Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

POWRÓT 31.10.2017 Recenzje i testy
Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Znowu powtórzyła się sytuacja, w której mam możliwość i przyjemność zarazem skonfrontować materiał, który powstał na bazie informacji prasowych producenta z rzeczywistością przy okazji zawitania do naszej redakcji opisywanego wcześniej modelu zegarka. To korzystna sytuacja dla mnie, ale przede wszystkim dla naszych Czytelników, bo z jednej strony mamy możliwość zweryfikować informacje pochodzące od firmy oferującej dany model, ale także daje to możliwość oceny trafności naszych spostrzeżeń, które powstały bez możliwości zapoznania się z zegarkiem na żywo.

Vostok Europe to litewska marka zegarmistrzowska, która powstała w 2003 roku, a  zadebiutowała na rynku oferując pierwsze modele zegarków w 2004 roku. Czasomierze produkuje spółka Koliz-Vostok w Wilnie. Należy je odróżnić od zegarków marki Vostok. W moim odczuciu Vostok Europe to zdecydowanie lepsza jakość wykonania, szeroka oferta, jak i na dziś dużo lepsze mechanizmy, choć pamiętamy, że pierwsze zegarki Vostok Europe pracowały dzięki rosyjskim Vostokom 2426 czy 2432. Później firma zaczęła używać mechanizmów japońskich, firmy TMI czyli spółki Seiko Holding Group, kwarcowych Myiota czy szwajcarskich Ronda. W ofercie były także czasomierze wyposażone w szwajcarskie mechanizmy Soprod. Ciekawostką jest to, że początek numeru referencyjnego zegarków Vostok Europe to oznaczenie mechanizmu – dzięki czemu od razu wiadomo z jakim „sercem” mamy do czynienia. Zdecydowana większość na dziś to NH35 Seiko.

W maju 2004 r. rozpoczęto produkcję mechanizmów Vostok 2426 i 2432 opracowanych wyłącznie dla Vostok-Europe. Latem 2004 r., dokładnie w sierpniu, pierwsze przesyłki z zegarkami zostały wysłane do Niemiec, Polski, Grecji i USA.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

W 2009 roku nawiązano współpracę pomiędzy Vostok-Europe a szwajcarską firmą Mb-microtec, co zaowocowało stworzeniem nowej kolekcji zegarków z podświetleniem indeksów za pomocą rurek z trytem. Były to modele Ekranoplan. Dziś wiele modeli litewskiej marki korzysta z tej technologii. W 2014 r. Vostok Europe wyprodukował pierwszy na świecie zegarek z mechanizmem NE88 z automatycznym naciągiem od Seiko, czyli nowoczesnym japońskim mechanizmem wyposażonym w funkcję stoperem.

W moim odczuciu firma ta odgrywa dużą rolę na zegarkowym rynku. Kontynuuje sowieckie i rosyjskie tradycje zegarmistrzowskie, zaznacza ich obecność na rynku, jednocześnie oferując bardzo szerokie portfolio charakterystycznych i niepowtarzalnych zegarków w atrakcyjnych dla klientów cenach. Duża część oferty jest bardzo odważna stylistycznie, z tego powodu - a  także z racji ponadprzeciętnych rozmiarów - nie będzie pasować każdemu, to jednak są modele wzorniczo bardziej stonowane i uniwersalne pod względem wielkości.

Taki właśnie jest opisywany już przez nas Gaz 14 Limousine w najnowszym wydaniu, który zaprezentujemy dokładniej.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Jak każdy z zegarków w ofercie Vostok Europe - Gaz -14 jest formą przypomnienia jednego z osiągnięć techniki z czasów „radzieckich”. Motoryzacja w bloku komunistycznym w zakresie aut osobowych traktowana była jako dostawca aut „dla wybranych”. Samochód osobowy nie był przeznaczony na przeciętnego obywatela, a na pewno nie były dla niego przeznaczone luksusowe limuzyny. Nie byłoby też propagandowo dobrym posunięciem masowe korzystanie z ewidentne lepszych wyrobów świata zachodniego, więc musiano opracować własne limuzyny dla najwyższych partyjnych dygnitarzy.

Między innymi dla tego powstał Gaz 13 Czajka, który był jednym z nielicznych luksusowych samochodów wytwarzanych w ramach sowieckiego przemysłu motoryzacyjnego.

Baa, chyba nawet najbardziej luksusowym samochodem komunistycznego bloku.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Podobnie jak jego następca, GAZ 14 Czajka. Gaza 14  produkowano od 1977 roku do 1988 roku. Mimo silnika V8 o pojemności 5,5 litra auto ze względu na masę i stosunkowo niewielką moc (220 km) nie imponowało osiągami, które były na poziomie odstającym nawet od dzisiejszego Fiata Pandy. Jednak w tamtym czasie było to spore osiągniecie sowieckiej motoryzacji, które Vostok Europe przypomina nam poprzez kolejną edycję czasomierza Gaz 14 Limousine w najnowszej odsłonie.

Odsłonie ciekawej wzorniczo, ale tez bardzo ważnej z powodu zastosowania po raz pierwszy przez tego producenta komplikacji konstrukcji mechanizmu w postaci wskazana rezerwy chodu. Poprzednie wersje cieszyły się dużym powodzeniem i uznaniem miłośników zegarków oraz wielu użytkowników.

To oczywiście zasługa niezłej jakości, atrakcyjnego designu i rozsądnej ceny.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Pierwsze modele wyposażone były w mechanizmy Vostok, były także modele z kwarcowym „sercem”, jak również wyposażone w mechanizm z automatycznym naciągiem od Seiko. Najnowsze reprezentant jest jednocześnie, jak wspominałem wyżej, pierwszym zegarkiem Vostok Europe ze wskazaniem rezerwy chodu. To dzięki zastosowanemu mechanizmowi, YN85 oferowanemu przez Seiko Epson Co. Bardzo lubiana komplikacja konstrukcji mechanizmu jest teraz dostępna także dla miłośników Vostok Europe.

I ja jestem jej zwolennikiem, tym bardziej, że z wielu różnych komplikacji stosowanych w mechanizmach, w tym także tych „wielkich”, akurat rezerwa chodu jest jedną z najbardziej użytecznych.

Nie udało mi się znaleźć, póki co, innych zegarków w których zastosowano YN85 – co oznacza, że Vostok Europe stosuje go jako pierwszy, lub jako jeden z pierwszych wytwórców, jeśli okaże się, że słabo szukałem.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Nowe modele oferowane od 2017 roku zachowały charakterystyczny styl poprzedników.

Do nas trafił Vostok Europe YN85-560B519, co oznacza zegarek w stalowej kopercie z powłoką PVD z różowego złota i przepiękną tarczą. Ktoś, kto zna już ofertę Vostok Europe bez problemu pozna przedstawiciela linii Gaz Limousine. To zrozumiałe bo stylistyka, która stoi za sukcesem modelu, jest uniwersalna i stonowana na tle innych modeli marki.

Klasycznie okrągła koperta jest w całości polerowana. Powłoka z różowego złota naniesiona dzięki metodzie PVD daje nam naturalnie atrakcyjny kolor drogocennego kruszcu, zapewnia dużą gładkość i twardość powierzchni oraz sporą trwałość mimo relatywie cienkiej warstwy, przez co nie wpływającej znacząco na koszt zegarka. Oczywiście mamy także do wyboru modele bez powłoki jak i z powłoką w czarnym kolorze. Jednak fenomenalnie wyglądająca tarcza jest tylko w wersji właśnie prezentowanej. Ale o niej później.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Wracając do koperty – ma ona spory, ale nadal uniwersalny rozmiar 43 mm średnicy i ok. 14 mm grubości. Utrzymano stylistykę opartą na prostych liniach i zaznaczonych płaszczyznach. Takie są uszy wyprowadzone z wyraźnym odcięciem od koperty. Pionowo ustawione boki i stylizowana na bardzo wąską luneta.

Także dekiel ma nadany techniczny styl.

Jest w naturalnym kolorze stali, ma widoczne i głębokie otworki nużące jako miejsca kotwiczenia klucza do odkręcania. Poza podstawowymi informacjami laserowo wygrawerowano na nim emblemat Gaz 14. Koronka tradycyjnie umieszczona na godzinie 3-ciej jest prosta, pasująca do całości, ale jednocześnie duża i wygodna w użyciu.

Jakość wykonania elementów obudowy zegarka nie pozostawia nic do życzenia.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Nie ma zdobień w postaci szlifów czy innych zabiegów - ale polerowane powierzchnie i prostota formy pozwoliły nadać finalnie całości odrobinę elegancji, czyniąc zegarek bardziej uniwersalnym.

W większości czasomierzy naręcznych pierwsze skrzypce gra tarcza.
Nie inaczej, a nawet szczególnie jest w wypadku testowanego modelu.

Tarcza jest duża. Optyczne wrażenie potęguje wspomniana wcześniej luneta widziana od góry jako bardzo wąski pierścień otaczający ją i wypukłe mineralne szkło z wewnętrzną powłoką antyrefleksyjną. Ma ona piękny szampański kolor, na którym doskonale prezentują się barwione na niebiesko i nakładane indeksy godzinowe w postaci cyfr arabskich, oraz tak samo barwione wyraźne wskazówki.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Także wszelkie nadruki są w tym kolorze – co daje spójną ale bardzo efektowną całość.

Efektową szczególnie, gdy zegarek jest wystawiony na wyraźne światło, co powoduje, że pod niektórymi kątami, obserwując tarczę widzimy elementy na niej jako niemal lazurowo niebieskie, co w połączeniu z opalizującym szampańskim kolorem robi wielkie wrażenie, czyniąc tę wersję tarczy, w moim odczuciu, najbardziej atrakcyjną w linii, i jedną z najbardziej udanych tarcz firmy.

Pierścień dystansujący powierzchnię tarczy od szkła jest ustawiony pod kątem. Poprzez nadrukowanie umieszczono na nim podziałkę minutową z precyzyjną skalą sekundową. Indeksy co pięć minut wyróżniono liczbowo. Dalej widzimy standardową podziałkę minutową gdzie nad każdym indeksem godzinowym mamy kreseczkę pokrytą masą luminescencyjną.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Na wydzielonej powierzchni, ozdobionej dookólnym giloszowaniem umieszczono nakładane, niebieskie indeksy godzinowe. Indeks godziny 3-ciej jest niepełny z powodu umieszczenia tam okienka datownika. Powstałe w wewnętrznej części pole tarczy ma powierzchnię przyozdobioną szlifem słonecznym, a pod centralną częścią stylizowaną czcionką nadrukowano nazwę modelu. W górnej części tarczy elementem, który rzuca się w oczy jest mała tarcza ze wskazaniem rezerwy chodu.

Jest ona także giloszowana we wzór okręgów. Wskazanie zajmuje dolną cześć, w ok. 1/3 obwodu całej tarczki, a górna wykorzystana na umieszczeni nazwy i logo firmy. Takie umieszczenie tarczy spowodowało likwidację indeksu godziny 12-tej i niepełne indeksy godzin sąsiadujących.

Czas wskazują wyraziste, choć nie przesadzone stylistycznie wskazówki.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Mają jak pisałem niebieski kolor, ale i wypełnienie masą luminescencyjną. Sekundnik jest wąski i długi. Sięga niemal do pierścienia dystansującego. Jedyne, co mi do końca nie odpowiada, to długość wskazówki minutowej. Byłbym w pełni zadowolony, gdyby sięgała ona choć do krawędzi podziałki minutowej, czyli była o 2 - 2,5 mm dłuższa.

Także datownik i jego okienko są małe, co utrudni odczyt osobom o słabszym wzroku.

To oczywiście przypadłość mechanizmu, ale warto pomyśleć o większej tarczy datownika i przez to większych cyferek wskazujących nam dni miesiąca, tym bardziej, że jest na to miejsce. Średnica mechanizmu nie jest mała, ale zastosowane koło datownika jest istotnie od niej mniejsze i umieszczono je decentralnie.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

A skoro jesteśmy przy mechanizmie – to produkt, co do którego możemy być spokojni o jakość  i trwałość. Producentem jest spółka Seiko Epson. Mechanizm oferowany jest pod oznaczeniem YN85. Wyposażono go w funkcję stop sekundy, możliwość dokręcania, datownik oraz wskazanie rezerwy chodu. Ta ostatnia funkcja jest, jak wspominałem, chyba jedną z najbardziej użytecznych komplikacji stosowanych w mechanizmach zegarkowych.

Mechanizm łożyskowany jest na 22 kamieniach, pracuje z częstotliwością 21 600 wahnięć na godzinę. Deklarowana rezerwa chodu to minimum 40 godzin. Nasz egzemplarz zatrzymał się po 45 godzinach. Dobrze radził sobie, także z dokładnością przyspieszając ok. 8 sekund na dobę.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

W linii Gaz Limousine marki Vostok Europe doliczyłem się ponad 50 modeli.

Każdy znajdzie coś dla siebie. Wszystkie wersje są w stosunku do oferty marki, nacechowane spokojniejszym wzornictwem i pewną dozą elegancji. Pomyślano je jako atrakcyjne, codzienne czasomierze – i w moim odczuciu doskonale spełniają tę rolę. Nie będą razić przy formalnych okazjach, doskonale sprawdzą się jako codzienny „biurowiec” i nie tylko.

Miłym akcentem jest pasek. Miałem do czynienia z zegarkami Vostok Europe dość dawno. Mój VE Mryia był piękny, ale pasek nie był jego mocnym punktem.

Ten, który jest oferowany z testowanym dziś egzemplarzem nie dość, że atrakcyjne wygląda, mając fajny kształt i bezszwową konstrukcję – to wykonano go z całkiem niezłej jakościowo skóry, przez co wygodnie układa się na przegubie i daje nadzieje na relatywnie długie użytkowanie w dobrej kondycji.

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve

Recenzja: Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve
 

Vostok Europe Limousine GAZ-14 Automatic Power Reserve
Plusy (+) Minusy (-)
 + dość uniwersalny rozmiar koperty  - zbyt małe okienko datownika
 + bardzo atrakcyjna wizualnie tarcza  - odrobinę za krótka wskazówka minutowa
 + dobrej jakości pasek  
 + mechanizm i jego parametry pracy  


Dane techniczne:

Koperta: stal szlachetna z powłoką PVD
Średnica: 43 mm
Grubość: 14 mm
Rozstaw uszu: 22 mm
Szkło: mineralne z powłoka antyrefleksyjną
Wodoodporność: do 50m
Mechanizm: Seiko Epson Co YN85, naciąg automatyczny
Średnica  mechanizmu: 27,4 mm
Wysokość mechanizmu : 5,77 mm
Funkcja stop-sekunda, możliwość dokręcania koronką
22 kamienie łożyskujące
Częstotliwość pracy balansu: 21 600 wahnięć na godzinę
Średnie dzienne odchylenie: od -10 do +30 sekund
Rezerwa chodu: więcej niż 40 godzin
Cena: 1 690 złotych.

Wszelkie nowości, recenzje oraz informacje dotyczące Vostok Europe znajdują się zawsze na indywidualnej stronie marki tu – Vostok Europe.

Autor: Adrian Szewczyk

Polecamy także:

5 kultowych modeli zegarków do nurkowania (ok, niech będzie 6!)
5 kultowych modeli zegarków do nurkowania (ok, niech będzie 6!)
Zegarki do nurkowania są jednymi z najbardziej popularnych, odzwierciedlając pewien kanon wzorniczy i funkcjonalny. Prezentowane poniżej modele (za wyjątkiem jednego o czym za chwilę) mają za sobą długą historię i przez wiele lat i wiele edycji docze ...
Ulysse Nardin - Marine Tourbillon Grand Feu (SIHH 2017)
Ulysse Nardin - Marine Tourbillon Grand Feu (SIHH 2017)
Rok 1846 to moment, w którym młody zegarmistrz Ulysse Nardin rozpoczął przygodę ze światem morskim. W tym właśnie roku rozpoczął produkcję pierwszych pokładowych chronometrów. Do dziś, manufaktura Ulysse Nardin doskonale pamięta o tym historycznym mo ...
Codziennie w rytm Marszu Mokotowa. Zegar na Gołębniku
Codziennie w rytm Marszu Mokotowa. Zegar na Gołębniku
Tak warszawiacy, jak i odwiedzający stołeczne miasto goście mknący wzdłuż ulicy Puławskiej, niestety zwykle nie zauważają zegara, który od początku roku 1969 zdobi ścianę nietypowego miejskiego budynku - przypominającego basztę z bramą. Dzieje się ta ...
Video recenzja: CZAPEK Geneve – Quai des Bergues N°25
Video recenzja: CZAPEK Geneve – Quai des Bergues N°25
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji modelu CZAPEK Geneve – Quai des Bergues N°25 szwajcarskiej manufaktury CZAPEK Geneve. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie klasycznej recenzji. Wówczas we wstępie napisał tak: W ...
Krótka historia zegarmistrzostwa od II Wojny Światowej. „Bitwa o handel”
Krótka historia zegarmistrzostwa od II Wojny Światowej. „Bitwa o handel”
Nie tylko na fali ujawniania tajemnic funkcjonowania powojennej Polski, bardzo ciekawą może okazać się próba przedstawienia historii niezwykłego zawodu, jakim jest zegarmistrzostwo. Co oczywiste, zawód ten ewoluował wraz z rozwojem technicznym i zmia ...

Tagi:

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Seiko SeikoSeiko

REKLAMA

Partner KMIZ

PARTNER

Doxa

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Junghans

REKLAMA

Epos

REKLAMA

Alpina

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Recenzja: ORIS ChronOris Date
Recenzja: ORIS ChronOris Date
27.09.2017
Recenzja: DOXA Calex Lady Automatic...
Recenzja: DOXA Calex Lady Automatic...
15.11.2017

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco