyjątkami, które zostaną ukrócone już wkrótce – to fragment maila pomiędzy uczestnikami niedozwolonego porozumienia na rynku sprzedaży zegarków. Swatch Group Polska wraz z dystrybutorami ustalała ceny sprzedaży detalicznej produktów marki m.in. Omega, Tissot, Certina, Longines i Rado


Postępowanie w sprawie niedozwolonego porozumienia na rynku sprzedaży zegarków zostało wszczęte w czerwcu 2013 r. UOKiK ustalił, że Swatch Group Polska wraz z dystrybutorami ustalają minimalne ceny detaliczne sprzedaży zegarków w sklepach tradycyjnych i internetowych. W efekcie konsumenci nie mogą kupić produktów taniej niż narzucona z góry cena pomniejszona o określony rabat (np. w przypadku sklepów internetowych maksymalny rabat mógł wynieść 12 proc.). Dotyczy to zegarków następujących marek: Omega, Tissot, Certina, Longines, Rado, Swatch, Flik Flak i CK. Swatch Group Polska jest ich wyłącznym dystrybutorem w Polsce.


Porozumienie charakteryzowało się różnymi rodzajami zachowań. Były to uzgodnienia wertykalne pomiędzy dostawcą a dystrybutorami, ale jednocześnie nosiły cechy tzw. porozumienia hub and spoke, które polega na wymianie informacji dotyczących cen odsprzedaży pomiędzy konkurentami za pomocą pośrednika działającego na innym szczeblu w tym samym łańcuchu obrotu. W tej sprawie dystrybutorzy dokonywali takich uzgodnień poprzez Swatch Group Polska i w efekcie - pomimo braku bezpośrednich kontaktów - byli świadomi polityki cenowej swoich konkurentów. Ponadto trzech dystrybutorów (Krakowski Salon Jubilerski, FHU Płonka oraz Max-Time) wymieniało informacje o cenach i ustalało je bezpośrednio ze sobą.


W przypadku sklepów tradycyjnych niedozwolona praktyka trwała co najmniej od 2005 r, a internetowych od 2009 r. W tym czasie Swatch Group Polska monitorował stosowanie cen przez dystrybutorów a sankcją za sprzedaż po stawkach niższych niż ustalone było nawet wstrzymanie dostaw. Sami dystrybutorzy, będący stronami postępowania, zwracali się bezpośrednio do Swatch Group Polska o podjęcie interwencji w przypadkach odstępstw przez niektórych z dystrybutorów od ustaleń cenowych, a także sami zachęcali dostawcę zegarków do narzucania minimalnych cen detalicznych.


Dowodzi tego m.in. korespondencja mailowa pomiędzy dystrybutorami (powinniśmy SAMI pilnować swoich interesów a [przedstawiciela Swatch Group Polska] przekonać do tego, aby 12% pozostało ale SZTYWNE BEZ WYJĄTKÓW, CO DO GROSZA!”), a także kierowana do Swatch Group Polska (Bardzo proszę i myślę, że do mojej prośby dołączą się inne sklepy w Polsce, o przemyślenie możliwości stosowania w internecie cen ze STAŁYMI rabatami [max do 12%]. Jeżeli ktoś nie będzie przestrzegał maksymalnych rabatów wówczas trzeba wyciągnąć konsekwencje).


Z treści wiadomości elektronicznych wynika również, że przedsiębiorcy byli świadomi, iż dokonywane ustalenia naruszają konkurencję (pomijam fakt co by było, gdyby do pierwotnego listu [nazwa przedsiębiorcy] oraz do wszystkich następnych dotarł UOKiK).


Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję na przedsiębiorców zostały nałożone kary finansowe w łącznej wysokości ponad 2 mln zł*. Urząd nakazał również zaniechanie stosowania niedozwolonych praktyk. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


*Swatch Group Polska - 1 113 119,88 zł;
Vistula Group - 864 557,34 zł;
Krakowski Salon Jubilerski - 62 853,60 zł;
FHU Płonka - 49 851,84;
Max-Time - 39 454,44 zł







Nie próbując podejmować dyskusji, należy zauważyć, że decyzja Urzędu nie jest ostateczną i przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Polecamy także:

LONGINES Flagship Heritage 60th Anniversary - dziedzictwo, które powraca.
LONGINES Flagship Heritage 60th Anniversary - dziedzictwo, które powraca.
Każdy z nas, zegarkomaniaków, patrzy w przyszłość z zaciekawieniem, zastanawiając się co przyniesie, czym nowym tym razem zaskoczą nas firmy z branży zegarmistrzowskiej. Tak, jak ważne są kolejne minuty do odmierzenia, ważne są również te które minęł ...
Dukat – nowy, limitowany zegarek Błonie nawiązujący do bogatej historii marki
Dukat – nowy, limitowany zegarek Błonie nawiązujący do bogatej historii marki
„Sprzedaj krowy, sprzedaj konie – kup zegarek maki Błonie”. Przez kilkadziesiąt lat to było niestety niemożliwe na pierwotnym rynku. Jednak dziś, na fali odradzania się - może nie tyle przemysłu, co produkcji zegarków w naszym kraju - ten żartobliwy ...
Zima nad Bałtykiem z nowym modelem Balticus Helmet Diver!
Zima nad Bałtykiem z nowym modelem Balticus Helmet Diver!
Pod koniec ubiegłego roku prezentowaliśmy publikację podsumowującą działalność nowej polskiej marki Balticus. Opisywaliśmy osiągnięcia i sukcesy marki oraz przedstawiliśmy plany na bieżący rok. Pisaliśmy wówczas także, iż zamykając rok, marka niespod ...
Targi zegarkowe „Passion for Watches 2017” – już w ten weekend!!!
Targi zegarkowe „Passion for Watches 2017” – już w ten weekend!!!
O pierwszej edycji targów Passion for Watches, najnowszej inicjatywie Stowarzyszenia Klubu Miłośników Zegarów i Zegarków, informowaliśmy oraz pisaliśmy w połowie kwietnia tutaj: Passion for Watches 2017 – pierwsza w Polsce edycja targów zegarkowych!! ...
Konkurs „Historia mojego zegarka Atlantic”: wręczenie nagród i prezentacja zwycięskich prac. Część 1
Konkurs „Historia mojego zegarka Atlantic”: wręczenie nagród i prezentacja zwycięskich prac. Część 1
Konkurs zorganizowany przez Atlantic Polska oraz grupę Czasoholicy, przy wsparciu medialnym portalu Zegarki i Pasja, ogłoszony  został pod koniec listopada i trwał przez cały grudzień 2016. Ideą konkursu było zaprezentowanie historii zegarka Atlantic ...

Tagi:

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Epos

REKLAMA

Junghans

REKLAMA

Partner KMIZ

PARTNER

Alpina

REKLAMA

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Doxa

REKLAMA

Seiko SeikoSeiko

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Ralph Lauren – 5 nowych modeli z ko...
Ralph Lauren – 5 nowych modeli z ko...
12.12.2015
Biznes z łezką w oku
Biznes z łezką w oku
23.12.2015

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco