W roku 1948 roku Eterna zadziwiła świat zegarmistrzostwa nowym rozwiązaniem automatycznego naciągu mechanizmu nazwanym Eterna Matic. Poprzez zastosowanie kulkowego łożyska wahnika w znaczącym stopniu zmniejszono występującą w tym module silę tarcia, dzięki czemu poprawiono jego wydajność i ograniczono szybkość zużywania się pracujących tam elementów. Rozwiązanie wprowadzone przez Eternę stało się standardem praktycznie dla wszystkich nowoskonstruowanych zegarków z automatycznym naciągiem.
Pomiędzy 2007 a 2009 rokiem specjalnie dobrany zespół inżynierów i zegarmistrzów opracował rozwiązanie, któremu przyświecał podobny cel – tym razem chodziło jednak o łożyskowanie zespołu bębna sprężyny.
Kulkowe łożyskowanie bębna napędowego, to niezwykłe rozwiązanie, które zmienia znacząco parametry użytkowe mechanizmu – rezerwę chodu, dokładność działania i jego trwałość.
Istotnym elementem każdego mechanicznego zegarka jest moduł magazynujący i przekazujący jego energię napędową, którego newralgicznym elementem jest bęben sprężyny. To jego konstrukcja jest bardzo ważną ze względu na możliwą do osiągnięcia rezerwę chodu. Wewnątrz bębna znajduje się sprężyna, która musi zostać naprężona poprzez jej nawinięcie na wałek naciągowy, by następnie, poprzez powolne rozwijanie napędzać mechanizm. Podczas tego ostatniego procesu pojawiają się niekorzystne naciski powodujące tarcie na styku elementów ruchomych. Znany od wieków sposób zapewniający obrót bębna dzięki łożyskom ślizgowym, został przez Eternę zrewolucjonizowany poprzez zastosowanie łożyska kulkowego. Jako jego elementy toczne użyto kulek wykonanych z tlenku cyrkonu, zapewniając mu samosmarowność. Rozwiązanie to, nazwane Spherodrive minimalizuje większość niekorzystnych sił działających na bęben, poprawiając dzięki temu wskazane powyżej parametry użytkowe mechanizmu.
Poza trudnością wykonania, zastosowanie łożyska tocznego dla bębna napędowego niesie ze sobą same zalety. Są nimi w szczególności:
1. Wydłużona żywotność modułu napędu, a co za tym idzie całego mechanizmu. Dzieje się tak dzięki wykorzystaniu łożyskowania zmniejszającego niekorzystne siły działające na bęben, a co za tym idzie ograniczono szybkość zużywania się elementów.
2. Ustabilizowanie pracy bębna napędowego i zapewnienie optymalnej transmisji momentu generowanego przez sprężynę. Własność ta wynika bezpośrednio ze zmniejszonych sił oporu
3. Wyeliminowanie konieczności częstego smarowania (oliwienia) elementów modułu napędu. Pozwala na to użycie elementów zapewniających samosmarowalność łożyska.
4. Uzyskanie większej rezerwy chodu. Przy zmniejszeniu tarcia istnieje możliwość zastosowania cieńszej, a dzięki temu dłuższej sprężyny napędowej. Dłuższa sprężyna niesie ze sobą większą rezerwę chodu.
5. Ułatwienia montażowe i serwisowe. Dzięki większej odporności na zużycie łożyska bębna nie wymagają kalibracji, czy potrzeby zmniejszeniu luzów.
6. Rzadsze wizyty w serwisie. Bęben sprężyny znacząco wolniej się zużywa, niż w przypadku konwencjonalnych rozwiązań. Symulacja użytkowania mechanizmu przez 20 lat nie wykazała żadnego zużycia w tym elemencie zegarka.
materiał prasowy marki Eterna
przygotował Patryk Kozak
- dla promocji marki Eterna, materiał może być wykorzystany bez ograniczeń
11:37 20.02.2015Zegarki marki Eterna
Fenomen systemu Spherodrive od Eterny
REKLAMA
STEINHART Timepieces – historia marki
Marka Steinhart Timepieces powstała w 2004 roku w Niemczech, w miejscowości Augsburg. Relatywnie młoda firma, szczególnie w świecie tradycyjnego zegarmistrzostwa, jest wł ...
Jak produkować paski do zegarków? Morellato
Dzięki zaangażowaniu firmy Poljot Euro - przedstawiciela i dystrybutora znanego włoskiego producenta pasków do zegarków – Morellato, miałem okazję, w szerszej grupie gośc ...
Jak powstaje pasek do zegarka zamówiony i wykonany na miarę?
Zapewne większość z nas odpowiedź na tak zadane pytanie zacznie od próby wyobrażenia sobie początku procesu produkcji przedmiotu jakim jest pasek. To, co jest najważniejs ...
Oris Big Crown Father Time Limited Edition. Mityczny Ojciec Czasu
Nie bez powodu na naszych łamach marka Oris gości często. Mimo tego, że firma swoją ofertę opiera cały czas na kilku kolekcjach, to stale pokazuje nowe zegarki. To niekon ...
Arnold & Son Longitude Titanium. Marynistyczny styl, choć nieco pod prąd
Jaki jest najsilniejszy trend zegarkowy ostatniego czasu? Niebieska bądź zielona tarcza? Reedycje? To wszystko są nośne tematy, ale prawdziwą popularność zbiera moda na s ...
Co sztuczna inteligencja wie o zegarkach i zegarmistrzostwie? Rozmawiamy z… ChatGPT
W ostatnim czasie bardzo popularny stał się w mediach temat dotyczący rozwoju Sztucznej Inteligencji (SI), które to wyrażenie pochodzi od angielskiego określenia Artifici ...
Atlantic Seagold Moonphase. Z okazji 135 lat istnienia firmy Atlantic
Atlantic Watch SA na naszym, polskim rynku jest obecny w bardzo znaczący sposób. To jedna z nielicznych marek zegarkowych ze Szwajcarii, którą dopuszczono do funkcjonowan ...
Tudor Pelagos FXD. Diver wykonany we współpracy z czynnymi wojskowymi
Już od połowy lat 50. XX wieku divery od Tudora można było zobaczyć na nadgarstkach żołnierzy marynarki wojennej USA. W 1958 roku marka ta oficjalnie zagościła w US Navy, ...
Odświeżony Oris Aquis 2024. Czym różni się nowa wersja od poprzednich?
Zmiany to coś, co jest w zasadzie permanentne. Kiedyś, tak z 25 lat temu, od prezesa jednej z wielkich firm farmaceutycznych usłyszałem, że: „w naszej firmie stałe są jed ...
Odliczanie do Olimpiady rozpoczęte! Omega Speedmaster Chronoscope Paris 2024
W 1932 roku świat wyglądał zupełnie inaczej niż dziś, ale pomimo bardzo wielu zmian, część rzeczy pozostała taka sama. Jedną z nich jest partnerstwo Igrzysk Olimpijskich ...
Arnold & Son Longitude Titanium. Marynistyczny styl, choć nieco pod prąd
Jaki jest najsilniejszy trend zegarkowy ostatniego czasu? Niebieska bądź zielona tarcza? Reedycje? To wszystko są nośne tematy, ale prawdziwą popularność zbiera moda na s ...
Zieleń nadal modna. Nowa Doxa SUB 200T Sea Emerald Green
Słońce, plaża, drinki z palemką i woda. W ten sposób duża część ludzi wyobraża sobie wakacje. Bez względu na to, czy mowa o rodzimej linii brzegowej, czy egzotycznych kie ...