Zmowa cenowa na polskim rynku sprzedaży zegarków

POWRÓT 16.12.2015 Wiadomości
Zmowa cenowa na polskim rynku sprzedaży zegarków

W ślad za komunikatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w mediach pojawiła się informacja o nałożeniu przez UOKiK kary na firmy z branży za „Zmowę na rynku sprzedaży zegarków”.


Uważamy - nie polemizując tutaj z decyzją, że warto zacytować pełen komunikat Urzędu, bo pomijane przez media fragmenty mogą być dla nas, miłośników zegarków, bardzo interesujące.



Komunikat UOKiK brzmi następująco:


Zmowa na rynku sprzedaży zegarków


Wszyscy trzymają się reguł z małymi cwaniackimi wyjątkami, które zostaną ukrócone już wkrótce – to fragment maila pomiędzy uczestnikami niedozwolonego porozumienia na rynku sprzedaży zegarków. Swatch Group Polska wraz z dystrybutorami ustalała ceny sprzedaży detalicznej produktów marki m.in. Omega, Tissot, Certina, Longines i Rado


Postępowanie w sprawie niedozwolonego porozumienia na rynku sprzedaży zegarków zostało wszczęte w czerwcu 2013 r. UOKiK ustalił, że Swatch Group Polska wraz z dystrybutorami ustalają minimalne ceny detaliczne sprzedaży zegarków w sklepach tradycyjnych i internetowych. W efekcie konsumenci nie mogą kupić produktów taniej niż narzucona z góry cena pomniejszona o określony rabat (np. w przypadku sklepów internetowych maksymalny rabat mógł wynieść 12 proc.). Dotyczy to zegarków następujących marek: Omega, Tissot, Certina, Longines, Rado, Swatch, Flik Flak i CK. Swatch Group Polska jest ich wyłącznym dystrybutorem w Polsce.


Porozumienie charakteryzowało się różnymi rodzajami zachowań. Były to uzgodnienia wertykalne pomiędzy dostawcą a dystrybutorami, ale jednocześnie nosiły cechy tzw. porozumienia hub and spoke, które polega na wymianie informacji dotyczących cen odsprzedaży pomiędzy konkurentami za pomocą pośrednika działającego na innym szczeblu w tym samym łańcuchu obrotu. W tej sprawie dystrybutorzy dokonywali takich uzgodnień poprzez Swatch Group Polska i w efekcie - pomimo braku bezpośrednich kontaktów - byli świadomi polityki cenowej swoich konkurentów. Ponadto trzech dystrybutorów (Krakowski Salon Jubilerski, FHU Płonka oraz Max-Time) wymieniało informacje o cenach i ustalało je bezpośrednio ze sobą.


W przypadku sklepów tradycyjnych niedozwolona praktyka trwała co najmniej od 2005 r, a internetowych od 2009 r. W tym czasie Swatch Group Polska monitorował stosowanie cen przez dystrybutorów a sankcją za sprzedaż po stawkach niższych niż ustalone było nawet wstrzymanie dostaw. Sami dystrybutorzy, będący stronami postępowania, zwracali się bezpośrednio do Swatch Group Polska o podjęcie interwencji w przypadkach odstępstw przez niektórych z dystrybutorów od ustaleń cenowych, a także sami zachęcali dostawcę zegarków do narzucania minimalnych cen detalicznych.


Dowodzi tego m.in. korespondencja mailowa pomiędzy dystrybutorami (powinniśmy SAMI pilnować swoich interesów a [przedstawiciela Swatch Group Polska] przekonać do tego, aby 12% pozostało ale SZTYWNE BEZ WYJĄTKÓW, CO DO GROSZA!”), a także kierowana do Swatch Group Polska (Bardzo proszę i myślę, że do mojej prośby dołączą się inne sklepy w Polsce, o przemyślenie możliwości stosowania w internecie cen ze STAŁYMI rabatami [max do 12%]. Jeżeli ktoś nie będzie przestrzegał maksymalnych rabatów wówczas trzeba wyciągnąć konsekwencje).


Z treści wiadomości elektronicznych wynika również, że przedsiębiorcy byli świadomi, iż dokonywane ustalenia naruszają konkurencję (pomijam fakt co by było, gdyby do pierwotnego listu [nazwa przedsiębiorcy] oraz do wszystkich następnych dotarł UOKiK).


Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję na przedsiębiorców zostały nałożone kary finansowe w łącznej wysokości ponad 2 mln zł*. Urząd nakazał również zaniechanie stosowania niedozwolonych praktyk. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


*Swatch Group Polska - 1 113 119,88 zł;
Vistula Group - 864 557,34 zł;
Krakowski Salon Jubilerski - 62 853,60 zł;
FHU Płonka - 49 851,84;
Max-Time - 39 454,44 zł







Nie próbując podejmować dyskusji, należy zauważyć, że decyzja Urzędu nie jest ostateczną i przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Polecamy także:

Video recenzja: ALPINA Alpiner 4 Jerzy Kukuczka Limitowana Edycja
Video recenzja: ALPINA Alpiner 4 Jerzy Kukuczka Limitowana Edycja
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji modelu Alpiner 4 Jerzy Kukuczka Limitowana Edycja marki Alpina. Szwajcarski producent czasomierzy wyprodukował 188 sztuk wyjątkowego modelu, który ma stanowić hołd dla wybitnego polskiego alpinisty! Nasz redakc ...
Pora, by przedstawić współczesną Manufakturę Polpora – wywiad z Tomaszem Cerbińskim
Pora, by przedstawić współczesną Manufakturę Polpora – wywiad z Tomaszem Cerbińskim
Polpora – to pierwsza we współczesnej historii naszego krajowego zegarmistrzostwa polska marka zegarkowa, szczycąca się nazwą Polpora Manufaktura.  Wiadomo, że Ty – jako Jubiler Tomasz Cerbiński stałeś się właścicielem tejże marki nie tak dawno temu, ...
Franciszek Wiegand w swojej pracowni i śląskie niezwykłości
Franciszek Wiegand w swojej pracowni i śląskie niezwykłości
Klubowe Warsztaty zegarmistrzowskie 22 kwietnia 2017 Jeszcze w lutym Eugeniusz Szwed – wiceprezes Klubu Miłośników Zegarów i Zegarków na dzień 22 kwietnia wyznaczył termin kolejnych klubowych Warsztatów zegarmistrzowskich, a na początku marca podał j ...
Recenzja: Orient Star Automatic GMT Power Reserve (WZ0061DJ)
Recenzja: Orient Star Automatic GMT Power Reserve (WZ0061DJ)
Na naszym portalu przedstawialiśmy już zegarki Orient, a także historię tej marki. Dziś zapoznamy się z czasomierzem będącym produktem firmy Orient, ale oferowanym pod marką dla bardziej wymagających – czyli Orient Star. Firma Orient Watch Co. został ...
Krótka historia zegarmistrzostwa od II Wojny Światowej. „Dobry” socjalizm
Krótka historia zegarmistrzostwa od II Wojny Światowej. „Dobry” socjalizm
Abstrahując  od przedstawionego w poprzednim odcinku pod zaczerpniętym z historii Polski tytułem „Bitwa o handel”, nastawienia władz państwowych do rzemiosła po zakończeniu II Wojny Światowej, zegarmistrzostwo było działalnością mało atrakcyjną. Wobe ...

Tagi:

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Alpina

REKLAMA

Partner KMIZ

PARTNER

Glycine

REKLAMA

Doxa

REKLAMA

Junghans

REKLAMA

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Atlantic AtlanticAtlantic

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Ralph Lauren – 5 nowych modeli z ko...
Ralph Lauren – 5 nowych modeli z ko...
12.12.2015
Biznes z łezką w oku
Biznes z łezką w oku
23.12.2015

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco