Wszystko o "Pilotach"

Wszystko o "Pilotach"

Pisząc o zegarkach dla pilotów i fascynatów lotnictwa, musimy pamiętać że w momencie początków awiacji, zegarek noszony - jako urządzenie codzienne i element stroju istniał już od wielu dziesiątek lat. Dla odmiany, pierwsze przeloty samolotowe odbywały się w czasie, gdy zegarek wędrował z kieszeni surduta na nadgarstek, ale... to już inna materia.


Jakimi więc są te zegarki, które w żargonie branżowym nazywane są „Pilotami”?



Uwagi wskazane na wstępie są o tyle istotne, że specyficzne wymogi właśnie tego początkowego dla lotnictwa okresu, wpłynęły na specjalną konstrukcję i stylistykę zegarków w nim używanych.


Ta spuścizna jest jest do dziś widoczna w produkowanych modelach zegarków, choć ze względu na postęp techniczny, tak w lotnictwie jak i zegarmistrzostwie wymagania, a co za tym idzie bariery techniczne nie są już dziś tak trudne do pokonania.

Epos Pilot





Czasomierz w czasach braku GPS-u był niezbędnym urządzeniem pokładowym.

To dzięki sekstansowi, dokładnym mapom, znajomości tajników nawigacji i właśnie czasomierzowi, możliwe było określenie pozycji samolotu. Charles Lingbergh, który w roku 1927 przeleciał Atlantyk, zaproponował nawet wykonanie na tarczy i kopercie klasycznego zegarka, specjalnych podziałek pomocnych przy nawigacji.


Aviator - zegarek dla pilotów



By czasomierz był urządzeniem przydatnym w tamtych czasach i pomocnym każdemu pilotowi, musiał spełniać cały szereg szczegółowych wymogów.


Były nimi na pewno:

Glycine Airman





Czytelność wskazań


Zegarek dla pilotów musiał charakteryzować się dużą kontrastowością elementów wskazań i minimalnym wpływem rodzaju oświetlenia na poprawność odczytu. Ze względu na identyczny wymóg dla wszystkich innych pokładowych urządzeń samolotu, miał on zbliżoną do nich stylistykę. Czarna tarcza, białe arabskie cyfry, grube wskazówki i minimalna ilość dodatkowych oznaczeń na tarczy czasomierza, gwarantowały taką właśnie najlepszą czytelność.

Stosowane początkowo systemy fluorescencyjne (świecenie wskazówek i znaczników na tarczy zegarka) powodujące radiację zostały zastąpione doskonałym, bezpiecznym i szeroko dziś stosowanym systemem Super Luminova. Powszechnie dziś używane szkło szafirowe, dla poprawienia czytelności, zwykle pokrywane jest warstwą antyrefleksyjną.

Junghans Pilot




Odporność mechanizmu na czynniki zewnętrzne


W stosunku do innych czasomierzy, którym warunki jakościowe wyznaczało codzienne życie właściciela zegarka, mechanizm zegarków lotniczych musiał być odporny na silne pola magnetyczne generowane przez silniki samolotów i wyładowania atmosferyczne.

Osiągniecie w ciągu rozwoju zegarmistrzostwa jako standardowej - dość wysokiej odporności, było możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego gatunku niemagnetycznego metalu do wykonania włosa (sprężyny spiralnej balansu zegarka).

W czasomierzach dla pilotów stosowano także dodatkową wewnętrzną kopertę (obudowa zegarka) ze stali miękkiej, zapewniającą znacznie zwiększenie odporności na pola magnetyczne.

Orient Pilot




Możliwość manipulowania urządzeniem


Nieogrzewana kabina pilota, znaczne zmiany temperatur i ewentualna konieczność przypadkowego lądowania powodowała, że czasomierz musiał być odporny na niskie temperatury oraz na jej znaczne wahania. Spełnienie tych wymogów przez mechanizm zegarka musiało być jeszcze dodatkowo poparte możliwością manipulowania przy nim dłońmi zabezpieczonymi rękawicami.

Na ich zdejmowanie, ze względu na równoczesne operowanie innymi przyrządami, ale przede wszystkim ze względu na panujące w kabinie ekstremalnie niskie temperatury, pilot nie mógł sobie w żadnym wypadku pozwolić. Z tego powodu tradycyjne zegarki typu „Pilot” posiadają powiększoną i często specjalnie ukształtowaną koronkę naciągową. Także ze względu na niską temperaturę, czasomierz nie był noszony pod mankietem kombinezonu, ale był przypinany na jego rękawie.


Znane są nawet przypadki zakładania zegarka na udo nogi, co dodatkowo zapewniało możliwość jego obserwacji bez konieczności ruchów ręki. Z tego powodu zegarki lotników były wyposażane w niestandardowej długości paski.

Oris ProPilot ze stoperem





Stoper specjalnej konstrukcji


Konieczność pomiarów krótkich odcinków czasu w doskonały sposób umożliwia często stosowane w zegarkach dodatkowe wyposażenie – stoper. Jak się okazuje w rozwiązaniach dla pilotów tenże stoper musiał mieć specjalną konstrukcję, gdyż pilot ze względu na specyfikę pomiaru, nie mógł sobie pozwolić na niedokładność wynikającą ze strat czasu na zerowanie i ponowne jego rozpoczynanie.

W zegarkach dla pilotów stoper działał w systemie „flayback”, w którym wskazówka, po wyzerowaniu automatycznie rozpoczyna pomiar kolejnego odcinka czasu.

Glycine Airman




Czas w strefach i wskazania w systemie 24 godzinnym


Mimo, że pierwsze czasomierze dla pilotów nie miały wskazanie drugiej strefy czasowej, to ze względu na pokonywane odległości i szybkość przemieszczania się, właśnie wskazanie drugiej i więcej stref czasowych są dzisiaj ważnym, dodatkowym elementem wskazywanym przez zegarek lotniczy.


Szczególnym atrybutem systemu wskazań zegarków lotniczych, jest używanie (podobnie jak w pierwszych zegarach mechanicznych) 24 godzinnej podziałki. Dla osób, które pracują w systemie ciągłym przez długie odcinki czasu, a do tego przemieszczają się szybko w różne strefy czasowe jednoznaczna informacja o porze dnia – odczycie wskazań w systemie 24-godzinnych może być bardzo pomocne.

Glycine Airman





W dzisiejszych czasach, zmieniły się warunki pilotażu a co za tym idzie wymagania dla zegarków lotniczych. Zmiany te, dla poszerzenia oferty czasomierzy i zadowolenia wybrednych konsumentów, którzy własne przekonania i wymogi stawiają ponad wieloletnią historię, wykorzystują praktycznie wszystkie firmy, produkując przykładowo zegarki wyposażone w jasne tarcze.

Z tych samych powodów niektóre modele zegarków lotniczych wykonywane są w kopertach z metalu szlachetnego i mogą być w sposób wyjątkowy dekorowane.

Oris Żelazny Pilot




Na zakończenie można tylko życzyć wszystkim tym którzy fascynują się awiacją, nawet jeśli nie posiadają jeszcze własnej lotni, paralotni, czy samolotu i nie potrafią prowadzić nawigacji za pomocą zegarka, sekstansu i mapy, by używanie czasomierza z szerokiej grupy zegarków lotniczych było dla nich codzienną przyjemnością.


Władysław Meller

Piloty w magazynie HIGHLIFE





P.S.
Materiał o zegarkach dla pilotów, oparty na powyższym materiale pojawił się w magazynie HIGHLIFE z ostatniego kwartału poprzedniego roku




Polecamy także:

Video recenzja: Atlantic Worldmaster Art Deco Mechanical
Video recenzja: Atlantic Worldmaster Art Deco Mechanical
Niespełna dwa tygodnie temu prezentowaliśmy pierwszą video recenzję wykonaną przez członka naszej Redakcji – Adriana. Był to zarówno debiut Adriana w roli recenzenta przedstawiającego zegarek w formie filmu, jak i debiut tej nieco bardziej multimedia ...
Aerowatch 1942 Butterfly Limited Edition - Nieskończony efekt motyla
Aerowatch 1942 Butterfly Limited Edition - Nieskończony efekt motyla
Cyfra osiem od wieków kojarzona jest jako znak doskonałości i symbol nieskończoności (wszak w matematyce cyfra 8 w pozycji leżącej to znak nieskończoności właśnie). Szczególne znaczenie przypisują jej wyznawcy chrześcijaństwa ze względu na konotacje ...
Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki
Carl F. Bucherer (Lucerne 1888) - historia marki
Wiek XIX można najcelniej określić jako czas przemian. Zmiany technologiczne wymuszane przez rewolucję przemysłową wykreowały zupełnie inne podejście do procesu produkcji. Produkcja manufakturowa, coraz częściej odchodząca do lamusa, ustępuje miejsca ...
MeisterSinger Paleograph - Single Push Column Wheel Chronograph Ref. SC107
MeisterSinger Paleograph - Single Push Column Wheel Chronograph Ref. SC107
Meister Singer – kojarzy nam się zawsze z maksymalną funkcjonalnością, ale i bardzo dużym umiarem w stylistyce oraz, co najważniejsze, z jedno wskazówkowym odczytem czasu. Dzięki temu zegarki tej marki są charakterystyczne i mają styl łatwy do zident ...
BLANCPAIN Fifty Fathoms Bathyscaphe
BLANCPAIN Fifty Fathoms Bathyscaphe
Blancpain postanowił na nowo zdefiniować jeden z modeli kultowej, i chyba najbardziej charakterystycznej, linii spośród oferowanych. Fifty Fathoms Bathyscaphe – to taki troszkę skromniejszy kuzyn słynnego Fifty Fathoms. Ale i on może pochwalić się dł ...

Tagi:

REKLAMA

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Kalendarium ewolucji mechanizmów

Kalendarium ewolucji mechanizmów

PARTNER

Partner KMIZ

REKLAMA

Aerowatch

REKLAMA

Glycine

REKLAMA

Junghans

REKLAMA

Doxa

REKLAMA

Balticus

REKLAMA

Atlantic AtlanticAtlantic
Instagram

Zegarki i pasja na Instagramie

Podstrony producentów

Brand - Aerowatch
Brand - Alpina
Brand - Atlantic
Brand - Audemars Piguet
Brand - Aviator Swiss Made
Brand - Balticus
Brand - Bulova
Brand - Carl F. Bucherer
Brand - Certina
Brand - Chopard
Brand - Citizen
Brand - Czapek Geneve
Brand - Davosa
Brand - Doxa
Brand - Epos
Brand - Eterna
Brand - Glycine
Brand - Junghans
Brand - Longines
Brand - Maurice Lacroix
Brand - MeisterSinger
Brand - Movado
Brand - Omega
Brand - Orient
Brand - Oris
Brand - Polpora
Brand - Rado
Brand - Roamer
Brand - Schaumburg
Brand - Seiko
Brand - Steinhart
Brand - Tissot
Brand - Ulysse Nardin
Brand - Victorinox
Brand - Xicorr