OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Na zbliżające się targi BaselWorld 2017 Omega przygotowała między innymi kolejną odsłonę modelu Speedmaster. Linia jest oczywiście kultowa i kojarzona szczególnie z Moonwatchem i podróżami w kosmos. Jednak Speedmaster to także wyścigi oraz sporty motorowe. Prezentowana dziś wersja nawiązuje do modeli z przełomu lat 60-tych i 70-tych. Nawiązanie to głównie wzór i kolorystyka tarczy.

Trzeba jednak wspomnieć, że pojawił się on już w reedycji modelu Mark II z 2014 roku.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Dotychczasowe, nowe modele miały 44 mm średnicy i były dość grube.  

Wymiar ten jest w dużym stopniu wymuszony niemałą grubością mechanizmu kaliber 9300 czy 9900 – jednak w tej wersji mocno popracowano nad grubością szafirowego szkła i zaowocowało to istotnym zmniejszeniem grubości – co było ważne tak dla wygody, jak i dla zachowania harmonijnych proporcji przy zmniejszonej średnicy koperty.

Koperta jest stalowa, ma 44,25 mm średnicy oraz zachowany klasyczny kształt dla tej linii Omegi.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Czarny wkład lunety jest ceramiczny i ma skalę tachymetru wykonaną przy zastosowaniu technologii Liquidmetal. Po prawej stronie są umieszczone przyciski stopera i koronka z logo marki. Wszystkie te elementy sterowania są dość głęboko schowane w boku koperty.

Boczne powierzchnie koperty i górne uszu są szczotkowane, oczywiście bardzo precyzyjne, a powierzchnie skośne o całkiem sporej powierzchni są polerowane.  

Daje to klasyczny, ale nowoczesny obraz Speedmastera i pozwala na ocenę – w tym wypadku wysoka – jakości wykonania obudowy zegarka.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

To, co stanowi clou projektu, to wspomniana wcześniej tarcza.

Czarna, ale nie smolisto, można by powiedzieć, że bardzo ciemno szara.

Widać na niej powiększone subtarcze małego sekundnika na dziewiątej i minut oraz godzin stopera na trzeciej. Ich powiększenie poza poprawą czytelności wpłynęło na atrakcyjniejszy, bardziej proporcjonalny układ tarczy.

Charakterystyczny styl skali minutowej tego modelu w zegarku linii Speedmaster wykorzystano po raz pierwszy już w 1968 roku. Każda minuta podzielona jest na 4 części zgodnie z sekwencją pracy sekundnika stopera.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Tak powstały wzór ułożony jest naprzemiennie raz przy krawędzi tarczy, a kolejny niżej o długość markera podziałki sekundowej.

Wzornictwo nawiązujące do dziedzictwa Speedmaster w sportach motorowych.

Cechą charakterystyczną jest też zastosowanie wyrazisto pomarańczowych akcentów.

Za każdym indeksem godzinowym jest pomarańczowy prostokącik, Taki sam kolor ma wskazówka małej sekundy i wskazówki godzinowa, minutowa oraz grot sekundnika stopera, który ma kształt typowy dla linii Speedmaster.

Także na ceramicznym pierścieniu napis „tachymetre” został wypełniony takim kolorem.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Taki układ bardzo ożywia tarczę, czyniąc ją mej stonowaną, może nawet awangardową, ale w moim odczuciu dużo bardziej atrakcyjną i zarazem w dużym stopniu odwzorowująca klimat pierwowzoru. Indeksy godzinowe są wykonane z białego złota.

Są nakładane i zakończone grotami skierowanymi ku środkowi tarczy.

Indeksy jak i wskazówki głównego wskazania i grotu sekundnika stopera wzbogacone zostały białą substancją Super-LumiNova. Na godzinie 6-tej wkomponowano okienko datownika, niepsujące harmonii na tarczy dzięki zastosowaniu czarnego tła.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Do całości bardzo dobrze pasuje perforowany czarny pasek skórzany na zewnętrznej części i gumowy od spodu. Cześć gumowa ma - a jakże - pomarańczowy kolor który widać przez perforacje na czarnej powierzchni.

Świetnie to wygląda i jeszcze bardziej podkreśla nawiązanie do sportów motorowych, rajdów. Całość to typowo sportowy zegarek, ale moim zdaniem każdy model tej linii ma w sobie pierwiastek elegancji pozwalający założyć go nawet do formalnego stroju.

„Sercem” czasomierza jest mechanizm własny Omegi – Caliber 9900.

Bazą jest mechanizm o oznaczeniu 9300.

OMEGA Speedmaster Automatic z odświeżoną wersją tarczy typu „Racing Dial”

Mechanizm z naciągiem automatycznym, z komplikacją konstrukcji w formie stopera z kołem kolumnowym oraz wychwytem Co-Axial. Dodatkowo mechanizm jest certyfikowany w nowym opisywanym już przez nas procesie certyfikacji METAS, czyli Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Metrologii.

Odporność na działanie pól magnetycznych osiąga 15.000 Gauss. Sprężyna balansu jest krzemowa, naciąg dwustronny magazynuje energię w dwóch sprężynach pozwalając na osiągnięcie 60 godzin rezerwy  chodu. Łożyskowanie na 54 kamieniach.

Cena zegarka to 7 800 CHF, czyli ok. 32 000 złotych.

Autor: Adrian Szewczyk

Polecamy także:

Komplikacje konstrukcji modułu napędu zegarka - część 2. Wydłużenie rezerwy chodu
Komplikacje konstrukcji modułu napędu zegarka - część 2. Wydłużenie rezerwy chodu
W pierwszej części rozważań o zespole napędu rozpatrywaliśmy stabilizację momentu napędowego. W niniejszym rozdziale poruszone zostaną następujące kwestie: minimalizacja strat energii i zwiększenie energii zmagazynowanej w tym zespole mechanizmu. 1  ...
Sylwetki wielkich zegarmistrzów: Hans Wilsdorf – twórca marki Rolex i Tudor
Sylwetki wielkich zegarmistrzów: Hans Wilsdorf – twórca marki Rolex i Tudor
Hans Otto Wilhelm Wilsdorf urodził się 22 marca 1881 roku w Bawarii. Jego rodzinne miasto - Kulmbah, położone u podnóża zamku Plassenburg, w 1882 roku liczyło 26 browarów i było miastem katolickim. Ojciec Hansa Wilsdorfa – Ferdynand, prowadził sklep ...
I.N.O.X. Titanium – flagowy zegarek w nowej odsłonie
I.N.O.X. Titanium – flagowy zegarek w nowej odsłonie
Niezawodny szwajcarski zegarek, podobnie jak wszechstronny scyzoryk, przyda się w każdych okolicznościach – zarówno w tej miejskiej, jak i amazońskiej dżungli. I.N.O.X. Titanium to nowa propozycja marki Victorinox Swiss Army. Jest to kolejna odsłona ...
Mój projekt – mój zegarek. Husaria od G.Gerlach
Mój projekt – mój zegarek. Husaria od G.Gerlach
Niemal równo 3 lata temu, Fundacja Gustawa Gerlacha ogłosiła rozpoczęcie konkursu "Mój projekt - mój zegarek". Konkurs skierowany do młodych konstruktorów i stylistów w założeniu miał pozwolić im na sprawdzenie się w realiach zegarkowego rynku. Zdoby ...
Zegarki Ochs und Junior – niezwykłe, ascetyczne, a zarazem technicznie genialne!
Zegarki Ochs und Junior – niezwykłe, ascetyczne, a zarazem technicznie genialne!
Firma Ochs und Junior powstała 10 lat temu w 2006 roku w Szwajcarskim mieście Lucerna. Oferuje zegarki bardzo surowe i proste. Ale nie proste pod względem tego co oferują – choć z technicznego punktu widzenia, nic nie jest oczywiste – ale o tym późni ...

Tagi:

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

REKLAMA

Victorinox

PARTNER

Partner KMIZ

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

REKLAMA

Doxa

REKLAMA

Balticus

REKLAMA

Junghans

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Aerowatch
Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Xicorr