• Zegarki marki Omega
  • Zegarki marki Ball
  • Zegarki marki Perrelet
  • Zegarki marki Luminox
  • Zegarki marki Roamer
  • Zegarki marki Aviator Swiss Made
  • Zegarki marki Aerowatch
  • Zegarki marki Davosa
  • Zegarki marki Orient
  • Zegarki marki Seiko
  • Zegarki marki Frederique Constant
  • Zegarki marki Orient Star
  • Zegarki marki G-SHOCK
  • Zegarki marki Błonie
  • Zegarki marki Grand Seiko
  • Zegarki marki Atlantic
  • Zegarki marki Junghans
  • Zegarki marki Citizen
  • Zegarki marki Epos
  • Zegarki marki Bulova
  • Zegarki marki Michel Herbelin
  • Zegarki marki Vostok Europe
  • Zegarki marki Montblanc
  • Zegarki marki Rado
  • Zegarki marki Tissot
  • Zegarki marki Prim
  • Zegarki marki Certina
  • Zegarki marki Alpina
  • Zegarki marki Oris

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope


Marka Junghans to świadectwo wieloletniej tradycji zegarmistrzowskiej. Wielu innowacji i precyzji. Wizytówką jest też charakterystyczny styl wielu modeli.

Początki firmy to zegary. Był okres, w którym firma Junghans była największym na świecie producentem zegarów. Najpierw części do nich, później kompletnych czasomierzy. W latach XX ubiegłego wieku rozpoczęła się trwająca do dziś przygoda Junghansa z zegarkami naręcznymi.

Od początku opartych o własne mechanizmy. Także po wojnie, Junghans kontynuował to podejście. Odradzające się niemieckie wojsko zamówiło w firmie model ze stoperem na wyposażenie. Oparty był na własnym mechanizmie caliber J88.

Późniejsze lata, te po kwarcowej rewolucji, to już w dużej mierze nadal wspaniałe czasomierze, ale oparte na mechanizmach innych producentów. Najczęściej Eta, ale i Seiko czy własny Junghans J325. Należy także wspomnieć o pionierskim zastosowaniu sterowania radiowego w zegarku naręcznym. Pamiętam sam kiedy zachwycałem się oglądając przez szybę wystawową sklepu model Junghans Mega z analogowo cyfrowym wskazaniem, super dokładny bo sterowany falami radiowymi z atomowego wzorca we Frankfurcie. Rok wcześniej był zaprezentowany model cyfrowy MEGA 1, o awangardowym designie – będąc pierwszym tego typu zegarkiem na świecie.

To nowoczesna strona Junghansa – ale firma ta odwołuje się także do historii, do klasyki. Ma w ofercie modele Max Bill – inspirowane stylistyką Bauhausu.

Bohaterem niniejszego artykułu jest kolekcja Driver z linii Meister – także czerpiąca, można powiedzieć garściami, inspirację z klasyki.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

Klasyki motoryzacji.

Podobno syn założyciela firmy, Artur Junghans był entuzjastą rodzącej się wtedy motoryzacji. Przyjaźnił się z Gottliebem Daimlerem i Wilhelmem Maybachem. Już w 1892 roku był posiadaczem testowego egzemplarza Daimlera. Jego brat Oskar zaprojektował i opatentował prędkościomierz, a w latach 20-tych i 30-tych fabryka produkowała „zegary” samochodowe.

Nawet dzisiejsi właściciele firmy, Hans-Jochem Steim i Hannes Steim są miłośnikami motoryzacji posiadając wspaniałe kolekcje motoryzacyjnych perełek.

Nie może być tak, że Junghans, jako producent zegarków nie skorzysta z tego dziedzictwa, skoro robią to firmy nie mające ku temu aż takich podstaw. Junghans oferuje więc modele, które chce by były kojarzone z motoryzacją. Dzisiejsi bohaterowie to zegarki inspirowane klasyką motoryzacji.

Zaprezentowane na ostatnich targach w Bazylei.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

Widać wyraźnie i umiejętnie uwypuklony styl retro.

Kolorystyka, kształt.

Podobno bazą do rozwoju koncepcji dla projektantów był Maybach Zeppelin DS8 z 1932 roku. Niewątpliwie nawiązanie do kolorystyki, kształtu ówczesnych zegarów, tapicerki – jest widoczne w zegarkach linii Meister Driver.

Pierwszy reprezentant to model Junghans Meister Driver Handaufzug – czyli zegarek z ręcznym naciągiem. Moim zdaniem zegarek wyśmienicie oddaje klimat czasów i ówczesnej motoryzacji.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

Oddaje go w każdym elemencie. Poczynając od zgrabnej, klasycznej koperty, o średnicy niecałych 38 mm (dokładnie 37,7 m) i grubości 7,3 mm. Doskonale pasuje szkło z plexi i specyficzny kształt spodu koperty.

Ścięcie ku środkowi jakby naśladujące spodek, a kojarzące się z ozdobnymi kołpakami osłaniającymi środek szprychowych kół. Pozwala to przy okazji na bardzo wygodny dostęp do koronki, która dzięki temu zabiegowi na dole wyraźnie odstaje, przez co bardzo łatwo nią operować, a sam profil koperty staje się bardzo cienki.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

Pozwala to nadać kopercie elegancji, jak i komponuje się z ogólnym stylem, jaki chciano osiągnąć.

Zegarek by móc być tak smukły, został wyposażony w mechanizm J815.1 bazujący na znanym i cenionym ETA Peseux 7001. To pozwoliło na łatwe zastosowanie komplikacji konstrukcji w formie małej sekundy, która jest standardowo zaimplementowana w tym mechanizmie, a także kojarzy się z czasomierzami lat do których stylistyka zegarka ma być odniesieniem.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

Sam zegarek jest obiektywnie bardzo ładny, interesujący.

Zastosowane zależnie od modelu kolory w postaci szarości, czerni, czy odcieni beżu świetnie wpisują się w stylistykę. Szczególnie zwraca uwagę model w którym środek tarczy jest beżowo-kremowy (027/3608.00), na zewnątrz jest pierścień w kolorze gołębiej szarości, a podziałka główna to podziałka minutowa jako indeksy, stylizowana jak w prędkościomierzu klasycznego automobilu.

Oznaczenie godzin przeniesiono w dyskretny sposób na zewnętrzną podziałkę minutową. Pomiędzy godziną 6 a środkiem znajduje się zagłębiona mała tarcza w której pracuje sekundnik.

Tarcza zegarka jest lekko wypukła.

Wskazówka godzinowa i minutowa mają kształt wskazówki prędkościomierza, dynamiczny i elegancki. Wypełnione są Superluminovą. Tą masą pokryte są także indeksy godzinowe.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

Tarcza okryta jest szkiełkiem z plexi – doskonale pasującym do stylu. Jednak to nie takie zwykłe plexi. To szkiełko pokryte warstwą substancji SICRALAN, pochodzącej … a jakże – z branży motoryzacyjnej.

Ma ono na celu zwiększenie trwałości szkiełka i jego odporności zna zarysowania, zwiększa odporność na promieniowanie UV i poprawia stronę wizualną szkiełka zwiększając jego połysk. Koronka jest wąska, ale o odpowiedniej średnicy, z grawerowanym logo Junghansa. Dekiel jest przeszklony, zamocowany pięcioma śrubkami.

W całości polerowana koperta jak pisałem wcześniej bardzo smukła, co podkreśla tez bardzo wąska luneta i pięknie „wypuszczone” klasyczne, wąskie, opadające ku dołowi uszy.  Całość na pasku o szerokości przy uszach 20mm ze skóry w retro beżowym kolorze.

Nawet faktura paska wydaje się jakby żywcem przeniesiona z pasków przedwojennych. Pasek od spodu jest perforowany. Widać, że opracowując ten zegarek pamiętano o każdym szczególe. Dopieszczano je tak, by epoka, styl i nawiązanie do motoryzacji był bezsprzeczne.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

Druga wersja z ręcznym naciągiem jest bardziej stonowana.

Tarcza i pasek są czarne (027/3607.00). Główne oznaczenie powróciło do godzin, a jedyny element charakterystyczny to tarcza sekundnika w beżowym kolorze.

Całość nabiera wyglądu bardziej dostojnego i eleganckiego, przez co zegarek ten może pełnić role typowego „garniturowca”. Wodoodporność zegarka to 30 m.

Cena modelu z ręcznym naciągiem to 5 150 złotych.

Ale motoryzacja stale się rozwija i rozwijała się dzięki ciągłej chęci człowieka by osiągać prędkości, coraz większe. Skoro prędkość to i czas, mierzenie czasu.

Linia zegarków odwołująca się do motoryzacji, nawet tej dość wczesnej musi też w związku z tym oferować możliwość łatwego mierzenia czasu. Musi być stoper.

W Junghansie pamiętano o tym.

Tym bardziej, że stoper to komplikacja konstrukcji na stale powiązana z marką.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

Junghans Maister Driver Chronoscope.

Zegarek stylistycznie oparty na tych samych założeniach co mniej skomplikowany technicznie „brat” z ręcznym naciągiem.

Chronoscope ma trzy wersje kolorystyczne, w tym jedna jest wyposażona w bransoletę.

Wersja beżowo szara (027/3684.00), z jaśniejszym odcieniem szarości, jak w modelu z ręcznym naciągiem ma indeksy oparte na wskazaniu minutowym, bardziej upodabniając się do samochodowego prędkościomierza.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

Charakterystyczne dla linii wskazówki, wypełnione Superluminovą.

Oferowana jest na ciemnobrązowym pasku.

Wersja z ciemno szarą tarczą i szarymi dodatkami (027/3685.00) oferowana jest na burgundowym pasku – i taki kolor, jako dodatkowy smaczek mają wskazówki na małych tarczach, minutowej stopera i sekundowej.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

Wersja ciemnoszara oferowana na bransolecie (027/3686.44), również ma burgundowe wskazówki na małych tarczach.

Tarcze te umieszczone są na w linii poziomej na wysokości godziny trzeciej i dziewiątej. W ciemnoszarych modelach wskazania indeksów godzinowych oznaczone są klasycznie cyframi godzinowymi.

Wszystkie trzy zegarki na skraju tarczy mają na białym lub jasnoszarym tle wąskiego pierścienia naniesioną podziałkę minutową/sekundową.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

W modelu szarym na bransolecie dodano na wskazaniu 30 i 60 minuty kolor bordowy, a model szary na pasku ma indeksy godzinowe i wypełnienie wskazówek za pomocą szarej Superluminovy.

Zegarki ze stoperem są większe od tych z ręcznym naciągiem.

Średnica to 40,8 mm. Grubość to 12,6 mm. Koncepcja koperty jest taka sama. Jednak zastosowane ścięcia wąskie boki i szkło plexi nie są w stanie zamaskować istotnie większej grubości zegarka.

Mimo to udało się osiągnąć całkiem zgrabny czasomierz.

Należy wspomnieć że Meister Chronoscope, czy Max Bill Chronoscope z racji zastosowania mechanizmu opartego na ETA Valjoux 7750 są widocznie grubsze. W Driver Chronoscope zastosowano mechanizm J880.3 oparty na ETA 2892 i moduł stopera Dubois Depraz.

Całość to w efekcie klasyczny, inspirowany przedwojenną motoryzacją, sportowy zegarek w stylu retro. Świetna kolorystyka, atrakcyjna wzorniczo koperta, dopasowane do epoki paski i bransoleta dają nadspodziewanie dobry efekt. Zegarek o sportowym zacięciu, charakterystyczny dla Junghansa i trafnie wpasowany w styl klasycznej motoryzacji.

JUNGHANS kolekcja Driver: Handaufzug i Chronoscope

Zastosowane szkło to również plexi z powłoką SICRALAN, stalowa polerowana koperta, taka sama koronka. Dekielek przykręcony czterema śrubkami. Wodoodporność jak w modelu nakręcanym ręcznie to 30 m. Pasuje do stylu, ale sportowy charakter domaga się choć 50 metrów. Przyciski stopera przywodzą na myśl muskularne kolektory wylotowe – może nie Maybacha Zeppelin DS 8, ale Mercedesa SSK 710.

Cena modelu wyposażonego w funkcję stopera to 8 760 złotych - wersja na pasku, lub 9 200 złotych - wersja na bransolecie.

Autor: Adrian Szewczyk



Certina - Premium

REKLAMA

Magazyn ZIP - Wszystkie wydania

MAGAZYN Zegarki i Pasja - Wszystkie wydania

ZEGARKI I PASJA NA YOUTUBE

Janeba Oris 420

REKLAMA

Epos 420

REKLAMA

Sector 420

REKLAMA

Atlantic 420

REKLAMA

Frederique Constant 420

REKLAMA

Greenlogic 420

REKLAMA

Montblanc 420

REKLAMA

Sportowy klasyk. Zegarki Tissot z l...
Sportowy klasyk. Zegarki Tissot z l...
30.03.2016
FREDERIQUE CONSTANT - Manufacture P...
FREDERIQUE CONSTANT - Manufacture P...
03.04.2016

Podstrony producentów

Zegarki marki Aerowatch
Zegarki marki Alpina
Zegarki marki Atlantic
Zegarki marki Aviator Swiss Made
Zegarki marki Ball
Zegarki marki Bulova
Zegarki marki Błonie
Zegarki marki Certina
Zegarki marki Citizen
Zegarki marki Davosa
Zegarki marki Epos
Zegarki marki Frederique Constant
Zegarki marki G-SHOCK
Zegarki marki Grand Seiko
Zegarki marki Junghans
Zegarki marki Luminox
Zegarki marki Maurice Lacroix
Zegarki marki Michel Herbelin
Zegarki marki Montblanc
Zegarki marki Omega
Zegarki marki Orient
Zegarki marki Orient Star
Zegarki marki Oris
Zegarki marki Perrelet
Zegarki marki Polpora
Zegarki marki Prim
Zegarki marki Rado
Zegarki marki Roamer
Zegarki marki Seiko
Zegarki marki Tissot
Zegarki marki Vostok Europe
Zegarki marki Xicorr
Dołącz do naszego newslettera
i bądź zawsze na bieżąco