Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

POWRÓT 18.05.2017 Historia marek zegarkowych
Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Wiek XIX można najcelniej określić jako czas przemian. Zmiany technologiczne wymuszane przez rewolucję przemysłową wykreowały zupełnie inne podejście do procesu produkcji. Produkcja manufakturowa, coraz częściej odchodząca do lamusa, ustępuje miejsca powstającym fabrykom – wyposażonym w maszyny zastępujące pracę człowieka. To z kolei, zmienia podejście samego człowieka do częstokroć fundamentalnych zagadnień.

Druga połowa XIX wieku to lata, gdy światło dzienne ujrzały marki, dzisiaj uznawane za sztandarowych przedstawicieli rzemiosła zegarmistrzowskiego - Tissot, Longines i wielu innych.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Specyfiką powstawania znanych dzisiaj szeroko marek jest możliwość ich klasyfikacji.

Jedni – posiadając już renomę - postanawiają uniezależnić się od swego dotychczasowego źródła dochodu i formy działania. Inni z kolei, zaczynając od niewielkich zakładów zegarmistrzowskich, budują swoją reputację od podstaw.

Gdzie można zaliczyć omawianą markę Carl F. Bucherer?

Markę, która niewątpliwie posiada bardzo długą historię i liczne osiągnięcia, a równocześnie przez długi okres czasu nie stworzyła mechanizmu mogącego w pełni uchodzić za jej rodzimy wyrób? Trudno jednoznacznie powiedzieć, ale dzieje tej prestiżowej firmy zdecydowanie są warte przedstawienia i poznania.

Ojcem marki CFB, jest szwajcarski handlowiec - urodzony w roku 1865 Carl Friedrich Bucherer. W niespełna 23 lata później, to jest w roku 1888, otwiera on wraz ze swą małżonką Luise niewielki sklep, specjalizujący się w obrocie drobną biżuterią oraz czasomierzami.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Ten symboliczny kamień węgielny posiada jednak swe korzenie, by nie rzec wręcz podstawy finansowe, o wiele wcześniej.

Ojciec Carla F., o tym samym imieniu, na wiele lat przed narodzinami swego syna otwiera niewielki butik zajmujący się sprzedażą towarów mogących ówcześnie uchodzić za luksusowe – tj. zabawek, okularów czy noży.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Stabilność finansowa oraz rozeznanie na rynku przekazane synowi przez ojca, pozwoliło na intensywny rozwój sieci sklepów.

W ten sposób, prócz pierwotnego punktu w Lucerne na Falkenplatz, w kilka lat później rodzina może pozwolić sobie na otwarcie nowych sklepów.

Powstają one na Kapellplatz oraz na ulicy Kapelgasse.

Ciągłe powiększanie sieci punktów oferujących towary sygnowane logiem Bucherer jest charakterystyczne dla firmy także i w późniejszych latach.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Carl Friedrich syn, zadbał także o wykształcenie swych następców.

Dobrze prosperująca sieć salonów musiała być zbyt cennym źródłem dochodu by zaprzepaścić jej potencjał. W taki sposób można tłumaczyć wyjątkowo ukierunkowaną edukację potomków Carla – Ernsta oraz Carl Eduard. Rodzeństwo kolejno zakończyło edukację w dziedzinie zegarmistrzostwa i złotnictwa.

Trudno jednoznacznie określić moment, w którym bracia dołączają do rodzinnego biznesu. Krąży na ten temat wiele informacji - jedne ze źródeł podają lata 1920, inne z kolei 1913. Cezura ta wydaje się być sensowna, w szczególności skłaniając się do drugiej z dat.  

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Krokiem milowym w karierze młodych jubilerów było otwarcie przed I Wojną Światową butiku z biżuterią, znajdującego się w centrów Berlina.

Dzięki wsparciu rodziców oraz dobrym obrotom szybko zwracają na siebie uwagę samego cesarza, który wpisuje ich na „listę” oficjalnych dostawców biżuterii dla dworu oraz osób zasłużonych. Lata powojenne, to z kolei okres wzmożonych prac nad nowymi innowacjami.
Powstaje pierwsza kolekcja dedykowana dla kobiet, produkowana w popularnym wówczas stylu Art Deco. Zegarki te, sprzedawane w salonach Bucherer - sygnowane nazwiskiem rodziny, odniosły spory, by nie rzecz ogromny sukces.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Oderwijmy się jednak na chwilę od losów rodziny Bucherer, skupiając się na wątku - zdawać by się mogło pobocznym – jednak nie mniej istotnym.

Firma, jako jeden z pierwszych producentów zegarków, wprowadziła w życie wielką innowację spopularyzowaną w okresie Wielkiej Wojny. Czasomierze na paskach.

Chociaż już w XIX wieku eksperymentowano z taką koncepcją zegarka – idea ta wciąż przyjmowała się stosunkowo powolnie. Istny przełom nastąpił dopiero w latach 1914 – 1918, chociaż należy zaznaczyć, iż również po wojnie możliwość noszenia czasomierza na nadgarstku „nie przemawiała” do wszystkich. Miało to swoje uzasadnienie.

Mechanizmy bez odpowiednich zabezpieczeń ulegały szybkiemu uszkodzeniu pod wpływem gwałtownych ruchów ręką. Ponadto, nie wszystkich było stać na czasomierze wysokiej klasy – przy jednoczesnej potrzebie posiadania takowego przez każdą osobę, która mogła sobie na to pozwolić. Mamy więc do czynienia z ciekawym zjawiskiem – wzrostu masowej produkcji tanich czasomierzy kieszonkowych, przy jednoczesnym wprowadzaniu przez niektórych producentów innowacji w postaci paska.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Firma jednak koncentruje się od początku na poszukiwaniu alternatywy dla czasomierzy kieszonkowych. Ma to swoje podstawy w fakcie, iż Buchererowie skupiają się także - co nie jest ówcześnie standardem – na kolekcjach przeznaczonych dla żeńskiej części konsumentów (spora zasługa w tym synów Carla Friedricha).

W ten sposób powstają czasomierze umieszczane w cylindrach przypominających szminki, etc.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Co jednak istotniejsze – pojawią się czasomierze dedykowane na nadgarstki.

Dlaczego?

Niewielkie rozmiary zegarków damskich powodowały ich częste gubienie się. Co za tym idzie, bezpieczniejsze były na ręce aniżeli w fałdach sukni czy kieszeni.

Pierwsza kolekcja zegarków dla kobiet, sygnowana logiem Bucherer, zostaje wyemitowana w roku 1919.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Lata powojenne to czas wyjątkowo trudny dla Europy.

II Rzesza, jako wielki przegrany wojny, zostaje pozbawiona Cesarza. Długoletnie Działania wojenne, na które państwo nie było przygotowane (Niemcy były w świetny sposób przygotowane militarnie, do prowadzenia tzw. wojny błyskawicznej, szybko jednak zabrakło towarów deficytowych) strasznie wygłodziły społeczeństwo, załamały gospodarkę doprowadzając do hiperinflacji, z którą Republika Weimarska (państwo powstałe po zniesieniu II Rzeszy) bezskutecznie próbowała sobie poradzić przez kolejne kilka lat.

Ogołocony rynek, wszechobecny głód i brak rąk do pracy nie sprzyjał rozwojowi takich dziedzin jak luksusowe zegarmistrzostwo czy jubilerstwo. W roku 1922, bracia Bucherer postanawiają więc zamknąć swój Berliński sklep i wyemigrować na nowy kontynent. Nie wybierają jednak oni Ameryki północnej, a kraje ameryki południowej – tj. Chile.

Początkowe sukcesy na nowym rynku zostają jednak zwieńczone smutnym wydarzeniem – śmiercią żony Carla Eduarda która tonie w katastrofie morskiej.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Tragiczne wydarzenia skłaniają rodzeństwo wraz z rodzinami do powrotu w ojczyste strony – Lucerne. Kolejne lata to ciągły wzrost znaczenia marki na jubilerskim rynku.

Rok 1924 przynosi ze sobą zmiany.

Ernst postanawia włączyć niewielką wówczas wytwórnię Rolex, powstałą zaledwie 19 lat wcześniej, do współpracy. Kooperacja swą genezę ma w roku 1923.

Rolex, którego założycielami byli Hans Wilsdorf i Alfred Davis, jako partner handlowy dla Bucherera sprawdza się wyśmienicie przez kolejne lata - wprowadza w tym czasie coraz to nowe technologie, jednocześnie podnosząc prestiż marki. Współpraca firm trwa z większym lub mniejszym nasileniem przez kolejne lata.

Jej wzrost przypada na lata 50 i 70 – tj. kryzys kwarcowy.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Lata 30 przyświecają w wiele premier i zmian.

Jedną z najciekawszych nowinek w asortymencie firmy jest zegarek podróżny, z możliwością zamknięcia skórzaną zasuwką. Ukazuje się on w roku 1934.  

W roku 1948 światu ukazana zostaje kolejna premiera.

Tym razem, firma wprowadza do swojej oferty wysokiej klasy chronograf. Czasomierz posiada mechanizm z systemem Incabloc Venus 210 oraz ciekawy datownik – umieszczony nad indeksem wskazującym godzinę 6. Tarcza czasomierza została zaprojektowana w sportowym stylu, odpowiadającym ówczesnym trendom.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Bucherer wykorzystuje w swych modelach wyposażonych w stoper najwyższej klasy mechanizmy. Oto kilka przykładów modeli, oferowanych przez firmę w latach 50.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Czasomierz oparty na mechanizmie Landeron 48.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Chronograf działający na mechanizmie Landeron 51.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Chronograf opierający się na działaniu mechanizmu Landeron 248.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Kaliber Felsa 693.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Zegarek działający w oparciu o werk AS 1315.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Chronograf posiadający funkcję rozbudowane datownika z dniami oraz miesiącami.

Powrót do Szwajcarii sprzyja rozwojowi firmy. Otwarte zostają kolejne sklepy. W tym samym okresie umiera założyciel rodzinnego przedsiębiorca – Car Friedrich. Pozwala to na przejęcie pełni władzy w firmie przez rodzeństwo. Jednocześnie, trzymanie się kurczowo wyznaczonej przez ojca wizji udaje się im przetrwać lata kryzysu oraz wojennej nawały. Produkcja czasomierzy wysokiej jakości pozwoliła na wytrwanie bez większych zmian aż do lat 50.

Lata 50 przynoszą śmierć jednego z braci. W roku 1951, umiera Carl Eduard, jednocześnie scedowawszy Ernstowi cały zarząd na firmą. 
Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki
W 1956 otwarto także kolejny sklep. Jest to kluczowa inwestycja - tym razem butik znajduje się w luksusowej dzielnicy Interlaken, co sprzyja sprzedaży droższych modeli czasomierzy. Wcześniej również miały miejsce podobne inwestycje.  

W ofercie znajdowały się takie modele jak budzik w złotej lub pozłacanej kopercie. Całość była oparta na 19 kamiennym mechanizmie z automatycznym naciągiem, Lemania 2980.

Zmodernizowano także w rok później (1957) pomieszczenia budynku fabrycznego w Lucerne – Schwanenplatz. Przystosowane do nowych standardów pracy stanowiska, w znaczący sposób ułatwiły pracę zatrudnionym zegarmistrzom, frezerom, galwanizatorom oraz pozostałym członkom zespołu.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

A także  czasomierz z popularnym w latach 50 i 60 motywem tarczy wskazującej wiele stref czasowych. Całość działała na 17 kamiennym mechanizmie kalibru 7510 Derby.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Prócz tego, firma wciąż wypuszczała wiele ciekawych stylistycznie zegarków dedykowanych dla kobiet.

Lata 60, to era wielkich ikon, gwiazd i wydarzeń.

Podobnie jest również w świecie czasomierzy. Również Bucherer posiada takowe w swej historii. Jednak zacznijmy od początku.

Po II wojnie światowej znaczne ilości żołnierzy odpływały ze starego kontynentu na powrót do Stanów Zjednoczonych. Bucherer bardzo na tym zyskał. Dotychczas nieznany w Stanach, wraz z powracającymi żołnierzami stał się tamże całkiem dobrze rozpoznawalną marką.

Jednym z klientów Bucherer stał się w 1964, prezydent Richard Nixon. Zakupił on osobiście jeden z dostępnych ówcześnie chronografów.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Jest to także okres wzmożonej ekspansji firmy, przejawiającej się w powiększaniu swojej sieci handlowej jak i zaplecza technicznego.

W ten sposób już w połowie lat 60, koncern może poszczycić się prócz zakładu w rodzinnym Lucerne także wciągnięciem do spółki mniej znanej firmy, specjalizującej się w montażu wysokiej klasy chronometrów – Credos SA.
Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki
Lata 60 jak i początek lat 70, to okres, na który przypada nagły wzrost produkcji czasomierzy.

Przy jednoczesnej poprawie jakości produktów, następuje również unifikacja poszczególnych komponentów. Jest to dopiero zaczątek prawdziwej rewolucji. Rewolucji przynoszącej wiele zmian, których niestety nie wszyscy są w stanie przetrwać.

Pierwsze czasomierze wyposażone w mechanizm elektryczny powstają jeszcze w latach 50. Ich szybka ewolucja w latach 70 oraz 80 powoduje spory regres, który można zauważyć w branży zegarmistrzowskiej. Ceny zegarków mechanicznych w obliczu napływu tanich czasomierzy elektronicznych z Chin znacząco spadają. Wiele firm łączy się w większe spółki, gdzie dzięki redukcji produkcji oraz perspektywicznym zarządzaniu utrzymują się na rynku.

Lata „elektryfikacji” branży zegarmistrzowskiej dotykają także Bucherer. Dzięki współpracy ze spółką Beta 21, w skład której prócz Bucherer wchodzi także Rolex wraz z innymi 19 producentami, udaje się stworzyć pierwszy, dedykowany dla członków spółki mechanizm. Kaliber Beta 21, czyli 13 kamienny mechanizm kwarcowy o częstotliwości 8Khz. Mechanizm wyprodukowany był przez Ebauches SA (dziś znane jako ETA) i Omege.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Ciekawostka jest, że Beta 21, nie „tykał” jak dzisiejsze kwarce, lecz miał płynny ruch sekundy – co wówczas nie było częstokroć spotykane. Poszczególne części mechanizmu projektowane były przez wielu odrębnych producentów, a sam mechanizm nie ulegał na przestrzeni lat znaczącym modyfikacjom

Bucherer idąc „za ciosem”, tworzy serię zegarków z wyświetlaczem LCD.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Ciekawym modelem jest także powstały w połowie lat 70, popularnie nazywany gazomierzem, czasomierz z charakterystycznym układem wskazówek i tarcz.

Jest to ukłon w stronę nasilającej się mody na awangardę. Awangardę tak popularną przecież w latach 70.

Charakterystyczny dla omawianej dekady styl, odciska swe piętno na wielu innych modelach oferowanych przez Bucherer. W tym miejscu można chociażby przywołać czasomierz, z funkcją chronografu – z charakterystyczną, designerską kopertą i tarczą. Chronograf opiera się na mechanizmie Lemania 173, działającym na 17 kamieniach.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Wspominany kryzys rynkowy, dopada także i firmę Bucherer.

Ta jednak mimo krachu utrzymuje swoje wskaźniki sprzedaży, stając się tym samym jedną z najlepiej prosperujących firm z branży w latach 70. Lata prosperitum sprzyjają także inwestycjom. W roku 1973 ukończona zostaje nowa siedziba firmy. Tym razem w kantonie Bern, w Schönbühl.

Firma rozszerza także swoją sieć sklepów. Dzięki temu, w latach 70 zarząd dysponuje 17 placówkami w samej Szwajcarii oraz ponad 100 centrów serwisowych na całym świecie.

W roku 1977, umiera drugi z braci Bucherer – Ernst. Aczkolwiek spółka przechodzi w ręce jego syna Ericha oraz bratanka Jorga już w roku 1972, z powodu odejścia Ernsta na emeryturę.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Na okres ten przypada także premiera kilku interesujących modeli.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Jednak to inna seria czasomierzy miała stać się flagowym produktem Bucherera przez kolejne dekady. Nietuzinkowy wygląd oraz świetne parametry sprawiły, iż model diver`a z charakterystyczną żółtą tarczą z roku 1971 o nazwie Archimedes, stał się prawdziwym hitem sprzedażowym.

Seria powróciwszy na rynek w roku 1994, pod nazwą Archimedes Perpetual równie pozytywnie zaskoczyła konsumentów. Czasomierze, posiadają specjalnie skonstruowany kalendarz pozwalający na poprawne odczytywane daty nawet do 2100 roku. Kolekcja, oferowana do dnia dzisiejszego zawiera modele oferujące mechanizmy z naciągiem automatycznym, z możliwością odczytywania faz czy ze wskaźnikiem rezerwy chodu.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki
Widać jednak duży wpływ ówczesnej mody, na oferowane przez firmę produkty.

Tak np. w roku 1985 zaprezentowany zostaje model z podziałem tarczy na dwie części - analogową oraz cyfrową. Trend ten popularny jest również u wielu innych Szwajcarskich i Japońskich producentów.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki
Kolejne lata, to ciągły wzrost produkcji oraz zwiększanie zatrudnienia.

W 100 rocznicę założenia firmy, tj. w 1988 roku, spółka zatrudniała ponad 840 pracowników, by z kolei w latach 1990 przekroczyć liczbę 1000. Począwszy od wyspecjalizowanych zegarmistrzów, na fotografach czy pracownikach biurowych kończąc. Taki wzrost zatrudnienia był związany z ciągłym powiększaniem sieci sklepów czy punktów serwisowych.

Końcówka lat 80, to również powrót do łask tradycyjnego zegarmistrzostwa. Coraz częściej w ofercie Bucherera można zobaczyć na powrót czasomierze wyposażone w tradycyjne mechanizmy. Dotychczas były to pojedyncze przypadki – jak np. wyemitowanie okolicznościowej serii czasomierzy kieszonkowych, z okazji 100lecia firmy.

Ostateczną stabilizację, przemysł zegarkowy osiąga w latach 90.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Na początku lat 90, Szwajcarski rynek mechaniki precyzyjnej zajmuje około 50% rynku światowego.
Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki
Nowe milenium to równie ważny okres dla firmy.

W roku 2008, stworzony zostaje pierwszy mechanizm w pełni mogący zasługiwać na miano in-house – cal. A1000.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Najnowsza historia marki, oscyluje wokół produkcji nowych, innowacyjnych modeli.

Do jednej z najciekawszych, zaliczyć można serię Grande Manero Tourbillon.
Czasomierz produkowany był w limitowanej edycji.

Firma dba także o swoich zagranicznych partnerów.

Odpowiednia strategia rozwoju polegająca na tworzeniu niezależnych członków spółki, doprowadziła do otwarcia w 2001 roku zakładu w Lengnau koło Biel i biur dystrybucyjnych w Hong Kongu. Prócz tego, firma posiada swoje punkty także w Japonii oraz na Tajwanie. Obecność firmy na Dalekim Wschodzie mimo tak znaczących sukcesów, jest stale wzmacniana.

Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki

Od niemal 130 lat, firma Carl F. Bucherer tworzy swą własną, nietuzinkową historię oraz buduje silną markę. Markę pozostającą pomimo wielu kryzysów wciąż w rękach jednej rodziny.

Wszelkie nowości zegarkowe, recenzje oraz informacje dotyczące Carl F. Bucherer znajdują się zawsze na indywidualnej podstronie marki tu – Carl F. Bucherer

Autor: Beniamin Czapla

Polecamy także:

Festiwal AUROCHRONOS 2017 - fotorelacja
Festiwal AUROCHRONOS 2017 - fotorelacja
Międzynarodowy Festiwal Niezależnych Producentów Zegarków w Łodzi, czyli festiwal Aurochronos, już za nami. Pierwsza edycja nowej imprezy zegarkowej organizowanej w Polsce odbyła się w miniony weekend, w dniu 30 września w sobotę oraz 1 października ...
SEIKO Presage nowe modele „Cocktail time” – Manhattan, Martini czy może Margarita?
SEIKO Presage nowe modele „Cocktail time” – Manhattan, Martini czy może Margarita?
W 2010 r zaprezentowano serie czasomierzy mechanicznych Seiko inspirowanych…. blaskiem popularnych w Japonii cocktail barów. Zegarki te były przeznaczone tylko na rynek kraju kwitnącej wiśni. Jednak w dzisiejszych czasach, jak to niedawno mówiono – „ ...
Recenzja: ORIS ChronOris Date
Recenzja: ORIS ChronOris Date
Firma Oris powstała w 1904 roku, oczywiście w Szwajcarii. Od początku istnienia rozwijała się bardzo dynamicznie, czego dowodem może być chociażby fakt, iż około 1910 roku zatrudniała już 300 pracowników. Przed wybuchem II wojny światowej Oris był je ...
Recenzja: CITIZEN Mechanical NH8389-88LE
Recenzja: CITIZEN Mechanical NH8389-88LE
W naszej redakcji mieliśmy już przyjemność z bliskiego spotkania z czasomierzem marki Citizen. Był to zegarek z kwarcowym mechanizmem, o bardzo dużych możliwościach, a przy okazji świetnie wykonany – CITIZEN Eco-Drive World Time Radio Controlled Supe ...
Recenzja: Vratislavia Conceptum VIS1935 UPRISING Automatic
Recenzja: Vratislavia Conceptum VIS1935 UPRISING Automatic
Vratislavia Conceptum to jedna z młodych polskich marek zegarkowych, którą darzę szczególnym sentymentem ze względu na Wrocław, gdzie studiowałem, a co za tym idzie spędziłem jedne z najfajniejszych chwil życia. Z punktu widzenia naszych Czytelników ...

Tagi:

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Epos

REKLAMA

Partner KMIZ

PARTNER

Aerowatch

REKLAMA

Doxa

REKLAMA

Seiko SeikoSeiko

REKLAMA

Alpina

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Junghans

REKLAMA

Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

BULOVA Watch Company – historia mar...
BULOVA Watch Company – historia mar...
29.03.2017
Alpina 1883 Geneve – historia marki
Alpina 1883 Geneve – historia marki
14.08.2017

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Frederique Constant
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Montblanc
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tag Hauer
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Vostok Europe
Brand - Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco