• Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Oris
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Junghans

Zegarkowa pierwsza połowa 2015 roku - porażka Szwajcarów?


Pierwsza połowa 2015 roku jest na tyle za nami, że znane są już dane eksportowe Helwetów w zegarkowej branży. Są one gromadzone i udostępniane przez Federację Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego. Nie tylko w aspekcie globalnym są ich wartości są na tyle ciekawe, że warto się nad nimi pochylić i kilka słów napisać. Te światowe, są po raz pierwszy od wielu lat pesymistyczne. Wartości dotyczące naszego – polskiego rynku importu szwajcarskich zegarków są raczej spodziewane, ale jako, że są nam one na pewno bliższe, a do tego gwałtowna zmiana kursu szwajcarskiego franka mogła wprowadzić większe zamieszanie, to należy tutaj je także podać.


Omawianie statystyk eksportowych zegarków szwajcarskich w ciągu roku, zwykle polegało na wskazywaniu źródła zagrożenia dla sztandarowej branży Helwetów i wyrażaniu obawy, że tego, omawianego roku, wzrostu eksportu nie będzie, a producentom grozi niebezpieczeństwo nadprodukcji. Zawsze też, na koniec roku okazywało się, że branża jednak zaskoczyła i wzrost był.
W roku 2010 wzrost ten był imponujący i wyniósł 22,8%, jednak w kolejnych dwóch latach sukcesywnie, i od roku 2012 wcale nie powoli malał (2011 - 19,5%, 2012 -11,6%, 2013 – 2,0%, 2014 – 1,8%) i przy takim trendzie w tym roku, można było przewidywać jego spadek.

szwajcarski eksport zegarków
* wynik roku 2015 jest oczywiście aproksymowany na podstawie wyniku pierwszego półrocza


Finalnie eksportowe pierwsze pół roku Szwajcarzy zamykają wzrostem eksportu całej produkcji zegarkowej na poziomie 0,4 % (w zegarkach naręcznych jest spadek 0,3%).
Ze względu na taki rezultat i przy słabych perspektywach Azji, producenci widzą swoją przyszłość raczej w czarnych kolorach.

Import w regionach
Przy takiej analizie trzeba pamiętać o fakcie, że Szwajcarzy zawsze doskonale potrafili wychwytywać i wykorzystywać regionalne, tak chwilowe jak i długofalowe dobre warunki ekonomiczne i prozakupowe nastawienie danych społeczności. Europa zawsze była punktem oparcia, ale w konkretnym czasie warto było im także zwrócić uwagę na inne rynki. To z tego powodu w pewnym momencie swoje największe promocyjne wysiłki szwajcarskie firmy producenckie kierowały przykładowo ku Ameryce Północnej, a późnij ku Azji. Rynek azjatycki, mimo wielkiej produkcji lokalnej, już od wielu lat był dla Helwetów znaczącym miejscem zbytu, a przez ostatnią dekadę stał się on dominującym dla zegarkowej branży. Nic więc dziwnego, że to właśnie ten rynek decyduje dziś o wzroście, czy stagnacji eksportu szwajcarskich czasomierzy.







Szwajcarski eksport zegarków na regiony


Już w poprzednim roku, głośno było o kłopotach, z jakimi spotykali się producenci prestiżowych zegarków na rynku azjatyckim, a w tym roku nałożyły się kolejne, istotne dla kondycji regionu czynniki. W efekcie tego wszystkiego, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku nastąpił tam 5,5 % spadek importu w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego. Mimo, że w procentach wydaje się to niedużo, to ze względu na ponad pięćdziesięcioprocentowy udział tego regionu w całym eksporcie, to wzrostem zakupów w Europie (+9,8%) i Ameryce (+3.2%) udało się go zaledwie zniwelować. W tej systematyce Afryka i Oceania są odbiorcami nieznaczącymi.



Szwajcarskie zegarki w Polsce
Rejestrowany po pierwszych trzech miesiącach 64% wzrost ilości sztuk i 43% wzrost wartości importowanych zegarków ze Szwajcarii, w stosunku do wyników ubiegłorocznych (pisaliśmy o tym tutaj), mógł napawać optymizmem, czy wręcz wróżeniem skoku importowego oczekiwanego przez naszych branżystów. Z drugiej strony przy podawaniu tych danych, należało wziąć pod uwagę (co zgłaszaliśmy na naszym portalu) możliwe zawirowania importowe związane z drastyczną zmianą kursu szwajcarskiej waluty na początku roku.
Publikując dane za pierwsze trzy miesiące ostrzegaliśmy, że o rzeczywistym wzroście zakupów będzie można powiedzieć dopiero po publikacji danych całorocznych, lub ewentualnie półrocznych.




polski import w miesiącach


Analizując strukturę polskiego importu szwajcarskich zegarków w kolejnych miesiącach, wyraźnie widzimy, że mistrzowskim okresem jest luty, który zwykle jest bardzo słabym dla importu. To właśnie tutaj możemy dopatrywać się okazyjnych zakupów realizowanych po nie zmienionych ze względu na kurs franka cenach.
W okresie półrocznym wzrost ten jest także znaczący, ale wynosi „tylko” 50% w ilości zegarków i 26,9% w wartości importu czasomierzy ze Szwajcarii.




Trudno jest pozyskać informacje od samych właścicieli sklepów, ale wydaje się, że większość z nich jest zadowolona z tego półrocza, do tego, jako, że nie było fali otwarć nowych galerii handlowych, a sklepy i dystrybutorów o nadmierne gromadzenie zapasów towarów w tej części roku trudno podejrzewać, to wydaje się, że na tyle co wzrost importu wzrosła także sprzedaż produktów do ostatecznego klienta.
Zastanawiający jest zdecydowanie większy wzrost ilościowy, ale prawdopodobnie wynika od większej odwagi do inwestowania w tańszy towar, przez sklepy detaliczne. Można też założyć, że zmniejszyła się liczba najbogatszych turystów, ale jeśli tak, to należy się cieszyć, że w wartości obrotu zostało to z nawiązką odrobione.



Życząc wszystkim naszym branżowcom utrzymania tych trendów, obiecujemy podać kolejne wartości statystyczne jeszcze w tym roku, za dłuższy jego okres. Także Szwajcarom życzymy odrobienia spadku eksportu, jaki w tytule zamiast „korektą eksportu” nazwaliśmy z przesadą „porażką”

Władysław Meller






Tissot - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Janeba Oris 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Montblanc 420

REKLAMA

Zegarkowa demografia
Zegarkowa demografia
30.07.2015
Xicorr nie odpuszcza!
Xicorr nie odpuszcza!
20.08.2015

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco